heli helt veel over naar links align 3g

Discussie in 'Flybarless' gestart door antonvdh, 3 aug 2011.

  1. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Als de swash in de setup goed staat dan is het ok. Als je daarna de heli aanzet...klopt het dat de swash niet helemaal recht op en neer gaat..
    Dit is normaal..zover ik weet

    Groet Jan
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    de 3g kun je zo instellen, zonder pc.
    pc heb je alleen nodig als je wilt finetunen bij de gains (kan wel erg helpen..)

    Je menu van de flybar kun je houden, wel zorgen dat alle trims, subtrims en mixen eruit zijn.
    Weet je niet zeker hoe dat gaat, gewoon opnieuw een nieuw model instellen.

    - zender aan
    - knop op de 3g indrukken
    - batterij aansluiten, heli aanzetten
    - knop vasthouden, de 3g gaaat knipperen etc etc, na 2 a 3 sec laat je los. De 3g doet nu volledig niets meer. Dus heli voorover duwen zie je de swash niet meer bewegen.
    - dit is het setup menu. nu de graden voor pitch roll en elevator instellen. In deze fase moeten alle bewegingen 100% correct zijn.
    - knop induwen, dan gaat hij naar het volgende onderdeel, bepalen hoever de 3g mag sturen. eerst komt aileron uit mn hoofd, stick naar rechts duwen, ff vasthouden.
    - knop induwen, volgende is reverse van de gyro. dus heli even links/rechts bewegen over de aileron as, de swash moet proberen zichzelf recht te houden. doet ie dat niet, stick bewegen om de richting aan te passen.
    - knop induwen, zelfde voor elevator

    daarna nog 1 keer knop induwen, de 3g gaat nu echt in werking, de swash zal 3keer op en neer gaan en RECHT blijven staan. staat ie scheef, zit je sensordraad niet goed of is er een andere foutmelding.

    Dan nog een keer op die knop duwen, dan kom je in het gyro menu, die moet ook ingesteld worden.
    Maar daar heb je een boekie voor :D
     
  3. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Allemaal volgens het boekje zeg maar... :)

    Ben nu geheel op 0 begonnen, nieuw model en van begin af aan opbouwen.
     
  4. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Sommige dingen kunnen een mens tot wanhoop drijven.....

    Ik kan al een redelijke tijd goed vliegen, sleutelen en instellen van nieuwe elektronica, maar de align 3g wil absoluut niet mee werken....

    ik stop er mee, de oude kop en gyro gaan er weer op, ik wil vliegen, niet 3 dagen achtereen sleutelen aan iets waarvan iedereen zegt dat het 3 min werk is...

    Maar in ieder geval bedankt voor alle input en hulp van jullie kant!!!!
     
  5. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Jammer dat het niet lukt..
    Maar ga lekker vliegen nu het nog mooi weer is en vd winter ga je er gewoon even goed voor zitten ,eventueel met hulp van iemand die de 3G al meer heef ingesteld,..
    Moet dan toch goedkomen .. En een mooi winter projectje als je meer tijd hebt..
    Succes
    Groetjes Jan
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat doet de 3g precies niet?
    Soms zijn de antwoorden simpeler dan je denkt...
     
  7. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    De heli helt bij het op toeren direct naar rechts, in die mate dat ik bijna vol naar links moet sturen om het tegen te gaan.

    Bij het opstarten gaat de swashplate maar bij 2 servo's op en neer, en niet rechtstandig met alle 3 de servo's maar wel 3 x zoals beschreven
    Tevens begint hij dan in de (-5 graden positie ( de stick dus naar beneden )) naar voren toe

    Bij het testen of de swash de goede kant op gaat tijdens het programmeren kun je duidelijk zien dat de 3g ingrijpt als je de heli naar voren kantelt.
    Bij het naar links en rechts hellen moet ik de vingers op de 2 servo's leggen om duidelijk te kunnen voelen of de swash daadwerkelijk de goede kant op in grijpt, zien doe je het namelijk nauwelijks.


    Ik zal er eens foto's bij posten deze week wat ik pcies doe én heb gedaan, wellicht dat dat meer duidelijkheid verschaft.

