Was ook maar een geintje hoor Wat wel waar is waar hout zit kan geen water zitten dat wel he mvg Fredererik
Misschien is het, qua afzinken, makkelijker om te beginnen met een niet-duikende Dockwise en een wél afzinkende SWATH? Die hoeft niet helemaal met zijn dek onder, wat je m.i. wat ballast-berekenings-uitdagingen bespaart (een SWATH heeft maar weinig ballast nodig om van minimale ontwerpdiepte naar maximale ontwerpdiepte te komen, maar juist veel om daarna nóg dieper te gaan liggen... Precies het tegenovergestelde van de Dockwise!)
raf @ moet het er geen 5 pompen weesen op de 4 ballast tanken te vullen en hooft duiktank of heb ik dat fout ik kan nog aan rvs komen van stage voor de tanken en ontlucht pijpjes haal ik wel bij modelbouw winkel gr joost
hallo joost ja je moet 5 pompen hebben maar er is verschil in pompen de 4 van de trimtanks zijn dezelfde namelijk kavan pompen kosten een 40 euro het stuk voor de duiktank moet je een koplampsproeier pomp van een mondeo/s-mac/galaxy hebben deze pomp kan alleen maar leeg pompen dus maar in een richting het darm afknijpsysteem van het tripple S systeem van lex voor de ontluchting het voordeel van die koplamp sproeier pomp is dat ze een enorm debiet heeft in 1 richting wat het leeg pompen bevorderd als ze stil staat lekt ze als een zeef en daar komt dat systeem van lex dan bij kijken als je de ontluchting dicht knijpt dan kan er geen lucht uit dus ook geen water naar binnen om af te zinken gewoon deze ontluchting open zetten en de DW gaat langzaam afzinken gr raf
ik was eigenlijk naar 6 volt pompjes aan het kijken geweest maar dat ziet er ook wel goed uit er is alleen 1 maar zo veer ruimte heb ik niet 2 motoren 2 servo's 2 regelaar 1 12v accu 2 ontvangers 2 schakelaar en een heleboel draden zooi was ik aan het kijken geweest voor 5 wat kleinere pompjes gr joost
deze Wholesale - - DC pump 360 motor pump toys experiment water pump 6V | DHgate.com of Mini 12V Water Pump for Fountains CPU CO2 lasers | eBay deze gr joost
@ raf: even over je ontluchtingsleidingen op de ballast tanks: normaal gesproken zitten onluchtingen altijd of aan de binnenzeide lees mid scheeps, danwel aan de buiten zijde. Daarnaast is er 9 van de 10 x, 1 ontluchting aan de voorzijde en 1 aan de achterzijde van de tank. Op de manier zoals dit nu is getekend krijg je een air pocket in de tanks als er bijv golven zijn of de pompen niet dezelfde capaciteit draaien op het moment van pompen, wat zal resulteren in een slagzij of on corrigeerbare trim Just my 2 cents
hallo cotjuh juist daarom worden de pompen appart aan gestuurt en het is een principe tekening geen exacte uitvoering als de DW een last vervoert zal de DW ook niet in even wicht liggen en kan je dat met het balasten van de trimtanks wel berijken als het gewicht niet grote is dan tww over elkaar liggen de tanks VB onbalans van 2.5 kilo BB kan je compenseren door de BB tank maar tot 500 gr te vullen en de SB tank tot 2 kilo te vullen zo licht de DW terug recht en heb je nog 500 gr over om de DW terug op water lijn te krijgen @ joost robbe heeft ook nog kleine pompen en die 12 volt pomp werkt maar in een richting dus deze kan je gebruiken voor de duiktank leeg te trekken get grote gat kot aan de duiktank de dunnen naar de waste uitgang buiten de romp liefst langs onder anders gaat de DW weg drijven als je water aan het lozen bent op 12 volt spuit daar een dikke straal water uit kost 36 euro per stuk je moet tantwiel pompen hebben voor de stabilisatie tanks of slenge pompen van norbert maar daar heb je dan weer geen plaats voor gr raf
ik heb plexiglas plaat 4stuks gekocht 30cmx78cm(8mm) 29cmx78cm(8mm) 21cmx80cm(8mm) 23cmx68cm (8mm) miss maar ik de romp daar wel van is wel sterk en gaat niet snel stuk(ja als je het laat vallen wel ja ..) gr joost
Ik weet niet veel over duik boten maar 1 ding weet ik wel: water wat los ergens in zit gaat klotsen en door het gaat klotsen gaat het meer klotsen etc etc en ga je onder te boven. Dus je moet kleine "ruimtes"maken waar het water in gaat zodat je niet gaat klotsen, je moet eigenlijk ook geen balast gebruiken het water is al je balast: je pompt er bijv 10l water in zodat die op de water lijn ligt. Je pompt nog 20l erin zodat die onder water gaat je pompt eerst de 20l eruit en dan langzaam de andere 10l (je moet wel gewicht onderin houden anders gaat die ook omvallen)
Ik bedoel waar je lood hebt liggen ligt op dat moment geen water en waar geen water ligt betekend dat je het er niet uit kunt pompen=minder minder maximaal gewicht je kan mee nemen.
