eerste 90 size heli

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Flash4fun, 3 jan 2012.

  1. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Netjes beantwoord,maar dit draadje word een draadje zonder ende denk.

    Gelukkig blijft een ieder plezier beleven zowel in Nitro,Electrisch,Benzine en zelfs de Turbine's die waren nog niet aan de orde gekomen maar dat is denk ik een verhaal apart( lees:errug prijzig)

    Succes er allemaal mee en geniet van de eigen keuze die niet altijd even makkelijk is.

    greetz,

    Jeroen
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ik geloof dat iemand zijn lange tenen weer overal tussensteekt (en hoopt dat er op getrapt wordt..)

    feit blijft: Doe wat je zelf leuk vind.
    knalhard 3d kan ook met een .30, alleen gaat het dan een stuk minder hard
    mijn definitie van knalhard 3d is dan ook gewoon de grenzen van de heli opzoeken in redelijk plaatselijke blijvende figuren..
    Veel vermogen is leuk, dit verlegd de grenzen vaak weer een stuk verder
    Maar persoonlijk vind ik het een stuk indrukwekkender als iemand dezelfde figuren met een .30 vliegt (al gaat het dan een stuk rustiger..)
    het getuigd van feeling met de heli, en iedere misrekening laat zich meteen zien in de figuren (bij hopen power kun je het vaak nog verbloemen)

    Wil je het uiterste van power in de heli stoppen, dan moet je tegenwoordig gewoon electro hebben.
    Hoeft dat niet, zullen de kosten voor electro tegenover brandstof redelijk tegen elkaar wegvallen.
    Vliegtijden is allemaal relatief, dit verschilt per instelling. Ook 600's kunnen 10 minuten op de accu halen, alleen zul je daar ff werk moeten maken van tandwielverhoudingen/headspeed en type bladen
    En het belangrijkste, kun je met nitro bij jou in de buurt terecht? Vele clubs mogen geen brandstof meer vliegen...
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Ik heb ze net geknipt:D:D,of zijn er mensen die dit nog niet gedaan heeft:(

    Succes met dit draadje

    Mijn volgende heli word HYBRIDE denk ik
     
  4. apriliavalerossi

    apriliavalerossi

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Meppel
    Die van mij gister nog geknipt...

    Je moet gewoon kopen wat jij mooi vind... en ik vlieg lekker wild... dus heb niks te maken met de regels van een vliegclub... want daar komt het nog wel zover dat je er alleen met zwevers mag vliegen....

    gewoon toestemming vragen aan de landeigenaar en je bent wa verzekerd....( bij mij werken er 4 familieleden bij de verzekering, die hebben dit uitgezocht) dan kun je gewoon overal vliegen met Nitro....
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    De regels wettelijk zijn niet anders voor nitro, alleen veel clubs hebben er speciale regels voor
    Die zijn vaak ingehaald door bebouwing, en krijgen last van klagende buren

    Vlieg je wild, gelden dezelfde regels als bij electro.
    Toestemming hebben, en veilig te werk gaan.
     
  6. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Nee hoor die verhouding ligt juist ook voor grote electro heli's exact hetzelfde. Hoe kom je er precies bij dat het bij een grotere brandstof heli opeens wel meer kosten-effectief wordt? De vliegtijd wordt niet exponentieel groter en het brandstofverbruik wordt ook niet gunstiger naar mate de heli groter wordt ofzo.

    Een halve liter brandstof (pakweg 500gr) in een Vario van 7 á 8 kilo geeft gewoon dezelfde verhouding. En dan hebben we het over een kale Vario met camera, niet een schaalheli met nog een hoop extra vlieggewicht.

    Daarnaast tellen brandstof vliegers vaak per tankje van waaruit je bijvult, terwijl de vliegtijd voor bijvoorbeeld een Align 700n met volle tank echt maar 7-8 minuten is. Per vlieggewicht is electro tegenwoordig juist al gunstiger.

    Het klopt ook niet dat electro alleen goedkoper is wanneer je thuis oplaad, want als je oplaad per auto trek je het gewoon rechtstreeks uit je auto accu, gewoon wanneer die uit staat. Pas bij grotere lipo packs loop je misschien tegen problemen aan, maar dan is een jumpstarter voldoende om alsnog vrolijk naar huis te kunnen rijden. Voor het laden zelf maakt het namelijk niets uit.

