dockwise

Discussie in 'Werkschepen' gestart door joostt, 12 dec 2011.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Die 5minuten epoxy is een sneldrogende lijm; alleen goed als je snel kunt werken (en dan dus geen grote hoeveelheden tegelijk aanmaken).

    Verder: Het één is niet beter of slechter dan het ander, het dient beide een ander doel. De naam geeft het al weg: De bovenste is een lijm, die snel genoeg uithardt om de te lijmen onderdelen met de hand op de plek te houden. De onderste is (waarschijnlijk) lamineerhars, bedoeld om glas-, carbon- of aramidevezels mee te impregneren.

    Je kan, als je met epoxy of polyester wil gaan werken, het beste je licht even opsteken bij de experts. Bij voorbeeld polyservice (Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.). Bel ze op, leg ze voor wat je wil gaan doen en vraag om een advies voor de producten en de verwerking. Daarna bestellen (of even langsrijden, maar dat zal wel wat lastig worden voor jou denk ik).
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als de dockwise op zijn waterlijn ligt en je wilt iets gaan transporteren van pakweg 15 kilo

    dan gaat de dockwise iets te diep komen te liggen en moet je dus 15 kilo over boord pompen om terug op he water lijn te liggen

    laad je nu maar iets van 5 kilo dan moet je die 5 kilo kwijt en dus 5 liter water over boord pompen

    pak dat je de dockwise met 25 kilo balast om op de waterlijn te liggen
    dat is je max gewicht dat je met die boot kan heffen aan last

    om de dockwise te laten afzinken moet je MEER balast kunnen in nemen dus je moet eigenlijk reserve tanks hebben die de rest wat de dockwise boven water steekt aan gewicht kunnen hebben om deze te laten afzinken

    eventjes makkelijk maken
    je hebt 25 kilo nodig om de DW op water lijn te krijgen
    en je hebt 25 kilo nodig om de DW te laten afzinken
    dan heb je dus twee stellen tanks nodig van elk 25 liter dus in totaal moet je 50 liter balast kwijt in de romp

    ga je nu een last willen heffen van 40 kilo dan ligt de DW te diep in het water en ga je hem dus niet op water lijn krijgen
    wat geen probleem mag zijn daar de DW ook zo kan varen zie de foto's die je der over kan vinden op het net

    maar ga je nu een last willen heffen van 55 kilo dan blijft de boot (laaddek)dus onder
    en kan je der haast niet mee varen

    hopelijk iets begrijpbare uitleg

    met je DW zit je eigenlijk in het verkeerde hoekje van de modelbouw
    je zit bij de werkschepen maar je zou bij de duikboten moeten zitten
    elke doorvoer moet uitgevoerd worden zoals bij een duikboot (waterdicht)
    zo ook je assen daar moet je waterdichte types voor hebben
    het berekenen van het afzinken moet worden gedaan net zoals het een duikboot zou zijn
    een duikboot die een torpedo (lading)verschiet moet snel water balast in nemen anders komt hij boven water
    het gaat over grammen maar dat is reeds voldoende om een boot boven of te laten afzinken
    bij mark zijn micro stroepje zijn 5 waterdruppels reeds voldoende om de boot niet meer boven te laten komen
    [​IMG]
    dit zijn de motoren die je moet hebben
    deze komen tegen een waterdicht schot alles daarna staat onder water
    [​IMG]
    dit de doorvoeringen voor je stuur stangen
    deze komen door hetzelfde schot als de motoren want daarachter is er weer niets anders dan water
    eventueel een duiktank of stabilisatie tank

    je DW moet dus zowel langs buiten als langs binnen water dicht zijn wat je balsa hout betreft
    het dek kan er niet op voor je alle duiktanks hebt berekend en ingebouwd
    en dit moet ook water vast zijn
    dus het bouwen in balsahout zou ik ten stelligste afraden en over gaan naar ABS of een andere soort plastiek

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2011
  3. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    679
    Locatie:
    ureterp
    reken dat mij boot rond de 5 kilo gaat wegen
    (maten van de romp)7,5 dm keer 2dm keer 1.5 dm =22.5 liter ongeveer
    als me boot 5 kilo weegt kan hij dus ongeveer 17.5 kg tillen
    maar je hebt wel gelijk raf ik zal even kijken hoe ik de water tanken bouw
    gr joost
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Zijn dik twee emmers water lijkt mij wel wat veel hoor

    nvg
    Frederik:D
     
  5. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    679
    Locatie:
    ureterp
    ja klop 2 emmers water maar weet iemand hoe ik tanken kan bouwen??
    en wat voor spul maar balsa hard ??
    gr joost
     
  6. Louis Riem

    Louis Riem Guest

    Heren, het was mij een genoegen, ,maar ik heb zojuist door omstandigheden mijn lidmaatschap van dit modelbouw forum beëindigd.
    Veel bouw plezier toegewenst.
    Louis Riem
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Van 0.5 mm roodkoper
    En solderen dus
    Je maak een blokje (hout van het model dat je nodig heb)
    Daar vouw je het roodkoper om heen en dicht solderen dan
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Kun je goedkoop aan balsa komen dat dit je voorkeur heeft? Balsa (althans de gebruikelijke lichte varianten) wordt toch meestal gebruikt om zoveel mogelijk gewicht te besparen? Lijkt me in dit geval niet echt handig, te meer omdat balsa nogal kwetsbaar is. Is triplex niet een beter idee? Dat is al een stuk steviger.
     
