heli helt veel over naar links align 3g

Discussie in 'Flybarless' gestart door antonvdh, 3 aug 2011.

  1. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Inmiddels alles binnen om de boel weer op te lappen, ik kan in ieder geval al posten waar het bij mij mis is gegaan!

    In ieder geval goed LEZEN wat de mensen die meedenken schrijven..., stom stom stom om toch nog ergens klakkeloos van uit te gaan.( in mijn geval )

    Ergens 15 of 20 post's geleden is er door diverse mensen geroepen of mijn aansluitingen wel klopte.
    Ik bleef volhouden van wel, immers de swash bewoog zoals ik de input gaf en werkte dus geheel naar behoren.
    Wél had ik zonder het zelf direct in de gaten te hebben de servo's elk zo van links naar rechts sturend veranderd in de zender ( servo menu ) dat het bijna niet uit maakte welke servo je in welk kanaal van de regelaar duwde, een paar keer try and error en de swash bewoog zoals hij moest doen.

    Puntje bij paaltje bleek ik dus tóch de elevator met de pitch ( of aileron ) had gewisseld.
    Al met al was er na de juiste ingang en uitgang van de zender in combinatie met de juiste servo doorslaggevend alles werkt zoals het zou moeten.

    Uiteindelijk is het dus te verklaren dat de heli naar links wilde, gezien de pitch op de verkeerde servo was aangesloten, daardoor wilde de 3g direct bij sturen terwijl hij zelf ook nog eens alles versterkte.

    De swash corrigeert nu ook duidelijk naar links en rechts zoals op de filmpjes op Youtube ook veel te zien is.

    Tevens gaat de swash nu recht op en neer bij opstarten!

    Dank aan allen die mij hiermee geholpen hebben ( tot frustrends toe omdat ze wisten dat er ergens bij mij een instelling niet goed moest staan ;) )


    Oh ja hier de instellingen voor degene die mx16 ( of 12 ) hebben dit zijn de juiste aansluitingen op de ontvanger ( bij een nieuw schoon model natuurlijk )

    Enigste wat je écht moet veranderen bij een 6 kanaals ontvanger ipv een 8 kanaals, is kanaal 7 naar kanaal 5 zetten.


    Aansluitingen op de ontvanger worden vervolgens;

    1 Collective Pitch
    2 Aileron
    3 Elevator
    4 Rudder
    5 -
    6 Motor
    7 Gyro

    De voorste of achterste servo is de elevator

    linker of de rechter servo word dan de aileron of de pitch
     
  2. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ik vermoed dat je hetzelfde ervaart als mij, lees mijn post hiervoor meer eens door.

    Ben benieuwd


     
  3. JeremyT

    JeremyT

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Jeroen,

    Dank voor je bericht.

    Bij mij was het allemaal nog veel erger: gehaast gehaast, geen geduld en niet goed testen en nadenken. Ik probeer in de schaarse vrije uurtjes een flybarless setup van A tot Z te laten werken dus dan word je slordig... :(

    Alles zat altijd al op de juiste poorten in mijn ontvanger/3-assen gyro, daar was ik heilig van overtuigd omdat ik die setup wel op mijn duimpje ken.
    En dat blijkt achteraf ook te kloppen, maar wat bleek (lach niet): aileron balans moest op de ontvanger reversed worden en de 3-assen gyro moest AAN.

    Dat eerste liet de swashplate nu voor links/rechts kantelen van de heli in ECHT de tegenovergestelde richting corrigeren, snel en niet langzaam, maar nog steeds maar heel heel weinig.

    Daar was dat laatste voor en dat laatste is eigenlijk vaag. Op de Walkera RX2702V (ontvanger en flybarless 3-assen gyro in één) heb je de "ELEV S." en "AILE S." pots die je naar + en - kunt draaien. Je zou denken dat als je de gyro gevoeligheid op maximaal wil hebben je ze dus naar maximaal + draait...
    Dat blijkt dus UIT te betekenen.
    Ze beiden naar - gedraaid (en dus aileron balans switch reversed) en verrek... die swashplate beweegt als een dolle in corrigerende richtingen bij het met de hand kantelen van de heli.

