Copterx cx450 heli tammer maken

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door jannus, 21 sep 2011.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Vlieg nu een tijdje met de Copterx cx450 black angel, althans hoveren en voorzichtig beetje vliegen. Overweeg de heli wat tammer te maken. Vraag mij af wat het effect is van een langere flybar (is nu 200mm, die van align is 220 mm) en van gewichtjes aan de paddle zijde (nu niks). Als het effect alleen een trage cycli oplevert kan dat vlgs mij net zo goed met expo (nu 5%). Ik wil dus het karakter van de heli van heel fel naar wat tammer verleggen.
     
  2. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Makkelijkste manier s gewoon wat expo toevoegen. die 5% merk je helemaal niks van, expo begin je pas te merken vanaf een %tje of 20. Zet em eens daarop, en kijk hoedat bevalt. Langere flybar maakt een heli wat slomer, en tegelijk wat stabieler, is dus ook een optie, maar wil j dan weer wat feller, moet je weer een andere flyba monteren. idemdito voor gewichtjes.
     
  3. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Met veel expo reageer je dus traag. Als je een minder stabiele (snelle) heli hebt ben je dus al snel te laat dunkt me. De heli stabieler maken lukt dan alleen (relatief eenvoudig) met genoemde flybar mutaties is mijn theorie.
     
  4. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    expo reageert met beginuitslagen wat rustiger, maar je hebt nog altijd je volle uitslagen en felle uitslag als je de stick vol 1 kant op drukt. met ee flybar word de gehele heli wat rustiger, en stel dat je eens moet uitwijken oid, heb je niet die felheid meer.
     
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Exponential - RC Helicopter Wiki
    The property of a modern radio control transmitter by which the amount of servo movement is varied with regards to the position of the control stick. Total throw is constant, but amount of throw can be varied such that a small stick movement produces very little servo movement, but moving the stick to its limit produces a larger proportional movement of the servo. Expo is used to tame "twitchy" or sensitive aircraft and help with precision flying.
    To reduce ('soften') the servo movement around the center of servo travel requires positive exponential on JR and Spektrum transmitters, and negative on Futaba.
    Met gewichtjes aan de flybar kan je de werking versterken maar ik dacht dat een langere flybar er ook voor zorgt dat je cyclic sneller wordt. Omdat de flybar langer is heeft de paddle een hogere snelheid en een pitchverandering dus meer effect dan de zelfde pitchverandering bij een lagere snelheid.

    Een ander idee: kijk eens naar je swashmix en zet de waarde voor aileron en elevator lager tot de heli stuurt zoals je wilt. Op die manier verlaag je de aileron en elevator pitch voor beide wat voor rustiger/langzamer stuurbeweging zorgt.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2011
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met Expo moet je oppassen:

    Het vermindert inderdaad de reactie bij kleinere stick-uitslagen, echter, dat komt dubbel terug bij grotere stick-uitslagen.

    Je krijgt dan het zelfde vlieggedrag als bijvoorbeeld de mCPx: rustig hooverend prima te doen, maar zodra je een inschattingsfoutje maakt en wat forser moet corrigeren, loopt het dingetje opeens uit de hand.

    Er zijn meerdere opties om je heli wat tammer te maken. Langere paddelstang is een goede: de heli word rustiger maar blijft even precies reageren. Reageert ook wat "krachtiger" zonder snel of zenuwachtig te worden (lastig uit te leggen hoe dat voelt, maar naar mijn mening is het de beste optie)
    Gewichtjes aan de paddelstang is ook een optie, de heli word stabieler maar reageert ook veel trager (en in mijn ogen minder precies). Beide opties veranderen niks aan de mechanische belasting van de rotorkop.

    Een optie die iets meer vergt is de overbrengingsverhouding tussen paddelstang en rotorbladen vergroten. Daarvoor moet je draaipunten op de hevels verplaatsen en dan moet je erg uitkijken of dat allemaal mechanisch geen problemen gaat geven. Maar de heli word daar mits goed uitgevoerd, zeer "wind-ongevoelig" van.

