Esky HB king 3

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Cremerhm, 24 sep 2011.

  1. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Hallo,

    Jullie zullen er vast moe van worden, van al die beginners met vragen in dezelfde strekking....., maar ik ben bang dat ik me ook in het rijtje aansluit.

    Ik heb een Esky HB King 3 op het oog, hoop hem komende week te kunnen kopen, maar ben eerlijk met te zeggen dat ik puur en alleen ervaring (nog niet lang) heb met een Syma 109 (advanced). Op zich een grappige heli, maar het is natuurlijk puur voor binnen en beperkt.

    Met een grotere/technischere heli binnen vliegen zit er niet in...dochter vind het leuk, vriendin niet. Ergo; naar buiten.

    Tot nog toe gelezen dat de meningen eigenlijk heel erg divers zijn, de een zegt FP om mee te beginnen, de ander CP. De een zegt Esky is rommel, de ander zegt het is prima om mee te beginnen..... Precies zoals op ieder gebied heeft ieder dus zijn eigen (verschillende) meningen.

    Daarom mijn vraag: ik ben er zeker van dat ik voor de King 3 ga, met trainingskruis ;-) , maar hoe ga ik het vliegen en het afstellen/repareren onder de knie krijgen? Wil er BIJ gaan simmen (eerst een jaar simmen en das pas echt vliegen gaat het niet worden voor mij) denk met de Esky sim, maar vraag me eigenlijk af of er een soort van handleiding/stappenplan is om het vliegen op te pakken.

    Met dingen als: hoe maak je de heli klaar voor het opstarten, pre-flight check, etc. Maar ook: wat zijn alle onderdelen, waar kijk je naar na een crash en hoe vervang je dingen...

    Ik hoop dat iemand mij kan wijzen waar ik enige uitleg zou kunnen vinden.
    Mochten er mensen uit de omgeving Roermond actief zijn op dit forum die me een handje willen helpen zou ik dat ook geweldig vinden!

    Oh en ik begrijp, uit berichten op het forum, dat de standaard zender (zo heet de "remote" toch?) niet geweldig is, maar in het begin zal ik het ermee moeten doen... Eerst kijken of ik goed zit met het gevoel dat ik dit geweldig ga vinden en dan pas verder investeren (buiten reparaties natuurlijk)...denk dat velen zo begonnen zijn.

    Groet,
    Harm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2011
  2. Lakigucci

    Lakigucci

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Ridderkerk
    Misschien heb je hier wat aan: Klik
     
  3. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Woon je toevallig in de buurt van Groningen? dan wil ik je wel even helpen...
     
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ach, iedereen is eens beginner en gaandeweg leer je een en ander en kun je andere beginners weer wat op weg helpen :)
    Ik heb ook een esky king 3 gehad en veel opgestoken van de video's van "nuttcaze"/marc op ESky Belt CP V2 ESky Belt CPX
    Het gaat over de belt maar het afstellen van die king en belt komt op het zelfde neer.

    Die zender, mja wat kan ik er van zeggen.. Ik heb de king en later zelfs een hk450 er mee gevlogen maar je mist echt die mogelijkheden om een heli wat tam te maken en af te stellen op je eigen wensen. Ook het schakelen van 'normal' naar idle-up (stunt mode) gaat zo abrubt met een erg groot verschil in toeren terwijl het als je wat kan vliegen met wind toch prettig is; nu zeker niet aan beginnen, komt later wel.
    De esc heeft geen softstart en kan dus zegmaar in 1 seconde van stilstaan naar vol gas. Dit is mede vervelend omdat ze zender geen 'throttle-hold' heeft dus als je met de heli ingeschakeld per ongeluk aan de stick komt gaat ie er vandoor.

    Na de ervaring met die king 3 vond ik een hk450 gemakkelijker omdat die toch net iets groter en zwaarder en daarom gemakkelijker vliegt met iets meer wind (wat in NL toch vaak voorkomt)
    Zo'n kds set lijkt me beter maar kost ook weer meer..

    Die esky sim word je eigenlijk weinig wijzer van. HeliSimRC is al beter en ook gratis. HeliSimRC Koop dan bijvoorbeeld deze erbij RCtechnics en ga serieus oefenen (dus niet als game gebruiken).

    Phoenixrc is nog veel beter en kost ~90,- en toekomstige updates zijn gratis. Je hebt wel volgens mij wel een zender nodig, weet niet of zo'n usb zender werkt, evt tweedehands spektrum dx5 ofzo
    Het lijkt misschien duur, vond ik in ieder geval wel, maar er komt misschien dat punt dat wanneer zo'n aanschaf je al maar 1 crash bespaard je de investering er weer uit hebt.
    Een esky heli crashen kost niet zoveel maar al met al gaat het toch oplopen en steeds repareren is toch ook vervelend.
    Je zou ongeveer kunnen zeggen: kan je het niet in de sim, dan kan je het in het echt ook niet :) Iets nieuws leren is dus altijd oefenen in de sim en wanneer dat goed lukt pas in het echt.

