Zenoah zg-38sc uitlaat!!

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jeroen123, 10 jan 2012.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Jeroen,
    Precies zoals Bertus zegt, draai de sproeiers es een keer lomp ver open, rustig 4-5 slagen. Hij zal dan gewoon moeten lopen, alhoewel veel te vet. Ga dan van daaruit eerst de hoofdsproeier terugdraaien totdat hij mooi loopt.
    Daarna de stationair sproeier terug en die afstellen op basis van oppik gedrag. Als die goed staat zal de hoofdsproeier weer iets verder open moeten omdat hij in het bovenste toeren bereik dan iets te kort komt. En daarna de stationair wederom checken, je werkt zo naar de ideale afstelling toe.
    Als het allemaal goed staat, de hoofdsproeier iets verder open draaien, omdat je inlopen zeker niet moet doen met een te schraal afgestelde motor.

    Heb je verder de pakkingen goed zitten (dat de gaatjes overeen stemmen met de gaatjes in de bocht, de carburateur en de motor zelf?
    Heb je alle bouten goed aangedraaid van de carb?
     
  2. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    De pakkingen zal ik zo is nakijken.

    Motorstarten lukt me niet eerder als volgende week
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  4. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    Oke net de pakkingen na gekeken en kwam tot de conclusie dat ze niet goed zaten.

    [​IMG]
    Het kleine gaatjes waar neem ik aan brandstof door loopt was op de cilinder geblokeerd door de pakking.
    [​IMG]
    Nou alles weer goed monteren en dan zal de motor hoogstwaarschijnlijk wel lopen en is het alleen een kwestie van afstellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Jeroen,
    Gefeliciteerd! Opgelost dus.
    Ik werk al lang met Zenoah's en heb dit in het begin zelf ook verkeerd gemonteerd, als het anderen zien doen, vandaar dat het het eerste is waar ik aan denk als mensen de carb er af gehad hebben, om wat voor reden dan ook.
    Nee, er komt geen fuel doorheen maar luchtdrukpulsen van het carter. Deze pulsen komen in het luchtgedeelte van de membraampomp aan, en het pulseren zal het membraam heen en weer bewegen, wat een pompende werking heeft. Omdat aan de andere kant fuel zit, heb je dus een simpele, maar goed werkende fuel pomp!

    Laat de brandstofnaald instelling maar staan, gegarandeerd dat hij nu wel loopt!
    Overigens, zet een filter op de trompet, scheelt je veel ellende, vervuilt je romp niet en scheelt brandstof en geluid.
    Ik meen dat ik er nog 1 of twee heb liggen.
     
  6. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    Zal de motor morgen is proberen te starten, kijken of hij nou verder wil als alleen stationair.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  8. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Zoals ik dus al aangaf in post 6
     
  9. EricM

    EricM

    Lid geworden:
    19 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zuid Limburg
    Fout gepost excuses
     
  10. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    471
    Locatie:
    5076
    38cc

    Zorg dat je met minimaal twee mensen bent en de kist GOED vaststaat.
    Hulp van iemand die benzine vliegt is idd erg makkelijk, tenzij je ervaring hebt met deze motoren.
    Staat je chokeklep open of vergeten open te zetten na het starten?
    Zelf gebruik ik geen chokeklep en geen 90 graden bochten, dus vinder/duim op de carb.houden, prop goed vastpakken en met lederen handschoen de prop rustig(!) rondraaien totdat je een sompig geluid hoort van de brandstof tussen vinger en carb.
    Nu 1-2x een mep geven en lopen.
    Loopt het stationair toerental langzaam iets op en slaat de motor af dan staat deze te arm, loopt de motor stotterend met veel rook en steeds onregelmatiger en slaat af dan staat deze te rijk.

    Ik zou de H naald op 0,5 zetten en de L op 1,25, heb dit net zelf op mijn Piper gecontroleerd, echter hier zit een schuimfilter op die normaal standaard op de FG auto's zaten en dienst doet als demper en filter, de instelling zou hierdoor iets kunnen afwijken.

