Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Jelleee

    Hij's goed bezig, die Jelle :p
     
  2. TimT

    TimT

    Lid geworden:
    12 jul 2011
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Borne (overijssel)
    Afgelopen vrijdag ook een mCPx gekocht en dit weekend al zeker 10 lipo's leeg gevlogen. Het ding reageert echt zoveel beter dan m'n bravo sx. Maar nu heb ik nog ff een vraag. Wat me opvalt aan de afstelling is dat deze heli veel meer negatieve pitch dan positieve pitch heeft. Hoe stel ik dat af?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    linkjes onder de swash in of uitdraaien.

    bij midstick zou hij op 0 moeten staan, pos en neg zou dan gelijk moeten zijn

    let ook even op je tandwiel, soms wil die niet helemaal lekker op zijn plek geklikt zitten. dit kun je merken aan de hoofdas, die heeft dan op en neer een stuk ruimte
     
  4. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    budget MCPx

    Hi,

    Net een filmpje gevonden van een kerel die ZONDER tailmotor vliegt én met slechts één blad!! De wonderen zijn de wereld nog niet uit:cool::cool:

    Wie is de eerste die het hier probeert ;)
    [URL=" Flybarless CP Heli converted to Single (1) Blade, No Tail Rotor and is the first of it's kind! - YouTube[/URL]

    Grtz Rudi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet erg origineel: Kyosho had al iets dergelijks in de jaren 80: wel met 2 blads rotor, fixed pitch en zonder gasregeling (zat een lange stang onder die via een microswitch de motor uitzette bij de landing). Weet niet meer hoe dat ding heette, maar het was nooit een succes, en ik denk niet dat er erg veel mensen zijn die dit na gaan doen.
    Single blade rotors zijn ook al vaker gedaan

    Heeft weinig voordelen als je uitsluitend met wind kunt hooveren en verder alleen maar FFF kunt doen. Hoe wil je landen op een windstille dag?

    Wel grappig dat het vliegt overigens, maar ik zou pas echt onder de indruk zijn als het een écht NOTAR systeem zou zijn, met fan en tailsturing....

    Groet, Bert
     
  6. Parsa

    Parsa

    Lid geworden:
    7 okt 2010
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Nederland ,Nijmegen
    hij kan mischien met een blad vliegen maar nu lijk ie(heli)echt leilijk.en hier hebben we over 3d vliegen maar nu doet hij alleen normaal vliegen.
     
  7. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    bij smacktalk komt er een aflevering over de MCPX
    eentje die ik zeker ga zien ;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Prachtig, zo kun je aan t einde van een destructieve indoor meeting TOCH nog blijven vliegen!
    (o nee, er is wind bij nodig..)

    Looping rollen en rugvlucht zouden nog steeds moeten lukken!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang je maar (voldoende) snelheid houd, wel ja....
    Al twijfel ik over rugvlucht, want het lijkt er op dat een deel van de rotorwash benut word voor momentcompensatie, en die valt weg in rugvlucht (tailboom boven de rotor....)

    Groet, Bert
     
  10. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Was dat toevallig de Kyosho Hyperfly?

    Ik snap de hyp(erfly) niet zo met 1 blad-rotors. Tuurlijk kun je ermee vliegen maar het is alleen rechtvooruit en take off+landing is meer zoals een gewoon vliegtuig.

    Ik zie de Nightflyyer ook niet veel meer doen dan wat rondjes vliegen tegen de klok in. Het koppel schijnt makkelijker te zijn op die manier om te compenseren i.v.m gyroscopische krachten van de rotor als je wil rondvliegen.

    Niet echt een heli in mijn boek, ik denk ook dat die 1 bladrotor-meuk meer is uitgevonden door mensen die geen geld wilden uitgeven aan nieuwe blades na een crash of zo lol.

    Weet ik ut, poep aan de ***

    EDIT: Het schijnt dat Kyosho naar Dave/nighflyyer kwam om het concept van hem in produktie te laten gaan. Toch niet slecht voor de oude gung ho marinier
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  11. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    hey Mannen,

    bedankt voor de antwoorden. ik zal van de week eens die grommet mod uitvoeren en van het weekend een kijken wat het doet. ook zal ik tijdens de vlucht die 3d schakelaar omzetten en hopen dat hij niet weg waait.
    gr Lance
     
  12. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Ik heb zojuist een massieve mainshaft gemaakt voor de mCPx. De originele as had mij teveel last van splijten. De onderkant een vlak stukje gevijld voor de maingear, en het is mij gelukt om 1 mm gaatjes te boren. :D
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zo, hoe doe je dat? die gaan bij mij scheef..
     
  14. Tijn G.

    Tijn G.

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Kennemerduinen
    Je kan een mal maken waar je de shaft in legt, zoals deze [URL="[/URL]

    Ik heb de boormachine op een tafel gelegd, en de shaft vastgehouden. En heel zacht tegen de boor gehouden, tot er een kuiltje ontstond, en dan doorboren. :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Lang leve de kolomboor!
     
  16. Patrick LS-4wl

    Patrick LS-4wl

    Lid geworden:
    26 mei 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Amersfoort
    gepimpt

    Zo..mijn mcpx ook een beetje gepimpt in m'n "huisstijl"


    [​IMG]

    Nou past hij een beetje bij rest :p
    MCPX - Trex450pro BeastX - Trex500 3G
    [​IMG]

    Groet,
    Patrick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmmm.

    Da's dan de eerste één-assige Coax die ik tegengekomen ben....
    Het ene blad is voor linksdraaiend gemonteerd, het andere blad voor rechtsdraaiend....;)

    Groet, Bert

    EDIT: 't is al gecorrigeerd zie ik.... :D
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Vandaag men MCPX + DX6I gekregen:

    Doos:
    [​IMG]

    Uitgepakt:
    [​IMG]

    DX6i:
    [​IMG]

    Mcpx:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Patrick LS-4wl

    Patrick LS-4wl

    Lid geworden:
    26 mei 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Amersfoort
    Scherp gezien. Was me nog niet opgevallen.
    Vanochtend ff te haastig de boel in elkaar gezet voor ik de deur uit moest.

    Groet,
    Patrick
     
  20. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @Jelleee

    Ga je veel lol mee hebben!

    Trouwens, ik dacht dat versie 2 een langere tailboom had? Wat ik zo kan zien heeft ie dezelfde lengte als versie 1?
     

Deel Deze Pagina