Hallo Ik heb een DO-27 gekocht van vogt modellbau ,en ben deze aan het aankleden, de grote vraag is nu welke motor . De fabrikant raadt maximaal 60 cc aan , maar is dat genoeg ? zijn gewicht zonder motor is 12 kg , span 2.80 m , de bedoeling is om er tot 5 meter mee te gaan slepen . Heeft er iemand ervaring met dit toestel ? (zie mvvs.net) groetjes Loek
Als de fabrikant aangeeft max . 60 cc zal hij wel niet stevig genoeg zijn voor meer power . En het vliegklare gewicht (met 60 cc en 1 l benzin) zal boven de 14 kg zitten . Is geen lichtgewicht . Of hij dan nog wel goed vliegt als je er een zwaardere motor op zet en je het CG goed krijgt zonder lood in de staart is nog de vraag . Misschien Vogt even bellen/mailen. Mvg Johan
Hallo Loek, met een eigen gewicht van 12 kg zonder motor is jouw DO beslist onder- gemotoriseerd laat staan dat je er zwevers tot 5 meter mee zou kunnen slepen. Als ik je een advies mag geven: Ga het weekend van 24-25 september eens kijken in Someren.Daar vindt een meeting plaats van BIGGS (grote schaalzwevers en dus ook slepers) Je kunt je dan door deskundigen laten bijpraten en waarschijnlijk voorkom je een teleurstelling achteraf.! De byzonderheden kun je vinden op de site van BIGGS: www.flytobiggs.com Groeten en succes Joost
In onze club vliegt een Do27 van Voigt met een 80CC MvvS. Volgens mij is hij met een 80Cc totaal niet 'overpowered', ook is hij erg langzaam te vliegen, dit mede door de (vaste) 'Slats' aan de vleugel voorkant. Ik heb mij al een paar keer verbaasd dat hij niet uit de lucht valt bij zo een zo lage snelheid. Ik meen te weten dat hij 15,5 kilo weegt, zal het eens navragen. wing slats - Google zoeken Er is pas een keer mee gesleept maar ook dat ging zonder problemen Erg mooi toestel trouwens. Harry
Hallo bedankt voor de reacties ,ik moet helaas dat weekend werken en geloof dat dit het laatste evenement van dit jaar was ,de do 27 heeft een kant en klaar vleugel zonder Slats en ik weet niet hoeveel dit scheelt . Dus misschien eerst voorzichtig met een zg 62 beginnen ,die kan ik van een clubgenoot krijgen . Alvast bedankt.
@(Ik meen te weten dat hij 15,5 kilo weegt, zal het eens navragen.) 'Belofte maakt schuld' 15,3 Kilo Harry
Met een gewicht van rond de 15,5 kilogram ( waarschijnlijk ZONDER benzine !! ) en daar een motor op van "slechts " 62 cc , hou je niet veel meer over om aan extra gewicht/weerstand in de vorm van een zwever omhoog te slepen volgens mij .... Ik kan mij hierin ook vergissen natuurlijk
Op RC-Network vliegt er een met een DLE-111 . Met versterkte motorschot . Dan is de verhouding KW - KG positiver . Persoonlijk vind ik de meeste slepers te zwaar . Het kan veel lichter . Mijn sleper die ik gebouwd heb weegt 7,5 kg bij 2,6 m span . Dan is een 50 cc al genoeg om grote zwevers te slepen . Mvg Johan
Met als referentie de Do27 met de 80 CC MvvS denk ik ook dat een ZG62 wat aan de lichte kant is. Het (schaal) landingsgestel van de Do27 is weliswaar erg mooi maar ook erg zwaar. Harry
Hallo heren De boodschap van kw - kg is duidelijk en ik ervaar dat ook met onze pom sleper met een geknepen 62 ivm geluidsnorm ( dat is weer een ander probleem met een grote motor lees 80 cc of meer) maar ik had gehoopt dat er iemand met een do27/62 cc rond vloog en mij kon vertellen of dit haalbaar was dan mij in het diepe gooien met een zwaardere motor en dan niet aan onze geluidsnorm van 80 db kunnen voldoen . gr loek
Misschien een beetje laat maar ik heb onlangs een DO27 overgenomen met een 80cc boxer van zenoah erin. Deze heeft ook de vaste slats. Ben nu nog even aan het puzzelen om het geluid terug te brengen maar het lijkt erop dat alles mooi in balans is met deze motor. Ben je inmiddels al met bouw begonnen? Gr. Yuri
Hallo yuri ook ik heb deze do 27 overgenomen, hij heeft met de zg 62 gevlogen maar nog niet gesleept zorgenkind is het landingsgestel deze buigt naar buiten , maar hij vliegt heerlijk. groet loek