Die 5minuten epoxy is een sneldrogende lijm; alleen goed als je snel kunt werken (en dan dus geen grote hoeveelheden tegelijk aanmaken). Verder: Het één is niet beter of slechter dan het ander, het dient beide een ander doel. De naam geeft het al weg: De bovenste is een lijm, die snel genoeg uithardt om de te lijmen onderdelen met de hand op de plek te houden. De onderste is (waarschijnlijk) lamineerhars, bedoeld om glas-, carbon- of aramidevezels mee te impregneren. Je kan, als je met epoxy of polyester wil gaan werken, het beste je licht even opsteken bij de experts. Bij voorbeeld polyservice (Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.). Bel ze op, leg ze voor wat je wil gaan doen en vraag om een advies voor de producten en de verwerking. Daarna bestellen (of even langsrijden, maar dat zal wel wat lastig worden voor jou denk ik).
hallo als de dockwise op zijn waterlijn ligt en je wilt iets gaan transporteren van pakweg 15 kilo dan gaat de dockwise iets te diep komen te liggen en moet je dus 15 kilo over boord pompen om terug op he water lijn te liggen laad je nu maar iets van 5 kilo dan moet je die 5 kilo kwijt en dus 5 liter water over boord pompen pak dat je de dockwise met 25 kilo balast om op de waterlijn te liggen dat is je max gewicht dat je met die boot kan heffen aan last om de dockwise te laten afzinken moet je MEER balast kunnen in nemen dus je moet eigenlijk reserve tanks hebben die de rest wat de dockwise boven water steekt aan gewicht kunnen hebben om deze te laten afzinken eventjes makkelijk maken je hebt 25 kilo nodig om de DW op water lijn te krijgen en je hebt 25 kilo nodig om de DW te laten afzinken dan heb je dus twee stellen tanks nodig van elk 25 liter dus in totaal moet je 50 liter balast kwijt in de romp ga je nu een last willen heffen van 40 kilo dan ligt de DW te diep in het water en ga je hem dus niet op water lijn krijgen wat geen probleem mag zijn daar de DW ook zo kan varen zie de foto's die je der over kan vinden op het net maar ga je nu een last willen heffen van 55 kilo dan blijft de boot (laaddek)dus onder en kan je der haast niet mee varen hopelijk iets begrijpbare uitleg met je DW zit je eigenlijk in het verkeerde hoekje van de modelbouw je zit bij de werkschepen maar je zou bij de duikboten moeten zitten elke doorvoer moet uitgevoerd worden zoals bij een duikboot (waterdicht) zo ook je assen daar moet je waterdichte types voor hebben het berekenen van het afzinken moet worden gedaan net zoals het een duikboot zou zijn een duikboot die een torpedo (lading)verschiet moet snel water balast in nemen anders komt hij boven water het gaat over grammen maar dat is reeds voldoende om een boot boven of te laten afzinken bij mark zijn micro stroepje zijn 5 waterdruppels reeds voldoende om de boot niet meer boven te laten komen dit zijn de motoren die je moet hebben deze komen tegen een waterdicht schot alles daarna staat onder water dit de doorvoeringen voor je stuur stangen deze komen door hetzelfde schot als de motoren want daarachter is er weer niets anders dan water eventueel een duiktank of stabilisatie tank je DW moet dus zowel langs buiten als langs binnen water dicht zijn wat je balsa hout betreft het dek kan er niet op voor je alle duiktanks hebt berekend en ingebouwd en dit moet ook water vast zijn dus het bouwen in balsahout zou ik ten stelligste afraden en over gaan naar ABS of een andere soort plastiek gr raf
reken dat mij boot rond de 5 kilo gaat wegen (maten van de romp)7,5 dm keer 2dm keer 1.5 dm =22.5 liter ongeveer als me boot 5 kilo weegt kan hij dus ongeveer 17.5 kg tillen maar je hebt wel gelijk raf ik zal even kijken hoe ik de water tanken bouw gr joost
ja klop 2 emmers water maar weet iemand hoe ik tanken kan bouwen?? en wat voor spul maar balsa hard ?? gr joost
Heren, het was mij een genoegen, ,maar ik heb zojuist door omstandigheden mijn lidmaatschap van dit modelbouw forum beëindigd. Veel bouw plezier toegewenst. Louis Riem
Van 0.5 mm roodkoper En solderen dus Je maak een blokje (hout van het model dat je nodig heb) Daar vouw je het roodkoper om heen en dicht solderen dan
Kun je goedkoop aan balsa komen dat dit je voorkeur heeft? Balsa (althans de gebruikelijke lichte varianten) wordt toch meestal gebruikt om zoveel mogelijk gewicht te besparen? Lijkt me in dit geval niet echt handig, te meer omdat balsa nogal kwetsbaar is. Is triplex niet een beter idee? Dat is al een stuk steviger.
