yak 54 flyFly hobby

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Turnhout89, 7 okt 2011.

  1. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    Beste Forumleden

    Vorige week eindelijk mijn nieuwe Yak 54 aangekregen. Jammer genoeg heel de week niet thuis geweest waardoor ik geen tijd had om alles hier te posten. Het gaat dus over een Yak 54 van het stuntteam tranchant. Het model heeft een spanweidte van 1,4 m.

    Zoals jullie kunnen zien heb ik enkel nog maar het toestel uitgepakt, de bijgeleverde decals moeten er ook nog opgezet worden.

    De komende weken zal ik hier mijn vorderingen van de afbouw posten. Hopelijk kunnen jullie me eventueel een beetje raad geven indien dat nodig is :)

    Op het gebied van electronica ben ik bijna gesteld. Als motor heb ik de turnigy 46 SK Series 50-55 580Kv / 1580w.

    Model: SK50-55-580
    Dimension: 54x50,76mm (incl. shaft)
    Kv: 580rpm/v
    Turns: 5
    Resistance: 16
    Idle Current: 1.5A
    Shaft: 8mm
    Weight: 329g
    Rated Power: 1580w
    ESC: 80A
    Cell count: 4~8 Lipoly
    Suggested Prop: 12*6, 13*8, 14*7, 15*9
    Power equivalent : .46 ~ .61 glow engine


    [​IMG]


    De regelaar van 80 amp is ook onderweg.

    het totaalpakket
    [​IMG]

    [​IMG]
    mooie cowl :)
    [​IMG]
    binnenkant
    [​IMG]




    Ik ben zeer tevreden over de kwaliteit van het toestel. Enkel vraag ik me af of de scharnierpunten zoals je die hieronder kan zien wel goed zijn? Zou het niet beter zijn als ik deze vervang door iets beter?





    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    Hey Thomas !

    ziet er toch wel allemaal netjes uit hoor, over die scharnieren stel ik me ook wel vragen, zeker omdat ze rond zijn (rechthoekige hebben sowieso al meer oppervlakte om mee vast te zitten..)
    Welke delen zijn nu allemaal composiet? de vleugels ook of enkel de romp?

    Veel succes ermee, ben benieuwd !
     
  3. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    De vleugels zijn opgebouwd uit balsa en zijn dan bekleed. Enkel de romp is composiet.

    Ik denk ik de scharnieren inderdaad vervangen. Ze zitten tenslotte nog niet ingelijmd.

    Thomas
     
  4. kristofd

    kristofd

    Lid geworden:
    1 jun 2008
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Antwerpen,Gierle
    Mooi toestel thomas ,
    Over die scharnieren , zou ik zeker vervangen want da's speelgoed.
    Bij klein toestelletjes is zoiets goed maar bij dit zou ik het niet doen.

    Groetjes !
     
  5. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    en best ook nog even borgen :)
     
  6. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    De scharnieren worden zeker zo niet geplaatst en vervangen door geschikte. Alleen heb ik nog vragen bij de wijze hoe het hoogteroer en de rudder verbonden moeten worden met de onderstaande onderdelen. In de handleiding staat dat langs beide kanten van het houte stokje in de voorzienen uitsparingen de metalen pushrods moet steken en deze vast zetten. maar dit lijkt me ook nogal een primitief systeem dat niet echt veilig is.

    Op onderstaande foto's kan je de verschillende onderdelen zien.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2011
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mooie kist hoor maar toch enkele bemerkingen (zonder advocaat van de duivel te willen spelen)

    Met die CA scharnieren is hoegenaamd niets mis of verkeerd voor een balsa of EPP constructie.

    Scharnieren worden gelijmd met dunne cyano (roze zap). Om ze te centreren prik je er een speld in in het midden van het rondsel. Daarna CA aanbrengen.

    Veel sterker dan velen vermoeden. Je trekt er de ligger mee uit de vleugel.

    Ten 2de ben ik wel verbaasd van die pushrods met hout. Op zich terug niets verkeerd mee. Een gaatje boren in die houten stok en een sleufje frezen met een dremel tot het einde. een L aan de metalen stangen plooien en in het gaatje van die stok steken. Daarna epoxy en krimpkous om het geheel te borgen en op zijn plaats te houden.

