heli helt veel over naar links align 3g

Discussie in 'Flybarless' gestart door antonvdh, 3 aug 2011.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als de servohoorns level zijn, moeten de grips+blades 0 pitch hebben. hebben ze dat niet, moet je dat mechanisch bijstellen dmv de links te verdraaien. servo armpjes altijd 90graden tov de hoofdas houden bij 0 pitch @midstick.
     
  2. DEKNALLER

    DEKNALLER Guest

    Je zegt dat als je naar links stuurd, dat dan de tuimelschijf ook naar links gaat,maar ,gaat dan tuimelschijf ook naar rechts als je de heli naar links kanteld?
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Sturen moet altijd de goede richtingen op gaan. Correcties van de FBL unit moeten altijd tegenovergesteld staan. de swash moet altijd level willen gaan staan zegmaar. heli naar rechts, swash naar links en omgekeerd. ;)
     
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland

    Heb je ook alles af gesteld in dir??? je moet ook de eventueel de aanwezige sub trim in dir afstellen!!
    anders gebruikt ie de verkeerde waarde

    mechanisch alle links afstellen en in dir menu je swash levelen
    mid pitch zou ik zeker op 0gr houden en +/- 10 gr
    de cylische pitch staat bij mij op 9gr en is erg direct met rollen(ook in dir af gesteld zo als je alles moet afstellen!)
    het hele pitch bereik moet liniare lopen in het hele bereik van je zender zonder offset,e.d.

    Succes

    Greetz,

    Jeroen
     
  5. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Ja ik heb de servo armpjes allemaal horizontaal staan.
    Alles afgesteld in dir.
    Ik heb ook voor alle linkarmpjes de lengtes aangehouden volgens de align manual.
    De tuimelschijf staat loodrecht ingesteld via een tuimelschijf leveler.
    Toch geeft mid pitch nu -5 graden aan.
    Ik zou de armpjes die naar de bladhouders gaan kunnen verlengen maar dan worden
    ze langer als de manual aangeeft namelijk geen 52 mm maar 56 mm ?
    Subtrims instellen wordt afgeraden door bert kamerer.
    Ik weet niet goed wat te doen nu afstellen via de zender of toch de bladhouder armpjes wat langer maken. ( Ps het is een 450 flybarless FL760)
    Pitch bereik is 100/100 lineair
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2011
  6. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Zoals Anko al zei eerst mechanisch alles bij stellen zodat de grips,servo horns e.d. in midstick op 0 komt en in je swash menu zorgen dat je basis uitgang op 50 staat deze kan je later nog bij stellen als het pitch bereik te groot/klein is maar zorg eerst dat de boel mechanisch correct word bij gesteld dan pas electronisch de boel voor elkaar krijgen

    eerst bij mid stick de bladhouders 0 gr,washout control arm op 0gr,tuimel schijf op 0gr dus alles netjes haaks en recht tov elkaar en dan de servo armpjes netjes op 90gr tov je tuimelschijf e.d. en je servo horns desnoods even van je servo afhalen misschien staat deze een tandje uit het lood dat scheelt ook weer een paar graden e.d.


    Greetz,
    Jeroen
     
  7. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Oke mechanisch bijstellen tot midstick op 0 graden komt dat is ook wat ik wilde.
    Servo armpjes staan echt allemaal netjes 90 graden.
    De vraag is mag ik ook enkel de bladhouder link armpjes verlengen.
    De tuimelschijf (swashplate) zelf staat nu keurig in het midden goed afgesteld.
    Anders moet ik weer de bladhouder kop en de mixer eraf halen omdat anders de tuimschijf leveler er niet op kan.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2011
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het goed is draai je alledrie links per volle slag naar beneden
    Dus als je dat ook doet, moet dat geen problemen geven

    Links naar de kop verlengen kan natuurlijk ook, als alles maar voldoende vlees houdt, en er dus niet zo uitgetrokken kan worden
     