    Het toch maar aan gedurfd om met die ontwikkeling in de woonkamer te spoolen en hij bleef kaarsrecht staan. Iets meer pitch en hij vliegt!

    Ik ben weer blij en weer een wijze les rijker.
     
  4. martin 520

    martin 520

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Harlingen
    Ditzelfde probleem heb ik ook met mijn T-REX 600.
    Deze ook helemaal omgebouwd met nieuwe componenten van Align 3G systeem. Alles correct gevolgd zoals in de instructiefilms van Bert Kammerer te zien is.
    Vanmiddag bij het optoeren waarbij ik (helaas) de rotorbladen gemonteerd had valt de heli opeens om naar links. De hele setup opnieuw gecontroleerd en weer naar buiten maar helaas het probleem bleef hetzelfde.
    Wie oh wie heeft er een goede raad of tip?

    Groet Martin
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Correctie verkeerdom?

    Tijdens opstarten zakt de swash scheef weg, waardoor hij bij loskomen opeens omdonderd?
     
  6. martin 520

    martin 520

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Harlingen
    Het is mogelijk dat de correctie verkeerd om zit. Ik zag trouwens net een gecorriceerd aansluitschema van Align bij hen op de site. Wss had ik nog de oude liggen en daardoor de fout gemaakt.
    Het symptoom wat je beschrijft klopt precies. Je bent met het optoeren zover dat de heli bijna loskomt en daar gaat ie op zijn kant. Ja het koste idd een setje bladen.
     
  7. martin 520

    martin 520

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Harlingen
    Wat moet ik precies anders instellen om de correctie "andersom" te krijgen, want na het vele zoeken kom ik daar niet goed achter.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik volg je even niet helemaal...

    Ik dacht dat in dat filmpje de hele setup besproken werd, dus ook de correctie
    iig, je zegt dat je dat filmpje helemaal toegepast hebt

    Als je vraag volledig serieus is vermoed ik dat je het instelmenu nog niet in bent geweest?
    Dan kan het zijn dat er meerdere dingen niet goed gaan...

    Het aansluitschema heeft daar geen fluit mee te maken
    De bewegingen moeten gewoon goed zijn, met of zonder 3g. Ook onafhankelijk of je de 3g hebt ingesteld moeten deze kloppen.
    Graden moeten kloppen, maar de graden kun je alleen instellen als je in de instelmodus van de 3g zit, anders krijg je door allerlei bemoeienissen vanuit de computer verkeerde hoekwaarden..

    Voor de correctie, als de heli aan staat (motor los aub..) moet de 3g proberen de swash recht te houden.
    dat lukt hem niet, maar de beweging moet wel in die richting gaan.
    Als je nu stroom op de heli zet, zou je dat moeten kunnen checken (indien alle electrische delen nog functioneel zijn natuurlijk)

    En lees aub eerst de handleiding door, daar zie je in 4 of 5 stappen staan hoe het werkt

    Bij de weg, in mijn vorige post bedoel ik twee afzonderlijke dingen
    ook als de correctie goed is kan de gyro door de opstarttrillingen even van slag raken, en denken dat hij iets moet corrigeren.
    De swash zakt dan scheef, corrigeer je dit niet voor de heli lift heeft, valt hij om
    Bij nitro zie je dit eerder als bij electro, maar is bij beiden goed mogelijk
    Dit is eigenlijk bij alle estabs een "probleem"
    Als je het weet is er goed mee te leven

    Is de correctie verkeerd, had hij zowieso omgegaan, en heb je geluk dat je nog niet los was...
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2011
  9. martin 520

    martin 520

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Harlingen
    Laat ik proberen het wat duidelijker te vertellen.
    De 3g is aangesloten en afgesteld zoals in de beschrijving staat. Deze meerdere malen nagelopen zodat ik er zeker van ben dat alles goed gedaan is.
    Tevens de filmpjes gebruikt van Bert Kammerer.
    Alle functie's werken correct, behalve het trage corrigeren van Aileron en elevator.
    Misschien maakt dit het wat duidelijker?
    Als ik de heli optoer zonder bladen en ik laat hem kantelen corrigeert hij wel de juiste kant op.
    Wat kan dan nog de oorzaak wezen van het omvallen van de heli bij het optoeren met de bladen gemonteerd?

