volle lipo lang laten liggen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bdoets, 15 okt 2011.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Omdat ik zelden van tevoren plan of ik ga vliegen of niet, heb ik de gewoonte om na een vliegdag alles te laden. Mijn meeste lipo's vliegen vrij regelmatig. Maar ik heb er een paar die horen bij toestellen die niet zo vaak vliegen; die liggen soms maanden volgeladen.
    Ik ben niet zo bezorgd over wat die aan spanning verliezen. Ik weet dat er geen sprake is van memory effect. Maar ik vraag me wel eens af of de capaciteit van die zelden gebruikte lipo's eigenlijk achteruit zal gaan.

    Mijn lader heeft de optie om ze voor opslag te laden, iets van 50 of 80% of zo. Maar dan zou ik ze op de ochtend dat ik wil gaan vliegen alsnog moeten gaan laden, en als het niet uitmaakt laad ik ze dus liever na het vliegen...

    Is het slecht voor een lipo om vol geladen lang te blijven liggen?
     
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tja...
    Wat iig zo is:

    Probleem is dat de temp kan wisselen(opslagruimte), en zodanig de ze opbollen, omdat ze over hun max spanning heenkomen.
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik laat ze ook geladen liggen.

    Over de achteruitgang van de lipo,s maak ik mij geen zorgen .

    Zoveel zal dat niet zijn .

    Wat het beste zou zijn is een ander verhaal maar dan ben ik met mijn vele lipo,s alleen maar aan het laden of ontladen .
    En die tijd kan ik zinvoller besteden.;)

    Mvg Johan
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volle lipo's gaan stuk.
    Dat hebben we nu al meerdere keren gezien en meegemaakt.
    Beste is het pakket na het vliegen tot zo'n 3.7 V per cel leeg te trekken.
    Je doet dan jaren met je pakket en zoveel werk is dat niet.


    GJ
     
  5. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Lege lipo,s eerder. :D

    Mvg Johan
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het gaat er niet om of het veel werk is (gepensioneerd, tijd zat).
    Het gaat erom dat ik, als ik dan besluit te gaan vliegen, eerst een aantal accu's moet opladen. Het is handiger om dat te doen na thuiskomst.
    Maar daar houden die lipo's nauurlijk geen rekening mee.

    Maar wat heb je gezien en meegemaakt?
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat lipo's na een paar keer vliegen bol gaan staan.
    Capaciteit verliezen, onbalans krijgen.
    En dan heb ik het niet over de stromen waar wij in de F5B mee vliegen (100C) maar gewoon over 20-30C belastingen.

    Waarschijnlijk, als je gevlogen hebt, dan zijn je accu's niet leeg.
    Meet maar eens, je zal dan waarschijnlijk ergens op 3.7V per cel onbelast zitten.
    Dus hoef je eigenlijk niets te doen, alleen maar wegleggen.
    En mijn lipo's liggen gewoon ergens in mijn huis, let niet op hoe warm het is en waar ze liggen.
    Ze zitten nu al 3 weken in mijn vliegtas, als ik ga vliegen dan laad ik hem onderweg naar het veld op en gooi hem in de verwarming.

    GJ
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    3.7V/cel onbelast is te laag, dan is de lipo erg leeg!
    Bij 3.77V/cel onbelast zit je al op ongeveer 35% resterende capaciteit in de lipo.

    Lipo's hoor je weg te leggen met een onbelaste spanning van +-3.8V/cel.

    Lipo's die je vol weglegt kunnen bol gaan staan, dat is 1 puntje, daarnaast heb ik sterk het idee dat de interne weerstand snel stijgt, en daarmee de spanning onder belasting daalt, oftewel de lipo voelt minder "krachtig" aan.

    Gerben
     
  9. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    529
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Alle (letterlijk!) fabrikanten van lipo's adviseren om de lipo's te bewaren met een +/- 60% lading. Dat doen ze bepaald niet voor niets (en daar hebben ze nog niet eens een commerciëel belang bij). Met een beetje googelen is genoeg info te vinden over de achterliggende redenen.
    Dus bij mij worden alle lipo's na een vliegdag met storagemode geladen tot +/- 60 a 70%. Op de volgende vliegdag hoeven ze alleen maar even opgetopt te worden tot 100%. En dat is snel gebeurt (+/- 10 minuten op 2C).
    Dat mensen die hun lipo's volgeladen bewaren en beweren dat ze zich geen zorgen maken of dat het wel meevalt met de gevolgen moeten dat natuurlijk geheel zelf weten. Maar om dat "advies" dan aan anderen te geven? Omdat het bij hen toevallig -nog- niet echt (merkbaar) fout is gegaan?
    Het zal er ook voor een deel mee te maken hebben hoe zwaar je de packs belast. Bij geringe belasting zul je vaak niet direkt merken dat de capaciteit terug loopt en interne weerstand aan het oplopen is.
    Alle moderne lipo laders hebben een "storage" laadfunktie. Ook die zit er natuurlijk niet alleen voor "de leuk" op....
    Dat het allemaal wat tijd kost....so be it!
     
