Mustang gaat steeds op zijn neus

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Marx-7, 10 sep 2011.

  1. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Mijn mustang P51-d van Hangar 9 is een prachtige kit met mooie retracts maar heeft 1 probleem. Bij het opstijgen/snelheid maken en met het landen heeft hij heel erg de neiging op zijn neus te gaan wat me vandaag weer een prop kostte.

    Bij de tweede vlucht kreeg ik het niet eens voor elkaar om hem op te laten stijgen want ging steeds voor over zelfs met full-up. We hebben een grasbaan waar het gras altijd goed gemaaid word maar was vandaag inderdaad wat langer.

    Wat kan ik doen om hem beter op te laten stijgen. Zijn CG is nu goed en wil geen gewicht in de staart gaan leggen. Retracts staan recht en de wielen zijn vrij groot en lopen vrij.

    Iemand hier al eens mee te maken heeft gehad? Ik weet dat deze toestellen nogal de neiging hebben om voor over te gaan maar dit is wel extreem.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    De poten schuiner naar voren zetten zodat er verhoudinggewijs meer massa achter het landingsgestel komt zodat de kist minder snel op zn neus zal gaan. Een bekend euvel voor warbirds. Had ik met mijn topflite P-40 ook last van.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Retract units wat "onderuit" kantelen zodat de wielen in uitgeklapte toestand wat meer naar voren komen, maar bij inklappen nog wel netjes terug in hun wheelbays komen.
    Een a twee cm naar voren zou al merkbaar resultaat moeten geven. Mischien niet perfect, maar wel beduidend beter.

    Groet, Bert
     
  4. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Ok heren, bedankt voor de antwoorden. Ben nu bezig met wat ringetjes te plaatsen onde de retracts, eens kijken of ze wat naar voren willen komen.

    Marc
     
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik heb het zelfde model echter ik herken het probleem niet echt alleen bij de landing moet je allert zijn. hoeveel mm wielen heb je er onder liggen ik heb onder die van mij 78 mm liggen.
     
  6. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    De wielen die waren meegeleverd in de kit.
     
  7. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ja.. typisch mustang gedrag :)
    En bij dat formaat help te weerstand van het gras ook niet echt mee..

    Zwaartepunt zit namlijk zo dicht tegen het draaipunt van de wielen.

    Enige oplossing is om ze op een onrealistische manier naar voren te kantelen..
    Of er eentje te bouwen van minimaal 2,5 Meter :D
     
  8. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Ik weet niet welke wielen in de doos zat want ik gebruik dat spul nooit deze geef ik aan jeugdleden op de club mijn wielen zijn van robart ik heb de retrac unit wel iets gekantelt door er aan de achterzijde een 2,5 mm alu plaatje tussen te voegen.
     
  9. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Wielen van de kit zijn netjes vind ik en passen perfect in de vleugel dus die laat ik zitten. Verder ben ik inderdaad ook bezig de retracts wat te kantelen. Ook moet ik de gaten waar de boutjes de vleugel in gaan van de retracts nog ietsjes uitboren zodat ik de retract een milimeter of 2 kan verschuiven, hij trekt nu zijn poten ietwat scheef naar binnen.

    zaterdag maar weer proberen. Heb er nu pas 2 vluchten mee kunnen maken maar het vehicle vliegt echt goed, en een super beeld in de lucht.

    Maar hij voelt inderdaad "zwaar" op de neus. Ik vlieg hem met een 26cc benzine met ontsteking maar heb zelfs 1 van de 2 batterijen onder zijn neus moeten plaatsen voor het CG goed te krijgen. Heb geen gram lood hoeven gebruiken.

    even een plaatje gebruikt van Hangar 9 maar het gaat om deze retracts:
    [​IMG]

    Het enige jammere van deze kit vind ik dat de spinner al versneden voor een 2 blads prop uit de doos komt en ik niet zelf kan beslissen welke prop te gebruiken. Dan zal ik een nieuwe moeten gaan halen maar dan heb ik die blauwe kleur niet natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2011
  10. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Sneek
    Hey Marx-7
    Zoals Peter al zei, dit is typisch P51 gedrag !
    Maar, je hoeft als ,t zwaartepunt goed is NIKS aan je kist te veranderen.

    Ik vlieg nu een tijdje met de P51 miss America van Hangar9 en bij mij ging het precies zo.
    Volgens de gevorderden bij onze club is het gewoon een heel lastig vliegtuig tijdens de start.
    Heel veel WOII toestellen hebben deze eigenschap, komt door de korte neus en de wielen onder de vleugel, dus dicht bij het zwaartepunt.

    Maar nu lukt het me aardig om netjes op te stijgen,
    Hier een paar tips;
    Hou meteen vol UP tijdens de start en geef geleidelijk gas.
    Nu komt meteen het moeilijkste :
    Om te voor komen dat je toestel TE vroeg wil opstijgen(stall !!) moet je na een aantal meters de staart laag houden, dus weer beetje DOWN geven.
    Maar niet te veel, want dan kiept ie weer voorover....
    Als het lukt ,t toestel vlak te houden (staart is intussen los) kan je ,t gas blijven opvoeren en bij voldoende snelheid Up geven en vol gas doorzetten en opstijgen.

