regels mbt (wild) vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door mikerokkenjager, 6 dec 2011.

  1. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    ik vraag me af of je gewoon overal vliegen met je heli's ( electro,brandstof en turbine)

    of zijn er bepaalde regels waar je aan moet houden .okay ik snap dat je toestemming aan de land eigenaar moet vragen of je op zijn weiland mag gebruiken maar hoe zit dat met gemeente grond?
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan moet je toestemming van de gemeente, of de beheerder hebben...

    voorwaarde is natuurlijk wel dat het veilig kan/mogelijk is..

    Ga je op een stuk grond staan net naast de snelweg, moet je niet raar opkijken als je alsnog weggeschopt wordt
    of de verzekering niet uitkeert omdat je vliegtuig een auto binnen is gevlogen toen je ff je aanvliegroute goed wilde doen
     
  3. flying jesse

    flying jesse

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Nederland
    Dacht dat je tot 500 gram vlieggewicht overal mag vliegen waar dat verantwoord genoeg is (dus niet in een speeltuin met spelende kinderen), daarboven op een aangewezen locatie als een vliegclub.
     
  4. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    dat je niet in een speeltuin moet gaan staan lijkt me vrij normaal.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Die 500 gram regel is al jaren geleden vervallen. Nu is alles wat zich in de lucht bevindt een "luchtvaartuig" en valt onder de luchtvaartwetgeving. Zie: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Daarnaast hebben veel gemeenten iets over modelvliegen in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) opgenomen. Lees, het is verboden.

    Over dit onderwerp zijn vele discussies te vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  6. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Zolang je niet vliegt in de buurt van een woonwijk, wegen of mensen, of op iemands terrein.

    Anything goes voor mij. Met brandstofmotoren zul je wel eerder geluidsoverlast krijgen denk ik.
     
  7. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Precies, wat dat betreft gewoon denken om de veiligheid. Daarnaast de voorwaarden van je WA verzekering nagaan en er voor zorgen dat je goed verzekerd bent.

    Toestemming om ergens te mogen vliegen is natuurlijk wel handig ;) al ga ik er met een toegankelijk weiland (geen hekken of verboden toegang borden) zonder gewassen, dieren en er niet wordt gewerkt er wel wat van uit dat het niet zo'n probleem is. Wanneer ik dan wel een boer heb getroffen maakte die er geen probleem van.

    Ik las hier eens een post over een wildvlieg-verzekeringskwestie waarbij iemand mondeling toestemming had om ergens te vliegen maar de land-eigenaar dat introk toen de verzekeraar er om vroeg. Als zoiets een punt kan zijn met de verzekering kan je het het best maar zwart op wit hebben.
     
  8. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Ik heb dit ooit eens tot op de bodem uitgezocht.

    Allereerst, een helikopter geld in de regelgeving e.d. ook als modelvliegtuig.

    In de regelgeving voor modelvliegen staat het volgende:

    Modelvliegtuigen behoren niet tot de categorie luchtvaart. Daarom hoeven deze niet op te stijgen of te landen op een daartoe gewezen vliegveld. Een modelvliegtuig is een vliegtuig van beperkte afmetingen met een gewicht niet hoger als 25 kg.

    Dus die 500gr, is bullshit en bestaat niet... ik hoor er nog steeds ZOOO veel mensen over...

    Ook staat er in de regelgeving, dat je gewoon in de bebouwde kom en boven mensen massa's mag vliegen MAAAR, alleen op zodanige hoogte dat als je een noodlanding moet uitvoeren je deze veilig kan uitvoeren. Dus hierbij ook dat je niet binnen de bebouwde kom mag vliegen is onzin!

    Het enige waar je wel op moet letten is de weg... Ga je hier opstijgen en landen dan geld de verkeerswet, omdat je op de weg deelneemt aan het verkeer. Als je de verkeerswet doorspit kom je e.e.a. tegen en het belangrijkste is het stuk waarin staat wat wel en niet gebruik mag maken van de weg. Hierin zetten ze: volgende weggebruikers mogen gebruikmaken van de weg (en dan een lijst). Alles wat daar NIET tussen staat, mag dus NIET op de openbare weg, en je raad het al. Modelvliegtuigen staan daar niet tussen.

