Zendertrim Futaba CG10 kapot?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door olaf, 2 okt 2011.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Vandaag een probleempje met mijn zender. En ja, gereset, nieuw modelgeheugen geprobeerd maar het euvel dient zich aan bij alle modellen op mijn Futaba CG10.

    EEN VAN DE trims werkt nog maar naar EEN kant, dus de andere kant doet ie niks meer en hij wil ook geen piepje meer laten horen.
    De trim van de aileron rechts wil dus alleen nog naar links trimmen.
    Schakelaartje lijkt hiermee defect of zou er een draadje los zitten? Verder werkt de zender prima.
    De vraag: meer mensen die dit euvel hebben of hebben gehad?

    p.s. Vandaag brevet gevlogen met deze zender en geslaagd :)
    Wel onhandig, dus is fijn als het straks allemaal weer werkt.
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Bekent probleem van de FF10

    Bij mij is het de gastrim.
    Ik verzet nu het eindpunt . :D

    In de winter moet mijn zender ook maar effe naar Corrien .;)

    Mvg Johan
     
  3. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Dat probleem met de trims heb jij blijkbaar niet alleen :confused:
    Bij mij in de club zijn er verschillende personen die dat probleem ook hebben.
    Misschien het best eens opsturen voor een check ?
     
  4. Gorbatjov

    Gorbatjov Forum veteraan

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    6.164
    Locatie:
    Wormerveer Bezigheid: Lope legge knutsellen/St
    Yep hier ook aileron links en sinds vandaag ook gas.
     
  5. rcpilot

    rcpilot

    Lid geworden:
    27 dec 2004
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Ik heb dit al 2 keer gehad bij de gastrim van mijn t8fg, aileron haperde ook al.
    Na de eerste reparatie, ging het 6 maanden goed, gelukkig wel onder garantie gerepareerd.
    De gastrim gebruik ik weinig, zet de motor uit met een schakelaar, dus gaat best wel snel stuk vind ik.
    Bij een clublid haperde de gastrim van zijn ff10 ook al.
     
  6. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Lekker dan. Is ie straks vervangen en gaat een week later de andere trim. Zijn die trims niet allemaal te vervangen voor betere. Dat mag toch niet ZO snel kapot gaan? Productaansprakelijk heet dat volgens mij. Je mag van zo'n dure zender toch meer verwachten?
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Je bent niet de enige. Ik had ook een kapot trim knopje (aileron trimde alleen nog naar rechts) in mijn half jaar oude Futaba 7C, wat door Corrien perfect en binnen anderhalve week is verholpen.
     
  8. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    hier ook 1 switch (van een trim) die vaak weigert op de FF10
     
  9. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Gebruiken jullie die trims dan zoveel?
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik wel , als je meer modellen regelmatig vliegt bij verschillende winden heb je ze gewoon nodig.

    Ook bij het invliegen kan je niet zonder .

    Mvg Johan
     
  11. Gorbatjov

    Gorbatjov Forum veteraan

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    6.164
    Locatie:
    Wormerveer Bezigheid: Lope legge knutsellen/St
    Hoe kan je corrien bereiken?
    Of gewoon via de winkel waar ik hem gekocht heb,ben bang dat het dan lang gaat duren.
     
  12. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  13. DEKNALLER

    DEKNALLER Guest

    Nou bij ons op de club zijn 6 cgtienne in gebruik,maar nog niets gehoord van defecte trimmen.ikzelf vlieg al 7 jr met een ff9 en alle trimmen werken nog
     
  14. Gorbatjov

    Gorbatjov Forum veteraan

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    6.164
    Locatie:
    Wormerveer Bezigheid: Lope legge knutsellen/St
  15. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Laat ik me ook maar even met dit draadje bemoeien.....

    Het is inderdaad zo, dat bij de T10C relatief veel problemen zijn met de trimschakelaars. Niet, dat dit gezien de verkoopaantallen erg vaak voorkomt, maar eigenlijk zijn we zo goed als helemaal niet gewend, dat hiermee problemen zijn. Vanaf begin dit jaar is daarom besloten bij klachten niet alleen het desbetreffende schakelaartje te vervangen, maar ook alle andere. Er wordt dan een ander type gemonteerd.

    Voor wat betreft de kosten moet daarbij onderscheid worden gemaakt tussen T10C zenders, die door Robbe zijn geleverd en T10C zenders, die via een andere importeur op de markt zijn gebracht.

