Bouwen: eerste LB vliegtuig (Sig Deweybird)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door glaerox, 7 jan 2012.

  1. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Goedemiddag Allemaal.

    Zoals eerder het topic: "gezocht: sig lijnbesturing kitjes" vermeld werd heb ik de gezochte sig kitjes gevonden. Ik heb hier nu 2 deweybirds en een staggerwind om mee te starten.

    Het bouwen met Balsa is echter compleet nieuw voor mij. Nu heb ik voordat ik begin al enkele vragen en ik hoop dat iemand mij wat tips kan geven:

    1. Met welke lijm kan de balsa het beste worden gelijmd? Voor de guillows modellen werd gewoon secondelijm aangeraden. Wil dit ook met deze kleine LB modellen?

    2. Bij ons bezoek in Almere aan de LB-club, werd ons getoond dat de modellen allemaal verstevigd zijn om ze meer crashbestendig te maken. Dit wil ik ook bij deze modellen doen.

    Wat is nu echter de manier om deze kleine modellen te verstevigen en toch licht te houden? Tevens zoek ik iets wat voor een beginnende bouwer goed zelf is te doen.

    Bij voorbaat dank allemaal en ik hou jullie op de hoogte!

    Groeten Bastiaan (en Eline)
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Voor balsa op balsa lijmen kun je UHU-Hart (celluloselijm) gebruiken, die speciaal op balsa is gericht, maar je kunt ook prima lijmen met witte houtlijm (PVA-lijm). Inderdaad kun je balsa ook prima met secondenlijm (Cyano Acrylaat) lijmen, het is maar wat je het prettigst vindt. Motordragers en andere dingen die brandstofbestendig en stevig moeten zijn lijm je met 2-componenten epoxylijm.
    'Verstevig' niet zoveel dat het toestel te zwaar wordt. Bedenk dat een veertje niet kapot valt. Je kunt het niet 'onverwoestbaar' maken. Je eerste toestel zal een keer crashen, dan leer niet alleen om dat te verwerken, maar ook hoe je moet repareren ...
    Bewaar dus je 2e of 3e toestel om er een kunstwerk van te maken.
    Zwakke punten bij dit soort modellen zijn: de romp tussen vleugel en stabilo. Dat kun je verstevigen door in de lengterichting een vuren latje in de balsa romp te verwerken. Volgend zwak punt is de bevestiging van het onderstel. De plastic beugeltjes met schroefjes in balsa schroeven is niet echt stevig. Als je het goed doet lijm je op de plek waar je de schroefjes in moet draaien een blokje hardhout in het balsa.
    De laatste zwakke plek is de neus tussen de motor en de vleugel. Gebruik daar echt (meerlaags) vliegtuigtriplex voor uit de modelbouwwinkel, dat is beter dan het lichte populierentriplex uit de SIG-bouwdoos. Wat je ook kunt doen is de romp bekleden met licht glasdoek en epoxy, maar misschien is dat wat te veel.
    Toch moet je je afvragen of je dit moet doen, want dit soort trainers zijn nuttig voor je eerste paar vluchten, maar omdat je er verder weinig mee kunt, zou ik er niet te veel moeite voor doen, en die moeite liever sparen om aan je 2e of 3e model te besteden. Tegen die tijd kun je als het goed is vliegen zonder al te vaak te crashen.
    Voor je 2e of 3e model is het verstandig te bedenken welke kant je op wilt, stunt, combat, racen, schaalmodellen, carrier? Tegen die tijd willen we natuurlijk weer graag adviseren.
     
  3. glaerox

    glaerox

    Lid geworden:
    25 okt 2004
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Deventer
    Beste Fox,

    Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik wil het model zo min mogelijk verstevigen met extra hout om de oorspronkelijke eigenschappen bewaard te houden.

    Echter is het balsahout te impregneren met iets om meer stevigheid te krijgen? Zo zag ik dat de toetsellen op de club met iets gelamindeerd waren.

    Groeten Bastiaan
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    verstevigen van modellen

    Bastiaan, de modellen die je in Almere hebt gezien, waren standaard trainers. Alleen i.p.v. van een tissue bekleding, heb ik mijn modellen bekleed met 20grams glasdoek en epoxy hars. Dat geeft inderdaad meer stijfheid, maar het gaat ook makkelijker dan het bekleden met tissue en spanlak( vele lagen!). Of het werkelijk de bestendigheid tegen crash en zo vergroot, moeten we maar eens proberen .
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Bastiaan,als je hulp nodig hebt wil ik je wel helpen,woon niet zo ver bij je uit de buurt
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    hulp?

    Herbert, kun je mij ook helpen?

    Je hebt een PB.
     
  8. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    Dat kan Gerben,waarmee?
     
  9. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    helpen?

    b.v. op zaterdag 3 maart gaan vliegen in Zaltbommel?
     

Deel Deze Pagina