    Niets mis mee maar en deze techniek is zo oud als de straat. Het zorgt voor een degelijke stijve overbrenging van servo en roeren bijladien het niet mogelijk is de stuurstang op meerdere punten te vangen (zoals met jou GFK romp het geval is). Zelf zou ik het niet meer gebruiken. Gewoon servos in de romp tegen stabilo en rudder moteren met verlengsnoer.



    Stevo
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2011
  8. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    Ah bedankt voor alle informatie wist ik niet. Nu ben ik enkel aan het kijken hoe ik de pushrods ga doen. ofwel houd ik het houten systeem (moet zowiezo 1 houtje vervangen worden want die is van zeer slechte kwaliteit dat al op breken staat) of ik moet een ander systeem gebruiken. Push pull op rudder wordt al niet echt mogelijk met de huidge layout van het platform. :(


    Ik ben er aan het denken om het houte gedeelte te vervangen door 1 lange pushrod die ik dan in een buisje ga steken zodat deze niet zo gemakkelijk kan buigen. Ook zou ik dan onderweg 2 kleine plaatsjes voorzien waardoor de buisjes(1 hoogteroer en 1 rudder) kunnen gaan zodat deze zelf ook niet kunnen buigen. Ik heb al van iemand gehoord dat lijmen op kunstof zeer moeilijk is maar op onderstaande foto's kan je 2 spanten zien die van hout zijn. Ik kan hier misschien de plaatjes op bevestigen?

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us



    Thomas
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2011
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Thomas,

    Een pushrod in een buisje moet je op meerdere punten kunnen "vangen" in de romp om doorbuigen bij zware belasting te voorkomen.

    Ik zou voor servos in de staart gaan (kosten geen mallemoer meer en je hebt ze toch nodig hé).

    Stevo
     
  10. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout

    Maar dan moet ik in de romp gaan snijden. Dat zie ik dan ook minder zitten. :(
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik zou het toch ook overwegen, als het de mijne was deed ik (toch zeker de elevator) in de staart..
    ik weet het, het is minder fraai maar het werkt wel een stuk beter en directer
    plus dat je het helemaal spelingvrij kan maken

    Grt
     
  12. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    Ik laat het plaatsen van de servo's toch nog even in het beraad maar in tussentijd ga ik de servo's al eens aanschaffen. Nu weet ik enkel niet goed hoe krachtig deze moeten zijn. Ik heb hier nog wel 2 futaba s3003 servo's liggen. Hopelijk kan ik deze gebruiken.

    wat denken jullie en hoe kan je dat eigenlijk berekenen?

    futaba S3003
    Control System: +Pulse Width Control 1520usec Neutral
    Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave
    Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
    Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
    Operating Speed (4.8V): 0.23sec/60 degrees at no load
    Operating Speed (6.0V): 0.19sec/60 degrees at no load
    Stall Torque (4.8V): 44 oz/in. (3.2kg.cm)
    Stall Torque (6.0V): 56.8 oz/in. (4.1kg.cm)
    Operating Angle: 45 Deg. one side pulse traveling 400usec
    360 Modifiable: Yes
    Direction: Counter Clockwise/Pulse Traveling 1520-1900usec
    Current Drain (4.8V): 7.2mA/idle
    Current Drain (6.0V): 8mA/idle
    Motor Type: 3 Pole Ferrite
    Potentiometer Drive: Indirect Drive
    Bearing Type: Plastic Bearing
    Gear Type: All Nylon Gears
    Connector Wire Length: 12"
    Dimensions: 1.6" x 0.8"x 1.4" (41 x 20 x 36mm)
    Weight: 1.3oz. (37.2g)
     
  13. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    deze servo's gaan zeker sterk (en zwaar) genoeg zijn, ik zou meer gaan naar de HS82 reeks (zijn mini's)

    Grt
     
  14. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    Ik heb er maar 2 van dus die van ik gebruiken voor hoogteroer en richtingsroer. Zaterdag nog 2 andere halen voor de rolroeren. Ik zal kijken voor die dat jij aanraad. :)

    Bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  15. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    welke servo's schrijven ze voor? en voor welke grootte is er plaats voorzien?
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mits je het goed doet, zijn houten stuurstangen prima bruikbaar en ook nog eens erg licht.
    Daarmee spaar je dus ook nog eens extra balanceer gewicht in de neus uit.

