DAF XT, 2e volgt

Discussie in 'Model truckers' gestart door DAF power, 19 dec 2011.

  1. DAF power

    DAF power

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    72
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Echt een hele mooie Jubileum Truck
     
  3. rc modelbouwer 1\50 1\16

    rc modelbouwer 1\50 1\16

    Lid geworden:
    13 apr 2009
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    putten
    is deze speciaal voor jansen gebouwd??
    of zijn er meerdere gebouwd al.

    gr
     
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    toch weer jammer dat de lijnen die alle modelbouwers al gebruiken niet gevolgd worden.
    de spatborden zijn veel te hoog.
    maar toch mooi dat iemand het aan durft om een echte te bouwen.

    groete Peter
     
  5. alfisti

    alfisti Guest

    laat jij dan eens zien hoe het wel zou moeten
     
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    HOI.
    ik heb even een probleempje met de imageshack.
    dus de foto's volgen als ik dat heb opgelost.

    de eerste keer dat ik een foto van een "xt" zag. kreeg ik die via via van het dafmuseum. met de vraag of het een fotoshop was. of dat dit mogelijk was.
    [​IMG]
    na de eerste "wow" een goed gekeken. en ja helaas een fotoshop gevalletje.
    aan de hand van die foto heb ik toen een mookup gemaakt van wat wel zou kunnen.
    en dan is het altijd handig om zelf cabine's te gieten.
    die mookup had ik op een donateursweekend in het daf museum meegenomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    en die was snel gezien door hans staals. de geestelijk vader van de 95, de laatse xf en alles daartussen. en hebben we het een uurtje over de lijnen op de cabine en neus gehad.
    maar het is nu 2e kerstdag. dit verhaal ga ik morgen of zo mee verder. nu op visite

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2012
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    vervolg. maargoed.
    de foto had de bovenkant van de spatborden doorlopen in de onderzijde van de deuren.
    kan dat in werkelijkheid? ja maar fraai wordt het niet. de cabine is iets smaller aan de voorzijde. en met de lijnen uit de voorbumper zou dat een deuk lijken.
    het juridische deel. wat belangijk is voor de type goedkeuring.
    de plaats van de lampen. en de bumper.
    nu is bij de janssen daf. de hele voorbumper met lampenkappen in tact gebleven.
    echter de bumper is dat stalen deel waar de mistlapen in zitten. en waar de verlichting zit is slechts kunststof dat heeft eigenlijk voor de typegoedkeuring geen waarde.
    dus mag gewijzigd worden. de plaats van de lampen is wel van belang en moet niet gewijzigd worden.

    ook heeft de photoshop foto weinig detail / lijnen op de neus. dit zou opgelost moeten worden bij modellen.
    bij het 1:24 model. is dit opgelost door de luchtinlaat in de neus te maken met een groot gat.

    [​IMG]

    de lijnen op de 1:15 neus zijn op dit moment zo dat er bijvoorbeeld net zo makkelijk een kenworth logo op de neus zou kunnen.
    besproken is om daar op de neus een verwijzing te maken naar de 2800nat. en er een verhoogt vlak met een bult voor de luchtinlaat te maken.
    [​IMG]

    wat loven waarschijnlijk heeft gedaan en daardoor de spatborden zo hoog heeft moeten maken. is het luchtfilter laten zitten.
    wat niet nodig had hoeven zijn. want de paccar mx motor ligt ook al enige tijd onder de neuzen van peterbild en kenworth. en dan ligt het luchtfilter bovenop het motorblok.
    waardoor de diverse lijnen zouden moeten kunnen worden aangepast.

    het maken van de neus is niet moeilijker dan het maken van een modelmal.
    eerst een origineel van hout. daar met polyester een negatievemal van maken.
    die mal aanpassen dat vacuumzuigen mogelijk is. dan een loswax/coating de buitenmal smeren. het ding vullen met diverse lagen polyester. matten of spuiten.
    hier en daar wat verstevigingsribben opnemen. en uit laten harden.
    moeilijk is het niet. voor bootjes badkuipen en spoilers wordt dit al jaren gedaan.
    maandag weer werken. dan zal ik de foto's plaatsen.

    oja en da vergeet ik bijna dat de naam XT, bij MAN ligt voor de f90 commander met hoog dak.
    [​IMG]
    dus dat een daf zo genoemd mag worden. die kans is klein


    welke daf cabine beter schikt is voor een neus is de CF. en dan wil je wel de hoge spatborden die lijnen lopen dan door in de zijflanken
    [​IMG]

    groete Peter
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2012
  8. sanderdekraantrucker

    sanderdekraantrucker

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Helmond
    Wie hem gebouwd heeft...

    Hoi Peter en alle anderen,

    De DAF XT die nu is gebouwd, komt van de Eindhovense DAF dealer, De Burgh.
    Er wordt op dit moment overleg gevoerd met DAF om er een kleine serie van uit te brengen, de 2e is inderdaad reeds in opbouw. Ik heb van de week foto's kunnen maken toen ik hem zag staan bij De Burgh Acht.
    Foto's volgen zodra ik ze heb kunnen uploaden.

    Groeten Sander
     
  9. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Rhenen
    dan is het burgh in plaats van loven ook goed.
    nog een puntje om 'm te maken zoals ze 'm nu doen.
    het is eenvoudig er voor het kantelen om het lampenkappen zo te laten


    mijn hoofd er nog eens over zitten breken. de motorkap naar achteren openen. is de eenvoudigste oplossing.
    scharnierpunt bij de voorruit. de ronde torpedo van daf had dat ook. overigens bleven de spatborden toen wel zitten bij een geopende kap. dat is bij deze niet handig


    groet Peter
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2012

Deel Deze Pagina