Nooit gelopen maar wel vastnaaier .

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Jonnyboiii, 18 jan 2012.

  1. pinty

    pinty

    Lid geworden:
    15 jul 2005
    Berichten:
    1.786
    Locatie:
    Leidschendam
    iets met smileys, waar overheen gekeken wordt....
    In het tweede stukje is de werkelijke uitleg.


    [zucht]
     
  2. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hahahahahahahaha Now you've got me laughing!
    Metaal wat krimpt als t warm wordt, komop, zelfs met 1 smiley erachter had je kunnen snappen dat t een grap was.

    Dat editen was omdat ik het woordje ''dan'' in deze zin vergeten was "en die is meer dan de uitzetting naar binnen tov de middenlijn van de diameter''

    ;)
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tjongejonge, men moet jou wel veel uitleggen hoor. En dat voor iemand die van beroep student is...
     
  4. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    lol... zo als je ziet student zijn is mijn beroep dus vragen stellen hoort er bij
     
  5. SaNdMAn

    SaNdMAn

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    30
    Locatie:
    België; tegen Aalst; Oost-Vlaanderen
    De zuiger is niet rond. Hij is ovaal, met de "smalste" kant zeg maar dwars op de werkzijde. Dit is omdat de zuiger uitzet bij het warm worden en men zo weinig mogelijk speling wil hebben aan de werkzijde voor minimale slijtage als de motor koud is. De kant van de werkzijde zal MINDER uitzetten, door versterking met eventueel met ander materiaal.

    Ook loopt hij taps toe, m.a.w. de onderkant is breder dan de bovenkant. Dit omdat de bovenkant van de zuiger warmer wordt dan de onderkant en de bovenkant dus ook meer zal uitzetten.

    Het doel hiervan is om de perfecte pasvorm te hebben wanneer de motor warm gelopen is. Als hij koud is, past hij dus niet helemaal perfect.

    De gehele motor wordt warm dus zal de cilinder zelf ook uitzetten, wat verklaart dat in koude toestand de zuiger wat stroef kan lopen. Zeker als deze nog niet ingelopen is. Dat is ook een reden waarom je je motor heel rijk moet laten inlopen, zodat eventuele metaalschaafsels sneller afgevoerd worden.
    Oplossing: voorverwarmen met föhn

    Dit was natuurlijk ook allemaal te vinden in het gedeelde faq maar goed.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    We gaan mij hier niet afzeiken hoop ik :D

    Maar de hele motortechniek staat hier best vaak beschreven
    Abc, ringed, 2 takt en 4takt komen gewoon regelmatig voor, ook de werking ervan

    Dat een nieuw persoon in de hobby het niet weet en het ff vraagt, ok
    Maar iemand die al langer op het forum rondneust en reacties op die vragen geeft, zou best de styckies een keer doorgelezen mogen hebben

    (en niet zo agressief reageren af en toe..)
     
  7. Aleq

    Aleq

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    422

    Precies, maar om dan meteen van deze antwoorden te geven, terwijl het juist uitgelegd word... Als je zeker wist dat ik het fout had, snap ik je reactie.. Maar aangezien ik het niet fout had..:lol:
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Geloof mij, onze zuigers worden rond in een rechte lijn gedraaid. Het is waar dat de uitlaatkant heter wordt en daardoor bij grotere motoren aan die kant (soms) anders gevormd worden maar bij onze zuigers is dat geen doen Op de zuiger blijft na het draaien een ruwheid staan welke ook je inloopvlak wordt, de inloop vormt gewoon de zuiger.

    Dan praat je over een conisch verloop in de cilinder, is dat wel zo als de motor op temperatuur is? Onder de poorten wordt de bus door het mengsel continu gekoeld en boven de poorten is er de verbranding, de coniciteit van de bus zal bovenin wel degelijk veranderen naar een wat meer rechte vorm.

    En dan over uitzettingen. De zuiger is van een aluminium welke makkelijker en sneller warmte opneemt, zeker omdat die ook zo klein in volume is. De cilinder onderhevig aan een directe koeling van carter en koelkop, meer volume en meer koeling zal veel meer tijd nodig hebben om op temperatuur te kemen.
    Bij een koude start zal de zuiger eerst meer uitzetten dan de cilinder en zal dus stroever gaan lopen. Daarom moet je dus voorverwarmen of als je koud start de prestaties langzaam omhoog brengen zodat de uitzetting van de zuiger de cilinder een beetje volgt.
     
