Nieuw met heli's, advies gevraagd

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door ExTTreme, 6 sep 2011.

  1. ExTTreme

    ExTTreme

    Lid geworden:
    6 sep 2011
    Berichten:
    6
    Ik ben nu geruime tijd bezig met RC autootjes. De laatste tijd zit ik steeds meer te denken over een helicopter en ik had daar dan ook graag wat advies in gehad. Uiteraard ben ik al wat aan het rondzoeken gegaan en daaruit komt dat een trex 450 (clone) mij een prima optie lijkt. Maar is dit ook zo? Kan ik met zo'n ding uit de voeten? Ik begrijp dat er aardig wat geoefend zal moeten worden met hoveren alvorens je wat verder kan gaan, dat is geen probleem, daar ga ik het geduld wel voor op kunnen brengen. .

    Het probleem zit hem er vooral in dat ik die "goedkopere" dingen er zo nep (speelgoed) uit vind zien dat ik er meteen geen zin meer in zou hebben. Zo'n 450 is nog een beetje fatsoenlijk qua uiterlijk ook :)

    Tevens wil ik gewoon niet te gek veel geld uitgeven aan een helicopter (kit, heb echt alles nieuw nodig), omdat ik nog moet bezien of ik het echt leuk ga vinden. You won't know till you try. :)

    Graag jullie tips en adviezen over wat ik het beste zou kunnen doen.
     
  2. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland
    Gelijk met een 450'er beginnen met een collectieve pitch (CP) is erg lastig en lijkt vaak tot veel schade. Ik adviseer je, ook uit eigen ervaring, te beginnen met een heli met fixed pitch (FP). Dat zijn meestal 4 kanaals heli's er daarmee maak je minder dure brokken en je krijgt ervaring in het besturen. Die heli's zijn goedkoper in aanschaf en reparaties. Als je er direct buiten mee wilt beginnen zou een wat grote een oplossing zijn (Esky Honeybee FP V2 is een voorbeeld) en als je overdekt kunt vliegen, zijn er voldoende kleine heli's met FP te koop.
    Groeten,
    Henk
     
  3. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Zelf net begonnen met een Walkera cb180lm, mijn broer met de wat sportiever ogende cb180d. We zijn beiden laaiend enthausiast. Dit zijn zoals hierboven omschreven Fixed pitch heli's, met een uitererst stabiele kop (bell).

    Dit zijn prima heli's om mee te beginnen. Ze zijn zo stabiel dat ze zelfs even in de lucht blijven hangen wanneer je een paar tellen je handen van de knuppels haalt. (We werden letterlijk opgegeten door de muggen buiten).

    Een startklare 2.4ghz kit kost ogeveer 140 euro. En ze zien er best leuk uit!

    Ook niet onbelangrijk, ze kunnen best tegen een stootje! en vliegen bij een zwakke wind ook prima buiten.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Overweeg anders mogelijkheden om vliegles te nemen met een rc-heli. Je kan dan ontdekken of het wat is en leren vliegen zonder je eigen heli te prakken. Ook begin je dan met grote een CP heli, geen 'speelgoed modellen' ;)
    De kosten verschillen maar ik denk dat het goedkoper is dan zelf zomaar beginnen (al heb ik dat zelf wel gedaan, ik kende de mogelijkheden van lessen niet).
     
  5. helios

    helios

    Lid geworden:
    28 aug 2011
    Berichten:
    84
    Als je nog geen ervaring met rc helis hebt,zo ik zeker niet beginnen met een 450 trex.

    Die heli zal je gewoon binnen de korste keren bankroet maken.

    Grtz Ed
     
  6. Early

    Early Guest

    Ik ben een week of vijf geleden begonnen met deze hobby.
    Ik heb een stel coax heli's gekocht waar ik in de huiskamer mee kan vliegen.
    Dit om mijn ongeduld te bedwingen.
    Ik ben bij een vliegclub in Deventer geweest en dat is mij zo goed bevallen dat ik lid ga worden.
    Ik ben mij nu aan het oriënteren welke heli ik zal kopen een Trex 450 of misschien wel een 500 of 550.
    Er is iemand van de club die je helpt te oefenen door de trainerinstelling te gebruiken.
    Vooral als je met het grotere werk wil beginnen, is voorzichtigheid een eerste vereiste.
    Ga eerst op zoek naar een club in de buurt, je kunt beter ca. € 100,00 per jaar betalen en goed advies krijgen dan dat je je verdere leven schuldgevoelens hebt omdat je iemand hebt geraakt.
    Veel succes met het beslissen.
    Tonnie
     
  7. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Is altijd lastig om te adviseren, vind eigelijk het advies om een paar lessen te nemen erg goed. Je hoeft dan ipc niks zelf aan te schaffen, alles onder begeleiding, en een goed afgestelde heli.

