Heli gecrashed, wat nu?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door jimmy_zeropm, 26 sep 2011.

  1. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Afgelopen weekend heb ik mijn KDSA 450c op zijn kantje gevlogen en vloog hij hard met de wieken de grond in.

    Visueel lijkt er geen schade. Alleen maakt hij veel geluid, trilt hij meer en wil de heli tijdens het opspinnen al omhoog. Je hoort ook veel lucht verplaatsing vanuit de rotorbladen.

    Er zal hier en daar dus het e.e.a. hersteld cq afgesteld moeten worden.
    Maar waar te beginnen? Wat moet ik allemaal controleren? En is er een verstandige volgorde?

    Misschien kunnen we dit topic gebruiken om een soort check/repairlist te ontwerpen?

    Groeten,

    Martijn


    Tot zover een lijstje;

    - Linkjes controleren (hoe)
    - Bladen balanceren (hoe)
    - Bladen tracken (met tape methode?)
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2011
  2. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Kijk of alle linkjes nog recht zijn, gehele rotorkop dus eigl bekijken of alles nog recht is. Bladen balanceren, tracken,..
     
  3. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Ik vul bovenaan de handelingen in op een lijstje, zo krijgen we een mooi overizcht ;-)
     
  4. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Mainshaft krom, linkjes krom etc. Het kan van alles zijn.

    Gewoon alles goed nalopen en kijken of het nog vast zit en nog recht is.
     
  5. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Ok klinkt logisch, maar ik heb geen referentie. Hoe kan ik nou zien of iets recht zit oid? In vergelijking met wat?
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Asjes rollen over een glasplaat, spiegel, natuurstenen tafel, etc, etc...
     
  7. jeroenie101

    jeroenie101

    Lid geworden:
    30 aug 2010
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Barneveld
    Hier heb je de handleiding van jou heli: http://www.rchobby-bg.com/pdf/KDS450S Manual.pdf

    Hier staat ook de volledige rotorkop in. Kijk deze goed na en dan moet het lukken.

    Als er wat zou zijn, dan zul je dit ook wel zien zonder handleiding.
    Je ziet zelf wel of je tandwiel kapot is of dat er linkjes krom staan...
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Trillingen in een heli betekend onbalans. En die onbalans kan alleen in de aandrijflijn zitten. Kortom alle assen, lagers etc controleren en bij twijfel vervangen. Geld inderdaad ook voor de stuurstangen, linkjes etc. Na een crash alles dubbel controleren zodat je voor jezelf 100% zeker bent dat de heli technisch en wat betreft veiligheid in topconditie verkeerd wanneer ie weer vliegklaar is.

    Dat vliegt wel zo relaxt!

    Ik controleer na een dag vliegen altijd mijn heli's. Better safe then sorry ;)
     
  9. Lakigucci

    Lakigucci

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Ridderkerk
    God jij ook al? :banana: Welcome to the club ;), ik heb vandaag je voorbeeld gevolgt en precies hetzelfde gedaan.
    Zie mijn topic voor mn schade.
     
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik durfde het bijna niet te zeggen maar het lijkt wel een crash weekend geweest. Er is ook al een Esky CP crash topic :confused:

    Was het controleren van de featheringshaft al genoemd?
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Na een crash HEEL de aandrijflijn uit elkaar halen.
    kop geheel uit elkaar.

    Alle assen checken op recht zijn
    Tandwielen checken op ontbrekende tanden
    Servo's checken op "overslaan"
    stangen recht
    liefst lagers vervangen, zeker in de kop/hoofdas, die hebben een klap gekregen waar ze niet op gemaakt zijn..

    En weer opbouwen/afstellen.
     
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    afgelopen weekend op de club ook belachelijk veel crashes, zal wel door het slechte weer van de afgelopen tijd komen.

    De meeste dingen kun je simpelweg visueel checken. Dus zijn je bladen nog heel (voorzichtig met de hand torderen), alle linkjes nog heel (gaan ze nog strak op het balletje).
    Servos allemaal voorzichtig met de hand bewegen (geen plotselinge richtingswisselingen met de hand maken). En het is altijd verstandig om je main shaft en featheringshaft te vervangen, kun je later op je gemak nog eens overwegen of ze herbruikbaar zijn. Tail shaft is ook vaak aan vervanging toe. En ook je lagers krijgen een klap tijdens een crash. dus check blade grip en mainshaft lagers.
     