  9. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Roelof, gebruik jij altijd een motor verwarmer als je koud start? De laatste tijd zijn die voorwarmers zeer populair.
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Voor het behoud van je motor is het wel beter ....

    Een paar jaar terug stonden ze mij nog gek aan te kijken tijdens de truggycup omdat ik m'n motor voorverwarmde voor het starten ..... Nu zijn er allerlei gadgets voor .. :rolling:
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Verfstrippers en föhn ook, zijn trouwens ook een stuk goedkoper...
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik gebruik deze:

    [​IMG]

    Dit is een simpel matje die je om de kop heen trekt met met klitteband sluit. Hij is gemaakt van weerstanddraad en aluminium folie omhuld met een hittebestendige stof. En het meest leuke, het wordt in Nederland gemaakt origineel om 1:5 diffs te verwarmen.

    Op 12v is mijn motor na 15 minuten op zo'n 50 graden, laat ik hem aan staan komt die niet hoger dan 55 graden. Misschien nog net te koud voor het goede maar de resultaten sinds ik hem gebruik zijn wel super. Het grootste voordeel naast de 12v voeding is dat die niet zo heet wordt en je rustig aan je auto kunt werken zonder je vingers te verbranden.

    Wat is het voordeel van zoiets boven een föhn vragen sommigen zich af. Dat is heel simpel, Na het rijden zet je hem erop en je motor is door en door verwarmd wanneer je hem start. Met een föhn verwarm je de cilinder een beetje en de buitenkant is zeker heter dan binnen en je lagers zijn zeker nog niet op temperatuur.
     
  13. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Ik heb er zelf een in elkaar geknutseld maar ik krijg m'n motor er niet boven 65°C mee als het buiten normale temperatuur is (+-23°C). Zit te denken om zo'n RB ding te kopen, maar kost wel weer 70euro.

    Misschien nog een poging doen om m'n eigen heater wat meer te isoleren zodat ie minder afkoelt door de wind. Ik weet ook totaal niet als ie efficient is. Ik geloof dat de lamp 115W verbruikt volgens het doosje.
    Een vriend van me neemt altijd een auto accu mee naar de races, maar ik ben bang dat ik de accu te snel ga leegtrekken en we dan in de problemen zitten om onze ontvanger accu's te laden. Sinds ik dat ding geknutseld heb ben ik nog niet op circuits geweest me 220V dus nog niet echt goed kunnen testen. Ik heb sinds kort wel zelf een oude auto accu, dus dan kan ik het daarop wel op proberen volgend seizoen. Of een 3S lipo aanschaffen, al vrees ik die rap leeg zal zijn als die lamp 115W/h verbruikt.
     
  14. the antidoctor

    the antidoctor

    Lid geworden:
    8 okt 2004
    Berichten:
    38

    De diameter van de bus wordt juist groter als hij warm wordt,voorbeeldje ; 3pnj4ytORQw[/media] and Ball Magic? (Heating a metal) - YouTube

    Simpele natuurkunde .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    das nou een mooi voorbeeld
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Heb je die nog niet gezien bij natuur/schei kunde? kregen wij in de 1e of 2e ofzo, heb me lam gezocht naar hoe dat ding heet, want ik wilde m al naar je doorlinken.. als je in nederlandse zoektermen zoekt vind je werkelijk 0.0 daarvan:rolleyes:
     
  17. rattie...

    rattie...

    Lid geworden:
    24 jun 2007
    Berichten:
    1.235
    Locatie:
    naaldwijk
    nee alleen theorie krijgen we daar
     
  18. ErikRC

    ErikRC Guest

    vastnaaier
     
  19. Stoomstrijkijzer

    Stoomstrijkijzer

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    2.899
    Locatie:
    Maldegem, België
    Je kunt dan toch wel redeneren veronderstel ik? Ik heb dat experiment ook nooit gezien, maar door 20seconden te denken was ik bijna zeker van m'n stelling.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Met lager- en krimppassingen doen we ook niets anders.....
     

Deel Deze Pagina