Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het voor-torderen van het latje was heel aardig gelukt. Nu wilde ik het ook nog een stukje buiging alvast meegeven, en daarbij brak het latje......:evil: Om wat voor reden dan ook heeft dit stukje hout besloten mij op alle manieren dwars te zitten. Maar ik zal overwinnen!

    Voor het idee hieronder een foto van hoe het moet komen
    [​IMG]
    Het latje moet (met afgeschuind uiteinde) in lijn met de lange gording komen, zodat de bovenkant (op de foto rechts) van de gording en dit latje vlak met elkaar lopen. Het latje moet daarvoor in 2 richtingen gebogen worden en een stuk getordeerd. Op het eerste gezicht zou dat geen probleem moeten zijn, maar de lengte is toch erg kort voor deze vervormingen. Ik heb een aantal keren geprobeerd de lat (niet voorgebogen) in te lijmen zoals op de foto, en dan (na uitharden van de eerste verbinding) het uiteinde bij de gording vast te lijmen. Daarbij schiet de eerste lijmverbinding steeds los (de voorste op de foto, in het kwartronde spant). Ik ga een nieuw latje proberen in de juiste vorm te dwingen. De methode met de strijkbout lijkt me niet handig omdat torderen daarmee erg lastig is.

    Johannes, een uiteenzetting over het lijmen van hout lijkt me erg interessant en leerzaam. Misschien iets voor het subforum 'verlijming en constructie'.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Raymond, kun je geen gaatje boren in de al bestaande ligger en een gaatje in de nog aan te brengen ligger. Daar steek je een (carbon) staafje door. Zo kan het te buigen spant bij de eerste lijmverbinging niet afbreken.

    Of kun deze ligger bijvoorbeeld niet in balsa maken?

    Nog een andere oplossing is misschien van 2 latjes te nemen met de helft van de dikte van de huidige ligger en ze samen gebogen te verlijmen?
    Natuurlijk moet je ze dan wel op een of andere manier kunnen klemmen.
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik lees daar: >Eine Elektrifizierung ist einfach möglich, da wir neben der konventionellen Holznase auf Wunsch eine Gfk-Nase mitliefern, die einen Außenläufer-E-Motor gut verbirgt!<
    Is dat geen fraaie en makkelijke oplossing? Of is je dat niet ambachtelijk genoeg? :D
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    In o.a. deze post zie je dat er een motor in komt. Deze mogelijkheid tot motorisering is één van de redenen geweest om deze kit te kopen. Het is een elegante oplossing.

    Het is een latje van maar 4x4 mm, ik ben bang dat hij gaat splijten als ik daar een gaatje in boor.
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja dat had ik gezien... maar ik vermoed dat de optie GFK neus een eenvoudiger inbouw mogelijk maakt dan het gefrut met spanten dat je daar laat zien. Of gaat de GFK neus gewoon over het houten skelet heen?
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het neusje wordt voor spant 1 geplaatst. Het GFK neusje is maar kort, de motor zal door spant 1 moeten lopen. Het idee is dat de GFK neus altijd blijft zitten, ook als je de motor gebruikt. De motor moet dus achteraan gemonteerd worden en de as steekt door de GFK neus heen. Zonder prop steekt alleen een klein stukje motoras uit, maar dat neem ik voor lief.
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Ah op die manier... ik dacht dat de GFK neus een deel van het houten skelet zou vervangen, totaan het begin van de cockpit of zo, en de motor daar gewoon in vast zou zitten zoals bij een GFK romp.
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Waar zit de spinner van de prop dan? Sluit die wel goed aan op de GFK neus?

    (foto?)
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Geen spinner. Het middenstuk van de propeller komt zo voor de neus, geen extra spinner ervoor.
     
  11. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
  12. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    @De methode met de strijkbout lijkt me niet handig omdat torderen daarmee erg lastig is.

    Op het eerste gezicht lijkt de strijkbout methode niet handig i.v.m. torderen en buiging in twee richtingen.
    Maar dat is heel goed te doen indien je het werkstuk gaat klemmen zoals je al hebt gedaan. Wel met het verschil dat de buiging en verdraaiing nu handmatig wordt gedaan.
    Nu kan je het geheel met een strijkbout voorzichtig in de gewenste vorm strijken.
    Bevochtigen alleen de buitenkrommingen.

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2011
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Is het een idee om die moeilijke stringer op te bouwen uit strookjes carbon? Lekker sterk meteen...
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb in het verleden als volgt gehandeld:

    Oude waterkoker vullen met water, koperen waterleiding lengte 1m aan onderzijde afdoppen. Koperleiding vullen met water, in waterkoker zetten en waterkoker aan zetten. Stop je latjes in de koperen leiding om te laten weken.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Huiswerk

    Ik heb eens wat zitten rekenen aan roermomenten (voor de servokeuze) en motor.

