Graupner Gr-12 Hott

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PeterF, 13 jan 2012.

  1. PeterF

    PeterF

    Lid geworden:
    13 jan 2012
    Berichten:
    7
    Hallo allemaal, zo mijn eerste postje op dit forum. Mijn naam is Peter en al enige jaren ben ik actief als modelvlieger. Over het algemeen model zweefvliegen. Recent heb ik mijn futaba zender vervangen door een nieuwe graupner mx-12.

    Echter om de één of andere reden werken mijn elektro motoren niet meer.
    Setup in één van mijn zwevers:

    - 4S Lipo 3700
    - E-Flite Bec / brushless ESC
    - Gr-12 Hott ontvanger
    - 3640 3200kv turnigny motor

    Wat heb ik geprobeerd: andere motor, andere type regelaar, andere Lipo.

    Mijn conclusie is dus de ontvangers (ik heb er meerdere met hetzelfde effect).

    Wat gebeurd er?

    Zender aan, ontvanger aan (via ESC), regelaar/motor piept (thro off stand). Ik schuif throttle naar voren er gebeurd niets. Schuif throttle terug en de off wordt weer aangegeven door de bekende piepjes.

    Iemand enig idee?
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja....heb je wel de servo's op de juiste kanalen in de ontvanger zitten? bij Graupner is het gas kanaal 1, bij Futaba 3 geloof ik. Zie de handleiding van je zender. Denk er om dat je ook de andere kanalen moet aanpassen!

    andere optie: bij Futaba is het gas op sommige zenders net andersom. Je regelaar zou kunnen denken dat je hem aansluit met vol gas.
     
  3. PeterF

    PeterF

    Lid geworden:
    13 jan 2012
    Berichten:
    7
    Het kanaal heb ik goed zitten. En gas andersom heb ik net even gechecked... Helaas...
     
  4. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    inderdaad, controleer in ieder geval je kanalen eens: Graupner heeft een relatief vaste volgorde: 1 Gas (of remkleppen) 2: Aileron L, 3 Elevator, 4 rudder, 5 Aileron R
    En ik zou inderdaad ook m'n regelaar eens opnieuw inlezen. Let ook op met je Idle-trim: kan je instellen op uit, stick voor, stick achter of uit. kan ook een invloed hebben...

    W.
     
  5. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    sluit ook gewoon eens een servo aan op je kanaal één, en kijk wat er juist gebeurt, oa met de Idle-trim. desnoods doe je't zelfde met je oude zender...maar volgens mij moet je gewoon de regelaar opnieuw inleren. zit er ook niet nog altijd een verschil op de 'neutraal' stand tussen graupner en futaba??
    W.
     
  6. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    trouwens, proficiat voor je keuze voor de Graupner Hott (ben natuurlijk als overtuigd graupner gebruiker een héél klein beetje bevooroordeeld, haha!)
    Mijn MC 32 staat alvast in bestelling....

    W.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Alleen staat daar helaas geen oplossing.
    Nog even een vraagje, werken alle andere servo's en kanalen wel, dus heb je dat probleem enkel met het gaskanaal?
     
  9. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Staat misschien op de een of andere manier de throttle-hold aan op de zender? Anders is de uitslag mogelijk sterk beperkt in de software?

    Mark
     
  10. PeterF

    PeterF

    Lid geworden:
    13 jan 2012
    Berichten:
    7
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga alle suggesties even proberen. Laat het resultaat wel even weten.
     
  11. PeterF

    PeterF

    Lid geworden:
    13 jan 2012
    Berichten:
    7
    Wat heb ik tot nu toe ontdekt?

    - servo's werken gewoon en zijn correct aangesloten
    - indien ik een servo via kanaal 1 bedien werkt dit
    - wat mij nu pas opvalt is dat bij een input naar de motor (throttle naar voren), de spanning op mijn ontvanger terug loopt van 5,7 V naar 3,5 V. Ik heb het idee dat de ontvanger dan afhaakt (zie ontvanger symbooltje ook kort knipperen op de zender);
    - al mijn regelaars reageren het zelfde (ik programmeer ze eigenlijk nooit).

    Ik zal eens in de handleidingen van die dingen gaan kijken, maar blijf het raar vinden dat ik er nu voor het eerst met me graupner spullen last van heb.

    Ga nu ff met me oude setje vliegen (tis zulk mooi weer).
     
  12. PeterF

    PeterF

    Lid geworden:
    13 jan 2012
    Berichten:
    7
    Een paar dagen verder en ik heb het probleem eindelijk gevonden. Zoals ik schreef probeerde ik op 1 model verschillende motoren/regelaars om het probleem te vinden. Gefrustreerd ging ik vanavond verder met mijn Simprop L33 solo. En het werkte in één keer. Dat bracht me op het idee dat ik voor het eerste model een andere setup in de zender had gekozen. Een setup (basic settings) met een V-tail /flaps/ailerons (spirit v van staufenbiel). Om de eoa reden is kanaal 1 dan uitgeschakeld.... Waarschijnlijk moet je die weer handmatig toevoegen, wel raar!
     

Deel Deze Pagina