RCRCM Typhoon

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Fotor, 22 sep 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ziet er heerlijk strak vliegend uit Raymond! Mooie kleuren ook.....
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Net even gemeten, ik heb +/-6 graden. Dat scheelt best wel. Sloperacer stelde voor de stuurstang wat hoger in de hevel te hangen, maar dat gaat helaas niet doordat de stuurstang niet hoger kan liggen in het zeer smalle rompje. Misschien kan ik de servohorn verlengen, maar dan moet ik wel een passend roerhoorntje hebben en plek genoeg kunnen creeren (past nu allemaal net). In de zender staat alles al maximaal. Zwaartepunt nog iets naar achteren wil ik wel proberen.
    Voorlopig vliegt hij goed, nog even op borrelen.....

    Wordt vervolgd.
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Potverdikkie, die wil wel! Pas in de laatste minuut zie ik je een beetje drukken, en dan gaat 'ie me er toch vandoor!
    Dat wordt nog leuk met vol ballast. Ben heel benieuwd hoe scherp deze kist met die ballast de bocht om kan.
    Heb je al inverted gevlogen? Ik heb geen idee hoeveel camber dit profiel heeft. Moet je veel nadrukken?

    Vincent

    Hahaha! Dat was het eerste wat ik dacht, toen ik de benchfly foto's van Ray's Typhoon zag...
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Eerst kijken of ik de uitslag van het hoogteroer nog op kan schroeven, dan pas zal hij echt crispy de hoek om gaan. Hoewel ik die vergrote uitslag voornamelijk wil hebben voor de butterfly, hij gaat nu ook niet slecht de hoek om.
    Ik heb nog niet inverted gevlogen. Welk profiel de Typhoon heeft weet ik niet (RC-blended.....), maar de welving is beperkt. Aangezien ik ook snap-flap heb geprogrammeerd zal inverted vliegen waarschijnlijk geen enkel probleem zijn, zeker niet in de speed-stand.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Bijgaand een linkje naar de .DAT file van deze JH8 voor Profili.
    JH8 niet verwarren met James Hammonds
    Code:
    JH08
    Koordeprofiel is 8%, verloopt via 7,5% naar 7% aan de tip.

    http://www.rcplans.nl/RC foto-album/JH8.dat

    Profiel vertoont grote gelijkenis met een HD66 zoals op een Europhia II te vinden is. Maar heeft ook wel iets weg van een SD7003 zoals ik op de Red Herring had. Die vloog ook zo "floaty", en ging er (zonder ballast) ook zo vandoor als je een beetje drukte.

    Vincent
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vincent, hoe weet jij dat de Typhoon een JH8 heeft? Dat kon ik niet op de site van RCRCM of Sloperacer vinden.

    Vandaag heeft de Typhoon in heerlijk rustig weer op het vlakke land gevlogen. De motor kan de Typhoon net vertikaal omhoog trekken, maar het vliegtuig voelt zich lekkerder en is sneller boven bij een klimhoek van zo'n 60-70 graden. Gaat hard zat omhoog in ieder geval. Het is geen hotliner, maar wel een sportief klimmend model. Vliegen is heerlijk. De glijhoek is uitstekend voor een 2m kist. Als de flaps in de thermiekstand gaan is het ongelofelijk hoe langzaam de Typhoon nog kan vliegen. Het is geen dlg of F3J kist, maar hij is zo langzaam dat een belletje uitdraaien straks geen enkel probleem gaat zijn. Te langzaam vliegen kost je wat hoogte, maar giftig is het vliegtuig nergens. Als de neus omlaag gaat pakt de Typhoon heel makkelijk snelheid op. Een lage flyby wordt beloond met een prachtige fluit/suis. Ik weet het, dat geluid betekent dat er ergens wat verlies is, maar jongens wat klinkt het mooi. Inverted vliegen is inderdaad geen enkel probleem, de glijhoek is nog best goed als hij op zijn rug hangt.
    In elk snelheidsbereik stuurt de Typhoon strak. Hij doet precies wat je wilt. Heerlijk.

    Het zwaartepunt is iets naar achteren verplaatst naar ca 95 mm en de uitslag van de flaps in de butterfly is verminderd tot ca 70 graden (ipv 85). Het hoogteroer heeft nu wel genoeg authoriteit om nog wat aan te duiken met volle butterfly. Dat laatste bezwaar is dus ook verholpen.