    Allereerst de Robbe-Futaba zenders, die herkenbaar zijn aan de zwarte ronde stickers :

    [​IMG]
    - binnen de garantietermijn (24 mnd) is het vervangen kosteloos onder voorwaarde dat een aankoopbonnetje of een kopie daarvan wordt meegestuurd. Dit dient namelijk als garantiebewijs. Men kan de zender voor reparatie inleveren bij de winkelier of zelf insturen naar of langsbrengen bij de servicedienst. Mijn adresgegevens staan achterin de Duitstalige handleiding.
    - buiten de garantietermijn wordt het vervangen van de trims gedeeltelijk onder coulance uitgevoerd.

    Vervolgens de Futaba zenders, die van elders komen:

    - binnen de garantietermijn wordt geadviseerd deze in te leveren bij de winkelier waar de zender is gekocht. Als Robbe Technische Dienst (voor Nederland en België) kan ik op deze apparatuur geen garantie verlenen. Dat moet de winkelier dus zelf regelen met de desbetreffende importeur.
    - buiten de garantietermijn kan men de zender wél rechtstreeks naar mij sturen. Houd er dan wel rekening mee, dat de coulance-regeling niet van toepassing is en dat er een wat verhoogd arbeidstarief in rekening wordt gebracht.
     
  16. Gorbatjov

    Gorbatjov Forum veteraan

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    6.164
    Locatie:
    Wormerveer Bezigheid: Lope legge knutsellen/St
    Als de sticker er niet op zit heb je dan een illegale import of zie ik dat verkeerd?
    Ik dacht nog wel goed te doen om hem in een NL winkel te kopen maar zie geen sticker.
    Of is het gewoon een neppert?
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Binnen Europa zijn meerdere Futaba importeurs aktief, die elk voor hun eigen aftersales service verantwoordelijk zijn. Winkeliers mogen daar uiteraard hun materiaal inkopen, maar zijn dan ook voor service aangewezen op deze importeur.

    Nu zijn er daarbij wel wat afspraken gemaakt, maar de situatie met niet-Robbe-Futaba apparatuur blijft lastig. Ik word hierover dan ook met enige regelmaat gebeld, vooral uit België, waar zowel Robbe als Avio et Tiger aktief zijn. Misschien, dat ik er eens een apart draadje aan zal wijden.
     
  18. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ook bij mijn T10CG trad een defecte trimschakelaar op. En ik was hier in mijn vereniging al de vijfde met dat probleem. En ook liep ik tegen het serviceprobleem op zoals hier door Jan beschreven: mijn bij QteP in Nederland gekochte set kan ik hier in Oostenrijk niet laten repareren. Robbe heeft in Duitsland en Oostenrijk eigen serviceorganisaties en een ter reparatie aangeboden set die niet via Robbe is geleverd wordt direct geretourneerd.
    Gelukkig was ik in augustus een week in Nederland en de reparatie is door QteP (bij Jan) naar volle tevredenheid geregeld. En inderdaad zijn alle 4 schakelaars vervangen. Dat gebeurde bij een medeverenigingslid hier trouwens niet: hij kon na reparatie van de eerste schakelaar de zender een paar weken later opnieuw insturen! Jullie kunnen in Nederland trots zijn op een onafhankelijke en zo goede service-instelling.

    Het voorgaande heeft wel duideljk gemaakt dat QteP niet via Robbe geleverde Futaba-apparatuur aanbiedt (blijkt van de Italiaanse importeur te komen). Dit zal ook verklaren waarom zij internationaal gezien de Futaba apparatuur tegen interessante prijzen kunnen aanbieden. Is dus ook geen probleem zolang men in Nederland woont.

    Mijn bescheiden mening in dit verband: Robbe heeft ernstig geprofiteerd van de 2,4 mHz-problemen van grote concurrent Graupner. In mijn vereniging hier, met voorheen minstens 75% Graupner-gebruikers, is de meerderheid "noodgedwongen" overgestapt naar Futaba. Maar de abnormaal hoge prijzen hebben een wildgroei in parallel-import veroorzaakt die door Futaba kennelijk wordt getolereerd/gepropageerd. Dit veroorzaakte dan weer dat Robbe de voornoemde servicebeperkingen heeft ingesteld. En tot overmaat van ramp zijn er dan ook nog de Chinezen die met diverse Fasst-compatibele ontvangers op de markt zijn gekomen. Zorgen dus, daar in Grebenhain. Eigen schuld, dikke bult, zeg ik dan.
    Nu het ernaar uitziet dat Graupner eindelijk de problemen heeft opgelost en met haar Hott-apparatuur (met telemetrie!) duidelijk goedkoper is, zal er wat moeten gebeuren. Wellicht is de forse prijsdaling van de 617FS-ontvanger daarvan een voorteken. Maar voor mij zal de service wel een probleem blijven, vrees ik.