    Een laatste optie die wat lastiger uit te voeren is, is de bladen verzwaren (of andere, zwaardere bladen monteren). Dit heeft ongeveer hetzelfde effect als de paddelstang verlengen, met als bijkomend voordeel dat de autorotatie wat beter word (meer kinetische reserve) en ten opzichte van de verlengde paddelstang een nog iets betere weerstand tegen invloed van turbulentie. Nadeel van het laatste is dat de kop mechanisch zwaarder belast word, dus even checken of het allemaal wel mogelijk is.

    Echter: het is naar mijn (toch wel redelijk lange) ervaring beter, om géén expo te gebruiken, te bepalen wat je minimaal aan stuuruitslag nodig hebt om uit alle voorkomende situaties weg te komen, en vervolgens gewoon aan dat stuurgedrag te wennen. Ben je uiteindelijk het beste mee af....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2011
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoals Brutus zegt.

    Expo niet hoger zetten dan 30%, daarboven worden de reacties bij grotere uitslagen(als je hem even moet redden bv..) een beetje onvoorspelbaar.

    verder,
    - langere flybar
    - gewichten aan de flybar (wel dezelfde aan beide kanten graag)
    - zwaardere paddles, kijk eens bij de mini titan (zijn zwaarder standaard)
    - toerental verlagen, alleen proberen je toerental boven de 75% te houden. Zit je daar onder, eigenlijk proberen dan je motortandwiel te verkleinen (om dezelfde toeren te houden kan je % weer omhoog). Zodra je staart op en neer gaat dansen zit je te laag, moet het toerental weer omhoog.
    - je uitslagen verkleinen, maar hier kun je beter nog van af blijven. Je wilt wel voldoende uitslag hebben als je de heli eens een keer moet redden..

    flybar, paddles en gewichten is de snelste en goedkoopste optie. Ook een toerental van 3500 is niet nodig.
     
  8. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Eens, maar meer dan bijvoorbeeld een 5 graden op elevator en aileron heb je als beginner toch niet nodig? Ik vind het zelf een belangrijk onderdeel in de afstelling waarin je zorgt dat de heli stuurt zoals je dat wilt. Stel dat je als beginner +/- 13 graden pitch instelt en 9 graden voor aileron/elevator dan stuurt het wellicht veel te snel omdat een kleine stickbeweging veel uitslag geeft. Als je leert hoveren hoeft de heli niet in 0,5 sec een rol te kunnen maken ;)
     
  9. rosingkamp

    rosingkamp

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Ammeloe (Vreden), Duitsland
    Ik heb mijn Copterx wat tammer gemaakt op de zender en dat bevalt me goed.

    Henk
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    het is natuurlijk een beetje vliegstijl afhankelijk, maar in mijn ogen is meer als 5 graden cyclisch meer dan je ooit nodig hebt. Ik kan me tenminste voorstellen dat je bij hogere cyclische waarden toch serieus dicht bij een bladestall gaat komen als je er ook nog +13 in giet.....

    Helaas zijn er genoeg mensen die dergelijke waardes toch wel adviseren. Zelf vind ik het bijvoorbeeld complete onzin om als beginner te leren vliegen met meer dan -2 tot +9.... Heli vliegen is sowiso al moeilijk genoeg. Om dan ook nog te gaan beginnen met -10 tot +10.... maakt hooveren alleen maar lastiger

    Wat niet wil zeggen dat het niet kan, uiteraard....

    Groet, Bert
     
  11. dcb103

    dcb103 Guest

    ik heb 2 standen ingesteld op mijn zender 1 voor wat tam vliegen en 1 gewoon. Met tam bedoel ik gewoon op rudder, ail, ele de instellingen veranderd over het totale bereik 80% ipv 100 met D/r Exp, zodat ik met een knop (eigenlijk 3) kan kiezen gewoon of sloom voor alle 3 afzonderlijk.
     
  12. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
    Kan iemand mij helpen ook de heli wat minder snel te laten reageren bij kleine stickuitslag. Ik heb een copterx aan een dx6i. Ik ga dan in het menu naar D/R&Expo. Dan is volgens mij D/R de waarde voor het bereik van de uitslag toch? En bij expo staat nu nog INH ( dus niet actief ).

    Ik dacht zelf om de D/R op 100% te laten en EXP dan met +10 te beginnen ( spektrum dus positief )
    Of zoals dcb103 het heeft D/R 80% en EXP uit.

    Klopt dit zo? En is dit een kwestie van smaak/hoe je zelf het fijnst vliegt?
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2011
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat klopt.