    Edit, iets anders waarvan ik in het begin niet wist dat het er was: een rc-heli vliegschool http://www.heliexpert.nl/ en http://helischool-oldeberkoop.nl/ bijvoorbeeld. Je kan er zonder grote uitgaven aan een eigen heli leren vliegen en er achter komen of het echt wat is. Als je dan wat kan vliegen en je vind het leuk dan kan je het op zich meteen goed doen en een goede set aanschaffen.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2011
  5. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Allemaal heel erg bedankt voor de reacties dusver!
    Met name alle links naar YouTube filmpjes zullen mij enorm helpen in mijn nieuwe hobby!
     
  6. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ik denk dat je als je zo (met een Esky King V3) gaat beginnen, dat het NIET :( gaat bevallen, maar wees vooral eigenwijs :rolleyes: en luister niet naar de velen voor jou die ook op een dergelijke manier hebben geprobeerd te starten (en waarvan de overgrote meerderheid na de zoveelste crash met schade, herstellen, inregelen, een paar seconden 'vliegen' :2gunfire:en weer opnieuw het hele riedeltje uiteindelijk de complete helikoptervliegerij éénmalig als klikovulling heeft gebruikt).

    Ik weet het: de King V3 ziet er schitterend uit, maar als je nog moet leren vliegen is de King V3 niet geschikt. Probeer eerst eens een simpelere FP, zoals de Esky Honey Bee FP V2 of de Walkera Ufly-S (en kom erachter dat het niet gemakkelijk is (wel leuk :banana:), bij de genoemde FP's resulteert een iets verkeerde landing heel vaak in: rechtopzetten, bladen rechtzetten en weer gaan. Dan krijg je er ook plezier in, en kun je altijd nog overgaan naar een CP.

    Groet,
    Robbie
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2011
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Dat heb ik met m'n mcp x meestal ook, oke soms maingear en een linkje weer op z'n plek zetten en weer gaan. Ik vind 'm degelijker dan de esky honey bee fp2 die ik had.
    Ik denk dat de sim phoenixrc, veel oefenen en een mcp x best een goede combi zouden kunnen zijn. Met een dx6i kan je de mcp x ook als FP vliegen (gewoon voor de gein geprobeerd) maar met het bereik van de regelaar is dat niet zo ideaal.
    Esky king is inderdaad gewoon een zeer lastige heli om te vliegen.
     
  8. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Met het risico om reactie's te krijgen als "we zeiden het toch" , of erger.....doe ik het toch gewoon....want een forum is om info te delen, al is de info beschamend :-(

    Vandaag de HBK3 binnen gekregen welke ik 2ehands van iemand hier op het forum heb gekocht.

    Alles in orde gemaakt, zonder motor de verschillende functie's getest er het trainingskruis eronder. Het plan was om de heli heel voorzichtig van de grond te krijgen en heel even proberen te hooveren....daarna wou ik gaan simmen.

    Zover is het echter niet gekomen.
    De heli kwam totaal niet los van de grond, vol gas en nog niets daar...alleen een beetje uitslaan met de staart en net licht genoeg om iets naar voren te kunnen maar meer was er niet. Vervolgens met de pitch geprobeerd of ik het naar achteren duwen van de rotorbladen kon oplossen (hopende op voldoende lift) lukte ook niet...

    Toen de domme, domme fout gemaakt door een schakelaar op de zender om te zetten. Daardoor heb ik blijkbaar mijn trothle omgekeerd; resultaat.....heli slaat om....boden tegen de grond. Visueel volgens mij weinig schade (puntje rotor blad beschadigd). Technisch denk ik dat ik de right servo om zeep heb geholpen.... Wanneer ik mijn rechterstick naar onderen of rechts houdt geeft de servo namelijk een slippend geluid. Naar boven of links geeft geen probleem....

    2 filmpjes gemaakt na de "chrash", misschien horen/zien jullie nog andere problemen?

    Geluid servo en werking rotorkop: vmJ_eRtvRno[/media] servo problem, what more? - YouTube
    Geen lift off, toeren gaan vanzelf omlaag...zal vast eraan liggen dat lipo bijna leeg is? 0Zv4sPg2-JE[/media] lift up - YouTube

    Ik hoop op advies....geen flames...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Probeer altijd eerst zonder motor te kijken wat er gebeurd als je een knop omhaalt! Nu ben je te snel geweest en dan zie je wat er gebeurd!

