Van 20C naar 25C accu overgestapt

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Molen, 31 jan 2012.

  1. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Ik heb mijn nieuwe 25C accus getest, wat een verschil met 20C!
    Normaal kakte de heli in met vol pitch, nu niet meer, ding vliegt als een gek nu, zelfs met 3550kv motor!
    Ik neem alles terug over dat ik heb gezecht dat een 3550kv motor sloom is.
    ( Net weer de 4000kv motor aangeklikt, dat word een monster op 13t! )

    Als ik nu een erg gekke beweging maak, kakt ie veel meer in, dus mischien is 30C tog beter.?
    Ik heb maar een 40Ampere ESC!,
    zou die dit houden, of om echt te raggen tog maar een 60A ESC aanschaffen voor die 30C lipos?
    30 x 2,2 = 66 Ampere.

    Wel even wennen trouwens, al die power, al een paar keer bijna de heli kwijt geraakt vanwege te schuin vliegen.
    Net een filmpje van alan szabo ofzo, asosiaal.
     
  2. Marcel_S

    Marcel_S

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    207
    Locatie:
    Dedemsvaart
    de 40C zijn nog fijner, die kunnen er nog beter tegen, dus ook een langere levensduur.

    Turnigy's zippy's en nanotech's , ze bevallen mij super.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hoeft geen nieuwe motor, gewoon ander tandwiel erop
    Op een gegeven moment ga je nl een hoger toerental draaien dan waar de heli op gemaakt is, en krijg je kans op het uit elkaar spetteren van de kop of staart

    Probeer 12 graden op de kop te houden, en vogel eens een beetje met grotere tandwielen
    En in de gaten blijven houden hoeveel je uit je accu's trekt, op een gegeven moment gaat het per 100 toeren winst extreem omhoog (tot je maar 3 minuten veilig kunt vliegen..)
    Probeer niet meer dan die 12 graden in te stellen, vaak zie je dat de staart meteen wegslaat als je toch meer graden geeft..

    Kakt hij in, kun je er voor kiezen een v curve in te stellen
    Op die manier geeft de motor meer "gas" als jij vol stick geeft
    Blijft hij net wat beter op toeren dan bij een flat line

    Zelf heb ik hyperions, 35 c dacht ik
    Niet stil te krijgen die motor :D

    De esc kun je ook laten zitten, 40 amp is zat.
    Ik heb nog steeds een 35 amp van align erop, ik vlieg echt niet rustig, en die van mij leeft nog steeds na 3 jaar.
    Kortom, vogel wat met de instellingen en tandwielen
    Verder kan de heli best een hoop hebben, alleen ga je nu grenzen opzoeken, en moet je daar alles op in gaan stellen
     
  4. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    De maximale stroom is afhankelijk van de motor, niet de esc want die geeft het enkel door. De lipo kan wel een beperkende factor zijn als die het vermogen niet kan leveren.
    Je berekening van de C rating klinkt logisch maar het niet een bepaalde standaard; je weet niet hoe er wordt gemeten. Ik heb 25C 6s3300 van gens ace die op z'n minst gelijk op gaan, ik vind ze iets beter, dan 40C 6s3000 van turnigy. De gemeten spanning via telemetrie geeft aan dat de spanning van gens ace lipo's toch iets minder inzakt onder belasting.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat weet ik

    Maar je moet wel een heel extreem toerental gaan draaien om 40 amp continu te gaan trekken
    Daarom ben ik van mening dat je de esc kan laten zitten

    Die van mij is ook echt niet tam, en die komt niet eens warm de lucht uit
    Motor en regelaar koud.
    Hou je die twee in de gaten, komt het wel goed

    Blijkt dat je regelaar zich compleet aan het koken is, moet je of een aparte bec gaan draaien (haalt erg veel warmte uit de regelaar weg) of alsnog een zwaardere bec
    Persoonlijk vind ik vervangen voor de overkill wat zonde, de 40 amp moet het vlot kunnen trekken

    Dat inkakken trouwens kan wel kloppen
    Hoger toerental, platte curve, en wat gebrek aan pitch management dan hoor je de verschillen erg snel
    Stel een v curve in, en kijk of het toerental niet doorzakt tot het problemen geeft
    Iets zakken is nl niet erg, erg zakken wel

    Heb je trouwens de snelheid op de kop eens gemeten?
    Ben benieuwd..
     