    Uiteraard is het helemaal je eigen keuze, en kleine beetjes expo kunnen een heli prettiger laten sturen (is helemaal persoonlijk) maar zoals al eerder hier vermeld in dit topic, je moet er erg voorzichtig mee zijn.

    Het gevaar is dat je heli erg onvoorspelbaar word bij een "paniekingreep" en een tweede nadeel is dat er niet een "kritische waarde" op te geven is. De ene fabrikant hanteert nu eenmaal andere expo-curves dan de andere. Bij sommige fabrikanten is expo echt een vloeiende curve, bij anderen is het grafisch voorgesteld, meer een knik met aan weerszijden twee rechte lijnen.

    Het probleem is, dat je de wens hebt je heli rustiger te laten sturen, wat mij op zijn minst doet vermoeden, dat je de heli nog niet helemaal tip top beheerst. Daaruit volgt, dat jij dus vermoedelijk ook niet goed overweg kunt met volle stick-uitslagen om het vlieggedrag te kunnen testen. Daar weer volgt uit, dat jij slecht kunt beoordelen of die "knik" in het stuurgedrag jou straks voor problemen kan stellen ja of nee.
    M.a.w: je stelt wat expo in, je heli vliegt lekkerder, en bij de eerst volgende paniekingreep ben je je heli kwijt. Dan kun je véél beter niet Expo, maar D/R gebruiken totdat je de heli goed genoeg beheerst om een en ander goed te beoordelen.

    Een van mijn leerlingen had juist het probleem dat hij in een poging om toch maar controle over de heli te krijgen, D/R zover teruggeschroefd had dat hij continue crashte bij gebrek aan stuuruitslag. Nadat ik de uitslagen van 25% naar 75% (gewoon lineair) verzet had hield het crashen op, en nam de contrôle over de heli alleen maar toe.

    Persoonlijk zeg ik daarom: beter lineair leren vliegen, met normale stuuruitslagen. Nogmaals, is dat geheel je eigen keuze.

    Groet, Bert
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Persoonlijk hou ik er niet zo van om de uitslagen meteen te beperken
    als je eens een noodsituatie hebt, moet je wel de power hebben om hem eruit te kunnen redden.
    als je de uitslagen teveel beperkt, heb je dat dus niet.

    expo moet je gewoon even kijken of het + of - is. even op 100 zetten, en de stick langzaam bewegen, dan zie je het verschil in snelheid tussen begin van de stick en eind.
    Dan terugdraaien naar een leuk waarde.

    probeer alleen onder de 30 te blijven.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het een beginner is, heef die de mogelijkheid niet om de heli te redden uit een noodsituatie, sterker nog, leid dat alleen maar tot overcorrigeren en dan zal de heli die anders met gematigde snelheid naar links gecrasht zou zijn, nu volle kracht naar rechts wegschieten en nog heftiger crashen.
    Dat word met expo alleen maar erger.

    Je moet (ben ik geheel met je eens) de uitslagen niet teveel beperken: zelf zou ik zeggen niet meer dan 80% van fabrieks aanbeveling.
    Maar terugdraaien mits met mate, zie ik als een betere oplossing dan Expo.

    Groet, Bert
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    @Brutus:
    Terugdraaien is een oplossing waar een beginner mee de fout in kan gaan, zeker als hij geen hulp heeft. Zeker als hij de kennis van de zender nog niet heeft, is een beetje uitschieten zo gedaan.
    Graden bepalen etc komt meestal een paar fases later in het vliegproces, de meesten willen eerst kijken of het wat word met vliegen, en gaan zich daarna in de techniek verdiepen

    Expo is dan een oplossing waar je, lullig gezegd, eigenlijk vrij weinig mee kan verprutsen.. Zolang hij de goede kant op werkt
    Expo zelf vind ik zelf ook nog steeds wat lastig te plaatsen of het nou goed of slecht is. Zolang je het onder de 30% houd vallen de rare reacties van de heli redelijk mee (daarom zet ik dat er ook steeds bij)

    Ik ben met je eens dat terugdraaien een goede oplossing is, en blijkt hij op die 80% fabrieksinstelling nog steeds te vlot kan expo er altijd nog bij helpen.
     

Deel Deze Pagina