Welke servo in een 1/8 onroad

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Timo04, 3 sep 2011.

  1. Timo04

    Timo04

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Etten-Leur
    Hoi,

    Ben helemaal nieuw in de 1/8 wereld en vraag me af welke servo's ik kan gebruiken om in de auto te zetten? Heb een Mugen MRX4X en wil deze om gaan bouwen naar brushless; maar wel met gebruik van de achterrem. Heb ook een bigscale gehad en daar reed ik met Hitec 9645 MG rond; zijn deze snel genoeg of ?
     
  2. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    hangt er een beetje vanaf op welke functie je de servo gebruikt en wat je zelf wil natuurlijk.
    ik gebruik zelf veel de hitec hs 645 mg in een off road met 6 volt humppack voor de voeding
     
  3. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Op stuur een snelle (0,08) van minimaal 8kg, op gas idem eventueel iets trager. Kijk eens naar Savox, rijden veel mensen mee.

    Shepherd TeamC Benelux
     
  4. EdwinvD

    EdwinvD

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Groningen
    Hoi,

    Ik rij zelf met RC Scanner servo's metal gear, op 6v.

    Op een Savage, met 5.2cc, en veel alu onderdelen, waar niet zuinig mee gereden wordt.

    Het exacte type weet ik zo niet, maar ze werken prima, en de prijs is ook wel ok. (€35,-)
     
  5. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Welke servo in een 1/8 onroad
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, een 1:8 onroad gaat niet alleen een stuk sneller maar zal ook op een circuit gebruikt worden en moet je snel kunnen reageren voor het betere bochtenwerk en inhaal acties.

    Persoonlijk zeg ik minimaal 0.1sec op 60 graden bij inderdaad ook minimaal 8kg. Het kan prima met minder mocht je een beginner zijn en een nog niet zo'n groot budget hebben. Ik heb zelf ook jaren lang met een Futaba 3001 op het gas en een 9001 op het stuur gereden maar merkte een duidelijk verschil na de aanschaf van 2 goede KO servo's.

    Maar let op de steltijd bij welke hoek! Sommige merken willen de steltijd bij een hoek van 45 graden of zelfs 40 graden weergeven om het getal van de snelheid enigzins snel te laten lijken.
     
  7. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    is de savox 1251MG niks voor je onroad? 0.09 sec/60 graden en ik vind hem betrouwbaar.
     
  8. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    De Savox 1258 TG is nog sneller. Persoonlijk vind ik het overdreven hoor. Ik rij ook onroad met mijn auto's en ik heb die snelheid niet echt nodig.
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Over de Savox servo's heb ik begrepen dat ze nogal wat stroom vragen.
    Nu denk je misschien dat dat niet uitmaakt, maar aangezien je het over ombouw naar brushless hebt, ga je dus de servo's voeden via je regelaar.
    Een Tekin regelaar heeft problemen met Savox servo's.
    De BEC van een regelaar is vaak bedoelt voor maximaal 3A.
    Ikzelf heb ook een omgebouwde Serpent 950 Brushless 1/8, en ik ga ervan uit, dat je bij de MRX4 ook je remschijf kleiner moet gaan draaien om de motor erin te krijgen. Ik rij nu met 8kg op de rem, en zou wel iets meer rem kunnen gebruiken, electrisch bijremmen kan een oplossing zijn, maar wil je dit echt niet, dan zal je naar 12+ kg moeten wellicht, met bijbehorende elektrisch verbruik. Iets om rekening mee te houden...

    Over snelheid van servo's kan ik kort zijn. Als je echt op niveau begint te rijden, kunnen je servo's en de reactie snelheid van je elektronica niet snel genoeg zijn. Ben je niet op dat niveau, is het nog niet zo belangrijk.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2011
  10. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Hmmm 75 minuten rijden op 1100mAh... valt wel mee als je nagaat dat we de twee snelste Savöx servo's er op hebben staan. De "houdt" kracht is erg hoog waardoor het verbruik hoog is bij continu remmen of max sturen. Mja... je moet niet remmen :cool: en maximaal sturen komt niet veel voor.

    Hebben die regelaars geen "Kers" systeem ala LRP?
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    die 75 minuten op 1100 mAh zeggen je niets over de piekstroom die ze vragen, en dat is nu net waardoor een BEC van een regelaar in elkaar zakt waardoor je ontvanger eventjes uit kan gaan.....

    LRP heeft een prut 1/8 regelaar.... om over die motoren maar niet te spreken....
    Goed, de BEC van LRP is dan wel weer goed, dat wel ja.

    Overigens heb ik met mijn HW regelaar geen problemen met de BEC, maar ik geef alleen maar even aan dat het een probleem kan zijn, en van Tekin heb ik over zulke problemen gelezen.
    Een externe accu kan dit uiteraard oplossen.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  12. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    viper rc mailen en zeggen dat ze moeten opschieten met hun 1/8 regelaar? hoewel sommige mensen de 1/10 regelaar gebruiken voor kun 1/8 onroad of ze gebruiken de VST XL motor, daar was ik nog niet over uit. die ESC van Viper hebben een 5 of 7a bec :rolleyes:
    maar inderdaad de savox servo's vragen in hold aardig wat stroom, dit merk ik met me telemetrie systeem (vergeleken met een hitec 7955TG). als stroom je issue is zou ik voor hitec gaan ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2011
  13. SaNdMAn

    SaNdMAn

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    België; tegen Aalst; Oost-Vlaanderen
    Ik heb een savöx SC-0254MG staan op mijn 1/8 offroad. Werkt perfect.
     
  14. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    voor het gas een goede servo maar voor stuur een beetje traag. zeker voor op het circuit.
     
  15. SaNdMAn

    SaNdMAn

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    België; tegen Aalst; Oost-Vlaanderen
    Nu ja ik doe er niet echt competitie mee dus ik merk er eigenlijk niet veel van. Maar nu je het toch zegt, mijn standaard gasservo zit er nog op maar die moet dringend vervangen worden. Dan zet ik mijn SC-0254MG op het gas, maar welke savöx zet ik dan best voor mijn stuur? (Ik blijf het liefst bij 1 merk voor dezelfde wagen)
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit is natuurlijk geen aanvulling op dit topic. Meerdere ervaren 1;8 onroad rijders gevven hier duidelijk de minimale wensen aan en kom jij aanzetten met een servo die daar niet helemaal aan voldoet en ook nog eens aangeeft dat die voor jouw offroad prima is.

    Als de 0254 je bevalt waarom dan niet nog 1 halen? Misschien 2, hou je 1 reserve die je voor beide posities kunt gebruiken.
    In de offroad is de 1256 veel gebruikt op het stuur, 12kg bij 0.1 sec
     
  17. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
  18. SaNdMAn

    SaNdMAn

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    België; tegen Aalst; Oost-Vlaanderen
    Ok bedankt.
     
  19. Timo04

    Timo04

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Etten-Leur
    Heren,

    Bedankt voor de adviezen,de 1257 tg is besteld en onderweg.....
     

Deel Deze Pagina