Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

  1. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Achteraan in het frame zit ook zo'n plat stukje, door op de staartbuis ook zo'n plat stuk te vijlen haken ze in mekaar, maar een beetje speling ga je altijd hebben;)
    Als de tail nog te los zit draai er dan wat plastic kleefband rond, of met secondenlijm de staartbuis wat dikker maken met er een aantal lagen lijm over te smeren. Wél eerst laten drogen voor je de buis er terug insteekt anders heb je een probleem als je nog eens een staart gaat vervangen:cool:


    Grtz Rudi
     
  2. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Bedankt Rudi!
     
  3. TLS

    TLS

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Gent
    als je er een schuin vlakje aan vijlt/dremelt dan klemt de staart zich vast in 't frame en kan ie niet meer ronddraaien. Ik heb deze echt goed vast gekregen door met een tang het frame bij dat platte vlakje (waar de staart komt) beet te nemen, en met een andere tang de staart; zo kan je genoeg kracht uitoefenen... Uiteraard met een volle staart-buis te doen...

    @Ickarus: check eens het connectortje van de staart-rotor op je kaart... als ie in stukjes uitbreekt is 't normaal dat.
     
  4. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Het is gelukt! ;)

    Maar ik had bladspoor dus ik had de feathering shaft vervangen, alleen nu is die bladspoor er nog altijd :confused: Zou het kunnen dat hij krom uit de fabriek kwam?
    Ik had ook wel gemerkt dat er één blade grip nogal stroef rond zen as draaide na het vervangen, aan de kant waar de demper zit.. Is dat normaal eigenlijk..?
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee, das niet normaal.
    Waarschijnlijk een ringetje weg, of lagertjes kapot

    Over je bladspoor, zijn de bladen zelf nog wel recht?
    Ik heb wel eens een setje gehad (niet originele) die na een week zo krom als een hoepel waren...
    Zit de kop nog netjes op de as, dit kan ook gekke dingen doen
     
  6. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Over die kromme bladen had ik ook al gedacht, en had daarjuist eens de FFF bladen erop gezet, bladspoor lijkt wel ietsje verminderd maar er is wel nog altijd bladspoor..
    Nu was ik daarjuist nog eens de feathering shaft aan het bekijken en opeens merk ik dat er een bearing uit de blade grip is.. Pff.. Overal gezocht maar niks gevonden :confused: Daarna dan maar eens zonder bearing opgetoerd en ik zie niks abnormaals.. Zou dat kwaad kunnen omzonder te vliegen? De demper komt toch niet in het gat van de bearing te zitten dus eigenlijk lijkt me dat het geen kwaad kan..

    Ik ga morgen nog eens zien wat het geeft als ik nog eens de feathering shaft vervang.. Misschien dat het dus toch wel een kromme was vanuit de fabriek.

    Het probleem is dat ik volgende week zaterdag voor het eerst bij een club kan gaan vliegen dus ik wil eigenlijk hem wel vliegend hebben.. Maar daarjuist had ik buiten nog ff gevlogen in het donker en hij vloog goed behalve dan het bladspoor waardoor ik minder power heb. (maar ik weet nu natuurlijk niet hoe het nu gaat vliegen zonder bearing..)
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat lager zit er niet voor jan knuppel
    Dat zit er om alles onder belasting lekker te laten draaien

    Dus of je lager is overleden, of zit niet goed in de houder
    Of het rubber zit niet goed
    Of het ringetje wat ertussen hoort zit verkeerd om

    Kijk ff naar de details, misschien heb je hem net andersom in elkaar gezet
     
  8. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ik zal morgen hem nog eens volledig in elkaar steken volgens het filmpje van blade. Maar als hij nu goed vliegt zonder die lager, kan het dan kwaad op ermee te vliegen tot ik weer nieuwe heb?
     
  9. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Jelle, dat gaat gewoon NIET vliegen:mad: die lagers zitten daar voor een reden hoor!! Haal de binnenste lager eruit dan komt de rubber damper uit je hub geschoten, haal je buitenste lager weg dan schuift je grip naar buiten!!
    Zou me verbazen als je zelfs op max toeren komt zonder dat de heli omslaat;)

    Grtz Rudi
     
  10. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Heb zojuist gevlogen en hij vloog gewoon perfect :confused: (Het bladspoor was zelf weg!) Alleen heb ik de staart nog altijd niet goed vast gekregen waardoor hij opeens eruit vloog.. Maar ik had gelezen dat je er een druppeltje lijm moet op doen, maar dan kan je hem toch nooit meer van de motormount afkrijgen?
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2012
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    niet goed gelezen..

    lijm over de tailboom smeren, en laten drogen, paar keer doen en dan in de heli steken. dan klemt ie wat meer..
     
  12. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Ook alu delen heb je in vele kwaliteitsklassen...

    Dus ik heb zo mn kwalitatieve twijfels bij deze..
    Misschien als je nooit crasht dat alles mooi blijft, maar bij de crashes ga je verschil merken denk ik
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Mn hoofdmotor begint rauw te klinken en er zit niet veel power meer in,
    snel vervangen door een nieuwe dus, voordat ie met de motorFet eriuit piept!
     
  15. Boldie

    Boldie

    Lid geworden:
    22 sep 2009
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het kan! ik vlieg mijn mcp-x met mijn futaba t8fg. :D
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ?

    Standaart, of omgebouwd?
     
  17. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    zit er dan een spectrum module in je futaba ofzo?
    ik zou hem ook graag vliegen met mijn 10cg, maar dan zonder een andere module te moeten steken..
     
  18. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    als je dan even er bij vertelt hoe dan maak je mij mss ook nog blij
     
  19. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik denk spectrum-module-aansluiten-op-trainerport-t8fg-post2462789
    De trainerport op m'n hitec zender is een zelfde plug als die van spektrum en werkt bv ook met phoenixrc maar welke module zou je dan nodig hebben?
    Zal voor de gein eens kijken of ik m'n dx6i en aurora9 als leerling-leeraar zou kunnen gebruiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. martingtr

    martingtr

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Schiedam
    Ik heb het al een paar weken mogen gebruiken en het werkt goed
    Je kan zelf meerdere model binden op een module.
    Heb er een paar foto's van gemaakt zodat jullie een idee krijg hoe het er uit ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina