Hoi, Waarmee kan ik stromen meten tijdens een vlucht als er pieken van over de 200A worden gemeten? Heb nu een klein apparaat van model avionics die tot 85A gaat. Graag zou ik tijdens de vlucht metingen willen maken die ik daarna kan uitlezen. Mvg Ed
Heej Ed, Als je een kontronik Jive gaat gebruiken is de J-log een hele mooi optie! Je kunt deze gewoon aansluiten op de tweede esc/bec uitgang van de Jive. JLog | The JIVE logging "stamp" Anders zou je eens kunnen kijken voor een Eagle tree data logger, zie Eagle Tree –R/C RPV RC Heli Model Aircraft Telemetry data logger GPS logger GPS telemetry MicroPower elogger e-logger RC Model Airplane Telemetry jet ECU telemetry Eagletree MicroPower Wireless Telemetry RC data logger Flight Data Recorder high Deze zet je tussen de lipo en esc. Gr. Remie
Zou even navragen tot hoe ver de quanum telemetrie kan: HobbyKing R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V2 Standaard kun je aflezen hoevol je lipo,s zijn, nou ja het voltage kun je aflezen+ hij geeft een signaal als ze iets van 3.4v de cel bereiken belast. Als je deze er bij neemt: HobbyKing R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System Temp/Amp add-on Dan kun je ook aflezen hoeveel mAh je al totaal verbruikt hebt + wat je momenteel verbruikt. + je kunt nog af lezen wat de temperatuur is van iets mits je hem aansluit. Is een print met dikke aansluitingen maar hoeveel erover heen mag zou je moeten navragen. Wil je echt een totaal overzicht dan is eerder genoemd eagle tree beter.
Heb geen Jive maar een roxxy 9120-120 op de rigid zitten. De eagle tree gaat maar tot 150A ik lees op duitse forums dat ze tijdens speedvluchten er 190A uithalen.
Met zulke hoge stromen is de Unilog wel interessant. SM-Modellbau online Shop - UniLog 2 Hij is wel wat duurder (€100+€28 voor de stroom sensor) maar deze kan dan wel tot 400A meten, dat zou genoeg moeten zijn Gr. Remie
Het meten en registreren van deze hoge stroomsterkten is geen eenvoudige zaak. De kosten zullen daardoor hoog zijn. Daar komt nog bij dat het niet verstandig is de lengte tussen de accu en de ESC veel te verlengen. Dit zal om een sensor tussen te schakelen vaak onvermijdelijk zijn. De langere draden zorgen voor een grotere zelfinductie die de ESC kan vernielen. De eenvoudigste manier om de stroom te meten is een ESC met een logfunctie. Zoals al aangegeven is er voor een Kontronik ESC een extra module verkrijgbaar. Sommige Castle Creations ESC hebben een logfunctie. Uit eigen ervaring weet ik dat die goed werkt. Ook sommige "Chinese" ESC hebben een logfunctie.
De enige manier om stromen boven de 150A te meten is met een Unilog van Sm Modelbau. De huidige Unilog 2 slaat de gegevens op een Micron-Sd kaartje op, die je dan later uit kunt lezen. Eventueel kun je ook de Unilog 2 via Jeti,Hott of Mlink telemetrie direct op je zender uitlezen. De Unilog gebruik ik heel veel in mijn F5B toestellen, met stromen ruim boven de 300A. De 400A sensor heeft een beide zijden een stekker en voegt geen draadlengte toe. Naast stroom en spanning meet de Unilog ook standaard de hoogte. Met een extra sensor kun je ook motortemperatuur en toerental uitlezen. Zeker bij zwaarder belastte motoren is een temperatuurmeting zeer waardevol. Groet, Gerben
Op duitse forums lees ik dat er pieken van 188A tot wel over de 200 kunnen zijn. Z900 wat voor maximale pitch bereik heb je?
Owww, er zijn wel pieken van 300A gemeten op HF. Mja dat zijn enkel zeer korstondige pieken..... Het voordeel van de Jlog2 (Unilog2 was een foutje), is dat hij echt de korstdurende piekjes nog kan meten. Ik vlieg met +/- 13 graden pitch..... en wil soms wel ff aan de sticks trekken Vlieg verder geen hard 3D.....