    Die accu is simpel weg leeg dus die moet je gewoon opladen.
    Als ik het zo begrijp, ben je je heli ook nog gaan proberen(optoeren) met de kapotte servo, dit zou ik NOOIT doen!
    Als je heli nu omvalt, kun je niks meer doen omdat die servo kapot is. En binnen op een stenen vloer zal dit al helemaal een mooi effect geven:D

    De tandjes in je servo zijn kapot dus daarom slipt die. Normaal kun je de tandjes vervangen alleen aangezien een servo van Esky niet veel kost, zou ik hem gewoon vervangen.
    http://www.hobbymaniac.com/winkel/esky-digital-servo-8g-digital-p-446.html

    De reden dat je niet van de grond kwam, was dat je je pitch te laag had. Links boven op zit een draaiknopje, probeer deze vooral in het begin helemaal op + te hebben. Dit vind ik zelf het makkelijkste.

    Maar 'ik denk' dat als je wel van de grond gekomen was, dat je niet wist hoe je zou moeten reageren en alsnog gecrasht zou zijn. Je hebt er immers totaal nog geen ervaring mee.

    Succes!
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  10. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Owk, minimaal een nieuwe servo dus. Nu zijn die bij mij in de buurt (regio Roermond) nergens van esky te krijgen... Kan ik er ook een ander merk met dezelfde specificaties inzetten?
     
  11. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, dat kan ook. Als de maten maar goed zijn moet het lukken.
    Let wel op:

    Als je er een servo van een ander merk in doet, dan moet je ze allemaal vervangen. Anders krijg je verschil in de servo's.
     
  12. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Hmz, dan maar een paar nieuwe bestellen via internet en rustig wachten.
    In de tussentijd simmen....

    Kun je/jullie op de filmpjes zien of er nog iets stuk is?
     
  13. Cannonballs

    Cannonballs

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Nijkerk

    Ah hier is dat filmpje!

    Inderdaad, je hov.pit. draaiknop moet naar + toe.

    Ook je gyro gain staat niet goed, draai die wat negatiever net zolang tot de staart stopt met schudden. ( Zit ook een draaiknop op voor gyro.gain )
     
  14. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Weer allemaal bedankt!
    Zo'n chrash is wel goed om je heli en zijn onderdelen te leren kennen.
    Al is het natuurlijk voornamelijk tot dat ik nu niet verder kan oefenen ;-)

    Ik heb nog wat filmpjes en topics bekeken en daar heeft men het over de feathering shaft en dat deze, na een "probleempje" zoals ik dat had, verbogen zou kunnen zijn.

    Kunnen jullie op basis van het volgende filmpje daar een zinnig woord over zeggen?

    keUQwKWBrDE[/media] 3 feathering shaft stuk? - YouTube

    ---edit:

    Nog een filmpje op YouTube gevonden:

    [media=youtube]uIRql6zOYUE[/media]

    Dit gebeurt niet, dus ik verwacht dat het dan wel mee zal vallen.

    Ander vraagje: als ik de throttle (zonder motor aangesloten) helemaal open zet (omhoog dus) dan blijft die servo een hoog frequent geluidje maken, is dat normaal? (deed ie ook al voor de crash).

    Oh, lipo was idd. helemaal leeg....dik 5 uur aan de lader/balancer ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Ik ga je niet veroordelen (heeft weinig zin, en ergens "snap" ik je ook wel :D ).

    Even een paar dingen:
    1. Zorg dat je de ruimte hebt bij het optoeren, ik zag op het filmpje dat je dit in een bijkeuken o.i.d. hebt gedaan, als er iets misgaat sta je er te dicht bij en kun je zelf nergens zo snel heen....
    2. Als de servo's piepende of brommende geluiden maken bij maximale stickuitslag worden ze ergens mechanisch door tegengehouden! Dus daar naar kijken :rolleyes:
    3. De 'hov.pitch' draaiknop regelt de pitch (bladhoek) bij middenstand van de stick. Zet deze op "12 uur", als je deze verder naar "+" draait heeft hij al in het bereik van 0 tot half-stick positieve pitch. Dan wil de helikopter al snel loskomen terwijl de rotor nog een vrij lage snelheid heeft. Wordt de King V3 nog instabieler van...
    4. Trek de draden van de motor los als je iets gaat uitproberen of afstellen. Een foutje (al is het maar tegen de throttle-stick stoten) is snel gemaakt, en dan kan de King V3 (en om het even welke CP helikopter) veranderen in een levensgevaarlijke machine.

    Groet,
    Robbie
     
  16. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Robbie,

    Dank je voor je antwoord!
    Heb de servo nagekeken en hij lijkt nergens door worden tegengehouden. Valt me ook op dat de tailservo ook een beetje geluid blijft maken na gebruik, niet altijd overigens.