    Een lang verhaal, maar het is te doen met wat oefening....
    Het is m,n lievelingskist, als hij eenmaal in de lucht is, vliegt ie machtig mooi.
    Succes,
    Jean
    the Eagles, Friesland
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2011
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Dat de spinner al voorgesneden is is tog niet erg
    wil je een wat meer schaal lijkende prop moet je er nog 2 gaten bij maken
    of vind je de gaten te groot
    De pooten hadden eerder wat meer op schaal mogen zijn
    Want een rechte poot onder een mustang dat hoort niet
     
  12. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Ik heb het staartwiel wat verder naar binnen gezet zodat hij nét niet met zijn buik over het gras schuurt. De retracts heb ik iets gekanteld door middel van een paar ringetjes aan de achterkant. Het ging al beter maar nog heeft hij zelfs met full up toch erg de neiging op zijn neus te gaan wat me dus alweer een prop kostte gisteren:shock:......

    Dan toch maar iets met zijn zwaartepunt gaan spelen vrees ik.

    Met de 2 blads prop zat ik trouwens na een meting gisteren op 82 DB, heb er nu een 3-blads op gezet dus ik denk dat dat prob;eem al opgelost is. Nu nog het vervelende kantelen.

    Marc
     
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    als je al moeite hebt met een p51 tijdens landen en starten ivm de afstand zwaarte punt en wielen . is zoals eerder aangegeven de oplossing je pootjes wat kantelen dmv opvullen aan een kant van je retract mechaniek ,tevens inderdaad de eerste meters wat up geven om rolweerstand te overwinnen tov de aanstroming over je hoogteroer .
    maar troost je wo1 kisten zijn schaal 1 op 8 net nog wat lastiger met landen .

    voor beiden geldt met sleepgas binnen halen en getrokken hoogteroer(de hoeveelheid zul je aan moeten voelen ) . nu ga je met gas je hoogte bepalen totdat de wielen de grond raken . en vlak voor raken geef je een toefje gas ,waarmee je dus de landing afvangt .
    op het moment dat de staart tijdens het rollen de grond raakt mag je hoogte roer los laten, nu laten uitrollen .
    terug taxien met vol hoogte .
    dit vereist veel oefenen ,totdat het automatisme wordt en je landingen boterzacht zijn .

    deze manier van landen geldt voor elk toestel met dit soort plaatsingen van landingsgestel tov zwaarte punt ,maar is met elk toestel uit te voeren
     
  14. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    bij ons op de club hebben ze er ook al een andere manier voor om te starten zonder dat de prop de grond raakt:
    laat iemand het hoogteroer vasthouden en geef dan vol gas.
    als je motor op toeren is laat de persoon die het vliegtuig vasthoud het vliegtuig los.
    en gaaan met die banaaaann:banana:

    Niek
     
  15. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    En dat kan helaas niet meer want de mustang is gisteren tijdens zijn 3de vlucht loodrecht naar beneden het maisveld in gegeaan:???:.

    De aanpassingen zoals hier beneden beschreven door diversen had ik gedaan en die werkten goed. Hij had niet meer de neiging op zijn neus te gaan, starten op gras ging prima, vliegen deed hij perfect en zag er super uit. Aan zijn zwaartepunt had ik niets veranderd.

    Bij de laatste doorgang gecheckt of zijn wielen naar buiten kwamen, dat deden ze en bij de laatste bocht richting veld (géén flaps!) op een kwart gas duikte hij over zijn vleugel weg en er was geen houden meer aan. Het had wel iets weg van die crash in Reno.
    In het maisveld aangekomen bij de resten werkte alles nog maar het toestel was beyond salvation. Dan ga je denken over de reden waarom.....waarschijnlijk te langzaam maar ik kon me dat niet voorstellen want zo langzaam was hij niet. Het ene clublid zegt van wel, de andere niet......dus.....tsja, zeg het maar.

    Ik heb de goede onderdelen er af gehaald en de resten zijn ritueel verbrand in de daarvoor bestemde drum die we hebben staan.

    Zonde, vond het een machtig toestel om te zien vliegen. Zijn vluchten daarvoor heb ik hem ook netjes geland en naar mijn mening zelfs langzamer dan gisteren dus het blijft een beetje gissen:confused:. Dit toestel vloog ik op 2,4 GHZ en nu weet ik dat dat ook niet heilig is maar er zijn gisteren ook bij anderen rare dingen gebeurd boven de maisvelden.

    Marc
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2011
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    mais levert turbulentie op zoals dagen als gister (het zogenoemde grond effect is dan sterker). als je dan langzaam vliegt is je toestel gevoeliger voor tipovertrek in deze turbulentie .

    enegste remedie is op redeleijk snelheid aanvliegen en hoogte afbouwen en op een halve meter boven de grond ga je snelheid afbouwen en het toestel rustig landen .

    maar nu heb je een excuus om van het winter een nieuwe te bouwen .
     
  17. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Marc,

    misschien moet je dit draadje eens lezen. Kan best verklaren waarom hij is neergegaan. Is een lang draadje maar na de eerste paar posts kan het zomaar duidelijk zijn. De rest van de posts is om mensen te overtuigen die het licht nog niet gezien hebben.

    grondsnelheid-versus-luchtsnelheid-ofwel-de-invloed-van-de-wind
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Hmm kostte me moeite alles door te lezen maar het verklaard veel in elk geval. Komt nog bij dat warbirds er ook nog eens gevoeliger voor zijn. Ik persoonlijk had het in elk geval nog nooit meegemaakt. Veel gevlogen met een P-47 die zover ik me kan herinneren daar weinig last van had.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. haasje

    haasje

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Oude Pekela
    Wat mij lijkt als je op het achter wiel land dus dan vlieg je schuin aan en eerst achterwiel en dan voorwiel? Weet niet als dat kan maar wat gewicht op de staart?
     

Deel Deze Pagina