ja dat is zo ja het komt onder het achterste puntje van het dek niet in de ballast tanken (wat het meeste ruimte in neemt) Hoopen dat ik vanavond een begin van de romp kan maken dan kan ik kijken hoeveel plek ik heb enzo gr joost
als je urinezakken neemt als tanks, heb je ook geen vrij vloeistof oppervlak en loop je ook stuk minder kans op kapseizen
hallo eindelijk zijn er een paar die het beginnen te snappen elke gram dat de DWzelf weegt heb je minder hef vermogen de 4 kleine stabilisatie tanks zijn baxter zakken deze kunnen in de grote duiktank liggen mits ze niet kunnen verschuiven dan heb je maar 1 ontluchting nodig inplaats van 5 en kan je de duiktank van doorboorde schotten voorzien hoemeer gaten hoe lichter de romp wordt gr raf
toch is dit principe niet helemaal waar... Ok er zit geen lucht in de zak.. maar als je deze zak zeg maar half vol hebt en je maakt een helling in een beschikbare ruimte die groot genoeg is om de zak vol te laten lopen, gaat dit water nogsteeds bewegen. Welliswaar minder dan gewoon in een tank, maar het beweegt nogsteeds. Het vrije vloeistof oppervlak is er dus eigenlijk wel.. alleen minder door de ristricties van de zak. @joostt: wil je de gehele romp van plexiglas maken?? @ iedereen: er zal eerst en boot moeten komen voordat er überhaupt over ballast lood gedacht, laat staan geplaatst moet worden of niet.. Elke boot heeft een minimale diepgang/ deplacement zonder ballast/ bunkers/ lading etc... Bepaal hoe de boot in het water licht bij klaar en alles ingebouwd en kijk dan pas of t idd nodig is om extra lood toe te voegen.. dat weten wij boten bouwers / scheepvaart mensen toch wel?!
beste oplossing lijkt mij: neem 2mm ABS plaat, bouw een ballast tank na zoals op echte schepen met hele spanten en wrangen met daarin "mangaten" en voordat je deze in de tanken lijmt maak je er ook spuigaten in, net zoals in het echt. je zet de pomp erin en je lijmt en kit de boel dicht. dan plaats je de tank zo in de boot dat je de tanks er altijd uit kan halen in geval van n pomp die kapot is of door lekkage. Anders neem je vloeistof flessen van graupner.. Deze hebben ook een ontluchtings uitgang.. zoals deze: http://www.graupner.de/en/products/87e3a418-ceea-4c99-b993-ef0764af54d6/1340/product.aspx
hallo in een baxter zak kan het water niet bewegen omdat er geen luchtbel in de zak zit is het water gevangen in de zak het rubber van de zak kan wel een beetje mee geven maar bij een 2.5 liter zak is dat minimaal golfslag gaat meer invloed uit oefenen dan dat het water in de zak kan bewegen daar als je de zakken in de lengte legt dat is de richting dat de boot het meest stabiel is kan er van Sb naar BB weinig beweging van het water optreden met een vaste tank heb je wel een lucht bel en kan het water dus wel veel bewegen Cotjuh terug naar af en je les terug opnieuw leren @joostt je moet niet kijken maar bereken hoeveel plaats je hebt denk je dat de ingineurs eerst de DW gebouwd hebben en dan daarna effe zijn gaan bereken hoeveel water er ingepompt moet worden als je spanten plaatst maak ze zoveel mogelijk open zodat het water er langs onder en de lucht langs boven weg kan en er geen lucht zakken kunnen blijven hangen heel het achter schip zul je nodig hebben om de DW te laten afzinken gr raf
@raf: je begrijpt mijn punt niet... een baxter zak van rubber of een plastic urine/ catheter zak zijn alweer 2 verschillende dingen. het gaat er niet om wat wij het beste vinden, het gaat om het principe verschil en dat in beide gevallen het water danwel met of zonder luchtbel toch blijft bewegen. De bouwer moet dan afwegen wat hij de beste oplossing voor zichzelf vindt. Dat was mijn beweging voor het hele verhaal. Ik hoef mijn lessen niet te volgen Raf... ik vaar al meer dan 10 jaar op schepen en weet echt wel hoe dit werkt en hoe het zou kunnen.. maar er blijft een vloeistof oppervlak dat beweegt in beiden gevallen en dat probeerde ik alleen maar aan te geven. @ Joostt: succes verder