    Het idee dat je je auto stationair moet laten draaien om te kunnen laden klopt niet.

    Sterker nog, je kunt die jumpstarters zelf vaak ook gebruiken om mee op te laden, mits 12V aansluiting aanwezig is. 5A kunnen de meesten met gemak leveren.

    Praktisch gezien is het opladen via je auto gewoon niet handig, kost te veel tijd.

    Aangezien veel mensen dan ook opgeladen lipos meenemen en thuis laden is ook het een beetje een non-argument. Tel daarbij op de power van electro en brandstof, van welk soort dan ook, heeft het nakijken.

    Enige voordeel van brandstof is dat je in fysieke zin alleen maar hoeft bij te vullen, dat kan in enkele seconden gebeuren waarbij je bij electro vastzit aan oplaadtijden.

    That's it.

    Sorry, maar ook dat klopt van geen kant. Ik koop mijn 6S 30-40C lipos voor minder dan 50 euro en die gaan wel 500 vluchten mee. Ook is een van mijn laders slechts 90 euro en daarmee laad ik ook wel eens de 6S packs.

    Het kan dus aanzienlijk goedkoper uitpakken. Vooral wanneer je je niet blindstaart op merken lipos. Vaak gaan die ten onrechte twee a drie keer over de kop.

    Nu zullen er ook goedkopere merken benzine zijn, maar dat ontloopt elkaar een stuk minder.

    Uiteindelijk zijn er afwegingen die je kunt maken, maar mijn voorkeur geniet toch echt electro op alle fronten. :p

    Wel ironisch dat jij juist weer moet beginnen over lange tenen. Reageer nou eens gewoon op inhoud in plaats van de focus te willen verleggen op personen en hun soms bevlogen meningen.

    Op die manier is namelijk geen enkel draadje normaal gaande te houden zonder te verstranden in oeverloos gezeik. :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2012
  7. thijmenj

    thijmenj

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Aalten
    Wat ik heb gezien is dat nitro niet zo sensatievol is als dat ik dacht en de power is beroerd in vergelijking met nitro en ik snap niet hoe je power kan maken Anko?? Als ik jou vluchten van vandaag vergeleek met je 600N bleef die toch kilometers achter in power.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, daar gaan we dan: Ik heb het niet over verhoudingen qua vermogen etc, hoewel ook die veranderen naar gelang de grootte.... Het rendement van een grotere verbrandingsmotor verbetert t.o.v een kleinere (bij gelijk bouwprincipe) enorm, gewoon omdat dat zo is. Het rendement van een electromotor blijft over het algemeen nagenoeg gelijk, ongeacht de bouwgrootte. Over de range van coxje tot scheepsdiesel ga je van 5% rendement naar 55%, vergelijkbare vermogens in electromotoren vertonen een over het gehele bereik gelijkmatige 85~90% rendement.... Dat laatste lijkt fantastisch, maar vrijwel iedereen vergeet, dat voorlopig (nagenoeg) ALLE electriciteit via verbranding van fossiele brandstoffen opgewekt word, in centrales die niet heel veel beter dan 55% draaien. aangezien je dan van brandstof tot asvermogen opeens ook weer op plm 50% rendement zit, valt het allemaal dus nog wel wat tegen.

    Zet bijvoorbeeld maar eens een Protech Zoom 450 IC (2.1 cc brandstofheli, weegt plm 1 kilo) tegenover een simpele .60 SkyFox (weegt plm 5 kilo), en hou ze allebei in hoover tot de tank (bijna) leeg is. Die Protech Zoom verbruikt in 7.5 minuten 120 ml brandstof schoon op, ofwel 240 ml in een kwartier. De skyFox slobbert in datzelfde kwartier met zijn 5 keer grotere motor en vijf keer grotere gewicht ongeveer 450 ml brandstof weg, en dat is minder dan twee keer zoveel.... Niet, zoals jij beweert, vijf keer zoveel. Dit zijn getallen uit de praktijk, ik heb beide heli-tjes vliegen.
    Ga gerust uitrekenen hoeveel een 450 Electroheli verbruikt t.o.v. een 600 en je zult weliswaar veel kleinere verhoudingen treffen (een T-rex 600 neemt ongeveer 4 keer zoveel energie mee als een T-rex 450, maar vliegt niet heel veel langer), maar ze zullen ook vrij waarschijnlijk licht gunstiger uitvallen voor de grotere heli...
    Dáárom, word bij een brandstof heli de boel kost-effectiever als de heli groter word (en nog véél gunstiger als je overstapt op benzine), en dit is een ijzeren natuurwet, die er o.a toe geleid heeft dat de Airbus 380 ontwikkeld is, aardolie in supertankers vervoerd word, de Emma Maersk gebouwd is en wij electriciteit uit grote centrales trekken in plaats van uit kleine lokale generatorstationnetjes.


