Mede bouwers, ik had graag een advies van jullie,wat moet ik er omheen of bij bouwen om de water stroom goed te leiden. Tunnel ? kiemen? of hoe het zal heten, het is om de schroef optimaal te laten werken. bvd Theo.
Het is geen schroef voor een straalbuis, dan zou je hem eerst moeten aftoppen, of vervangen. Maar heb je te weinig voortstuwing, of stuurt het niet goed? Het lijkt mee een lang (binnen)vaartschip, klopt dat? Als je daar stuurproblemen mee hebt, is een boegschroef een betere optie.
Het is een binnenvaartschip, een Franse spits,(Davy) een boegschroef zit er ook al in. l.120.br.25. h.35. Dus zo laten en kijken hoe hij vaart. bvd Theo.
Als je er nog niet mee gevaren hebt, zou ik dat zeker doen. 2 roeren in een dergelijke opstelling is vrij gebruikelijk, en met een boegschroef erbij moet je toch wel redelijk kunnen varen. Hij zal niet varen als een snel jacht, maar dat is het dan ook niet. Ik dacht dat je al gevaren had, en er problemen waren.
Je mist nog een halve straalbuis boven je schroef Ieder spits uit die tijd had dat Een halve straal buis dus mvg Frederik Dat is bedoeld als dat het schroefwater niet omhoog kan
Frederik, die had ik al klaar liggen maar was mezelf niet wijs genoeg af of het nut zou hebben, of dat het zo kan, en of op een andere manier zou kunnen. bvd Theo.
De roer bladen zijn verkeerd. De as in het blad moet op een derde van de breten zijn. Dan krijg je een schepende werking.
Nee, hij bedoeld "balansroeren". Bij die roeren zit de roerkoning (roeras) op 1/3 of 1/4 van het blad. Daardoor hoeft de stuurinrichting minder kracht te zetten om het roer "om" te krijgen. Een deel van de stuwing van de schroef helpt dan mee om het roer om te krijgen. Hier een plaatje om zowel balansroeren onder een Kempenaar goed in beeld te krijgen, maar ook de halve straalbuis: (Google is your best friend) Verder zie ik dat je de "kont" van je model rechttoe-rechtaan hebt lopen. Da's niet zo bevorderlijk om het water makkelijk naar je schroef te krijgen. Als je de kont van het schip op het plaatje hierboven ziet, zie je dat het allemaal mooi rond loopt. Verder raad ik je aan om je topictitel te veranderen. "Advies" zegt weinig tot niets. Grote kans dat mensen met veel meer verstand van de materie dan ik een topic met zo'n titel niet eens aanklikken. Hele volksstammen komen hier voor "advies". Maak er iets van in de richting van: "Tips voor kont binnenvaartschip" of zo... Dan weet men tenminste waar het over gaat.
[Hallo Roel het is wel een SPITS hoor Die zijn van voor net eender als van achteren En waar de naam spits van komt heb ik als oud binnenvaart schipper ook nooit goed begrepen hoo En de ouderwetse roerenen van een spits Daar zit de roer koning zo goed als zeker bijna op het eind van het roerblad En dan aan de voorkant koning wou nog wel eens een strip gelast zitten
Straalbuis/Tunnel. Ik heb al verschillende konten van spitsen gezien maar de roerbladen staan bijna allemaal zo dicht bij elkaar. De bladen laat ik zo en kijk hoe het is om er zo mee te varen,kan het altijd nog veranderen. Ook bij de Picardo,daar zit ook een tunnel omheen,maar moet hij wel rond zijn ? Ik ga er mee aan de slag,en laat jullie weten hoe het is geworden.
Roel, titel veranderd, Theo. dus als ik de bladen inkort zou ik meer rendement ervan hebben,als ik je goed begrijpt.
[ Ook bij de Picardo,daar zit ook een tunnel omheen,maar moet hij wel rond zijn ? Wat dacht je van VIERKANT ???? Mvg Frederik
Even serieus dat is was ons eigen schip wellis waar geen spits Maar wel in Belgie gebauwd En van daar deze TUNNEL Doed niets anders dan het schroefwater beneden houden mvg Frederik
Een tunnel heeft 2 functies, de eerst is om de straal naar de roeren toe te leiden zodat deze beter op zijn roeren reageerd. de 2e rede is om voorstuwing te behouden als het schip leeg is. Bij spitsen (maar ook bij andere binnenvaartschepen) zit de schroef voor 2/3e onder water. 1/3 steekt boven water. De tunnel zit als het ware over deze 1/3e heen. Als je de schroef in zijn werk zet, slaat deze de tunnel vol met water zodat je een fatsoendelijke aandrijving hebt. Hierdoor wordt het rendement verhoogd. Zonder tunnel zou dit zowat onmogelijk zijn. Je komt immers bijna niet vooruit. De tunnel moet idd rond zijn, want dat is de schroef ook. Kijk maar eens op deze link, van de Picaro. (Zijn goede vrienden van ons) Schrol ff helemaal beneden, rubriek werven en keuren. daar staat een foto waar iemand staat te lassen. de lasser staat in de tunnel, de schroef is gedemonteerd. VAREN