  9. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Als je soldeerd, moet je wel eerst je houtblokje eruit halen, voor je de boel dichtsoldeerd;)
     
  10. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    679
    Locatie:
    ureterp

    daar heb je wel gelijk in maar dan heeft hij ook meer drijf vermogen
    bals is veel lichter dan triplex
    gr joost
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ben je soms van plan om de romp van een massief blok hout te maken?
     
  12. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Drenken in de G4 Joost tot het helemaal verzadigd is!

    G4= een polyeurethaan hars na droging glashard en waterdicht.
     
  13. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    679
    Locatie:
    ureterp
    nee dat was ik niet van plan heb allemaal spanten gemaakt en ik heb 10 balsa plankjes nodig(1meter lang)
    van 2 mm dikte
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Een tank (voor het water) zou je bijvoorbeeld kunnen maken van pvc buis. Daar zijn allerlei doppen en verloopstukken voor te krijgen. Zo kun je iets samenstellen wat in jou situatie past. PVC buis lijm je waterdicht met speciale PVC lijm.

    Wim
     
  15. joostt

    joostt

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    679
    Locatie:
    ureterp
    wimg
    ja daar zat ik ook al aan te denken
    maar ik zal toch eerst de romp moeten maken
    dan pas kan ik kijken wat het makkelijkste(mag ook wel moeilijk zijn hoor)
    gr joost
     
  16. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    m`n vriendin kwam met infuus zakken en urine zakken uit het ziekenhuis... heb je ook geen ontluchting voor je tank nodig (hooguit voor de ruimte waar hij in ligt.
     
  17. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat ik daar nu niet bent opgekomen he
    mvg
    Frederik:D
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    jullie snappen het nog steeds niet hé
    als hij de dock wise bouwd zoals een normale boot en deze met lood balast dan kan hij haast geen vracht mee nemen want dan komt hij wel heel diep in het water te liggen
    als je nu ronde buizen als tanks gebruikt in een vierkante opening dan verlies je 50% van de ruimte die er voor handen is
    wat nodig is zijn 4 balast tanks(baxter zakken) om de DW op water lijn te krijgen zonder vracht
    elk met een inhoud van 2.5 liter en de kamer waar ze inliggen ontluchten(ze moeten er volgetankt juist in passen )
    deze ontluchtingen kunnen in de voor bouw uit komen eventueel via de schoorsteen
    zodat deze zeker boven water blijven (het is geen duikboot)
    hier zijn dus reeds 4 pompen voor nodig die onderling geregeld kunnen worden
    dan kan de DW reeds een lading vervoeren van 10 kilo eventueel iets meer maar dan licht hij reeds dieper
    met deze 4 tanks kan je het evenwicht zelfs reeds regelen
    de tanks om de DW te laten afzinken hebben 4 enkel richtings pompen nodig en 4 ventielen die de ontluchting afsluiten

    afzinken gaat als volgt
    de 4 waterlijn tanks leeg pompen
    dan de 4 ontluchtingen open zetten van de duik tanks (deze kan je alleen maar leeg pompen )sproeier pompen uit een auto op de afbraak
    zo komt de DW terug op de water lijn te liggen als deze vol gelopen zijn
    dan met de eerste 4 tanks water bij pompen ;dit kan je tijdens het afzinken doen en zo de DW onder controle houden wat de stabiliteit betreft
    de vracht opladen en de hooft duiktanks terug leeg pompen
    de DW blijft door het vracht gewicht nog steeds onder
    dan de 4 balast tanks leeg pompen mits controle van de stabiliteit en de DW komt als de vracht niet te zwaar is terug op de water lijn liggen

    je kan ook met een grote duiktank werken;dan spaar je 3 afsluiters en 3 pompen
    maar boet je in wat stabiliteit aan gaat
    de hoofd balast tank moet altijd tijdens de vaart LEEG zijn daar het water zich in deze tank vrij kan verplaatsen
    met de 4 balast tanks waar je een baxterzak voor kan gebruiken blijft het water op zijn plaats en brengt de stabiliteit van de DW niet in gevaar

    de twee torens maak je hol tot daar waar het orange ophoud
    in de boven kant steek je styrodure zodat de DW niet dieper kan afzinken dan dit punt
    wel de holle onderkant ontluchten anders krijg je onstabiliteit en dat wil je ten alle kosten vermeiden

    gr raf
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    principe schema van de DW
    [​IMG]
    het licht blauw zijn de balast tanks met de rode leiding als ontluchting
    het donker blauwe is de hoofd duiktank met de orange leiding als ontluchting
    hier moet een ventieltje op komen anders gaat hij terug langzaam onder gaan bij belasting

    om heel het dek onder te krijgen moet je alle plaats benutten die je hebt
    anders moet het eigen gewicht van de DW groter worden en kan hij minder vracht mee nemen
    de keuze om balsa te gebruiken is dus niet zo slecht maar om het geheel stevig en water dicht te krijgen dat is een ander probleem
    elk schot moet voorzien zijn van water en lucht doorvoeren
    zoveel mogelijk openingen in de duiktank
    niet zo een gemakkelijke boot als je hem ook nog wil laten werken

    gr raf
     
  20. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    @F.van.Gent,
    Ik heb al veel geleerd van je;).
     

Deel Deze Pagina