    Het wordt nu erg koud om een motor af te stellen, niet dat je motor hier minder van loopt, maar wel dat je vingers gevoelloos en koud worden waardoor je concentratie verminderd en je minder gaat opletten voor de gevaarlijke prop en de hete uitlaatonderdelen.

    Verder, maar ik verwacht dit nu nog niet, is het mogelijk dat er een vuiltje rond je sproeier zit, ondanks de filterclunk die je waarschijnlijk gebruikt.
    Bij mij komen er nml wel eens zachte pluisjes van deze clunk rond de sproeiers terecht, ik laat de motor dan even volgas draaien en moet af en toe de carb. met m'n vinger deels bedekken om deze genoeg brandstof te laten leveren..dan draai ik de H-sproeier zover open dat ik ineens hoor dat de motor rijker gaat lopen, het vuiltje is nu opgezogen en in de verbrandingskamer, vervolgens draai ik de H-sproeier weer naar zijn originele stand.
    Dit komt echter zelden voor, nu 2x in zo'n 10 jaar, maar toch.
    Zoek het in ieder geval in je afstelling en neem de tijd, ruimte en goed weer ervoor en check je chokeklep!

    Succes en we horen graag over je bevindingen.

    Jan-W.

    Oepssss, ik zag dat ik een pagina achter liep...
     
  11. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    Bedankt, voor de info allemaal.
    Het was echt de pakking die niet goed zat. Motor net gestart en loopt perfect met de afstellling zoals zenoah deze beschrijft in de handleiding heb zowel de H als de N nu een slag open gedraaid staan.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  13. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    Nog even een vraag?

    Is het nodig om om de uitlaat van de zg 38 in de romp af te schermen,, een soort motorschot te maken in verband met de hitte en de servo's in de romo of is dit niet nodig?

    Op de afbeelding is te zien hoe de uitlaat nu in de romp zit?

    [​IMG]

    en zo ziet de romp er nu aan de binnenkant uit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2015
  15. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    In een radius van 5 cm om de uitlaat zit geen electronica, de accu ligt zn 3,5 cm van de uitlaat verwijdert.

    Vind het eigenlijk zonder om nog een gat in de romp te maken. Dit gaat ook niet meer zo gemakkelijk want de romp zit aardig vol aan de binnenkant met spullen.
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Als je het filter monteert zal dat tegen de uitlaat aan komen.

    Ik neem aan dat je het trompetje gelijmd hebt in de dikke flens. Met warmte is dat misschien te lossen en dan kun je met een ronde vijl (of een stuk schuurpapier gemonteerd op een rondhout) het gat schuin vijlen, daarna het trompetje onder een hoek (weg wijzend van de uitlaat), opnieuw lijmen.
     
  17. jeroen123

    jeroen123

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Hengelo (OV)
    Heb het trompetje niet vast gelijmd die zit er nog los in, dus kan hem zo los maken en de ring wat uit vijlen.

    In een radius van 5 cm om de uitlaat zit geen electronica, de accu ligt zn 3,5 cm van de uitlaat verwijdert. Is het dus raadzaam om een motorschot in de romp te maken. Zie de foto en tekst een paar berichten hierboven.
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ik zou alleen een schotje zetten langs de uitlaat aan de kant van de carb. Met een alu folie er op om de straling aan de kant van de uitlaat te houden.
    Een apart schot dwars in de romp om de romp naar achter af te sluiten hoeft niet, er vliegen dikke 3m bakken rond met 200cc voorin en de uitlaten gewoon in de romp.
    Als je zorgt voor voldoende doorstroming van lucht loopt de temp helemaal niet veel op. Doorstroming wil zeggen een gat voorin maar ook iets achterin waardoor de warme lucht er uit kan.
     

Deel Deze Pagina