    Juun

     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Jouw bescheiden mening t.a.v. Robbe is een onjuiste. Dat ze hebben geprofiteerd van de malaise bij Graupner is juist. De rest klopt niet.
    Het is juist Futaba, dat na een zakelijk geschil in 1989 een verdeel-en-heers politiek is gaan voeren door in meerdere Europese landen importeurs aan te stellen en door zelfs enkele jaren een eigen verkooporganisatie in het leven te roepen in Duitsland.
    Gelukkig werd het zakelijke geschil met Robbe na enkele jaren bijgelegd en werd de eigen verkooporganisatie opgedoekt, maar het resultaat is wél, dat er nu een flink aantal Futaba importeurs in Europa aanwezig zijn, die stuk voor stuk een eigen verzorgingsgebied hebben en uitsluitend apparatuur servicen, die door hun zelf is geleverd.

    Robbe heeft m.i. groot gelijk, dat ze geen Futaba apparatuur meer voor reparatie aannemen. Waarom zouden ze service verlenen aan apparatuur, waaraan ze zelf niets hebben verdiend? In drukke periodes zorgt zulke apparatuur er ook nog eens extra voor, dat er vertragingen ontstaan. Dat betekent ook, dat de service aan de eigen apparatuur vertraging oploopt. Daarnaast moet er bij hun eigen servicedienst elk jaar behoorlijk wat geld bij, niet alleen bij de garantiereparaties, maar ook bij de betaalde. Dat geldt trouwens ook bij de andere merken, zoals Graupner en Multiplex.
    Al met al is het meer zo, dat men de service voor de eigen klanten zo goed mogelijk op peil wil houden dan dat men de klanten wil treiteren, die bij anderen hebben gekocht.

    Overigens weigeren de overige Europese importeurs ook reparaties uit te voeren aan apparatuur, die niet door hun zelf geleverd is. Robbe is dus geen uitzondering. Probeer maar eens je zender ter reparatie aan te bieden bij Ripmax in Engeland of Avio et Tiger in Frankrijk. Ik heb zelfs in het verleden wel 35 MHz Futaba apparatuur uit Canada binnen gehad, omdat Hobbico in de USA het had geweigerd.

    Dat winkeliers besluiten om bij een andere Europese importeur in te kopen zal wel zo zijn redenen hebben, maar dit heeft niet echt met grote prijsverschillen te maken. Ik heb toevallig recent (vanuit Duitsland) de vraag gekregen of ik kan aantonen, dat er in Nederland Futaba apparatuur wordt verkocht, die uit Italië afkomstig is. Dit omdat er vanuit Italië wordt geklaagd, dat er daar veel Robbe-Futaba apparatuur op de markt is. Uiteraard kan/wil ik zoiets niet aantonen, maar het geeft wel aan, dat men op elkaars markt aan het opereren is en over en weer over elkaar aan het klagen is bij Futaba.
     
  20. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ik snap het verhaal en bij mij zat er trouwens een Robbesticker op de doos. Nu is mijn zender w.s. iets ouder dan twee jaar en de kosten draag ik echt wel zelf, maar toch zou ik bij de rechter een goede kans maken als ik dit kosteloos wilde laten repareren denk ik.
    Garantiebepalingen of niet. Er is ook bepaald dat wanneer er van een artikel een bepaalde levensduur wordt verwacht, de fabrikant wel degelijk aansprakelijk is voor eerder optredende effecten.
    Kortom. Ook buiten d garantieperiode kan aanspraak worden gemaakt op kosteloos herstel. Trimschakelaars valen hier vast ook wel onder. Immers mag van een zender van 500-600 euro worden vewacht dat de timschakelaars het na twee jaar nog doen anders is het product toch echt niet goed en zeker niet omdat dit vaker voor komt.

    Anyway. Mijn zender komt vandag bij Jan aan en om die paar tientjes ga ik niet moeilijk doen en ik ben blij als ik mijn zender weer terug heb. Bovendien krijgt de zender oom weer eens en servicebeurtje (geen idee wat dat precies betekent trouwens) maar dan heb ik een goed kans dat mijn zende weer wat jaren betrouwbaar mee kan.
    Daarbij ben er verde erg tevreden over mijn CG10.

    (sorry. Typfoutjes in dit bericht zijn via mijn tablet moeilijk te herstellen. Grrrrrrr)
    Tablet doet moeilijk met deze editor...
     

Deel Deze Pagina