  10. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    zelfs laptops (netbooks vooral) hebben een programmatje om de accu (lipo) niet helemaal vol te laden als er alleen maar met de netstroom gewerkt word, puur om te voorkomen dat de accu slecht word in een korte tijd.

    mvg Hans
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Kijk en dat zou ik dus eigenlijk ook wel willen weten. Ik hoor (en lees) al jaren dat het slecht zou zijn, zonder dat iemand me kan vertellen hoe slecht of waarom. Anderen zeggen dan weer dat het best meevalt (een paar procent capaciteitsverlies bijvoorbeeld).
    Zoals ik al uitlegde, wil ik kunnen inschatten wat voor mij het zwaarste weegt: het prestatieverlies van mijn lipo's, of de noodzaak ze de ochtend voor ik ga vliegen pas op te laden. Dat is alles...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou als je het dan weten wilt: toen ik 3 jaar geleden mijn eerste LiPo's kocht, heb ik die ook volledig onwetend, 6 maanden volgeladen op de plank gelegd. Resultaat was dat van de 5 LiPo;s er vier een kapotte cel hadden, en eentje sterk verminderde capaciteit.

    Het valt dus NIET mee, het gaat gewoon kapot....

    Ik laad ze alleen op als ik 100% zeker weet dat ik ze binnen een week weer ga gebruiken (niet moeilijk: geef les op donderdag avond) en anders leg ik ze in storage-lading weg.

    groet, Bert
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Klein voorbeeld .

    Daarom laad ik mijn lipo,s na gebruik weer op en vlieg er de volgende keer gewoon mee.:D

    Ik heb het nog niet meegemaakt dat een lipo bol is gaan staan door dat hij vol op de plank ligt . ;)

    En of dat nu het juiste is voor een lipo ?
    Ik weet het niet .

    Als je lipo,s tot aan hun belastingsgrens gebruikt zal je er vast iets anders mee om moeten gaan , maar dat is maar een kleine deel van de model vliegers .

    Ik hoor daar in ieder geval niet bij . ;)

    Mvg Johan
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, een tijd terug vloog ik altijd door tot de regelaar de zaak afkneep. Dat doe ik nu niet meer... en voor de rest wil ik ook wel een beetje zuinig met ze omspringen.
    Maar zoals bovenstaande twee verhalen tegengesteld zijn qua ervaring, zo hoor ik dat vaker.
    Van de twee lipo's die ik zelden gebruik (en volgeladen bewaar) staat er ééntje wat bol, de andere is hard. Dat is dan ook de aanleiding van dit draadje..
     
  16. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Nou laat ik ook eens een duit in het zakje doen. Wat ik van het vele lezen op RCgroups heb begrepen is dat de nieuwe generatie lipo's een vele dunnere lithium laag hebben als de oude generatie lipo's. Bij volle lading wordt de lithium laag enigszins aangetast, dat was bij de oude generatie lipo's geen enkel probleem omdat deze laag vrij dik was. Bij de huidig en zeker de high power lipo's is het dus zaak om ze niet vol weg te legen.

    Voor mij is het heel eenvoudig ik vlieg en leg ze weg, op het veld laad ik ze weer op als ik wil vliegen. Dit betekend dus dat ze bij mij, dus rond de 3.7 volt per cell zijn. Ik heb dus nog maar een maal een bol staande lipo gehad, en die was naar 1 lading al bol, en is dus ook onder garantie vervangen.
    En dan ben ik de persoon die met 5C laad en gemiddeld rond de 8 tot 10C ontlaadt. De 3.85V per cell wordt zo opgegeven om te voorkomen dat door zelf ontlading de cell voltage onder de 3.3V komt. Als ik dus hele lange tijd niet vlieg, zal ik altijd een keer de lipo spanning controleren.

    Deze in formatie komt van een aantal persoon op rcgroups, die met zijn alle meer weten over lipo's als wij met zijn alle te samen, en ik vertrouw ze op dit gebied syuk voor stuk.

    Bart,
     
  17. 3w4Ever

    3w4Ever

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    403
    Locatie:
    Poldergebied
    ik heb kokam cellen van 4 jaar die nog in perfecte staat zijn, soms laad ik ze volledig op na het vliegen, andere keren tot 70%. Dezelfde manier van werken doe ik bij Tunygy/zippy lipo's en sommigen zijn van die chinese zijn reeds bol. Als ze bij mij bol staan of 'sponzig' worden gaan direct in de vuilbak. Dus ik heb al vele chinese lipo's moeten weggooien. Die kokam cellen zijn nog altijd dezelfde.... veel zal dus ook liggen aan de kwaliteit van de lipo's.
     

Deel Deze Pagina