    Thnx
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En daar zit je probleem dus.. de swash MOET exact omhoog, naar beneden en weer omhoog gaan. doet ie dit niet, of gaat die een beetje schuin/recht/schuin, dan is de initialisatie niet goed, en dan krijg je problemen.
    Dit kan je overigens ook nalezen in de manual:rtfm:

    Kan ook een foutje zijn in de 3g setup.;)
     
  9. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    RTFM indd. :) inmiddels ken ik m uit m'n hoofd..... :)
    Eveneens hoe je alles af moet regelen in moet stellen etc. etc.

    Dus ik weet wat je bedoeld, ik zal toch eens de usb bestellen, kijken of er niet per ongeluk iets anders zou moeten staan, en wellicht de V3 er nog eens opnieuw inschieten.

    Deze week weer beginnen met werken na een heerlijke vakantie, dus eerst de zinnen weer eens ergens anders op zetten, dat scheelt soms ook een jas ;)

    Ik hou jullie ( wederom ) op de hoogte

    Thnx voor de input!








     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit ga je dus echt niet oplossen met de usb kabel...
    Daarmee stel je alleen gains in en gedragingen, maar hij moet in de oorsprong wel al helemaal werken

    zit je kabel er wel goed in? dus ook de sensorkabel (juist die..)

    Heb je wel digitale servo's (analoge fikken bijna meteen uit, weet ik uit ervaring)

    het klinkt mij zo eigenlijk een beetje in de oren alsof 1 servo dood is, maar het zelf nog niet helemaal weet..
    Kan deze servo nog wel belast worden, en komt hij rechtstreeks op de ontvanger nog wel mee met de rest van de servo's (en dan bedoel ik voornamelijk snelheid en kracht)

    alle drie in de ontvanger (rechtstreeks), je vingers op de kop, daar waar je linkjes van de swash aangrijpen en zachtjes en met gevoel een beetje druk uitoefenen
    en een poosje roeren met de sticks

    gaat 1 servo al snel wat anders doen, weet je je probleem
     
  11. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    ook waar,

    In 1e instantie lijken de servo's niet het probleem, ik had zelf ook al in gedachten om die eens om te draaien.
    Als het probleem verschuift is het natuurlijk klaar...
    Overigens zijn ze indd. digitaal.

    De stekkers kunnen het eigenlijk niet zijn, immers alles wérkt wel, maar ook die al gecontroleerd.

    Wat ik wel vreemd vind is dat de servo zo duidelijk naar voor en achter kantelt en dat nauwelijks zijwaarts doet.

    Ik ben zo bang dat het zo iets simpels is.....

    Ondertussen wel even een copterx in elkaar gesleuteld, niet duur maar dan is er in ieder geval iets te vliegen :)
    Moet toch een beetje bijblijven en kan ik rustig aan de KDS werken.

    word vervolgd/opgelost, en fijn dat jullie mee blijven denken!
     
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Met de 3G ben ik niet heel bekend. Maar als hij op elevator wel duidelijk corrigeert en op aileron niet dan heeft dat te maken met je gain op de betreffende as. Ik neem aan dat je bij de 3G een bepaalde stap hebt waarbij je de geometrie aanleert? Als daar iets verkeerd gaat dan kan dat je "basis" gain verstoren.
     
  13. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Mocht het toch niet lukken, kan je altijd nog bij me langs komen;)
    Er was gister ook iemand hier, die had zn heli afgesteld, en deed vanuit het niks heel raar met de servo's. Bleek 1 servo half dood aan het gaan, waardoor de ontvanger niet meer genoeg stroom kreeg.. terwijl de servo wel gewoon nog zijn slag maakte, en ook nog redelijk mee kwam.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo uitgebreid is een 3g niet :D
    Als je de setup doorlopen hebt (5 stappen) heb je alles gehad, en als je het een paar keer gedaan hebt lukt dit in minder dan een minuut
    Stap 1 is alle graden instellen, de andere stappen is de 3g alles aanleren en de correctie richting instellen
    Zelfs zonder de setup zou hij wel alle servo's correct aan moeten sturen, wat hier blijkbaar voor 1 servo niet het geval blijkt te zijn

    maar de 3g wil best eens van slag gaan als 1 van de 3 servo's aan het frituren is

    Of als een verkeerde swashplate in de zender is geselecteerd (hij blijf interactie houden tussen aileron/elevator met de pitch. de goede swash = alles ok

    ik heb laatst ook iemand met een nieuwe 3g gezien die ook 1 servo niet aan de gang kreeg. Na wat jbf testen bleek 1 poort van de 3g gefrituurd, waardoor die ene servo dus ook geen stroom kreeg. De rest werkte wel perfect.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2011
  15. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Maar hier deed de servo daadwerkelijk helemaal niets begrijp ik?