    3 vragen nog:

    1. Ik lees op sommige plekken dat je tijdens onderhoud de motor (logisch) en esc moet loskoppelen. Waarom de esc? Dan kun je toch weinig testen? of geldt dit alleen als je onderdelen gaat loshalen?

    2. Kan ik alle rotorbladen (main/tail/flybar) van de heli halen en dan de motor heel langzaam laten draaien? Op die manier kan ik denk makkelijker zien of alles recht is. Of is dit gevaarlijk/slecht? In andere topics zie ik dat dit wel wordt aangeraden maar in een oud topic (2008) wordt het afgeraden omdat het niet goed zou zijn om alles te laten draaien zonder de weerstand van de bladen...

    3. Had het al eerde gevraagd, maar misschien lezen mensen alleen de nieuwste post en niet vanaf het begin van het topic: zijn er mensen op dit deel van het forum actief die in de buurt van Roermond wonen? Ik zou namelijk graag hulp hebben bij mijn nieuwe hobby ;-)

    Harm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 okt 2011
  17. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    @Harm:

    Voor testen de motordraden lostrekken; werkt alles behalve uiteraard :rolleyes: de motor. Voor vervangen de batterij eruit (afkoppelen).
    ESC loskoppelen? Geen idee waarom! Ook nooit gedaan! Enige wat je los zou kunnen maken is het kleine stekkertje op de 6 kanaals ontvanger.

    Je hoeft alleen de rotorbladen eraf te halen, de flybarpaddles is veel lastiger en aangezien deze alleen de King V3 niet kunnen laten stijgen :eek: ...Hou wel de staart goed vast en pas op voor de snelronddraaiende paddles!!
    Je kunt de hoofdmotor laten draaien zonder rotorbladen, mag ook wel wat harder (zou hem niet op vol toerental laten razen, is niet zinvol) kun je mooi controleren of alles in balans is.

    Wil je graag helpen maar gezien ik in het oosten des lands woon (bijna in Duitsland)....

    Groet,
    Robbie
     
  18. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Nou, ik ben aan testen geslagen... En omdat ik niet weet wat normaal is, hoop ik dat jullie me kunnen vertellen of "alles" in orde is of niet.

    Ik heb dus, zonder bladen, de motor rustig opgetoerd. Eerst tot het moment dat hij aansprong (moet ik toch tot circa 25% gaan) en vervolgens tot 50%.

    Bij 25% zie ik best wat "speling" bij 50% is het zo goed als helemaal weg.

    Vraag is dus; is deze "speling" door een defect of is deze normaal en wordt hij normaal gecorrigeerd door de bladen?

    2 video's:

    [media=youtube]HuLUQsQWIw8[/media]

    [media=youtube]UwOHi4oCkhA[/media]

    Edit: en nog een filmpje met een kleine beweging tussen de rotorbladen, normaal of kromme featheringshaft?

    [media=youtube]1Z0H3GH2aHk[/media]

    Hopelijk kunnen jullie hier iets aan zien?

    Grt.
    Harm

    (en nu ga ik genieten van mijn andere hobby: the Balvanie en Bowmore!)


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=51.174571,5.972701
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Harm,

    Ik zie niet zoveel vreemds aan de video's :D. Is ook moeilijk zo aan te geven. Het is door het hoge toerental wél zaak dat de rotorkop zonder rotorbladen ook bij een hoog toerental praktisch niet trilt; anders is er iets krom, los beschadigd of uit balans. En omdat de King V3 niet zo groot/zwaar is en een hoog rotortoerental heeft luistert het nauw :rolleyes:

    Ik zie dat je een ge-upgrade rotorkop hebt (Xtreme ?), weet eigenlijk niet zo het verschil tussen de "standaard-plastic-kop" en deze metalen. Wel heb ik de Xtreme upgrades op de Honey Bee FP V2 uitgeprobeerd en dát was geen succes.

    Het 'pas bij 25% starten' heb ik ook gehad. Hij start dan met een behoorlijke schok, lekker voor de maingear. De ESky ESC kent geen zg "softstart"

    Groet,
    Robbie
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2011
  20. Cremerhm

    Cremerhm Guest

    Robbie's,

    Dank voor je reactie.
    Met het hogere toerental is de beweging zeer minimaal, op de video niet waarneembaar in het echie alleen me een vergrootglas ;-)

    M.b.t. De upgrade; geen idee eerlijk gezegd....
    Zoals aangegeven heb ik hem via een forumlid gekocht en alles zat er reeds op/in.
    De originele (plastic) rotor (enz.) heb ik er wel bij zitten overigen erop er gaf aan dat de heli een stuk stabieler zou vliegen met deze upgrades, dus daar ga ik dan maar gewoon van uit ;-)
     

Deel Deze Pagina