    Er staat wel in dat je toestemming nodig hebt van de eigenaar van de grond!

    Buiten de regelgevingen is er nog 1 ding wat in de weg kan zitten. het APV, de algemene plaatselijke verordening. Deze heb je in 2 vormen. Gewoon per gemeente. Deze moet je goed doorspitten of er iets over modelvliegen specifiek instaat. Wat daar in staat geld voor die gemeente. Ik woon in Wijchen, en in de gemeente Wijchen staat er niks over modelvliegen in het APV, dat houd dus in dat ik dat gewoon overal in de gemeente mag doen. In het APV van nijmegen is dat dus weer anders, deze verbied het.

    Dan heb je ook nog een APV voor recreatie gebieden. Deze is appart van je gemeente, en gaat eerder over de regio. Hier in Wijchen, vallen de recreatie gebieden onder het recreatie APV van nijmegen, en ook hier staat in dat er niet met modelvliegtuigen gevlogen mag worden.

    Vlieg je trouwens boven gemeente gebied zonder eigenaar, is alleen het apv voldoende.
     
  9. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Het lastige is dat er geen loket bestaat waar je kan vragen of je er vliegen mag ...

    In luchtruim van de categorie "G" mag je vrij vliegen, maar nergens staan bordjes waar dat is (moet je al een luchtvaart kaart voor kopen) ... maar als je volgens de luchtvaart-wetten er mag vliegen, kan het zijn dat een andere wet (landelijk, provinciaal of gemeentelijk) het toch weer verbied ... en zelfs heb je toestemming van de boer om in zijn weiland te vliegen, kan het zijn dat je strijdig bent met de daar geldende natuur en/of milieu wetgeving en dus het risico loopt op een proces-verbaal met bijbehorende schikking ... als er zielige beestjes kunnen schrikken van jou vliegtuig, volgens oordeel van de controleur, kan je al "vorstelijk" bekeurd worden ... ook al wordt in de wetten en regelgeving niet altijd expliciet "modelvliegen" genoemd, artikelen behelzende activiteiten die gekenmerkt worden als "risicovol" "(geluids)overlast" en wat je verder nog kan bedenken, zijn op modelvliegen toepasbaar

    "wild vliegen" is niet verboden volgens de wet, maar het is heel lastig om te bepalen waar het echt mag
     
  10. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    nou is het igg al een deel duidelijk voor mij.
     
  11. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Voor het grootste deel zijn de regels zoals ik net vermeld heb. Als je buiten dit nog vragen hebt over waar welk luchtruim e.d. is kun je het beste de luchtvaartpolitie in schiphol eens bellen. Hier ben ik toen met mijn zoektocht ook uitgekomen, en deze mensen weten precies hoe en wat! ook over de regels mbt modelvliegen ;)
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een ding is nog niet voorbij gekomen: Voor individueel modelvliegen heb je geen vergunning nodig, dat klopt.
    Echter, zodra je het in verenigingsverband beoefend, moet je opeens weer wel een vergunning hebben. Dat heeft niks met modelvliegen te maken overigens, als je met 30 man in de open natuur wilt zitten kantklossen heb ij in principe al een vergunning nodig... Om een vergunning te hebben, moet je of een bedrijf zijn, of een vereniging, maar in elk geval moet je bij de KvK ingeschreven staan.

    Dit houd in dat zodra jij met twee vliegers op dezelfde plek bezig bent, OF de hobby word op regelmatige tijdstippen op dezelfde plek beoefend, dan is er sprake van verenigingsverband. Dat dit geobserveerd word door een politieagent of boswachter, is reeds voldoende om dit als "aangetoond" aan te merken/

    Vanaf dat moment ben je op drie punten in overtreding: een vergunningsplichtige activiteit uitoefenen zonder vergunning, een illegale vereniging vormen (niet ingeschreven bij KvK) en een activiteit beoefenen op een locatie waar dat niet mag (zodra je in vereningingsverband bezig bent, heb je een vergunning nodig en mag je opeens niet meer overal vliegen....:shock:)

    Het is héél zeldzaam dat men je op die drie punten een proces verbaal aandoet, maar het kan absoluut, en dus moet je oppassen met "met een groepje vrienden leuk een middagje vliegen", want je plaatst jezelf en je vrienden in een kwetsbare positie.