  9. Gio

    Gio

    Lid geworden:
    7 aug 2009
    Berichten:
    0
    Locatie:
    Antwerpen
    Hi, ik had op mijn protos 500 met mini v-bar precies hetzelevde probleem. Dacht dat mini v-bar kapot was, omgeruild, hetzelefde; ook heb ik mijn swash servos verwangen, test N.O.K.
    Mini v-bar was op Spartan type pad gemonteerd: een dikke pad + metal plate + dunne pad + mini V-Bar. De oplossing was om gevoon een pad te gebruiken inplaats van die Spartan type gedoe + battery velcro er om heen, alle problemen waren weg...
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2011
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Te veel demping is ook dodelijk

    Dubbele gyro pads is alleen voor nitro, op een electro zou je met een normaal of dun gyro pad af moeten kunnen

    Mits alles gebalanceerd is, incl staart

    Daarnaast willen de meeste estab's de swash scheef trekken bij optoeren
    Ze willen dan compenseren, maar dat gaat nog niet, dus gaat de swash in een extreme stand staan
    Komt hij los, heb je een probleem..
    Dit moet je zelf uitsturen/in de gaten houden

    Is hij los, probleem over..
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2011
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dan zit t probleem in vibratie, en een heli van dat formaat met geen enkel tandwiel erin zou zeker niet zo hard mogen trillen.. denk eerder aan iets wat krom is dan;)
     
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Bij de protos zijn er vaker vibratieproblemen, van zichzelf is de staart vaak uit balans.
    Het gat in de hub zit kennelijk niet altijd netjes en er zit nog weleens wat gewichtverschil in de carbon tail blades. Ook gaat de staartas walsen in de lagers en gaat dit vibraties veroorzaken.

    Maar zoals blijkt is tegenwoordig een dunnere pad meestal beter, ook op nitro helis. Ik vloog mijn 700N met Microbeast gewoon met een 1mm dubbelzijdige tape zonder problemen. En dat was hetzelfde voor Eric zijn 700N die met een Vbar voor geen meter vloog (zwarte sensor). De vibration rejection en filtering is gewoon vooruit gegaan in de loop der tijd, wil niet zeggen dat je er helemaal geen last meer van kunt hebben.
    Zo komt er een nieuwe Vbar sensor met een vibrating ring gyro net als de CGY750, deze kun je bij wijze van spreken met CA vastlijmen aan je frame omdat dat type gyro ongevoelig is voor hoogfrequente trillingen (in theorie).

    Dit heb ik bij de microbeast of vstabi nog nooit zien gebeuren tenzij je vibraties (of per ongeluk trim) had.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Die van mij heeft het vaak bij de eerste keer optoeren, net voor hij lift krijgt
    En vaak ook alleen de eerste keer optoeren op een verse tank, dus vermoedelijk heeft een koude motor en trillingen nog e.e.a. met elkaar te maken

    En de ene keer heeft hij het bijna niet, andere keer wel
    Vibratie kan het best vandaan komen, maar ik zou niet weten wat ik verder nog kan doen om die eruit te krijgen...

    Wat ik wel merk is dat de 3g best gevoelig is voor de motor..
    Als de motor aan de rijke kant staat, heeft hij het erger dan wanneer hij goed staat.
    Als hij rijk staat geeft de staart ook nog wel eens de beruchte 3g tik

    Als de motor dan een paar tikken netter afgesteld is, heeft ie nergens geen last meer van

    En ik vind het wel best, ik weet het en kan er mee uit de voeten.
    Ff geen zin om weer allerlei foampjes uit te proberen
     
  14. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Én is het al opgelost? :)

    Inmiddels heb ik exact hetzelfde probleem, ook een KDS alleen helt hij direct over naar rechts. het ging zó snel ineens dat het me een set bladen heeft gekost..

    Wat mij opviel is dat ik de gyro pcies de ander kant op heb wijzen....