    Mocht je dit niet willen,....tja, dan zijn er een aantal keuzes. Het probleem is vaak dat je niet teveel geld uit wil geven, en heli vliegen is gewoon DUUR. Ga je dus niet voor een goedkoper speelgoed ding waar je t zelf over hebt, waar je trouwens prima kan kijken of het wat voor je is...(Nine eagles solo pro) schijnt een erg leuk ding te zijn voor erg weinig geld.

    Ga je meer uitgeven voor een wat grotere complete kit(esky kds, ooee wat zeg ik nou), dan loop je ALS je de smaak te pakken hebt al snel tegen de beperkingen aan van die kitjes, dan ga je dit en dat upgraden, en uiteindelijk ben je meer aant klooien dan aant vliegen(er zijn ook mensen die dit leuk vinden) EN het is maar wat je ervan verwacht natuurlijk.
    Als je zelf een 450 samen wil stellen met een beetje fatsoenlijke electronica en zender, dan loopt t al snel in de papieren....

    Ga je zelf met een CP aan de slag, is de kans groot op schade tijdens je eerste hopjes, en het kan ook best gevaarlijk zijn.

    Er is gewoon GEEN echt beginners model op de markt, meningen lopen erg uit een.

    Bezoek eens een meeting zou ik zeggen:)
     
  8. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
    De grotere heli's zien er inderdaad vaak wat echter en stoerder uit. Toch zou ik daar niet mee beginnen. Ik heb zelf een CopterX450Pro staan maar dat heeft toch best veel kracht en is ook duur en veel schade als ie een keer de grond raakt. Daarom vlieg ik nu om te oefenen met een mCPx die kan je nog eens verkeerd laten neerkomen zonder schade, maar heeft wel een volwassen uiterlijk en daar zit genoeg uitdaging in zeker als beginner. Ik denk als je een Trex450 bij de eerste vlucht laat crashen ( verkeerd landen is ook al genoeg ) en je hebt een klap schade dat je er gelijk al geen zin meer in hebt.

    Zoals Bart opmerkt: met een solo pro kan je ook super veel lol hebben en die is helemaal crashbestendig. En het voordeel van die kleintjes is, je kan ze vrijwel overal vliegen waar je een beetje de ruimte hebt.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  9. michelk

    michelk

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Heerlen
    Ik vlieg nu een dik jaar.
    Ik wist en kon niets toen ik begon.
    Had een kleine speelgoed heli voor de kids gekocht en voor ik het wist was ik zelf bezich.
    Eerst een Eflight msr een maand later en 200 euro aan onderdelen een eflight 120sr waarna er vlug erna , ik was toen 3 maanden bezich mijn eerste kds 450s kocht .Heb er nu aan onderdelen zeker 6 450 sise heli gehad en heb llaatst de 450 opnieuw opgebouwd met nieuwe frame etc en flb kop en die is nu zogoed als verkocht. had begin dit jaar een trex 500 esp gekocht en wat er altijd werd beweer klopt wel , hoe groter hoe stabieler en makkelijker.
    MAAR WEL veel geoefend op een simulator op mijn pc, daar kun je realflight of phoenix voor gebruiken en die helpen je heel goed op weg.

    Ik was zo dom om me in het begin niet aan te sluiten bij en club en dat heeft me veel geld gekost en veel ergernis.
    Het voordeel is wel, om me heen zijn veel vrienden ook begonnen met heli vliegen en ik wordt nu wel eens de helidoctor genoemd haha. Maar dat komt niet zomaar, het was voor mijn een dure les.

    Nu ik al vanaf juni 2010 als ouwe lul van 46 nog steeds vlieg doe ik wel sommige wat voor en merk dat ik te vlug ben gegeaan dus neem je de tijd en zoek alles even goed uit. Het moet een leuke hobby blijven als je het leuk vind en een goede start is dan belangrijk.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  10. helios

    helios

    Lid geworden:
    28 aug 2011
    Berichten:
    84
    Hoe groter hoe duurder in onderdelen.

    Eerst een goeie sim aanschaffen.Ve............l bankrekening vriendelijker.

    Grtz Ed
     
  11. ExTTreme

    ExTTreme

    Lid geworden:
    6 sep 2011
    Berichten:
    6
    Bedankt zover voor alle reacties. Is het overstappen van FP naar CP niet hetzelfde als op nul beginnen weer?
    En ik zou hier niet aan beginnen als ik het niet zou kunnen betalen, ik ben me bewust dat er best wat schade bij zal komen kijken, dat is bij de buggy al zo geweest en zal bij een helicopter alleen maar erger zijn. Ik wil met een helicopter buiten kunnen vliegen, zoek niet iets voor binnen of bij alleen windstil. Dan ga ik hem zeker niet gebruiken. Verder ben ik niet zo van al dat pladtic, het moet een stevige helicopter zijn. Ik geen dan liever wat meer uit initieel om wat fatsoenlijks te hebben.

