OS46 motor in Trex 600??

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door georgeII, 20 nov 2011.

  1. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Geachte heli-piloten,

    Zou het mogelijk zijn om een .46 motor in een Trex 600N te gebruiken?

    De motor die ik nu heb zit in een Hirobo GPH46, waar ik niet meer mee vlieg :(
    Aangezien de rotordiameter van de GPH46 overeen komt met de Trex 600, zou dit volgens mij moeten kunnen.

    Er worden geen 3d capaciteiten verwacht ;), alleen wat rond vliegen.

    Groetjes George
     
  2. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Als de rotordiametert hetzelfde is (mag er wel ietsjes van schelen) en de motor past in de mount etc, dan kan dat gewoon ja.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tandwiel overbrengingsverhoudingen??
     
  4. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Geen flauw idee :confused:
     
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Het zou moeten kunnen.
    Maar echt flitsend zal het niet vliegen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Citaat: "Er worden geen 3d capaciteiten verwacht :wink:, alleen wat rond vliegen."

    Dat zal dan niet zo'n probleem zijn he?

    Als een 7 kilo schaalheli alleszins acceptabel wil vliegen met een OS FS90 (viertakt) dan zal 3.5 kilo T-rex op zijn minst moeten willen rondvliegen met een OS 46 tweetakt (vergelijkbaar vermogen, minder gewicht). Sterker nog, bij ons vliegt ook een 19 jaar ouwe Schlüter rond met de zelfde motor, en die weegt ook 4.5 kilo.... Is geen 3D of aerobatics kist, maar heeft vermogen genoeg om absoluut goed te vliegen.

    Heel eenvoudig: alles wat boven het grond effect kan blijven klimmen, hoe traag ook, kan rond vliegen. Hoe minder vermogenreserve, hoe voorzichtiger je moet zijn. Maar met een 7.5 cc heeft een T-rex 600 voldoende vermogen om voor iedere piloot die zelfstandig vliegen kan, goed vliegbaar te zijn. Dat je er verder weinig mee kunt dan dat (hooguit een voorzichtige looping of roll) mag duidelijk zijn, en het vraagt ook wat meer aandacht voor een zuivere afstelling, maar het kan absoluut.

    Ken de overbrengingsverhouding van de 600 niet uit mijn hoofd, maar ik vermoed, dat zolang je voldoende toeren houd en de max pitch niet al te hoog zet, en geen vuiltje aan de lucht is.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Die oude schluter is van mij, met MD500 schaalbody. Vliegt prima maar je moet wel vooruit denken met afvangen etc want als ie doorschiet komt de heli vermogen te kort voor een goede recovery. Puntje van verschil is dat er 550 mm bladen ( .30) op zitten en geen 600 size. Denk dat je met een .46 op een trex 600 prima kan rondvliegen zonder gekke dingen. Heb zelf ook een 600N gehad en nooit het volle vermogen benut voor figuurtjes vliegen..
     
  8. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Heren,

    Bedankt alvast voor de snelle reacties!!!

    Mocht de combinatie naar mijn idee te kort vermogen hebben, kan er altijd nog een lief motortje in de 600 :cool:

    Novarossi of zoiets ;)

    Ik tub nog even verder :help:

    Groetjes George
     
  9. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Wel George, ik vlieg met diverse 46 motoren en eerlijk gezegd heb je niet echt veel over qua power in noodgevallen.
    Vandaag nog een (andere) 46 TunderTiger in een R22 gebouwd om te testen.
    Ook nu blijkt weer dat het afstellen van groot belang kan zijn. Voorheen vloog ik deze heli met een Irvine 46 en die had duidelijk moeite met deze combinatie ondanks dat deze motor perfect af te stellen was. De Tundertiger laat op zich meer vermogen zien bij het testen dus duidelijk merkbaar verschil bij twee gelijkwaardige motoren.

    Waar ik ervaring mee heb is dat je niet zomaar elke motor kan uitwisselen i.v.m. de as dikte/lengte. Ik heb geen ervaring met de door jouw genoemde motoren maar vooraf gaande, aan je uitwissel idee, even iets om jezelf vooraf te informeren over de mogelijkheden.
     
  10. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Je hebt hier zeker een punt. Eigenlijk is het verstandiger om bij de "voorgeschreven" motoren te blijven.

    Ik vind het alleen jammer om een motor te laten zitten in heli waar mee ik toch niet vlieg.
    Waarom vlieg je er dan niet mee??? ....... Probeer maar eens aan onderdelen te komen :confuser: Grrrrrr.

