Monocoupe 90A

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Jeroen van Gog, 19 dec 2011.

  1. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Komt helemaal goed Jeroen,jij ervaart hetzelfde als ik.Minder tijd om te trainen enzo,en ook wat meer schaal gaan vliegen.Ik zal blij zijn als de verhuis achter de rug is,hobbykamer ingericht is dat ik ook terug kan verder bouwen,al zal dat wel maart worden misschien.

    Gert
     
  2. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Als eerst natuurlijk, aan iedereen de beste wensen voor 2012!!!

    @Gert, je slaat de spijker precies op zijn kop ;)

    Afgelopen dagen weer het e.e.a. kunnen doen.

    Het achterste spant met de aansturing van het rudder.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat ik de de achterkant en het eerste spant had vast gelijmd bleek dat de romp een heel klein beetje getordeerd was. Dus heb ik hem even in de douche nat gemaakt en in de tegenrichting opgespannen. Hij is nu weer kaarsrecht.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De vorderingen tot dusver.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En voor mij begon het jaar helemaal super. Ik mocht vandaag deze scooter in ontvangst nemen welke ik gewonnen heb bij de Albert Hein.
    [​IMG]
     
  3. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.079
    Locatie:
    Tilburg
    Zo bij deze een abbo op je topicje Jeroen ;-)
    Ben benieuwd naar het eindresultaat!
     
  4. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    En weer een stapje verder....

    [​IMG]
     
  5. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Wie kan mij helpen met het volgende?

    Ik ben nu de voorste spanten van de romp aan het aanpassen zodat ze beter overeen komen met de foto's. Ik zie alleen dat het dashboard lager zit dan de beplating rondom de neus. (de beplating achter de motorkap)

    [​IMG]



    Als ik dan kijk vanuit het interieur dan zie ik volgens mij een rand wat de beplating zou moeten zijn. Ook zie ik de twee struts samen komen op het dashboard.

    [​IMG]



    Zijn de foto's nu gezichtsbedrog of maakt het dashboard een kroming naar boven om zo aan te sluiten op de beplating aan de buitenkant.

    Ik heb op de tekening even een lijn gezet die volgens mij gelijk is aan de foto van het zij aanzicht (eerste foto)

    [​IMG]


    Ik hoop dat het duidelijk genoeg is omschreven.
     
  6. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Jeroen, gaat lekker zie ik. Ik denk dat je gelijk hebt dat er een kromming (of knik) zit in de bovenzijde van het dashboard dat kun je net zien op de eerste foto ter hoogte van de beplatingsnaad van de romp.
    Ik denk dat als het dashboard schuin was gemaakt (zonder knik) dat er meer kans op verblinding van de piloot is bij een hoogstaande zon, ondanks het mat zwarte dashboard.
    Wordt wel wat lastiger om te maken ivm de ronding met een knik erin.
    Er zijn zeker weinig foto's van dit toestel.

    grtz michiel
     
  7. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
  8. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ik heb echt uren zitten zoeken naar betere foto's, maar niet gevonden. Ik denk dat ik een keer een "Google voor dummy's" moet gaan lezen;)

    Bedankt Eric voor je foto's en info! Het wordt me nu wel een stuk duidelijker. Zoals ik het kan beoordelen zal het dashboard hetzelfde lopen zoals bij de eerste twee foto's.

    @Michiel,
    Hij gaat zeker lekker, het achterste deel van de romp heb ik nu zo ver klaar dat ik hem aan de kant kan leggen. Deze kan namelijk pas verder afgewerkt worden wanneer het voorste en achterste deel van de romp hun huwelijk hebben:)

    Het zal inderdaad niet meevallen om het dashbord te maken. Ik wil het op de volgende manier gaan proberen:
    1 Op F3 het instrumentenpaneel aftekenen/ eraf zagen. Vervolgens weer terug lijmen en spalken met wat balsa latjes.
    2 Vervolgens de romp in elkaar zetten en beplanken zoals in de omschrijving. Ik hoef dan dus geen kromming te maken in het dashbord.
    3 Het raam op maat maken en aftekenen op de romp.
    4 Vervolgens kan ik dan de beplanking doorsnijden en verwijderen alsmede het overbodige deel van F3 wat ik eerder had losgezaagd.
    5 Het gat wat nu ontstaat kan ik dan vervolgens opvullen met de juiste vorm.

    We zullen zien of het wat wordt....

    En nog wat foto's van de voorkant. Het eerste spant is al aangepast naar een kleinere diameter. Het potlood streepje op F3 wordt de bovenkant van het instumenten paneel.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Vliegt die ondertussen al Jeroen?
     
  10. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Hallo Gert, nee helaas heb ik geen tijd meer gehad om aan de monocoupe te werken. Heb afgelopen zomer een garage gebouwd waar ik momenteel een nieuwe werkplaats in aan het maken ben. Ik zal in de komende winter weer verder kunnen bouwen.
     

Deel Deze Pagina