    Ik doel verder op het feit dat een grote(re) brandstofmotor relatief véél goedkoper is dan een kleintje, terwijl dat bij electromotoren eerder andersom lijkt te zijn.
    Zo is een 5 cc brandstofmotor van een merk X fors duurder dan de halve prijs van een 10 cc motor van hetzelfde merk. Daarentegen heb je voor een paar tientjes een E-motor voor een 500 size, maar niet bepaald voor 2 keer zoveel tientjes een E-motor voor een 700 size....
    Voor regelaars lijkt ogenschijnlijk ook een dergelijk verhaal op te gaan (een regelaar die 50 A aan kan is niet de helft van de prijs van eentje die 100 A aankan), en accu's, nou ja, voor 2 keer de capaciteit heb je ruwweg 2 keer de hoeveelheid Lithium nodig, dus ook nagenoeg 2 keer de prijs....

    Qua laden uit de auto, dat verhaal klopt wel degelijk: een kWh uit het stopcontact is (wat is de kWh prijs?) 25 cent? hooguit denk ik.
    Een kWh uit de autodynamo kost domweg alleen al aan brandstof minimaal 70 cent, en dat is bij een motor die op goed rendement draait. Stationair draaiend kost dat nog véél meer, omdat de motor dan zo'n beetje op zijn allerslechtste rendement draait. Die 70 cent per kWh kost het OOK als je de accu gebruikt om je LiPo te laden en vervolgens tijdens het rijden de autoaccu weer bijlaad, sterker nog, dat is alleen maar duurder omdat een loodaccu nu niet direct een geweldige laadfactor vertoont. Verder vergeet je dan ook dat je auto onderhoudskosten heeft, die je terug zou kunnen rekenen naar geleverde kWh, en die moet je er domweg bij optellen om een realistisch beeld te krijgen. Jij MERKT die extra kosten niet onmiddelijk, maar energie ontstaat niet uit het niets, en ALLES wat je uit de autoaccu trekt, moet er via de benzinetank ingestopt worden. Daar helpt geen lieve moeder aan, dat is gewoon een ijzeren natuurwet, net zo goed als dat wanneer jij thuis de TV aanzet, de electriciteitscentrale nét een heel klein tikkeltje meer brandstof nodig heeft. Is gewoon de wet van behoud van energie, niet meer, niet minder!

    En wat je auto stationair laten lopen betreft: tsja, laad maar eens in de wintertijd drie keer een 12S 5000 mAh pakket uit je autoaccu, en je zult echt kunnen duwen, want je verbruikt zelfs zonder verliezen al 63 Ah, en naar schatting 75% van het nederlandse wagenpark hééft niet eens zo'n zware accu....

    Wat betreft het vermogen: daar in heb je 100% gelijk, maar dat heb ik ook nooit ontkend, sterker, dat heb ik zelfs een paar posts terug beaamd....

    Groet, Bert
     
  9. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bij een Elektro zit de power in de accu. bij een brandstof heli moet je die power(het vlammend vermogen van de brandstof) eerst omzetten in een expansie, en vervolgens in beweging.

    Tuurlijk, een nitro zal nooit de power hebben van een elektro, maar een OS50 in een 600. waarmee je 3d vliegt, geeft ongeveer dezelfde power als de standaar 6s setup waar de 600 ooit mee kwam, en dan wordt het powerverschil ineens duidelijker dat het wel meevalt....

    Over laden vanaf een auto accu, bij een 6s 5000 pack pak je zoon 10 tot 12 Ah uit je auto accu. doe dat 4 keer en jij kan na 3 weekendjes je auto accu afschrijven.. die accus kunnen daar gewoonweg niet tegen. dus OF de auto laten draaien als generator, of een tractieaccu oid meesleuren.