    Die van mij doen het namelijk nog wel, vanavond gaat de boel om en dan eens kijken of het daar aan ligt
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Klopt, die servo deed niets.

    Op mijn eigen 450 heb ik wel een servo gehad die niet meer meedeed
    Om te testen een beetje rommelen deed alles het gewoon, bij de eerste vlucht was er niet mee te vliegen
    Alles schoot alle kanten op, bijna crash
    Na wat meer jbf testen dus erachter gekomen dat 1 servo onder belasting de handdoek gooide
     
  17. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Er lijkt een doorbraak te zijn! :banana:

    Na lang vogelen en nog eens de handleiding van de zender, het plaatje van de servo mapping in de 3g handleiding, en een beetje free wheelen in de zender is het waarschijnlijk gelukt!

    Vraag me nog even niet hoe en wat, ik zal dat later zéker even posten voor de volgende ;)
    Het zijn in ieder geval niet de servo's maar een combinatie van verkeerde uitgangen op de ontvanger i.s.m. de programmering van de zender!

    Voorlopig zit er nog een standaard model heli in dus alle endpoints en dergelijke moet ik nog instellen.
    De servo's gaan nu in ieder geval met opstarten tegelijk op en neer, de heli stuurt de goede kant op en er komt geen rook uit!

    Ik ben weer gematigd positief!

    Hopelijk dan overmorgen een 1e testvlucht en dan verder verslag van deze zware tocht naar het flybarless vliegen... !

    Ik houd jullie op de hoogte!
     
  18. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nog even geduld, helaas is de swashplate meenemer defect waardoor er stagnatie is in het project.

    Zodra binnen en gemonteerd gaan we weer verder!
     
  19. JeremyT

    JeremyT

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo heren,

    Ik heb precies hetzelfde als de threadstarter, alleen met een iets andere configuratie:

    - KDS 450SV
    - Hobbymaniac CNC 450 flybarless head + mixer arms
    - 4 x Henge D922MG servo (3 x cyclic 1 x rudder)
    - Walkera RX2702V RX/3 axis gyro
    - Walkera WK-2801 Pro TX

    Alles correct afgesteld volgens het boekje, zowel mechanisch als elektronisch op de ontvanger/gyro en in de zender. Swashplate mooi recht en beweegt de juiste richtingen op bij cyclic input.
    Bij het vasthouden van de heli en het naar voor en achter kantelen beweegt de swash direct en snel corrigerend tegenovergesteld: 3G werkt dus.
    Bij het naar links en rechts kantelen beweegt de swash ook corrigerend tegenovergesteld, maar veel langzamer. Volgens eerdere posts in deze thread is dat dus normaal...

    Maar, bij het spoolen en het "klaar om de grond los te laten" wil de heli bij mij dus naar links omvallen. Snel cyclic naar rechts geven om de boel te redden en gas los dus. Ik durf er eigenlijk niet meer mee op te stijgen zo.

    Mijn RX2702V flybarless unit/ontvanger is correct op de heli bevestigd, maar op een redelijk dik dubbelzijdig foam tape. Dik is 4 mm.
    Het "schuim" zou trillingen en vibraties moeten uitschakelen, maar denken jullie dat het loont om iets veel dunners (1 mm) te proberen?

    En over die servo armpjes, daar heb ik me namelijk niet helemaal aan gehouden, is dat noodzakelijk dat ze recht vooruit staan en 90 graden zijn t.o.v. de swashplate?
    Als dat belangrijk is, moet dat zo zijn in neutraal/normal mode of in idle up?

    Alvast bedankt voor de tips!!
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou moeten weten wat hij doet als hij loskomt.
    Zoals gezegd, door trillingen wil een estab nog wel eens denken dat hij moet corrigeren, maar dat kan nog niet omdat hij op de grond staat.

    Tijdens optoeren naar de swash kijken en zelf met de stick rechthouden tot hij opgetoerd is.
    Als hij loskomt moet het wegtrekken over zijn.
    Als de stick helemaal in de hoek moet, gaat er iets niet goed.

    En voor jouw idee, 3g is een typenaam voor een electronische stabilisatie van align.
    Dat is dus een verschrikkelijk ander apparaat dan degene waar jij mee bezig bent, met zodoende heeeeel andere eigenschappen/problemen.
     

Deel Deze Pagina