  6. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Met de nadruk op gebrek aan pitch management, juist ja.

    De curve staat al op de maximale toeren.
    Helaas heb ik geen 14t pinion.
    De max pitch heb ik op 9 graden staan, dat vind ik genoeg.
    Ook helaas heb ik nogsteeds geen tachometer, kost ook weer 30 ofzo.
    Als die uitelkaar knapt hoe wou je hem dan meten?, als die niet uitelkaar knapt, issie goed!

    En als die 20C accus al niet goed genoeg zijn, die leveren al 44 ampere,
    hoe kan dan met 30C = 66A de ESC niet overbelasten? hmz.
    of zit er ook weer een efficiency factor in de berekening?
     
  7. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Het is niet dat de lipo 66 amp kan leveren dat daarvoor de motor ook 66amp gaat gebruiken hoor...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    de motor vraagt aan de esc, waarbij je de esc een beetje moet zien als een dam die water tegenhoud.
    de dam regelt de watertoevoer naar de motor, gaat de motor meer vragen dan geleverd kan worden, barst de dam (of esc)

    Zelfde met accu's, de esc vraagt aan de lipo.
    kan de lipo niet genoeg aanvoeren, zakt het voltage, en zakt je toerental.
    zie het als een grote benzinetank in je auto. Of je er nu een extreem grote tank of een extreem kleine onder zet, maakt dit voor de motor niet uit.
    jouw accu's kunnen meer leveren dan de vorige, dat is te vergelijken met grotere brandstofslangen tussen de tank en de motor.

    Maar de motor vraagt nog steeds hetzelfde, dus maken die grotere slangen eigenlijk niets uit.
    Maar het helpt wel je lipo langer heel te houden
    probeer met deze temperaturen trouwens je accu een beetje warm te houden, als je een lipo van -5 in de heli doet, zal deze bij lange na niet zoveel vermogen leveren dan wanneer je hem uit je binnenzak recht in de heli steekt

    Trouwens, heb je 9 graden pitch?
    en dan al extreem inkakken van toeren?
    klinkt tegenstrijdig, maar zet de gascurve eens op 90..
    dan kan hij nog wat bijregelen in die laatste 10%
    En probeer die v er eens in te zetten als het blijft

    Trouwens, pitch management is ook mijn sterke punt niet hoor ;-)
    bij mij gaan de toeren ook wel eens grof omlaag terwijl dit helemaal niet zo mogen
    ik weet ook van mezelf dat ik sommige dingen niet "netjes" genoeg uitvoer om het toerental op peil te houden
    maar bv een volgas climbout van 5 sec recht omhoog moet hij gewoon doen zonder dat het toerental ver inzakt....
    iets zakken mag wel, maar daarna moet hij gewoon volhouden, zeker als je maar 9 graden op de kop hebt staan

    berekening voor je toerental:
    motor kv x 11,1 (gemiddeld voltage voor lipo) * 0,75 (rendement motor en aandrijving) * percentage throttlecurve (bij jou is dit dus 1)
    Dan heb je de toeren van de motor

    hoofdtandwiel/Motortandwiel, dan heb je het aantal rondjes die de motor moet draaien voor het hoofdtandwiel 1 keer rond is

    dan het motortoerental / de tandwielverhouding = toerental kop, ongeveer.
     
  9. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    Zoals Student al zei, een veel betere oplossing voor het inkakken is juist een grotere V curve, niet een hogere gascurve zonder V!