    Groet Martin
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Trilling, het tweede wat ik zei

    Hou de swash in de gaten als hij optoert
    Als deze recht staat, kan hij niet omvallen
     
  11. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    En als je de bladen er weer op zet en hij begint weer te kantelen kan het ook nog zijn dat óf je de bladen moet balanceren, of je hebt er een gigantisch bladspoor in zitten waardoor de heli wederom gaat trillen en dan is het verhaal van Student weer van toepassing.

    Wellicht wat ver gezocht, maar het zou kunnen.

    Succes!
     
  12. martin 520

    martin 520

    Lid geworden:
    10 okt 2010
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Harlingen
    Heb net de nieuwe bladen binnengekregen dus gaan we het vanmiddag maar weer eens proberen. Ik ben bekend met bladspoor en balanceren, dit lijkt mijns inziens goed te wezen. Bladspoor is kleiner als 1 mm. Hoe de bladen te balanceren is ook bekend.
    We wachten maar even af totdat we weer zover zijn, en monteren ondertussen het kruis er vast weer onder om verdere problemen te voorkomen.
     
  13. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Ik ben benieuwd of je het hebt opgelost.
    Misschien heb ik er dan ook iets aan.
    Zou mooi zijn.
     
  14. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Martin
    WAarschijnlijk heb je veel te weinig toeren. Zou de throttle curve normaal op bv 0, 60, 80, 80, 90 zetten. En de normale curve op bv 30, 35, 40, 75, 100. Op die manier druk je heli naar beneden als hij optoert en valt hij niet om. Gewoon gas geven en komt hij in 1 keer los. Daarna kun je je curven weer wat normaler zetten
    Groet
    Martin
     
  15. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is het effect van de 3g. Niets aan de hand, is in de lucht echt anders
    Gr
    Martin
     
  16. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Ik heb hetzelfde probleeem met een 450 .
    Waarom kantelt hij meteen linksom zo gauw hij loskomt van de grond
    Te weinig rpm wat heb ik minimaal nodig 2400?
     
  17. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Mhh kon weleens kloppen ik zit onder de 3000 rpm die ik bij een standaard setup :
    13 T - 150T en 3500kv en 11.1V wel hoor te halen.

    Meestal kiezen we voor beginners een lager toerental om rustiger te kunnen vliegen.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, dat is dus NIET standaard bij een 3g.
    Ook niet bij lage toeren!
    Hij wordt er op zijn minst een beetje vaag of hobbelig van, maar hij zal echt niet omvallen daardoor.

    Een 3g kan tijdens het optoeren zijn swash een beetje omgooien (komt door de rare trillingen etc). Maar dit kun je duidelijk zien, en is ook iets waar je echt op moet letten als hij optoert.

    Bij een 3g kun je dit met de hand (stick) dus even rechtzetten, anders kukelt hij om achter de swash aan als hij eenmaal toeren heeft.

    Misschien dat dit gebeurt...

    Het kan ook nog dat de correctie richting verkeerd staat, dan kan dit ook gebeuren.

    is het optie 1, dus het scheeftrekken van de swash door het optoeren, kun je gewoon vliegen, alleen ff de swash in de peiling houden (zelf recht zetten). eenmaal op toeren is er niets aan de hand
    In de computer is er een waarde om dit gedrag binnen de perken te houden
     
  19. Martin49

    Martin49

    Lid geworden:
    19 okt 2008
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Zoetermeer
    naar mijn ervaring komt dat omvallen, ook omdat de heli bij een laag toerental en bij 0 of een beetje potch erg instabiel is. Op het moment dat alleeen het linker onderstel nog steun op de grond heeft probeert de3g te stabeliseren
    en dan gaat het fout. Even voor de goede orde ik heb mijn ervaring mat de 3gx
    Groet
    Martin
     
  20. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Ik doelde met standaard op het toerental.
    In ieder geval bedankt
    correctie gaat wel de juiste kant op trouwens.
    De heli kantelt ook altijd naar links meteen als hij loskomt ik geef enkel pitch .
     

Deel Deze Pagina