    Dit model is aangeschaft voor het hellingvliegen, maar ik weet zeker dat hij veel vaker in mijn auto gaat belanden dan ik voor de aanschaf voorzien had. Eigenlijk is het een perfect allround vliegtuig. Ik ben heel heel blij met deze aanschaf.
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooie kist raymond!

    Ben je bij het vliegen aan t strand niet bang voor zand in de motor?
    (jij landt bovenop zag ik, wij moeten op t strand landen)

    gr, Nico
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Typhoon RCRCM

     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik heb vandaag mogen genieten van de Typhoon. Dat ding vliegt als een streep! Erg mooi om te zien. Bizar om te zien dat ie erg snel gevlogen kan worden, maar ook tergend langzaam. Een belletje uitvliegen mag zo geen probleem zijn.
     
  10. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Gefeliciteerd met deze mooie aankoop.
    Een lekker handzaam kistje. Mooie maat: kan in één stuk zo in jouw kofferbak.
    Het motortje komt me wat klein voor (voor jouw doen) maar het voldoet.
    Veel plezier ermee !!

    Groet, JH
     
  11. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Gefeliciteerd met deze mooie aankoop.
    Een lekker handzaam kistje. Mooie maat: kan in één stuk zo in jouw kofferbak.
    Het motortje komt me wat klein voor (voor jouw doen) maar het voldoet.
    Veel plezier ermee !!

    Groet, JH
     
  12. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Raymond, waar het je dit toestel uiteindelijk besteld? Ik kan een evenetuele eerder link hiernaartoe niet vinden in het draadje (kom niet verder terug dan pagina 6!?). Op de site van RCRCM is wel info te vinden over de kist maar geen leverancier of prijsopgave. Of ik kijk er overheen...

    EDIT

    AHA, na opnieuw opnenen website kom ik wel op de eerste pagina en noem je EMC Vega. Ergens later in het draadje wordt er echter gesproken over ponden... Toch nog een andere site?
     
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.014
    Locatie:
    Moordrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vincent, dank voor de link naar de review. Leuke review en tot nu toe allemaal zeer herkenbaar.
    Zand in de motor is altijd een risico. Er zitten geen grote gaten in het motorschot. Verder blaas ik na een landing direct al het zand weg. En ja, dan blijft er een klein risico dat er zand in de motor komt. Tot nu toe heb ik er nog nooit een probleem mee gehad (ik vlieg diverse gemotoriseerde kisten op deze plek).
    Ben ik zo erg met motoriseren? Volgens mij valt dat erg mee hoor. Deze motor 'voldoet' niet alleen, hij voldoet uitstekend.
    Het model is besteld bij Sloperacer.
     
  15. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Goede keus qua aankoop.
    Hier ga je veel vliegplezier mee hebben.

    Niks te veel gezegd over deze kist. ;)
    Wil geen reclame maken, maar het is een lekkere allrounder.
    Door het formaat, gaat die makkelijke mee voor een snelle vlucht.

    Klopt, thermiek pakt die ook goed op.

    Veel plezier ermee.

    Gerhard
     
  16. fireforx309

    fireforx309 Guest

    wat huishoudfolie of een zakje over de neus doen voor op de helling ;) helaas heb je dan wel geen mogelijkheid meer om wat power te geven als je beneden zit!
     
  17. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Ik kan me niet voorstellen dat je met 4 Bft en meer ooit in de problemen komt en de motor wil gebruiken.
    Goed idee om het af te plakken. Ik weet niet of zo'n spinner/prop gedeelte makkelijk is te verwijderen en te vervangen door een eigenbouw neusje?
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Haha, tijdens de eerste landingspoging met de Typhoon op het duin heb ik de motor moeten trekken. Ik ging net iets te ver naar achteren en donderde min of meer de lucht uit. Bij harde wind begint de rotor achter het duin plotseling en keihard. Het gebeurt me niet vaak meer, maar ik was heel blij dat ik de motor tot mijn beschikking had.
    Wat ik soms doe: 2 stukjes isolatietape over de overgang spinner-romp. Dan komt er niet snel zand in, maar als je de motor aanzet is het tape zo weg.
     
  19. zwevert

    zwevert

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Vogelenzang
    Ja die rotor ken ik ook.
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gewichten opgesplitst voor de gewichtsfreaks:
    Vleugel L 351
    Vleugel R 351
    Elevator L 25
    Elecator R incl verbinders 29
    Romp ex accu 581
    Accu 138
    Vleugelverbinder 44
    Ballast 4x125

    Totaal zonder ballast: 1519 gram, met ballast 2019 gram.
     

Deel Deze Pagina