  13. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    haha hier ook mijn kds450c gecrasht wilden inverted proberen helaas heli boorde zich in de grond,op sim lijkt het allemaal zo makelijk helaas werkelijkheid is anders haha,inmiddels heli weer gerepareerd en opnieuw proberen:D
     
  14. jimmy_zeropm

    jimmy_zeropm

    Lid geworden:
    20 sep 2010
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Zaandam
    Bedankt voor alle input! Helaas gaat het er dus op lijken dat er 100 uur in gaat zitten voor ik weer kan proberen om op te stijgen en vervolgens weer kan crashen :banana:

    Ik ga het overzichtje bijwerken en updaten!
     
  15. et1961

    et1961

    Lid geworden:
    2 sep 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    MIDDELBURG
    ;)
    Ach 100 uur, na een paar crashes wordt je vanzelf ervaren; uitelkaar halen, nieuwe onderdelen monteren, in elkaar zetten, afstellen lukt mij na de nodige crashes al in een uur of 6 (beetje afhankelijk van de schade :))

    Groet,

    Etienne

    PS. sleutelen en prutsen aan je heli is toch ook best leuk, even afgezien van de kosten voor nieuwe onderdelen
     
  16. TuxBrothers

    TuxBrothers

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Waddinxveen
    Checklist na Crash

    Wat moet je controleren na een crash bij een CP helikopter?
    Dit zijn even de basis dingen, die je kunt controleren, uiteraard zijn er wel honderden dingen die je kunt controleren, maar dit is even een opsomming van de basis dingen. [​IMG]

    Checklist:

    -Bladen:controleer de bladen op scheurtjes of onregelmatigheden.
    -Flybar:controleer of deze nog mooi recht is.
    -Main shaft: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is.
    -Feathering shaft: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is.
    -Blade holders:controleer of hier geen overtollige speling op zit.
    -Maingear:inspecteren of er geen tandjes ontbreken.
    -Vrijloop lager:voelen en luisteren of dit nog goed draait.
    -Servo's: met de hand draaien en voelen of er geen tandwieltjes stuk zijn.
    -Belt:inspecteren of er geen tandjes ontbreken.
    -Torque tube: uit elkaar halen bij een zware crash (met tail boom schade) en kijken of de tube zelf niet krom is... ook kijken of de tandjes niet zijn beschadigt op welke manier dan ook.
    -Staart rotor as: even laten draaien zonder bladen en kijk of hij nog mooi recht is.
    -Tail slider:demonteer het ball linkje van de tail slider en voel met de hand of deze weerstandsvrij loopt.
    -Inspecteer altijd de kop:demonteer de bladen, zet je Throtle Hold aan op je zender, sluit de heli aan op je lipo en inspecteer de kop terwijl je pitch/elevator/aileron geeft, uiteraard controleer je de staart ook meteen even.
    -Gyro:controleer de werking van de gyro door de aangesloten heli met de staart heen en weer te bewegen.


    Testen:
    Testen doe ik zelf altijd op een gladde ondergrond in Normal mode.
    Mocht er per ongeluk een gyro/servo niet goed functioneren of in verkeerde reversed mode staan dan merk je dat snel genoeg op de vlakke ondergrond en bespaart je weer schade.

    Toer de heli op naar 25 procent gas en kijk eerst even op je gemak of je geen rare geluiden hoort of onregelmatig heden ziet.
    Toer daarna heel rustig op naar de 50 procent ofwel half stick, mocht er een gyro/servo niet goed staan zal hij nu om zijn as gaan draaien zonder dat deze in de lucht gaat.
    Als alles goed gaat kun je de heli heel voorzichtig liften en kijken hoe hij het doet!
     
  17. tomos19

    tomos19 Guest

    thank you :D

    ik zocht al een tijdje naar zo'n lijstje
     
  18. TuxBrothers

    TuxBrothers

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    407
    Locatie:
    Waddinxveen
    Nou graag gedaan hoor! :-D
    Heeft topic starter er ook iets aan gehad?
     
  19. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ik heb nu FF niet gekeken maar ik zou er een aparte thread van maken maat,
    erg handig voor beginners maar ook voor gevorderden :cool:

    dan hopen op een stickey klinkt naar mijn mening een logische beslissing , maar goed ik ben geen mod/admin ;)
     

Deel Deze Pagina