    In je eentje ben je alleen kwetsbaar voor de wet als je vliegt terwijl het volgens bijvoorbeeld de APV niet toegestaan is. Met meerdere piloten op één plek, is het gewoon domweg verboden, altijd en overal, behalve als je een vergunning hebt....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2011
  13. Paul56

    Paul56

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als eigenaar van een autorijschool en rijinstructeur moet ik hier toch even reageren.

    In de wegenverkeerswet (WVW) hebben we te maken met artikel-5, het zogenaamde kapstokartikel. Dit betekent: alles wat niet onder andere artikelen van de WVW te vatten is, valt onder dit artikel-5.

    Artikel-5 luidt als volgt:

    "Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

    Dit betekent in principe al dat je op basis van dit artikel bekeurd kan worden als je in je achtertuintje aan het barbecueën bent en de rook waait over de aangrenzende weg, waardoor het zicht op die weg wordt verminderd.

    Een agent kan je dus al bekeuren als je met je vliegtuig of heli zodanig dicht in de buurt van een weg vliegt, dat daardoor een weggebruiker kan worden afgeleid omdat hij naar jouw model kijkt, waardoor gevaar op de weg ontstaat.

    Nou zal een agent je niet bekeuren als je ergens op een veldje staat naast een weg, maar je vliegt niet boven de weg en je doet je starts en landingen netjes op het veldje.

    Als je echter de weg gebruikt als landingsbaan of je vliegt op lage hoogte boven of over de weg, dan heb je wel een probleem.

    Paul
     
  14. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Altijd goed als de wet of regels kenbaar worden gemaakt door mensen, duidelijkheid boven alles.

    Nu maar hopen dat diezelfde mensen net zo gemotiveerd zullen zijn als het gaat om het verdedigen van onze rechten en vrijheden

    :p
     
  15. dcb103

    dcb103 Guest

    Een gezonde dosis verstand is ook nodig.!!!!!!

    theoretisch (en in de praktijk) gezien kan ik elke dag met mijn model heli in botsing komen met een vliegtuig zonder dat ik eigenlijk de regels heb overtreden.;)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, nou.... nee....

    Op het moment dat zoiets zou gebeuren, heb je al de regels overtreden (je moet immers er voor zorgen dat je niemand in gevaar brengt.... kapstokartikel), óf was dat vliegtuig al aan het neerstorten vóórdat jij het raakte met je heli.....
    Alleen in dat laatste extreme geval ga je vrijuit....

    Dat is hetzelfde als met het BVA (bepalingen ter voorkoming van aanvaringen) in de zeevaart. Die regels omschrijven precies wat je moet doen, en wat je niet moet doen, en er zitten zelfs regels in die jou vertellen dat je in geval van nood van de regels in het BVA mag afwijken, maar de hoofdregel ken ik nu, 20 jaar later nog steeds blind uit mijn hoofd (ook al ben ik machinist....) en die regel zegt dat wat er ook gebeurt, je bent ALTIJD verantwoordelijk. Of je nu de regels gevolgd hebt, van de regels afgeweken bent, voorzorgsmaatregelen getroffen hebt of juist niet: als er een ongeluk gebeurt, heb je het (blijkbaar) fout gedaan....
    En geloof me, in IEDERE wet of regeling zit wel ergens zo'n kapstok artikel, zo niet, dan kun je er op wachten dat het er bij de allereerste gelegenheid ingebouwd word

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2011
  17. dcb103

    dcb103 Guest

    Laat ik het anders formuleren, ik mag hier op eigen grond (geen bepaling of verbod voor modelvliegen) op 300ft vliegen, zonder in een lowfly zone te zitten (wat het eigenlijk wel is, maar officieel niet). waar de vliegtuigjes op 200ft vliegen wat ze eigenlijk niet mogen, omdat ze officieel buiten de grenzen zitten en het officieel aangemerkte vlieggedrag van aanvliegroutes schenden. Buiten een aangemerkte CTA zone, waar een modelvliegtuig (of heli) als zodanig gelijk wordt gezien als een sportvliegtuig. Er wordt gesproken over ten alle tijden vermijden van botsingen tussen 2 gelijkwaardige luchtvaartuigen waar beide bestuurders verantwoordelijk voor zijn. Kapstok artikelen is geschoeid op onduidelijk regelgeving echter de bovenstaande staan duidelijk met naam en toenaam vermeld.
    Dus tuurlijk is dit spijkers zoeken op laag water maar regels worden niet overtreden (althans door in dit geval een modelvlieger).

