Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Nu kijk ik opeens ff naar buiten en nu ist opeens zogoed als windstil :shock:

    Daarjuist was het hier nog windkracht 5
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk er maar mee uit: Ik dacht ook effe snel van de relatieve rust te profiteren en een andere gyro te testen. 20 seconden hoover zonder problemen, en van het ene moment op het andere kon ik hem maar net bij de heg en de schutting vandaan houden....:shock:

    Maar snel weer gestopt....

    Nou ja, toch nog 20 sec sticktime.... :D

    Groet, Bert
     
  3. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik moet niet uitkijken :D Ik heb geen enkele vliegende heli op het moment :rolleyes:

    edit: ondertussen is de wind alweer terug :d
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Balen....:(

    Groet, Bert
     
  5. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Lol, de wind is terug weg en de wolken ook :shock:
    Blauwe lucht met in de verte donkere wolken :cool:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2011
  6. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ten opzichte van een FP heli heeft een CP heli veel minder last van wind maar het formaat en type CP maakt ook verschil.

    Donderdag met de atom fbl nog zonder estab bij 3 tot vlagerig 5bft gevlogen en dat ging op een gegeven moment wel bijna mis waardoor ik iets had van 'oke, dan toch maar een estab er op'. Met minder wind ging het prima maar met dat soort omstandigheden wil ik ook gewoon kunnen vliegen; niet voor niets wat groters dan een 450 gekocht, al is stretched (515 bladen ipv 430) iets windgevoeliger dan standaard, er staat hier nou eenmaal regelmatig 3+bft..
    Misschien nog wel weer eens proberen met de 450 en een 3 of meer bladen rotorkop en daar een leuk schaalmodel van maken :cool:

    De meeste instellingen op die beastx zijn eigenlijk nog standaard en de heli voelt daarmee 'losser' dan de mcp x die naar mijn mening echt dat heading hold gevoel, wat je op de staart hebt, ook op de rotor heeft (zal ook een kwestie van instellingen zijn die je met zo'n beastx wel kan veranderen). Ik las wel eens over omval-neigingen bij fbl/estab maar daar had ik gelukkig geen last van ondanks: dat ik gewend ben iets rechts te sturen bij het opstijgen, de oneffen betrating en eens een skid tegen de grond tikte.
    Met die harde wind had ik er in de tuin wel m'n handen vol aan bij het hoveren. Voor morgen lijkt het rustiger weer te worden dus dan misschien maar weer eens vliegen :p
     
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nou, de 250 is bijna klaar.. Zit alleen nog te klooien met de swashmix.. Zelfde als met de 450 en dat had ik toen opgelost maar kwartje wil nu even niet vallen.. Throttle en elev zijn omgedraaid.. Aile werkt wel goed. Ben vergeten hoe ik dat had aangepast in de zender :( Pieker, pieker, pieker...
     
  8. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    In mijn zender kan je de swashmix in de min (-) zetten om bijv elevator om te draaien,..
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja, zoiets was het ook.. Zal nog es proberen..
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de plus of min niet rechtsstreeks kunt aanpassen kan het nodig zijn om de waarde "door de nul heen te draaien"....

    Groet, Bert
     
  11. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik kan aile, elev en pitch doen.. Heb volgens mij alle mogelijke combinaties geprobeerd. Ik ben hier ook met de 450 tijd mee bezig geweest.. Ik rommel dus wel even door
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Opgelost, pfffff.. Ok, eerste spool-up nu..
     
  13. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    And here we go..

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. GravityResearch

    GravityResearch

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    76
    Misschien een stomme vraag;
    Ik heb (weer) een nieuwe ESC voor mijn 500.
    Mag ik de motorwires ook gewoon direct op elkaar solderen ipv. weer met bullet connectortjes te prutsen ?
    (De vorige is in rook opgegaan door sluiting met losgekomen plugje in de motordraden...)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tuurlijk mag dat.... het is alleen verschrikkelijk onhandig als je wat groter sleutel werk aan je heli moet doen, en je kunt niet meer een of twee draden afkoppelen als je iets in je afstellingen wilt testen zonder dat de rotor gaat draaien....

    Groet, Bert
     
  16. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    gravity

    Kan allemaal best zoals bert zei maar een gewoon krimpkousje erover verhinderd ook kortsluiting.....en het blijft handiger als je moet beginnen prutsen. Dan liever een grotere krimpkous over het manneke en het vrouwtje en terhoogte van de plaats waar ze gedemonteerd kunnen worden eens met een x acto-mes een inkeping geven. Altijd een mooie fitting en demonteerbaar zonder kortsluiting.

    Stevo​
     
  17. GravityResearch

    GravityResearch

    Lid geworden:
    6 jan 2009
    Berichten:
    76
    Brutus en SteveO bedankt !
    Ik heb nu een externe BEC dus om zaken te testen hoeft de motor niet meer los.
    Als ik ze direct soldeer (met een stukje krimpkous eromheen natuurlijk) kan ik het voor mijn gevoel wat 'opgeruimder' afwerken en loop ik minder kans op breuk bij de stekkers voor mijn gevoel.
    We laten het even zo ! Dank allen !
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Flink wat toeren er op, zoiets hoef ik binnen niet meer te proberen :D
    maar het lijkt verder wel goed, niet? binnenkort de maiden?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. jorrick

    jorrick

    Lid geworden:
    20 sep 2011
    Berichten:
    349
    Het lijkt wel of je rotor afremt als je gas terug neemt. Remt de kop op 1 of andere manier af ipv dat hij gewoon uit draait?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Er zitten geen blades op dus maak me niet al teveel zorgen.. Hij loopt netjes..

    @Jorrick

    Nee, remt niet af hoor. Misschien dat het op het filmpje zo lijkt maar hij draait als naaimachientje ;)
    Kop staat sneller stil omdat er geen blades opzitten denk ik.. En tís maar klein ding..
    Maiden is afhankelijk van het weer. Morgen is ie helemaal klaar denk ik..
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2011

Deel Deze Pagina