    Groetjes George


    Wat me trouwens opvalt is dat er heel makkelijk gesproken wordt over nitro aandelen van 30% waar "vroeger" 10 tot 15% heel normaal was.
    Lopen de tegenwoordige motortjes alleen nog goed op deze hoge percentages??
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik draai mijn .46 gewoon op 10% Die OS50 hypers etc word volgens mij geadviseerd vanaf 15% en hoger. Dat zal wel te maken hebben met de 3D vliegerij waarbij de motoren meestal voluit draaien en flink wat te voorduren krijgen in tegenstelling tot "saai" rondpruttelen in bijv een schaalheli..

    Het onderdelen probleem ken ik maar al te goed: laatst 2,5 maand gezocht naar een nieuwe koppeling voor in de Schluter.... ;) maar de aanhouder wint! Heli vliegt na 4 maand eindelijk weer!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt er van af hoe je "verstandig" benadert: de voorgeschreven motor heeft voldoende vermogen voor 3D werk. Mischien niet voor de experts, maar je kunt in elk geval met die voorgeschreven motor al HEEL wat meer dan rustig rondvliegen;). Ik snap volledig, dat Align voor een heli van het kaliber T-rex 600 niet een minimaal motorretje voorschrijft. Maar dat wil niet zeggen dat je dat vermogen ook daadwerkelijk nodig hebt om er mee te doen wat jij er mee wilt doen. Waar je wel van uit kunt gaan is dat de afstellingen die Align adviseert, zeer waarschijnlijk niet meer kloppen. Met name max. Pitch zal wel wat minder hoog komen te liggen. Maar zolang je motor voldoende vermogen heeft om pak hem beet 8~9 graden te trekken heb je voldoende....

    De Nitropercentages, ach, da's relatief. Je hebt bij veel motoren inderdaad Nitro nodig, maar meer dan 10% NODIG hebben, is iets heel anders dan "30% WILLEN want daar knalt ie zo lekker mee"....

    Wil je geen Nitro, dan moet je er een Rossi in zetten.... die doen het 100% goed met 0% Nitro en 15% olie.... iedere dag, vele jaren lang. En vermogen zat....
    Een OS wil wel zonder Nitro lopen, maar is dan vaak erg kritisch en neigt naar heet lopen. Niet verstandig tenzij je speciale maatregelen neemt zoals een andere carburateur (Lötterle o.i.d.)

    Groet, Bert
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Tandjes tellen :D
     
  14. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Hahahaaa :p

    Gedaan: 77t om 8t verhouding van 1 op 9.6

    Maar wat kun je hiermee???
     
  15. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Nitro %en. Dit is en blijft een verhaal apart.

    Ik heb al diverse motoren en nitro getest en iedere keer kom ik er op uit dat het afhankelijk is hoe de samenstelling en de opbouw van je heli is.

    Nauw vlieg ik normaal gesproken alleen maar met ouwe bakkies. Mijn ervaring is dat een OS 46 zoveel mooier draait met 30%nitro dan dat ie op 5 % draait. Het verlies aan vermogen, wanneer je bijvoorbeeld 5% gaat gebruiken, is echt ontzettend goed merkbaar.

    Een Webra 50 daarin tegen loopt met 5% als een kanon zo hard. Uiteraard kan je beide motoren niet met elkaar vergelijken vandaar dat ik dit aangeef dat e.e.a. nauw verbonden is met de opbouw en je materiaal keuze van je heli.

    Veel plezier met je bouw plannen.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die verhouding is naast massa, rotordiameter, profiel en pitch iets wat je mee moet nemen als je wilt weten of heli/motor combinaties vergelijkbaar zijn. Je kunt niet alleen afgaan op rotordiameter.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk is 9.6:1 een beetje aan de lange kant om een T-Rex 600 met een .46 te vliegen. Moet wel gaan maar niet te veel van verwachten.

    Met bijvoorbeeld 10:1 of 10.5:1 kan de motor iets makkeijker zijn toerental vasthouden waarin hij het lekkerst draait. Niet dat de heli dan harder gaat, maar alles word er wat consistenter van.

    Groet, Bert
     
  18. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Volgens mij heeft de 600 een verhouding 1 op 8,5
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe kan dat nou.... je hebt net een paar posts terug ZELF gemeld dat ht om 77:8 gaat, en dat is 9.625:1....

    Ben ik nou gek?

    Groet, Bert
     
  20. georgeII

    georgeII

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Pingjum (FRL)
    Of je gek bent is niet aan mij ;)

    De 77t om 8t is van de Hirobo icm de OS 46.
    De verhouding 8,5:1 is van de Trex 600.

    Bert je hebt het over Rossi motoren die op nul procent nitro kunnen draaien. Is dit nou het zelfde als de Novarossi?

    George
     

Deel Deze Pagina