    Een vlakke curve is alleen zinvol als je een governor gebruikt die het 'v gedeelte' in feite al voor z'n rekening neemt. Gebruik je gewoon altijd 100% gas in idle-up, dan ga je echt elke fractie van een seconde dat je motor in kakt merken.

    Een goede V-curve is ook zuiniger op je lipo en dus een wat langere vliegtijd. Probeer eens 100 - 85 - 100. Of 100 - 90 - 100, bij +/-9 pitch. Beter nog; probeer 100 - 80 - 100 and vergroot je pitch bereik.

    Bij 9 graden positief en negatief zou je elektronica het overigens goed aan moeten kunnen, maar het kan zijn dat je inmiddels wél tegen de grens van je motor zit bij 9 graden pitch.

    Er bestaat ook een ideale balans tussen pitch en maximale toeren. Heeft je heli niet meer pitch maar wel nog toeren over, dan zou je juist die twee graden méér kunnen gebruiken.

    Hoge toeren alleen kost je meestal namelijk alleen maar stroom en vliegtijd. :)
     
  10. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Dus dat wil zeggen dat ik het middenpunt gewoon wat slomer moet zetten?,
    sneller kan immers niet.
    Ik ga het zoiezo allemaal proberen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep.... gaat weliswaar het toerental in zijn geheel wat van omlaag, maar je bent in elk geval van de veranderingen van toerental af....

    En wat quasti ook al zegt, als je hoge toerentallen draait op de momenten dat je dit niet nodig hebt, gaat dit alleen maar ten koste van de vliegtijd (er is extra vermogen nodig om dat hoge toerental te draaien, ook al levert dit absoluut geen extra lift op).

    Ben sowiso van mening dat 99% van de mensheid waanzinnig hoge en volkomen onnodige toerentallen draaien. Leid alleen maar tot kortere vliegtijd, hogere slijtage aan alle draaiende componenten en grotere schade in geval van crash....

    Groet, Bert
     
  12. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    ALs je een goede motor hebt in een 450 en goede packs is een V curve echt niet nodig. Met een flatcurve heb je power genoeg en in mijn ervaring kakt een 450 dan echt niet in!!!
     
  13. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Het is dat de 25C packs afgeprijst waren,
    Nu wil ik nog meer power!



    Die extra minuutjes zijn welkom, even kijken hoe de gyro reageert op een andere curve,
    Trouwen, dat inkakken was met een 20C accu.
    Nu alleen bij domme bewegingen heel erg.
    Daar is geen curve tegen in te stellen.


    Dat slijtage is een minpuntje, ik wil een aso-ragheli bouwen.
    Om het half jaar de lagers vervangen?,
    Nu nog lagers zien te regelen die passen in het motortje.
    Onderdeeltjes zijn gelukkig niet zo duur.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Met mijn 450 se v2 (de trex voor de pro en de sport) met de originele 3700 kv motor, 13t tandwiel, en originele regelaar was een beest...
    12 graden op de kop trok hij makkelijk, kleine kanttekening is dat hij al een tijdje fbl is (scheelt 30% vermogen ongeveer)
    Ik zeg WAS een beest, lagertjes hebben de geest gegeven
    Ben nu voor een align mx motortje gegaan, dat zou bijna 2 keer zoveel vermogen moeten geven :D
    En meteen helical gears besteld, eens kijken wat dat doet

    Wil je power?
    30 a 35 c lipo's
    Je tandwiel goed uitzoeken, 12 of 13 is zat
    Meer kan, maar dan krijg je weer kans dat de motor of regelaar het gewoon niet trekt

    Maar als je motor ook met je nieuwe accu zo inkakt, zou ik toch genegen zijn even verder te kijken
    12 pitch moet hij kunnen hebben, zonder dat hij meteen extreem in de toeren zakt
    Bij 9 heeft ie een eitje
    Loopt er niets zwaar?
    Misschien de timing in je regelaar verkeerd ingesteld?
    Hoe oud is je motor?
     
