Zoals beloofd probeer ik een beginners tread te maken. Aangezien ik er op dit moment één ben, lijkt het wijs om nu al de dingen te noteren, waar ik tegen ben gelopen en ga lopen. Met andere woorden, deze post word in loop der tijd vaak aangepast totdat ik mijn auto klaar heb. Ik heb niet veel vrije tijd, dus het kan even duren voordat deze post compleet af is, als je van zoiets kan spreken. Let wel, dit is puur voor beginners. En naar mijn mening is dat totdat je gaat afwijken van de handleiding (dat waar wij Nederlanders zo goed in zijn .) Er zullen veel verwijzingen gemaakt naar diverse andere treads, waar andere leden het beter uitleggen dan ik op dit moment kan. Aangezien ikzelf een elektro auto heb gekocht, gaat dit ook vooral daarover. Als iemand van de brandstof voertuigen behoefte heeft om hieraan informatie toe te voegen dan plaats ik die graag in de tweede post (uiteraard met bronvermelding). Dan pas zal ik aan een mod vragen of hij deze tread wilt verplaatsen naar Auto's en andere voertuigen. Ik probeer deze tread up-to-date te houden, maar dan heb ik wel hulp van jullie nodig. Als er op of aanmerkingen zijn (maar vooral tips), laat mij die dan weten zodat ik het kan aanpassen. Ik streef naar een zo'n basic en simpel mogelijk tread Voor de geïnteresseerde...... Ik heb dit aangeschaft. Laten we beginnen: Oke, je wilt dus een rc (remote control) wagen gaan maken. Om eerst een wat basis kennis eigen te maken, kan je het de tread van Bart_Banaan doorlezen. Om een beter beeld te krijgen wat waar komt te zitten, kan je op de afbeelding hieronder bekijken. Met deze onderdelen (plus je stroomvoorziening natuurlijk, die staat niet op de tekening) kan jij je auto besturen!!! We zullen de onderdelen één voor één behandelen zodat jij een beter beeld krijgt van wat het is. (Je moet je goed beseffen dat deze onderdelen niet in de doos zit waarin je auto zit.) De zender (transmitter, nummer 1): Op de tread van Ernst Grundmann staat veel informatie over de zender. Er word veel gesproken over hoeveel kanaal een zender is. Hoeveel kanaal iets is, wil niets anders zeggen dan hoeveel attributen hij kan aansturen. Voor elektro auto heb je eigenlijk maar 2 kanaal nodig. Één om te sturen en één om voor of achteruit te gaan. Een ontvanger (receiver, nummer 2): ontvangt dus de signalen van de zender en verwerkt deze door de juiste attribuut aan te sturen. Op de ontvanger word eigenlijk alle attributen op aangesloten. Een ontvanger heeft meerdere kanalen. Ik heb er één met 4 kanalen. Het aansluiten spreekt echt voor zich. Onder de eerste kanaal zit een aparte aansluiting en die is voor de accu. Kanaal één is voor het sturen en de tweede is voor de ESC (hierover zo meer). TIP: als je nu al van plan bent om meerdere auto te besturen met dezelfde zender (niet tegelijk natuurlijk), doe je er slim aan om te kijken hoe duur je ontvanger los kost. Op verschillende treads spreken ze over een ESC..... Ik zal je nu zeggen wat ze daar mee bedoelen zodat jij ze ook begrijpt Een ESC is een Electronics Speed Control (nummer 3): Dit doet niets anders dan "vertalen" aan de motor hoe ver jij je vinger intrekt of strekt. Met andere woorden, hoe hard hij moet gaan volgens jou. Een servo (nummer 4) Servo's gebruikt in radiografisch bestuurde schaalmodellen of robotica bestaan uit een elektromotortje, een daaraan gekoppelde potentiometer en regelelektronica. In de servo wordt een referentiesignaal opgewekt. De servo vergelijkt voortdurend het stuursignaal met het referentiesignaal. Zodra er een verschilsignaal is, laat de regelaar de motor linksom of rechtsom draaien waarbij een potentiometer het referentiesignaal aanpast. Zodra het verschilsignaal nul is stopt de servomotor. Dit is een proportionele regeling. Het voordeel hiervan is dat de uitslag kan worden beperkt. Bijvoorbeeld bij radiografisch bestuurde brandstofauto's kan de gasklep traploos bestuurd worden. De servo zal niet vastlopen en doorbranden.Bron Met andere woorden, het is niet anders dan een kastje die ervoor zorgt dat jij je auto naar links en naar rechts kan laten sturen. deze kastjes zijn er in veel verschillende maten en uitvoeringen. Kijk goed in je handleiding wat voor één je nodig hebt. Meestal is de standaard uitvoerig de juiste. Accu Grof gezegd, hoe meer mAh, hoe langer je er mee kan