    Zelf heb ik een pad/plaatje en weer een pad alvorens de gyro er opgeplakt zit.

    Van 0 af aan alles weer opgebouwd en met de electronische schuifmaat servo hevels afgesteld.
    Tot nu toe nog geen succes.

    Iemand nog ervaring/oplossing?
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij een electro is dat hoogstwaarschijnlijk te veel demping.
    Probeer het eens met 1schuimpje, in principe mag het zelfs een dunner schuimpje zijn

    Let er op dat de 3g het frame niet raakt, en de draden mogen niet strak zitten

    Schud/trilt de heli zichtbaar moet je echt dingen uitbalanceren of assen checken op rechtheid
    Zeker een electro kan bijna zonder trilling door het leven
     
  16. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Schuimpje geprobeerd, geen resultaat.

    Wat ik wél vreemd vind is dat ik zorg dat de swash level is, daarbij de bladen ook level, de stick ( pitch) staat dan bij mij nét iets voor het midden ivm de bladhoek die ik ingesteld heb.

    Als ik de bladen dan op 0 pitch heb staan ga ik het menu doorlopen, start ik hierna alles opnieuw op en zet ik mijn stick helemaal naar beneden ( ongeveer -5 graden pitch) staat de swashplate niet meer horizontaal maar naar voren totdat ik het 0 graden pitch punt weer bereik.

    Eventueel kan ik wat foto's met uitleg posten mocht het niet duidelijk zijn.
    Zender is een mx16
    Thnx

    Jeroen
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarschijnlijk je basis setup niet goed.

    Goeie swash mode ingesteld op de zender, h3 ?
    Heb je de graden ingesteld in setup mode van de 3g?
    Zijn de basis bewegingen in de setup mode goed? (dus servobewegingen bij de stickbeweging)

    Nooit iets instellen buiten de setup mode..
    Komt niet goed
     
  18. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    De basis zou goed moeten zijn, hij vloog perfect met de flybar.
    Het enige verschil dat ik heb gemaakt is dat er een flybarless kop op zit en een stukje electronica..
    Naar voren is dan ook nog steeds naar voren, rechts en links zijn rechts en links.
    Wat je zei over de instellingen op de zender, die staan niet anders dan normaal, swash type 3sv ( 2 roll )
    Alleen hoe stel ik de graden in in de set up van de 3g? neem aan dat dat via de pc gaat?.
    ( alles staat trouwens neutraal, geen wijziging in subtrims of e.d)

    Helaas heb ik die interface niet gezien het feit dat ik de handel van iemand heb over genomen ( die niet in de buurt woont) zal anders eens een oproepje doen via het forum of iemand bij mij in de buurt ook met 3g vliegt.

    Maar wellicht zijn er nog meer ideeën?
     
  19. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Volgens mij moet je een hele nieuwe setup op de zender maken..met alle subtrims eruit en alle mix eruit.
    Je kan niet gewoon de elektronica en de unit instaleren en je oude zenderinstellingen gebruiken.
    En type swash goed instellen... volgens mij H3..
    Maar ik weet ook niet meer uit m`n hoofd,en voor KDS?.. Ik heb ook een tijdje lopen zoeken voor het werkte ,maar uiteindelijk kreeg ik het wel goed.
    De 3G zat wel op een Trex 700 dus mss kun je dat nog veranderen met de setup,al denk ik niet dat het daar aan ligt..
    Begin eerst een nieuwe seup in de zender te maken en begin van voor af aan..

    Succes Jan

     
  20. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Super jongens, ik ga er mee aan de slag!

    Begin indd. gewoon even helemaal opnieuw.
    Post voor de zekerheid nog wel even een nieuw bericht of iemand in de buurt mij kan matsen met een usb linkje denk ik.
    Laat nog wel even weten hoe het afloopt, hoop dat ik er vanmiddag nog even aan toe kom.


    Thnx

    Jeroen
     

Deel Deze Pagina