    @Quasti, wat ben je weer heerlijk bezig. Dat jij je lader voor 90 euro haalt is leuk, maar ik had t even over vermogensladers en voedingen die je nodig hebt om een 6,700 binnen 20 minuten te laden...
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb een OS55 in mn 600, en die is echt niet lui te noemen...

    En er zijn in de club een aantal mensen met een electro 600 op 6s, deze zijn qua vermogen vergelijkbaar met de mijne, vele hebben hem ook een stuk tammer ingesteld dan de mijne

    Maar ja, 12s in een machine die eigenlijk genoeg heeft aan 6S, dat is hetzelfde als een .90 motor in een 600 frommelen..
    Veel vermogen..

    Het voordeel wat ik merk als ik bv met mn 450 vlieg, is dat de power gewoon altijd voorhanden is.
    Bij de nitro zit je bv bij een erg snel gevlogen grote looping bij de aanzet een beetje te voelen wanneer de motor (op gevoel) teveel inkakt, en daar stem je de bewegingen op af.
    Bij electro is het er gewoon, dus hoef je jezelf nergens op af te stemmen.
    Wil niet zeggen dat je er gigantisch rekening mee moet houden, bij mijn vliegstijl hoef ik er bijna niet op te letten.

    Anko dan weer wel, die vraagt bij de bewegingen vaak 100% power, dan kom je het verschil erg snel tegen.
    Staat je motor iets verkeerd afgesteld, of is het toerental niet niet lekker komt het totaal niet tot zn recht. pluggen, gebruikte brandstof, lagers etc wordt dan opeens een stuk kritischer
    heb je een nitromotor die niet lekker loopt, worden de 3d figuren opeens een heel stuk rustiger, maar ook meteen vele malen moeilijker te vliegen..

    En nitro zal ook best ergens voordelen hebben, op de 3d masters begon nitro afgelopen keer pas terrein te verliezen.
    eerste keer 3d masters in nederland vloog bijna iedereen nog nitro...
     
  11. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Wel typisch wanneer je je bedenkt dat de standaard 6s 600 een van de zwakste stock uitgeruste Align heli's is. Zelfs met de juiste afstelling wordt dat niet gauw een monster. Hoe anders is dat bij de nieuwe 12S versie en bijvoorbeeld de 700e.

    Dank u! Je al wat naieve aanname dat er geen vermogensladers en voedingen bestaan rond die prijs of ruim onder de 300€ klopt al niet. ( bijv: HobbyKing R/C Hobby Store : iCharger 3010B 1000W 10s Balance/Charger , geschikt voor het laden tot 30A. http://www.hobbyking.com/hobbyking/...0_200W_10A_6S_Bal_Dis_Cyc_Charger_w_acc_.html als je meer vermogen per lipo nodig hebt of ten slotte een lader waar jij mogelijk meer aan dacht; http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9005__iCharger_208B_350W_8s_Balance_Charger.html , 20A met 350W voor nét boven de 90€. Ik zeg, doen! )

    Maar zelfs met een lader van 300€ waarbij je ongetwijfeld nog een deel te veel betaald voor het merk, heb je die investering in principe zo terug verdient in zowel het grotere vermogen van electro in het algemeen en het feit dat je je lipo's weer opnieuw kunt opladen.

    Zo'n lader gaat bovendien sowieso vele vele vele lipo-levens mee. :p
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ten eerste, ik heb nooit een prijs genoemd voor alleen een lader, en zeker geen 300 euro;) Ik had het over een prijs voor Lader + Voeding.


    Ten tweede:
    1000W, 10s, heb je een 700, moet je parralel laden, pakt die 3C max op 2 accus, en dat is dus geen 20 minuten laden;) denk dan incl balancen maar aan een half uur. en als je eens een keer wat dan had je kunnen weten dat ik het over laders had die een dergelijke heli BINNEN 20 minuten kunnen opladen.. kom dan vervolgens niet aan met 200w (Op 6s max 8A) en 350W(op 6s max 14A) laders, want daarmee duurt het gewoon 1 tot 1.5 uur.:rolleyes: alles onder de 550W is in mijn ogen geen vermogenslader..