    Altijd zijn er bij het IVW uitzonderingen aangevraagd welke dan weer niet in de wet genoemd worden. (bijv. het is verboden voor commerciele luchtvaart boven industrie, aan-eengesloten bebouwing, lintbebouwing lager dan 1000ft te vliegen, echter hier zijn ook uitzonderingen op algemeen in NL dus zonder specifieke plekken) dus kan je (theoretisch) zelfs op een vereniging in aanraking komen met een ander luchtvaartuig.

    Nogmaals allemaal spijkers op laag water, maar vond het wel leuk te vermelden omdat het specifiek in de wetten genoemd staat en dit ook nog eens aansluit als je op een luchtvaartkaart gaat zoeken waar je niet zou mogen vliegen of met beperking.

    gr,
    Dave
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Waar baseer je dat op? Ik kan dat nergens terug vinden. Volgens de wet is een modelvliegtuig duidelijk iets anders dan een sportvliegtuig en ik zie niet helemaal hoe dat ooit als "gelijk" kan worden gezien. In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig: een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt. Waarbij de term "luchtvaartuig" komt uit de wet Luchtvaart. Modelvliegtuigen worden aangewezen als onbemande luchtvaartuigen, bedoeld in artikel 5.7, derde lid, van de Wet luchtvaart. Dus nooit en te nimmer gelijk.

    Waar heb je deze informatie vandaan? De Regeling Modelvliegen zegt iets heel anders namelijk: i. de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is;

    Eerlijk gezegd wordt deze herhalende discussie best wel vervelend. Modelvliegtuigen worden door een aantal ontheffingen in de regeling modelvliegen gedoogd in het luchtruim. Maar als het mis gaat ben je de l*l. Iedereen mag denken dat dat niet zo is natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2011
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dat er staat, dan hang je ALTIJD als modelvlieger als er wat misgaat:
    een van die maatregelen om een botsing te voorkomen, is je toestel aan de grond laten. Hoe lullig ook, dat is wel wat een rechter of onderzoeker of wat dan ook, je onmiddelijk voor de voeten zal werpen: er kwam een vliegtuig aan, waarom ben je niet onmiddelijk geland?

    En zo denkbeeldig is dat niet: bij ons zie je niet veel zweefvliegers, dus als we er een zien is die 100% zeker met een overland vlucht bezig. Die kunnen altijd last van hoogtegebrek krijgen, dus die houden we scherp in de gaten. We hebben ook al eens gehad dat er een politie-heli op ons veld landde (was een oud leerling van ons) dus ook met laagvliegende politie-heli's halen wij alle modellen uit de lucht.

    Groet, Bert
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is ook precies wat de wetgever van je verlangt:
    Omdat de minimum vlieghoogte voor luchtvaartuigen onder zichtvliegvoorschriften (VFR) buiten aaneengesloten bebouwing 500 voet (150 m) bedraagt, bestaat de mogelijkheid van een conflict tussen een modelvliegtuig en een (waarschijnlijk klein) luchtvaartuig. Het is primair de bestuurder van het modelvliegtuig die een dergelijk conflict kan en moet voorkomen. Hij dient daartoe dan ook alle maatregelen te nemen. Een dergelijke maatregel zou bijvoorbeeld kunnen zijn iemand met de bestuurder mee te laten kijken om te kunnen waarschuwen voor andere luchtvaartuigen.

    Het maakt daarbij helemaal niet uit of de bestuurder van een bemand luchtvaartuig de regels overtreedt en lager dan 500 voet vliegt. Zwevers die een buitenlanding gaan maken mogen dat bijvoorbeeld en ook politie- en traumahelicopters hebben hier een ontheffing voor. Jij kunt als bestuurder van een modelvliegtuig niet bepalen of de ander wel of niet legaal zo laag vliegt en het maakt ook helemaal niks uit. Je moet opzouten met je model. Voor ieders veiligheid :)
     

Deel Deze Pagina