Webra 50 heli motor info gevraagd

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door guardian, 8 nov 2011.

  1. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Zoals de onderwerp tekst beschrijft zoek ik kennis en ervaring van gebruikers van deze motor, de WEBRA 50.

    Via een deal met het aankopen van onderdelen kwam ik in bezit van deze motor.

    Omdat ik tijdens de montage een voor mij vreemde gloei plug in de motor tegen kwam (een OS-F) heb ik nog even contact gehad met de vorige eigenaar welke de heli (motor) heeft gebruikt met een vette brandstof en 0% nitro.

    Vandaag de motor voor het eerst gestart en op dit moment draait deze motor (redelijk) mooi maar met een totaal andere plug en op Tornado 5% brandstof met 18%olie.

    Ik ben benieuwt naar de kennis en ervaring van iemand die deze motor gebruikt of gebruikt heeft en dan specifiek betreffende de plug en de gebruikte brandstof.
    Heb je tips om deze motor te gebruiken / af te stellen graag !!!

    Grt G.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hey Guus,

    Is al weer heel lang geleden dat ik me met een Webra bezig gehouden heb, dus het is wat vervaagd....

    Wat ik mij er van herinner, wil een Webra graag weinig nitro, tussen de 0 en de 5%. Wat dat betreft zit je goed.
    Die OS F plug hoort er niet in thuis, die hoort zelfs in geen enkele tweetakt thuis ("F" staat voor fourstroke). Volgens mij moeten ze met iedere middelwarme plug goed willen lopen. Ik gebruikte destijds uitsluitend Rossi 3, 4 of 5 (in om het even welke motor) en merkte weinig verschil tussen deze drie. tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen OS 8 en daar moet hij het volgens mij ook goed mee doen.

    Op zich zijn het makkelijke motoren in de omgang, starten en afstellen, En ik kan mij geen echte bijzonderheden herinneren.

    Maar om eerlijk te zijn, ergens deed ik toch wat fout, want bij mij leefden ze nooit lang, terwijl ik met eigen ogen gezien heb dat anderen er jáááren lang probleemloos mee vlogen, en ik ben er nooit achter gekomen hoe dat kwam.

    Groet, Bert
     
  3. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Bedankt voor je reactie Bert.

    Zoals geschreven heeft de motor gisteren gelopen. Voor wat betreft de plug een duidelijk verhaal vandaar mijn wantrouwen, maar ik sta nergens meer verbaast van.

    Ik heb hem nu inderdaad draaiende met een Rossi 3. De motor lijkt bloed snel, mogelijk TE snel. Ik ga nog even verder rommelen met de afstelling van de motor en de zender.

    Thanks G.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of ie te snel is kan ik vanaf hier natuurlijk niet zeggen, maar voor zover ik mij herinner, waren Webra's altijd erg krachtige motoren. De laatste die we hier hadden (ook een .50) deed niet onder voor de Rossi 53 waar we ook mee vlogen.

    Groet, Bert
     
  5. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Nauw Bert, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik onder de indruk ben van deze motor. We zijn er net even mee wezen vliegen. Wat een power komt er uit dit blokje.

    Hij start en draait bijzonder mooi met de door mij gebruikte brandstof in combinatie met de Rossi 3 plug en een bijzonder stille Zimmerman uitlaat.
    Ondanks eerdere informatie dat deze motoren zich zeer moeilijk laten afstellen was dit geen enkel probleem. Mogelijk omdat de luchtvochtigheid op dit moment vrij hoog is draait hij uitzonderlijk goed.

    De motor zit nu in de body van de R22 en daarin lijkt hij iets te krachtig te zijn. Echter denk ik nu dan "beter iets te veel dan net iets te weinig" toch?

    mzl G.
     

Deel Deze Pagina