    Als je elektro vliegt, koop gewoon een goede lader, en vooral als je een 700 size vliegt, zou ik me niet druk maken om wat ie kost.... Vlieg zelf alleen met 600, maar heb een laadkoffer met een 1000W duo, en een 14s 550W lader.. dan pas kan je toe met 2 of 3 accus voor elke heli... Dit alles geldt natuurlijk als je geen uur wilt wachten tussen vluchten...

    6S in een 600, met goede setup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Dat had ik ook wel begrepen, maar ik stelde slechts dat 'zélfs met een lader van 300€' je niet snel spijt zult krijgen van een investering in een goede lader of laders. Ik zeg niet dat iedereen per sé een lader van 300€ moet kopen of dat jij dat suggereerde, dan heb je mij denk ik toch verkeerd begrepen.

    Het grootste verschil blijft dat je zult moeten opladen voordat je een lege lipo weer kunt gebruiken.

    Helemaal mee eens en dat bedoel ik ook met die lader(s) á 300€. Voor dat geld is dat prima mogelijk.

    Ik zou zelf overigens eerder de overweging maken voor meerdere laders te kiezen dan per sé een veel snellere lader te kopen wanneer je toch al met meerdere lipo's vliegen gaat.

    Even een praktisch voorbeeldje van wat kan met twee goedkope enkelvoudige laders á 50 minuten laadtijd en drie normale lipo's (die min of meer op 1C laden dus). Ga er voor het voorbeeld even vanuit dat het op die zaterdag- of zondagochtend lekker weer is en je vroeg op staat om de hele dag te gaan vliegen;


    9.00u - drie lipo's vol

    9.10u - eerste lipo leeg , meteen in lader
    9.20u - tweede lipo leeg , meteen in 2e lader
    9.30u - derde lipo leeg - geen vrije lader

    10.00u - eerste lipo vol , derde lipo in de lader
    10.10u - eerste lipo leeg

    10.10u - tweede lipo vol
    10.20u - tweede lipo leeg , eerste lipo in lader

    10.50u - derde lipo vol , tweede lipo in lader
    11.00u - derde lipo leeg

    11.10u - eerste lipo vol , derde lipo in lader
    11.20u - eerste lipo leeg

    11.40u - tweede lipo vol
    11.50u - tweede lipo leeg

    12.00u - derde lipo vol
    12.10u - derde lipo leeg

    etc. etc. etc.

    Dat is al 9 keer vliegen in 3 uur, met twee laders die niet duurder hoeven te zijn dan pakweg 80€ per stuk.

    Je wacht hierbij in feite maximaal maar een half uur en de dag is na deze drie uur natuurlijk nog lang niet voorbij.

    Voorwaarde is wel dat je op je vlieglocatie kunt laden met 1C en dat je niet met 10.000mah lipo's vliegt. ;)

    Vlieg je wild in de achtertuin of is er op je club goede mogelijkheid tot laden dan is het bovenstaande voorbeeld zeer goed mogelijk.

    Zelfs met meer beroerde omstandigheden (onweersbui, regen etc.) is pakweg 10 keer vliegen over een hele dag verspreid toch zeker niet slecht te noemen.

    Ik heb daarnaast nog meer heli's, laders en lipo's waarmee ik kan vliegen dus ik kom zelfs met die theoretisch tragere laders met gemak de hele dag door. Dat is daarbij eigenlijk nagenoeg continu vliegen.

    Ik denk dan ook echt dat de oplaadtijd een stuk minder uitmaakt in praktijk dan je eerder suggereerde.

    Tenzij... je 1x lipo, 1x lader en 1x heli, gaat vergelijken met de inhoud van een grote tank brandstof. Maar dat blijven naar mijn idee toch appels en peren.
     
  14. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Tof filmpje en zo kan die 600 inderdaad toch ruim genoeg, maar stock is die wel iets minder dan die setup.

    Ik weet overigens ook wel dat veel in de afstelling zit en de keuze van electronica, maar in letterlijke zin heeft electro tegenwoordig vrijwel altijd meer vermogen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Flash4fun

    Flash4fun

    Lid geworden:
    27 okt 2011
    Berichten:
    68
    mag dicht ik heb een raptor g4 nitro kit besteld :)
     

Deel Deze Pagina