    Zo'n sim klinkt grappig, maar ik zie me niet achter de pc zitten om zoiets te oefenen. Dan liever wat reserve onderdelen nodig hebben omdat ik de copter gecrasht heb.. Zo is dat ook gegaan bij mijn eerste buggy, ook regelmatig wat aan kapot gegaan. Ik kom er vamzelf. Sim is nooit hetzelfde als "the real thing".
     
  12. ExTTreme

    ExTTreme

    Lid geworden:
    6 sep 2011
    Berichten:
    6
    En deze heel even apart. Het feit dat je na 3 maanden alweer een nieuwe kocht (CP) zegt me toch dat al die andere helicopters maar even leuk blijven (voor jou althans). Ik vrees dat dat voor mij hetzelfde zal zijn en ik er dan veel te snel op uitgekeken raak. De uitdaging van een CP model staat me wel aan. Ik zal eens kijken of er een club hier in de buurt zit toevallig.
     
  13. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
  14. helios

    helios

    Lid geworden:
    28 aug 2011
    Berichten:
    84
    Een crach met een buggy kan je niet vergelijken:2gunfire:met een heli die in kamikazi mode op zelfvernietiging modus gaat:wink:.

    Je zal er nog van opkijken hoe hij zijn eigen vernietigd hoe stevig hij ook mag zijn.

    En een sim is zeker een super aanvulling op je heli leercurve.

    Grtz Ed
     
  15. ExTTreme

    ExTTreme

    Lid geworden:
    6 sep 2011
    Berichten:
    6
    Deze prijs is dus de reden voor een clone. En wat ik daarover lees zijn de meetste clones een prima start, alles is nog te vervangen door beter spul moest dat nodig zijn. Dat kan dan nog als ik het echt leuk blijk te vinden.

    Zal eens kijken bij die sims wat daarvoor nodig is.
     
  16. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Beter kan ik je niet adviseren, succes met wat je ook kiest.
     
  17. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Tuurlijk kan je best met een kloon heli, met de goedkoopste electronica een beetje hoveren, en rond zwieren, maar t zal nooit strak vliegen en waarschijnlijk gaat de electronica stuk voor stuk kapot of t werkt niet naar behoren, waarbij je de lol van het helivliegen vergaat doordat je niet met fatsoenlijk spul vliegt en dat zou zo zonde zijn! Daar zijn voorbeelden zat van, van dit soort situaties! Afgelopen zondag weer gezien...

    En uiteindelijk ben je gewoon meer geld kwijt dan het in een keer goed te doen. De set van mijn link is echt niet de top of the bill.

    En als sim, kijk daarvoor eens naar PhoenixRC. online te simmen, en alijd te updaten.

    Gr bart.
     
  18. mkamer

    mkamer

    Lid geworden:
    9 apr 2011
    Berichten:
    90
    Mijn eerste heli is een Align Trex 700E. Waarom? Omdat ik 'm mooi vond. Ik hou er niet van om telkens wat anders te kopen. Ik moest en zou gelijk die hebben. Verstandig? Ja! Tenminste, als je serieus wil helivliegen. Hij vliegt enorm stabiel. Ik heb nu een stuk of 20x gevlogen en heb nog maar één keer de staarrotor kapot gehad. Bij de club waar ik vlieg raden ze ook wel een 600E aan. De meeste helivliegers hebben een 600 of een 700. Ze kunnen dus heel goed helpen.

    Eén tip: Oefen heel veel op de simulator. Dat scheelt zoooo veel. Ik kon in iedergeval na een uurtje of 100 in één keer goed weg vliegen. Niet dat ik nu vreselijk goed kan vliegen. Nee...maar ik heb 'm wel heel goed onder controle.

    Of je wat aan mijn verhaal hebt...hmmm...waarschijnlijk niet, want een 700 kost een heleboel geld. Totaal met zender, lader, accu's ditjes en datjes: 2500 euro.

    Toch wens ik je veel succes. Met clonen heb ik geen ervaring.
     
  19. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    kijk hier eens na

    KDS / GULANG Helicopters - rchellevoet.nl

    gr nick
     
  20. ExTTreme

    ExTTreme

    Lid geworden:
    6 sep 2011
    Berichten:
    6

Deel Deze Pagina