  15. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Het motortje ( 2215H 3550kv ) dat ik nu gebruik is ongeveer een jaartje oud,
    hij werkt alleen goed op de hi timing instelling.

    Het motortje dat ik nu heb besteld, de E500 4000kv werkt op zowel hi als medium timing.
    Welke timing zou je adviseren als deze allebij werken ?, mid of hi ?
     
  16. Quasti

    Quasti

    Lid geworden:
    15 apr 2010
    Berichten:
    534
    100% mee eens. Het zijn ook toeren waar je echt niets aan hebt. Voor snelle tic tocs en een goede gyro hold heb je nog wel een klein beetje wat aan een normaal tot snel toerental rond mid-stick, maar dat houdt bij de meeste motors met zo'n 80% echt wel op. Werkt het nog niet snel genoeg voor jouw smaak, koop dan electronica voor een 4S upgrade. Daar heb je vervolgens véél meer aan.

    Ga je meer dan 90% op mid-stick draaien dan is dat alleen maar zonde van de energie.


    Ik zie bij de heli's van mij (met o.a. originele Align 450 motor, Scorpion motor en Turnigy Typhoon 450 motors) ook nooit constante toeren wanneer ik 1. een flatcurve van >85-90% gebruik (zonder governor) en 2. de pitch range gewoon normaal tot hoog is (+/-9...+/-12 graden). Uiteraard bij het 3D vliegen.

    @gevaho: Volgens mij vergis je je daar toch echt een beetje, tenzij je spreekt over een regelaar waarbij je de governor functie gebruikt. In mijn ervaring is het namelijk pure energie verspilling. Bij een flybarless helicopter zul je zien dat het inkakken sowieso al veel minder is, maar zelfs dan is het gebruik van een flatcurve echt pure overkill. Helaas heb je daar bij het vliegen echt nauwelijks wat aan. Dan vlieg ik liever íets minder extreem hardcore en 3-4 minuten langer. :worship:

    En mijn 450 heli's kakken juist met een mooie V-curve nooit in. Ik hoef dus helemaal geen hogere toeren. ;)
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik sprak daar ook over het inkakken zelfs bij gebruik van een v curve

    Dat het bij flat curve inkakt, is logisch
    Maar als het zelfs met een v niet op te lossen is, zou even verder kijken aan te raden zijn

    Ik heb zelf trouwens ook bij al mn electro heli's een v erin staan
    Flat is leuk om te laten zien aan de clubgenoten, maar v draait gewoon beter.
    En ik vlieg niet eens 3d!
    Maar ik vraag wel regelmatig veel van het spul..
     
  18. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Dat met meer graden pitch vind ik maar niets, niet nauwkeurig genoeg.
    En had ik nou maar tijdig die curve ingesteld, nu is mijn heli gecrashed.
    Als de curve niet zo snel in het midden was, mischien had ik nu wat minder schade.
    Ach ja, hoort erbij he, en zo leer je weer eens wat.
    Het framepje zat om het motortje gevouwen.
    Ik waande mezelf alan szabo met die 25C accus.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    Vertel, wat is er gebeurt?

    En als het zo ongelooflijk veel uitmaakte (die v of niet) zou je dan niet meteen naar een betere motor toe gaan?

    Ik heb die v omdat het lekkerder vliegt
    De motor hield het op zich wel, maar net niet goed genoeg

    Als je op zoek bent naar een andere motor, ik heb nu de 450 mx 3500 kv, daar schrok ik toch even serieus van :D
    En ik vloog hem met een 12 t tandwiel, terwijl ik op mn oude motor een 13 t had..

    Ik moet alleen even kijken of mijn 35 amp regelaar vriendjes met hem kan blijven
    Pieken van 50 amp zijn niet uitgesloten :D
     
  20. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Firework :rolling:
     

Deel Deze Pagina