daar heb je wel gelijk in maar dan heeft hij ook meer drijf vermogen bals is veel lichter dan triplex gr joost
Drenken in de G4 Joost tot het helemaal verzadigd is! G4= een polyeurethaan hars na droging glashard en waterdicht.
nee dat was ik niet van plan heb allemaal spanten gemaakt en ik heb 10 balsa plankjes nodig(1meter lang) van 2 mm dikte
Een tank (voor het water) zou je bijvoorbeeld kunnen maken van pvc buis. Daar zijn allerlei doppen en verloopstukken voor te krijgen. Zo kun je iets samenstellen wat in jou situatie past. PVC buis lijm je waterdicht met speciale PVC lijm. Wim
wimg ja daar zat ik ook al aan te denken maar ik zal toch eerst de romp moeten maken dan pas kan ik kijken wat het makkelijkste(mag ook wel moeilijk zijn hoor) gr joost
m`n vriendin kwam met infuus zakken en urine zakken uit het ziekenhuis... heb je ook geen ontluchting voor je tank nodig (hooguit voor de ruimte waar hij in ligt.
hallo jullie snappen het nog steeds niet hé als hij de dock wise bouwd zoals een normale boot en deze met lood balast dan kan hij haast geen vracht mee nemen want dan komt hij wel heel diep in het water te liggen als je nu ronde buizen als tanks gebruikt in een vierkante opening dan verlies je 50% van de ruimte die er voor handen is wat nodig is zijn 4 balast tanks(baxter zakken) om de DW op water lijn te krijgen zonder vracht elk met een inhoud van 2.5 liter en de kamer waar ze inliggen ontluchten(ze moeten er volgetankt juist in passen ) deze ontluchtingen kunnen in de voor bouw uit komen eventueel via de schoorsteen zodat deze zeker boven water blijven (het is geen duikboot) hier zijn dus reeds 4 pompen voor nodig die onderling geregeld kunnen worden dan kan de DW reeds een lading vervoeren van 10 kilo eventueel iets meer maar dan licht hij reeds dieper met deze 4 tanks kan je het evenwicht zelfs reeds regelen de tanks om de DW te laten afzinken hebben 4 enkel richtings pompen nodig en 4 ventielen die de ontluchting afsluiten afzinken gaat als volgt de 4 waterlijn tanks leeg pompen dan de 4 ontluchtingen open zetten van de duik tanks (deze kan je alleen maar leeg pompen )sproeier pompen uit een auto op de afbraak zo komt de DW terug op de water lijn te liggen als deze vol gelopen zijn dan met de eerste 4 tanks water bij pompen ;dit kan je tijdens het afzinken doen en zo de DW onder controle houden wat de stabiliteit betreft de vracht opladen en de hooft duiktanks terug leeg pompen de DW blijft door het vracht gewicht nog steeds onder dan de 4 balast tanks leeg pompen mits controle van de stabiliteit en de DW komt als de vracht niet te zwaar is terug op de water lijn liggen je kan ook met een grote duiktank werken;dan spaar je 3 afsluiters en 3 pompen maar boet je in wat stabiliteit aan gaat de hoofd balast tank moet altijd tijdens de vaart LEEG zijn daar het water zich in deze tank vrij kan verplaatsen met de 4 balast tanks waar je een baxterzak voor kan gebruiken blijft het water op zijn plaats en brengt de stabiliteit van de DW niet in gevaar de twee torens maak je hol tot daar waar het orange ophoud in de boven kant steek je styrodure zodat de DW niet dieper kan afzinken dan dit punt wel de holle onderkant ontluchten anders krijg je onstabiliteit en dat wil je ten alle kosten vermeiden gr raf
hallo principe schema van de DW het licht blauw zijn de balast tanks met de rode leiding als ontluchting het donker blauwe is de hoofd duiktank met de orange leiding als ontluchting hier moet een ventieltje op komen anders gaat hij terug langzaam onder gaan bij belasting om heel het dek onder te krijgen moet je alle plaats benutten die je hebt anders moet het eigen gewicht van de DW groter worden en kan hij minder vracht mee nemen de keuze om balsa te gebruiken is dus niet zo slecht maar om het geheel stevig en water dicht te krijgen dat is een ander probleem elk schot moet voorzien zijn van water en lucht doorvoeren zoveel mogelijk openingen in de duiktank niet zo een gemakkelijke boot als je hem ook nog wil laten werken gr raf