    Allereerst wat uitgangspunten:
    - Zwever weegt 6500 gram (opgave fabrikant)
    - Minimum vliegsnelheid bij CL=1,0 is 35 km/h
    - Maximum snelheid waarbij ik nog volle uitslagen kan geven ca 2,5x minimum vliegsnelheid (90 km/h), voor het richtingroer 2x min snelheid (70 km/h)

    Ik heb 2 excel sheets gevonden waarmee je de torque op een roer kan berekenen.
    Sheet 1, een redelijk simpele methode.
    Sheet 2 (rudermomentrechner), een meer gecompliceerde methode.

    De uikomsten:
    Rolroer, max uitslag 30 graden bij 90 km/h. Sheet 1 geeft 35 Ncm, sheet 2 geeft 73 Ncm.
    Hoogteroer, max uitslag 25 graden bij 90 km/h. Sheet 1 geeft 36 Ncm, sheet 2 geeft 146 Ncm.
    Richtingroer, max uitslag 30 graden bij 70 km/h. Sheet 1 geeft 119 Ncm, sheet 2 geeft 235 Ncm.

    De uitslagen zijn voor beide methoden nogal verschillend, en voor beide methoden best hoog. Zijn mijn uitgangspunten reeel? Of moet ik met lagere snelheden gaan rekenen?
    Het servomoment is voor rolroer en hoogteroer wat kleiner dan het roermoment vanwege de lengtes van de hevels. Reken voor het rolroer een factor ca 0,8, voor het hoogteroer ca 0,6.

    Zijn er ervaringswaarden van mensen? Wat voor torque zal ik ongeveer nodig hebben op de diverse servo's??

    Dan de motor.
    Uitgangspunten:
    - Minimum snelheid ca 35 km/h
    - Vliegsnelheid in de klim ca 50 km/h
    - Pitch speed propeller ca 75 km/h
    - Trekkracht 2,5 - 3 kg
    - Diameter 42 mm ivm ruimte
    - Bij voorkeur 3 cellen. Die heb ik nog liggen (al is dat geen goede reden, nieuwe accu is zo gekocht) en past onder de vloer van de voorste zitplaats, goed voor de schaalafwerking.
    - Even geen Oosters goedkoop spul waarvan de magneten loslaten, Westerse kwaliteit.
    Beoogde plaats accu (hij komt nog wat lager te liggen als het middendeel weg is).
    [​IMG]

    Ik heb wat zitten rekenen met eCalc en kwam uit op een Robbe Roxxy 4250/06 met Aeronaut 14x8 propeller. Zie onderstaande resultaten.
    [​IMG]

    De kist is hiermee niet heel ruim gemotoriseerd, maar dat is bewust. Ik kies voor een wat kleinere motor en accu en het uitklimmen hoeft niet heel steil. Ik denk zelfs dat een flauwe klim deze kist veel beter staat dan een ballistic launch.
    Wat denken jullie?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    PredimRC heeft volgens mij naast aerodynamische berekeningen ook een servokracht functie. Is het proberen waard.

    Document sans titre
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik denk dat het erg krap is....nu weet ik van mezelf dat ik meestal véél lichter motoriseer dan gebruikelijk is maar jouw voorstel zou ik niet aan durven.

    ik vloog mijn ASW20 van 4,5kg op 4 cellen met 36A en een 14x7. Dat is 530W, en dat ging netjes. Of dezelfde setup 6,5kg zou trekken betwijfel ik.

    Uitgaande van 100W per kg (is toch wel het minimum) heb je 650W nodig. Op 3 cellen (11,1V) heb je daar 60A voor nodig. Is net te veel van het goede. Op 4 cellen zou je met 43A dat vermogen halen.

    Voor 150W/kg (=veel veiliger) heb je 1000W nodig. Op 5 cellen (die heb je!) kun je dat met ongeveer 50A halen. Bij 40A heb je 750W, dat zou mooi zijn.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2011
  18. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De 2e rekensheet die ik opgaf heeft ook een servokrachtfunctie, maar ik heb voor beide de roerkracht opgegeven om de waarden vergelijkbaar te houden. Ook op jouw rekensheet kom ik op forse torque waarden uit.

    Zijn mijn aannames niet reeel? Maximale uitslag bij 90 km/h is misschien iets teveel van het goede, maar ik dacht aan de veilige kant te gaan zitten. Iets te veilig misschien. En 25 graden op het hoogteroer, is dat ook teveel? Zou 15 of 20 graden genoeg zijn? Dat scheelt denk ik al behoorlijk.

    Ik hoor graag wat voor servo's andere mensen gebruiken op een 1:4 zwever. Arjan, wat heb jij in je Ka-8 zitten?
    De fabrikant heeft laten weten dat zijn zwever prima vliegt met 600W. Oke, 3 cellen voor zo'n grote kist is wellicht wat te weinig. Als het met 4 cellen kan doe ik dat graag, door de accu zo dun mogelijk te houden kan ik de schaalafwerking zo goed mogelijk krijgen, met een 5S komt de accu toch wel een stuk uit de vloer omhoog.

    Deze dan? Eigenlijk zouden ze een 14x5 prop moeten hebben, maar die is er dan net weer niet.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina