Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Als het breekt...

    Stel (een hypotetisch geval ;)), dat Raymond de K7 toch niet zo netjes neerzet maar hem neerkwakt (plotselinge valwind of zo).
    Waar breekt de staart dan? Op een makkelijk te repareren plaats of moet de K7 dan helemaal open? Dat moet bij de keuze van constructie ook meegenomen worden.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarom niet gewoon een carbon pen vertikaal in het kielvlak lijmen, tegen het achterste spant. In de romp een nauw passende bus (ook carbon bijvoorbeeld) en klaar ben je.

    Gerben
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De pen moet een stukje (dikte van de bus) voor het achterste spant gelijmd worden. Dat krijg je denk ik nooit zo stevig als een heel plankje. Liever iets zwaarder en steviger dan een lijmverbinding die een harde klap mogelijk niet overleefd.
    Tja, je hebt hier een punt, maar het blijft altijd een moeilijke.
    Bij mijn originele plan (alleen de bestaande lip gebruiken) zit er duidelijk een zwak punt bij de overgang lip-kielvlak. Als hier vezels zouden breken en het kielvlak breekt een keer af tijdens een vlucht eindigt de Ka-7 net als de Elefant, dat moet ik te allen tijden voorkomen. Ik probeer het nu zo te maken dat de constructie ook hardere landingen kan doorstaan. En bij een echt harde landing kan er ergens iets breken ja, waar weet ik niet. Dat zien we dan wel weer. Ik ga nu niet bewust een zwak punt maken op een makkelijk te repareren plaats.

    Ik ga straks aan de knutsel, het plan zit in mijn hoofd.
     
  4. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Hallo Fotor, ik vlieg al een paar jaar meteen houtbouw Ka.7 met 6 m.spw. en heb het kielvlak ook demontabel gemaakt net zoals op jouw foto met een tong in het midden maar ik heb als extra aan de voorkant een koolstof staafje ingebouwd.Nog nooit heb ik een probleem ontdekt door deze constructie en ik heb inmiddels al heel wat vluchten gemaakt.(BIGGS)Ik denk dus dat dit een veilige constructie is.
    Een foto van mijn Ka-7 kun je vinden in mijn foto album.
    Veel succes met de bouw en ik weet uit ervaring dat je een prima zwever aan het bouwen ben.!
     
  5. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    Als aanvulling op mijn vorige bericht: ik zou in jouw geval aan bijde kanten van de houten lip een sleuf vijlen en vervolgens van het materiaal waar je ook roerheveltjes van maakt (plaat van Toni Clarc bij Hobby in verkrijgbaar) de houten lip aan beide kanten met dit materiaal opdubbelen(met epoxy lijm). Daarna kun je nog in het kielvlak blokjes lijmen bij de doorvoeren. Volgens mij krijg je dan een onverwoesbare bevestiging.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Joost, ik ken jouw Ka-7, heb hem meerdere malen gezien op de BIGGS meetings.

    Ik heb de volgende constructie gemaakt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het houten plaatje wordt aan de binnenkant op het achterspant van het kielvlak gelijmd (doe ik later, bij het uitlijnen van de staartvlakken).

    Ben ik de enige sukkel die af en toe test hoe scherp zijn mesjes zijn? Ik begrijp nu waarom chirurgen deze scalpels gebruiken, ze snijden zo makkelijk door vlees.....
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Vorige week nog, ik dacht net: Dit is niet handig, om naar me toe te snijden... en jawel hoor, mesje schiet door in mijn duim.
    Hoort er een beetje bij... met handschoenen aan knutselt niet lekker hè...

    Overigens, het lijkt net of je in je jeweetwel hebt gesneden... :p
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik kan je uit ervaring vertellen dat het ook lukt met een kapzaag (geeft wat minder mooie incisies maar wel in één haal lang en diep), of een bot Stanleymes (werkt uitstekend voor het verwijderen van lappen huid van 5x2cm als je eigenlijk een leren hondenriem wilt inkorten). Voor het vrijwel amputeren van de top van een duim kan ik de motorfietsketting met achtertandwiel aanbevelen. Heb ik overigens zelf weer in elkaar gezet, is heel aardig gelukt.
    De top van mijn linkerwijsvinger heb ik met de dorpspomp (zo'n grote waterpomp waar je aan moet zwengelen)voor 95% weten los te werken van de rest van mijn lichaam, dat heeft de dorpsdokter ook wel aardig weer in elkaar genaaid.
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
    Gereedschap testen op je zelf ,haakse slijper met doorslijpschijf 1.6mm ;check ,ging goed door tot in het bot. .kruiskop schroevendrraier gebruiken omiets los te drukken ;check ,bijna door mijn hand heen .De satanische doktor vond het wel leuk om daarna onverdoofd met een wattenstaafje jodium in de wond schoon te maken net zo diep als het gat was .
    De hoeveelheden testen of je breekmesje nog scherp was ;check ,niet meer te tellen door het eelt ondertussen ,maar wel een paar keer bijna het topje kwijt geweest van mijn wijs en middelvinger.
    het snij mesje voor banden herprofileren in je vinger zetten werkt gelijk ontsmettend aangezien je wond gelijk dichtgeschroeid wordt.
    Maar de mooiste had ik voor een 3 maand terug .foutje bij het persen van een hoornring .Daar we speciale klemmen daarvoor hadden en wat haast (spoedklusje van 70 wielen 20,5 r25)
    Schoot er een klem los van ongeveer een kilootje .Helaas stond ik in de weg .resultaat 3 tanden weg geslagen ,boven en onderlip goed ingescheurd ,boven en onderkaak gescheurd .Op de EH stonden ze wel versteld dat ik niet van de sokken was gegaan ( te eigenwijs voor :D ).De kaakchirurg was zeer goed ,maar de 6 verdovingsspuiten werkten niet optimaal waardoor ik daar af en toe toch spreekwoordelijk tegen het plafond aan zat .Na de feest dagen mogen er prothesen gezet worden .Door wat gemis van spierfuncties in de lippen is spreken wat minder makkelijk geworden .Maar ze hebben het goed gehecht ,je ziet er amper meer wat van .

    Dus raymond troost je ,ik heb geleerd ook al denk je goed of slecht te zijn ,er zijn er altijd die je overtreffen .

    Voor de rest Qua bouwwerk zit ik nog steeds te genieten
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mesjes ook .... :rolleyes:

    Dirk.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gelukkig slaan mijn toetsenborden nooit terug, en de muis bijt ook niet als ik hem aan zijn staart trek.

    Ik bof maar.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Ede
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Nee hoor, het hoort gewoon bij het getal de 13e...

    Maar eh, mooi bouwverslag!
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, bij jou ook nog? Na het lezen van jouw verhaal betwijfel ik dat. LOL

    Ik ben eens naar de kap gaan kijken. Daarbij had ik al snel het gevoel dat er iets niet klopte. Na het bestuderen van foto's van het origineel bleek dat een juist vermoeden. Ik heb een beetje moeten breken en opnieuw bouwen.
    Oude situatie:
    [​IMG]

    Nieuwe situatie:
    [​IMG]

    Verschil: in de oude situatie liep de gording door tot net voor het achterschot van de cockpit, dat stukje is nu weg. De schuine latjes zijn nu direct op het cockpit-achterschot gelijmd.

    Een aantal delen van het canopy frame bestaan uit een heleboel (ik tel er volgens mij 10) laagjes dunne triplex. De voorkant afgeschuind:
    [​IMG]

    De horizontale delen waren enigszins voorgebogen, maar volgden niet precies de ronding van de gordingen. Ik heb hier de truc van Johannes met de strijkbout tafel meteen toe kunnen passen. Hout bevochtigen aan de buitenkant van de buigradius, even in laten trekken, hout verhitten met de bout aan de buitenkant van de buigradius en dan voorzichtig het hout in de juiste vorm plooien. Die vorm blijft meteen in het hout aanwezig. Werkt super! De houten latten zijn mooi aangepast aan de rondingen van de gordingen zodat de canopy straks mooi aansluit op de romp. Johannes, bedankt voor deze les!
    [​IMG]

    De houten bogen bij de scheiding van de canopy helften zijn wat te krap gemaakt, de poten staan iets te dicht bij elkaar (kromming boven is iets te groot). Bij het voorzichtig uit elkaar buigen delamineerde helaas het triplex meteen op enkele plaatsen in de kromming. De spanning is nu wel veel minder bij het 'openbuigen'. Ik denk er nu over om de boog in de juiste kromming te fixeren en dan een beetje epoxy in de spleten te laten lopen. De spanning gaat er dan hopelijk uit en een deel van de oorspronkelijke sterkte komt weer terug. Zou dit werken? (plaatje hout in de afbeelding is alleen om de boog 'open' te houden)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Zou de boog, nadat de epoxy is gedroogd, niet weer een klein beetje dicht willen trekken?
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik denk dat ik hem tijdens het lijmen net iets te ver openbuig. Dan mag hij wat terugveren. Hoeveel exact blijft een gok.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat werkt. En idd. het veert weer wat terug. Maar iets teveel open is een kleiner probleem dan iets te weinig open. Bij de boog verder openen ga je de binnenbochtlagen lostrekken van de buitenbochtlagen hout. Je hebt al ervaren hoe slecht het daartegen bestand is. Als je de boog weer wat dichter moet duwen, worden de binnen- en buitenlagen juist tegen elkaar gedrukt. Geen enkel probleem dus.

    Epoxy is geen water. Het hout zwelt er niet door op. Bovendien krimpt epoxy nauwelijks bij het uitharden. Ik verwacht geen merkbare verschillen.

    Het feit dat het iets terug zal veren na de epoxybehandeling zit in het feit dat je de boel openbuigt aan de uiteinden van de pootjes. Die moeten de kracht overbrengen naar de boog, want daar gaat het om. Daardoor staat wel de hele boog onder spanning, en verbuigt dus alles een beetje (boog én pootjes). Vervolgens ga je de boog fixeren met een expoxybehandeling. De pootjes laat je ongemoeid. Dan zullen die pootjes na afloop ook wat terugveren ....

    Dirk
     
  18. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    :rolleyes: er is mij al zat overkomen, maar nu weet ik wat me nog allemaal te wachten staat:D

    bouwverslag ziet er mooi uit raymond ben benieuwd naar het resultaat

    Niek
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Leuk zo hier en daar te lezen dat mensen genieten van dit verslag. Maar ik geniet lekker toch het meest! :D

    De eerste delen van de kap zijn verlijmd.
    [​IMG]

    De bogen zijn onder spanning gezet en er is epoxy in de spleten gedaan.
    [​IMG]

    De afstand van de basis is nu perfect, ik heb het goed uitgemikt.

    Ik heb het hoogteroer vandaag afgemaakt.
    Dikke vierkante lat die de voorlijst moet worden ervoor
    [​IMG]

    En dan heel veel schaven en schuren. Vooral het schuren neemt veel tijd in beslag. Voor alles naar je zin past en soepel loopt ben je zo een paar uur verder.
    [​IMG]

    Voor de scharnieren wordt een halfrond gat in de voorlijst gemaakt.
    [​IMG]

    De laatste fijne afwerking moet nog worden gedaan. Het voorlopige eindresultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wow. Mooi hoor.
    Tempo is typisch voorbeeld van "dun hout zaagt men planken". ;-)
    Het schiet lekker op.

    Dirk.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2011

Deel Deze Pagina