rijden. Maar ook hoe langer het duurt om hem op te laden. Ook hier geld, kijk goed in de handleiding welke type je nodig hebt. Het zou erg vervelend zijn als hij te groot is. op de site van Ernst Grundmann staat veel informatie Het laden en balanceren van LiPo (lithium-polymeer-accu) accu's Ook legt hij uit hoe je kan uitrekenen, hoe lang het duurt om je accu weer compleet vol te laden. Gereedschap: Twee kruis kop schroevendraaier van verschillende maten. (let hiermee op dat je ook goede schroevendraaiers hebt, die de schroef ook goed pakt, anders word je schroef dol) kniptang Een sterke stanleymes Een snijmatje (voor bescherming van je tafel ) schuurpapier (om de componeten glad te maken, ikzelf gebruik een vijlsetje met verschillende grofheden. Een schuifmaat!!! airbrush spullen De auto spuiten: Geen idee nog Onderhoud: Geen idee nog Afkortingen: RC: remote control ESC: Electronics Speed Control Hopups: Hiermee word je upgrades (verbeteringen) bedoelt die je uitvoert aan je auto Tips Zorg voor goed licht tijdens het bouwen. Vooral voor het schuren! Wat mijn vader, mij vroeger geleerd heeft, bedenk voordat je het stukje vastschroeft of het ook op een andere manier zou kunnen, zo ja, weet je zeker dat je het nu goed doet? Wat nog komt: tips?? tips?? tips?? Nog doen: De rest schrijven De taalfouten eruit halen
Onderhoud vind ik sowieso een goed punt, weet er zelf niets van en daar moet ik me ook nog inverdiepen. Zit er veel verschil in merk en type als stock? Want wat bedoel je er precies mee?
Zeker leuk! Maar niet echt relevant voor mensen die net beginnen met modelbouw lijkt me. Voor dit soort dingen bestaat al een guide. R/C Car Handling - An Introduction To Vehicle Dynamics
Even een opmerking. Je reserveert deze, maar 4 weken na datum van deze plaatsing kun je deze niet meer wijzigen, deze wijziging is doorgevoerd op het forum. Dus......
Oke, dat was mij niet bekend. Bedankt voor het melden. En als ik elke week iets verander in die post.... Word de teller dan weer op "0" gezet?
Nee, vanaf dat je de 1e keer post loopt de teller, dus na 4 weken kun je hem niet meer wijzigen en moet je er dus gewoon een nieuwe post onder de laatste post plaatsen.
Oke dan gaat dit niet worden zoals ik wil. Ik wil in de eerste post alles bij elkaar hebben staan. Dan denk ik dat ik alles naar mezelf ga mailen totdat ik alles heb. En dan post ik het wel. Dan heb ik 4 weken om alles aan te passen met de tips enzo van andere leden. Want nu wil ik mijn (weinige vrije) tijd gebruiken om mijn auto in elkaar te zetten. Zit stiekem veel tijd in een goede eerste post, ben ik laatst achtergekomen.
Om nog heel even te komen op merk en type, Je hebt natuurlijk wel merken die hetzelfde type verkopen, de een rijdt beter als de ander, maar van de ene is mischien meer onderdelen te krijgen.. Als beginner is het heel makkelijk om een beetje bekent merk te hebben, als je dan iets in de prak rijdt hoef je niet alles op internet te bestellen maar kan je gewoon naar de plaatselijke modelbouwwinkel gaan. En het is voor beginners ook leuk als er veel verschillende kapjes en tuningparts verkrijgbaar zijn. En een type moet je ook kijken wat het is, Je kan wel gelijk veel geld uitgeven en een enorme 1:8 kopen die konstand wheely's trekt en bijna niet te besturen valt. je kan dan beter een iets kleiner model nemen die dus ook degelijk is. Groeten, Geert
Ik heb nog maar weinig 1/8 auto's wheelies zien trekken Als je extreem dikke olie in het middendiff giet is het mogelijk, maar anders...
Dan moet jij er maar een 'of' tussen zetten. dan krijg je dus een enorme 1:* of een die constand wheely's trekt
Jaja ik weet het Toen ik alles invulde had ik een lekkere glas Oban voor mijn neus (De derde als ik me niet vergis) Dat komt, ben nu aan het bouwen. Dat heeft een hogere prioriteit update.... Wat ik tot nu toe gemerkt heb. Goed licht is belangrijk!!!! Je kijkt je anders helemaal scheel tijdens het schuren! Goed gereedschap (die had ik gelukkig) En... Goed lezen!! Ikzelf zet een V voor elk onderdeel (per stap) en als ik alles heb, begin ik te schuren en daarna zet ik het inelkaar. Het hoeft niet, de tekening spreekt voor zich maar de kans op fouten is zo kleiner (denk ik).
De eerste post weer geüpdatet, graag respons zodat ik het morgen kan aanpassen. Voor nu wens ik ieder een goede avond!