bouwinstructie o.s. max 61 sf

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door akwikkers, 11 dec 2011.

  1. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    papendrecht
    hallo allemaal,
    na een lange zoektocht via het forum aan een connecting rod kunnen komen voor deze os max motor.
    nu moet hij weer in elkaar.
    waar moet ik beginnen?
    als ik de connecting rod op de piston monteer krijg ik hem (volgens mij) nooit over de crankshaft. andersom is volgens mij ook geen optie.
    aan de buitenzijde van de piston zit trouwens een ring, deze is bij mij niet gesloten / aan elkaar. daardoor komt hij bij het terugplaatsen net iets buiten de pistonrand en krijg ik de piston niet in de crankcase.
    hoort dit of hoort deze ring gesloten te zijn?

    ik hoor het wel, gr Arno;)
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Cylinderbus verwijderen voor extra ruimte, zuiger en drijfstang monteren, zuigerbuis terugplaatsen.
    Op zuiger markeren welke kant naar uitlaatpoort wijst (kan zijn dat er al een pijltje op bovenkant zuiger staat). Kan ook zijn dat de drijfstang een voor- en achterkant heeft, markeren (niet-symmetrisch).
     
  3. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    papendrecht
    bedankt Rob, ik was er net zelf achter gekomen. hij zit er dus in.
    wat niet gelukt is om de "ring" die om de zuiger zit te sparen.
    deze zit er dus nu niet meer om, wat gaat dit voor problemen opleveren.
    of wordt het gewoon een nieuwe zuiger aanschaffen?
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je heb het denk ik gewoon over een zuigerveer
    Lun je toch zo bestellen waar je ook dit onderdeel heb gekocht
    mvg
    Frederik :D
     
  5. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    papendrecht
    je hebt gelijk, ik zie hem staan als piston ring, plaatje is het zelfde dus dat zal hem wel zijn dan, nu nog kijken of ik hem kan bestellen.

    bedankt
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zuigerveer op de zuigerveer leggen. Naar één kant schuiven zodat die kant in de groef valt. Vervolgens andere deel van veer niet meer dan nodig opentrekken en over de andere kant van zuiger laten glijden. Zuigerveer is bros, maar dat heb je al gemerkt, je kunt een zuigerveer maar heeeel klein beetje spreiden. Geen idee of deze zuiger een slot heeft voor zuigerveer, denk het wel, maar dat zie je vanzelf.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je vraagt of het ontbreken van de zuigerveer problemen gaat geven....

    Ja dat gaat het! Er blaast veel meer hete verbrandingsgassen langs de zuiger, waardoor de smeerfilm minder goed zijn werk kan doen, en de zuiger minder goed zijn warmte kwijt kan. De compressie is lager dus de motor zal slecht starten en minder vermogen leveren.

    Gewoon niet eens proberen, want het gaat niet goed komen als je zonder zuigerveer probeert te draaien.

    De motoren die van zichzelf geen zuigerveer hebben, die zijn er namelijk voor ontworpen om zonder zuigerveer te werken, de motoren die wél een zuigerveer hebben, hebben hem ook per sé nodig.

    Groet, Bert
     
  8. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    papendrecht
    Dank je dan weet ik dat ook weer, weer wat geleerd.

    Ron, bedankt voor je instructie
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aangezien de SF al een ouder type is, de eerste lange slag heli-motor van OS, mocht Hobby-In ze niet hebben. Verder kun je altijd razor hier op MBF vragen, of direct bij OS.
    Just Engines Home Page

    Nog wat aanvullingen op Brutus' verhaal:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuigerveer

    De Engelstalige versie is uitgebreider:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Piston_ring


    Forumtip je: als je reageert op direct voorafgaand bericht hoef je niet te quoten. Leest wat vlotter.
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2011
  10. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ook opletten bij een 2-takt motor met de zuigerveer, er zit in de groef van de zuigen nl een klein pennetje, die de ring op z'n plaat houdt. de 'open' kant van de zuigerveer moet daar precies over vallen. Dit is om te vermijden dat de ring gaat draaien, en dat de uiteinden in één van de poorten blijven hangen. let dus héél goe op bij't monteren dat dit juist zit, want als de veer in één van de poorten valt.........mag je een nieuwe bestellen (don't ask me how I know.....)
    trouwens, als ik me niet vergis is de zuigerveer van een SF dezelfde als die van de nieuwere .50 motor (Boring 22mm). geldt echter niet voor de SFN, die herkenbaar is aan z'n zwarte koelkop. deze korte slag motor werd later uitgebracht, omdat een lange slag niet zo goed liep op de heli's die toen op de markt waren (lange-slag houdt niet zo van hoge toerentallen...). De SFN heeft dezelfde slag en boring als de FSR, wat de voorgaande reeks was van OS (herkenbaar aan het tweedelig carter.)

    WIm
     
  11. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    papendrecht
    de zuigerring is nog wel te bestellen maar net als de eerdere drijfstang, voor belachelijke bedragen.
    dus maar weer een draadje op gevraagd plaatsen. voor zover allemaal bedankt voor de info.

    mvg Arno
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    papendrecht
    he Ron, je maakt een grapje zeker??
     
  14. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Ik heb er een tijd geleden 2 gevonden via een forum voor motorenverzamelaars, waren idd niet goedkoop............zeker als je ziet wat zo'n motor tegenwoordig nog waard is.........

    W.
     
  15. eric hendriks

    eric hendriks

    Lid geworden:
    8 mei 2009
    Berichten:
    127
    Ik heb nog een hele 61 SF met helikop en dito carbutateur liggen.Deze mag voor 125 Euro weg

    Mvg Eric hendriks
     
  16. poerqwa

    poerqwa

    Lid geworden:
    11 mei 2003
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    ben je m'n telefoonnummer kwijt ofzo ?, had nou maar even gebeld, had ik dat ding zo samen met je in elkaar geknutseld :-(

    Frans
     

Deel Deze Pagina