hallo allemaal, na een lange zoektocht via het forum aan een connecting rod kunnen komen voor deze os max motor. nu moet hij weer in elkaar. waar moet ik beginnen? als ik de connecting rod op de piston monteer krijg ik hem (volgens mij) nooit over de crankshaft. andersom is volgens mij ook geen optie. aan de buitenzijde van de piston zit trouwens een ring, deze is bij mij niet gesloten / aan elkaar. daardoor komt hij bij het terugplaatsen net iets buiten de pistonrand en krijg ik de piston niet in de crankcase. hoort dit of hoort deze ring gesloten te zijn? ik hoor het wel, gr Arno
Cylinderbus verwijderen voor extra ruimte, zuiger en drijfstang monteren, zuigerbuis terugplaatsen. Op zuiger markeren welke kant naar uitlaatpoort wijst (kan zijn dat er al een pijltje op bovenkant zuiger staat). Kan ook zijn dat de drijfstang een voor- en achterkant heeft, markeren (niet-symmetrisch).
bedankt Rob, ik was er net zelf achter gekomen. hij zit er dus in. wat niet gelukt is om de "ring" die om de zuiger zit te sparen. deze zit er dus nu niet meer om, wat gaat dit voor problemen opleveren. of wordt het gewoon een nieuwe zuiger aanschaffen?
Je heb het denk ik gewoon over een zuigerveer Lun je toch zo bestellen waar je ook dit onderdeel heb gekocht mvg Frederik
je hebt gelijk, ik zie hem staan als piston ring, plaatje is het zelfde dus dat zal hem wel zijn dan, nu nog kijken of ik hem kan bestellen. bedankt
Zuigerveer op de zuigerveer leggen. Naar één kant schuiven zodat die kant in de groef valt. Vervolgens andere deel van veer niet meer dan nodig opentrekken en over de andere kant van zuiger laten glijden. Zuigerveer is bros, maar dat heb je al gemerkt, je kunt een zuigerveer maar heeeel klein beetje spreiden. Geen idee of deze zuiger een slot heeft voor zuigerveer, denk het wel, maar dat zie je vanzelf.
Je vraagt of het ontbreken van de zuigerveer problemen gaat geven.... Ja dat gaat het! Er blaast veel meer hete verbrandingsgassen langs de zuiger, waardoor de smeerfilm minder goed zijn werk kan doen, en de zuiger minder goed zijn warmte kwijt kan. De compressie is lager dus de motor zal slecht starten en minder vermogen leveren. Gewoon niet eens proberen, want het gaat niet goed komen als je zonder zuigerveer probeert te draaien. De motoren die van zichzelf geen zuigerveer hebben, die zijn er namelijk voor ontworpen om zonder zuigerveer te werken, de motoren die wél een zuigerveer hebben, hebben hem ook per sé nodig. Groet, Bert
Aangezien de SF al een ouder type is, de eerste lange slag heli-motor van OS, mocht Hobby-In ze niet hebben. Verder kun je altijd razor hier op MBF vragen, of direct bij OS. Just Engines Home Page Nog wat aanvullingen op Brutus' verhaal: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuigerveer De Engelstalige versie is uitgebreider: https://en.wikipedia.org/wiki/Piston_ring Forumtip je: als je reageert op direct voorafgaand bericht hoef je niet te quoten. Leest wat vlotter.
ook opletten bij een 2-takt motor met de zuigerveer, er zit in de groef van de zuigen nl een klein pennetje, die de ring op z'n plaat houdt. de 'open' kant van de zuigerveer moet daar precies over vallen. Dit is om te vermijden dat de ring gaat draaien, en dat de uiteinden in één van de poorten blijven hangen. let dus héél goe op bij't monteren dat dit juist zit, want als de veer in één van de poorten valt.........mag je een nieuwe bestellen (don't ask me how I know.....) trouwens, als ik me niet vergis is de zuigerveer van een SF dezelfde als die van de nieuwere .50 motor (Boring 22mm). geldt echter niet voor de SFN, die herkenbaar is aan z'n zwarte koelkop. deze korte slag motor werd later uitgebracht, omdat een lange slag niet zo goed liep op de heli's die toen op de markt waren (lange-slag houdt niet zo van hoge toerentallen...). De SFN heeft dezelfde slag en boring als de FSR, wat de voorgaande reeks was van OS (herkenbaar aan het tweedelig carter.) WIm
de zuigerring is nog wel te bestellen maar net als de eerdere drijfstang, voor belachelijke bedragen. dus maar weer een draadje op gevraagd plaatsen. voor zover allemaal bedankt voor de info. mvg Arno
Kom op Arno, een beetje modelbouwer maakt zelf een zuigerveer Ageless Engines Dickie gaat ze maken voor Ox 5 Curtiss-Wright V-8 motor.
Ik heb er een tijd geleden 2 gevonden via een forum voor motorenverzamelaars, waren idd niet goedkoop............zeker als je ziet wat zo'n motor tegenwoordig nog waard is......... W.
Ik heb nog een hele 61 SF met helikop en dito carbutateur liggen.Deze mag voor 125 Euro weg Mvg Eric hendriks
Een vrij aardige video vn Curtis Youngblood laat zien hoe je de motor uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. JBfteeATcBQ[/media] Facts Episode #6 Rebuilding OS 91 HZ.wmv - YouTube
ben je m'n telefoonnummer kwijt ofzo ?, had nou maar even gebeld, had ik dat ding zo samen met je in elkaar geknutseld :-( Frans