    Voor een kist met 1m40 spanwijdte zijn 10 x 10 mm balsa balkjes ruim voldoende.

    Je maakt voor de uiteinden 2 mm triplex plaatjes van 9 mm breed en pakweg 70 mm lang
    Een lange en een korte zijde halfrond invijlen met een rattestaartje.
    Hier komt de 2 mm stalen stuurstang in te liggen:
    [​IMG]
    Even strak omwikkelen met bv. ijzergaren en met wat dikke epoxy vastzetten.

    Dan de kopse kanten van je balsa balkjes inzagen zodat de triplex plaatjes er klemmend helemaal ingeschoven kunnen worden.
    Gewoon met balsalijm vastlijmen.
    Met een david schaafje het vierkante balkje achtkant schaven, is sneller gedaan dan opgeschreven.

    En nu de afwerking. die de uiteindelijke stevigheid oplevert:
    Rol de stok in een reep 20-25 grams glasweefsel (datzelfde spul waarmee je al je balsaconstructies afwerkt) zodat de stuurstang in 3 lagen wordt ingepakt.
    Met dunne epoxy impregneren en na 24 uur heb je de lichtste stuurstangen die je je kunt voorstellen.

    Voor degenen die denken dat het niet stevig genoeg is:
    Dit model (1m50 spanwijdte)
    [​IMG]

    sneuvelde door een lijnbreuk :oops: en ging met 90 km/h verticaal de grasmat in.
    De motor overleefde ongeschonden, maar moest wel van 20 cm diepte worden uitgegraven. De stuurstang lag onbeschadigd tussen de versnipperde wrakstukken.

    In mijn laatste modellen heb ik 7-8 mm koolstof pijp met handgemaakte aluminium uiteinden waar de metalen uiteinden ingeschroefd worden.
    Het maken duurt even lang en kost wat meer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waarom acht-kant schaven Bruno?

    Ander voordeel van balsa-stuurstangen, lengte/trim verandert niet onder invloed van temperatuur.
    Om ze nog lichter te maken, alleen glas/carbon vezels in de lengterichting? Het lijkt me dat vezels dwars op stuurstang weinig/niets bijdragen aan stijfheid.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2011
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Omdat het de cirkelvorm beter benadert. Die vorm geeft de 'buitenwapening' in alle richtingen gelijke sterkte, zodat de doorbuiging in alle richtingen minimaal blijft.
    Achtkant is naar mijn ervaring goed genoeg, maar als je van meer werk houdt, mag je er ook een ronde staaf van schuren.

    Op trek belast werken de lengte vezels, op buig belast is juist het onderlinge verband tussen deze vezels van belang. Die komt uit de dwarse vezels.
    Ik zou het liefste 45 graden om en om gewikkelde buizen hebben.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2011
  19. Turnhout89

    Turnhout89

    Lid geworden:
    12 jul 2009
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Turnhout
    De afgelopen weken hier en daar wat dingen kunnen doen. Scharnieren zijn geplaatst en rolroeren zijn bevestigd. Nu wou ik de servo in de vleugel gaan plaatsen maar nu merk ik dat ze maar juist passen. 1 kant steekt een beetje naar boven. Dit kunnen jullie op de foto zien.

    [​IMG]

    Probleem?

    Ah ja servo's voor de vleugel zijn de RCD-645 mgb van RC-plus
    gewicht: 42g
    speed(sec/60°): 0.14 sec @ 6V
    togue(kg/cm): 11 kg @ 6V
    gears: metal gears
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2011
  20. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    past het niet als je de lengte een beetje uitvijlt? dan zou hij toch dieper moeten zakken, want zo is het niet goed..
     

Deel Deze Pagina