Hallo, Zojuist heb ik vandaag een Traxxas Rustler VXL besteld, inclusief een 8,4 volt accu met 3000mAh en een lader. Als de accu gewoon helemaal vol is, hoe lang zou ik dan kunnen rijden? Ik wil op z'n minst wel een kwartiertje lol kunnen hebben. Wat denken jullie? Gaat de auto ook een beetje hard met deze accu? Zijn er NiMH accu's met meer voltage en met meer milliampère? Zodat ik én harder kan én langer kan rijden? Alvast bedankt! Mvg, Rajeev
Je moet twee zaken uit elkaar houden. De spanning van de accu in Volt, dus eigenlijk het aantal cellen waaruit de accu is samengesteld, bepaalt hoe hard de auto kan rijden. De capaciteit van de accu, aangegeven in mAh (milliAmpèreuur) bepaalt hoe lang de accu een bepaalde stroom kan leveren en bepaalt de rijtijd. Het verhogen van de accuspanning, dus een accu met meer cellen gebruiken, kan niet straffeloos. Het stroomverbruik stijgt bij een hogere accuspanning enorm. De motor en regelaar moeten die veel hogere stroom kunnen verwerken en dat zal lang niet altijd het geval zijn. Doe je het toch, dan is er kans op een verbrande motor en/of regelaar. Accuspanning, motor en regelaar moeten nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd. Hoe lang je kan rijden valt niet te voorspellen. Dat hangt voornamelijk af van je rijstijl.
Ok. Maar ik verwacht dat als ik de auto uit de doos haal dat de motor/regelaar niet zomaar kan doorbranden toch? Maar doe eens een gemiddelde schatting. Dus als ik 'normaal' rijd. Niet de heletijd volgas, af en toe volgas. Kan ik dan 15 á 20 minuten halen met zo'n accu?
Het volgas rijden is niet hetgene wat het meeste stroom vraagt. Als jij continu loopt op te trekken en te remmen zal je veel meer energie gebruiken dan als je rustig heen en weer rijdt. Mijn 7,2 volt 4500 mah gaat ongeveer 30 min mee als ik er continu mee loop op te trekken en te remmen. Als ik de auto rustig voor mijn fiets uit laat rijden rond de 20 km/h gaat de accu ruim 75 min mee. Overigens is het verbruik van een offroader hoger dan een onroader (mijn ervaring).
Oke. Maar ik wil dus wel hooguit 60km/ á 70km/h gaan rijden. Later pas tegen de 100km/h aan. Ik denk dan zelf dat hij ook wel 20 minuten mee kan? Het beste lijkt mij gewoon dat als ik hem heb lekker zelf test hoe lang hij meegaat op mijn rijstijl. Zo kan ik overwegen of ik meerdere NiMH's koop of toch voor de Lipo's ga.
Wat voor snelheden dan? Traxxas website geeft dat aan de beschrijving onder Traxxas Rustler VXL van Toemen geeft dat ook aan, je moet met de meegeleverde accu hooguit 75 km/h kunnen halen staat er?
Die snelheden van Traxxas zijn onzin! Je haalt met de bijgeleverde batterij niet eens 60. Met een LiPo gaat het al beter, maar 75 op een 2S? No way! Met een 3000 mah rijd je trouwens maar iets van 12 minuten met een Rustler VXL. Ik raad aan om LiPo te gaan!
Ja, maar dan heeft hij wel erg veel kracht. Het enige probleem is dat de VXL set erg heet wordt van 3S. Als je motor warmer wordt dan 92 graden, gaan de magneten erin demagnetiseren, daardoor wordt de motor slapper, moet hij meer kracht zetten en wordt hij sneller weer warm. Het is een kettingreactie. Voor je op 3S gaat rijden, moet je echt een aluminium transmission case kopen. Werkt als een heatsink voor de motor.
nimh batterijen kunnen niet zoveel ampere leveren als een Lipo. Om die reden vliegen rc helis op lipo. onze lipos kunnen tot 40keer de capaciteit afgeven: bvb 40*3000= 120ampere. dat heeft jou auto niet nodig maar is maar om voorbeeld te geven van de power van een lipo
Ok maar 2s is geen probleem? Want ik ben wel heel erg zuinig op mijn auto's en wil dus geen motorschade hebben. Weet je zeker dat een aluminium transmission case helpt om schade te voorkomen op de motor met een 3s? Is dit een aluminium transmission case?:
Beste Rajeev, Je hebt je auto nog niet eens binnen en je begint nu al over allerlei hopups die hem sneller zouden moeten maken. (heb je overigens al wel eens gekeken wat dat allemaal kost?) Heb je enig idee hoe hard 70 Km/u wel niet is met zo'n klein autotje? Je moet al behoorlijk wat rijervaring hebben, wil je een modelauto (zeker offroad) met zo'n snelheid onder controle kunnen houden. Bovendien zijn snelheden van 80, 90 of 100 Km/u helemaal niet reeel / noodzakelijk voor eem offroad wagen. Als je nu gewoon eerst eens rustig afwacht tot je de auto hebt en er dan eerst eens wat mee gaat rijden, heb je de kans om de wagen beter te leren kennen. Lees je ondertussen in in het hoe en wat van lipo's, laders, vertandingen, motoren etc. etc. (ja, ook electro vraagt enige basiskennis) en ga dan eens kijken welke kant je op wilt. Dan hoef je hier ook niet continu allerlei beginnersvragen te stellen.
Zoals darkfire al zij heb ik een HPI Bullet MT 3.0 gehad en die ging al behoorlijk hard, rond de 65 dacht ik. Ik heb het helemaal niet over hopups, ik heb het erover wat het zou kunnen voorkomen dat ik mijn motor beschadig met een 3s lipo accu. Er werd aangegeven dat een aluminium transmission case zou helpen. En mijn vraag is, of de foto in mijn vorige post een transmission case is die bedoeld wordt. En darkfire heeft toch niet gezegd dat mijn Bullet 100km/h ging? Hij zei dat ik weet wat snelheden zijn en dat is zo, de Bullet ging in ieder geval redelijk hard.