Grote twijfel

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door dustyrick, 28 feb 2012.

  1. dustyrick

    dustyrick Guest

    hallo,

    Ik ben totaal nieuw hier op het forum en dit is dan ook mijn eerste post (topic).

    Sinds een tijdje ben ik me gaan verdiepen in deze (prachtige) hobby en vond het maar tijd worden om er maar is zelf mee te gaan beginnen, maar dat is tegenwoordig zo makkelijk nog niet.
    Dus vroeg ik me af of jullie me hier in zouden kunnen helpen of wat tips zouden kunnen geven. (ik weet dat er al 100de topic zoals deze zijn,maar ik kon er niet uit wijzer uit worden..)


    De 1e grote keus voor mij is het kiezen tussen elektro of nitro.
    Maar ik denk toch dat mijn voorkeur naar nitro gaat, want dan heb je minder vaak het gezeur dat als je net wilt gaan rijden dat je accu(s) leeg zijn,ook vind ik dat nitro wat meer het echte gevoel geeft en dat je met nitro wat vaker zit te sleutelen (lijkt me erg leuk).. Zit ik hier goed of?

    Dan weet ik al dat voor mij een Off-road beter zal zijn,dan on-road, want een echte gladde, lange en rustige (ook belangrijk) weg is hier niet echt. en vrije grote parkeerplaatsen wel, deze hebben af en toe wel een kuiltje en heuveltje, dus daarom ga ik voor off-road.

    Nu heb ik alleen gaan flauw idee,waar ik op moet letten??

    Bepaalde merken juist wel of juist niet? (kwaliteit of het kunnen kopen van onderdelen)
    4wd is denk ik wel beter, maar dat heeft denk ik bijna elke off-road wel.
    Zijn er nog meer dingen die belangrijk zijn en waar ik op moet letten?


    Raden jullie het af om 2e hands te kopen?
    En wat kost een leuke starters auto? (elektro of nitro met alle benodigdheden)
    Wat kost het nou om 1 auto te onderhouden per maand? (Benzine,onderdelen,schoonmaken etc)

    Alvast heel erg bedankt:)
     
  2. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat je accu leeg is voordat je gaat rijden ligt ten eerste natuurlijk aan jezelf;) Als je vergeten bent brandstof te kopen heb je namelijk ook dat probleem..
    Ikzelf ben niet zo'n fan van nitro auto's, geef mij maar benzine of een electro.
    Het voordeel van electro is dat het vrijwel altijd werkt, en je het niet steeds hoeft af te stellen en dergelijke. Het is gewoon een kwestie van accu aansluiten en gaan met de banaan.
    Maarja, de keuze tussen nitro/electro ligt natuurlijk bij jou!
    Een electro zal je uiteindelijk minder geld kosten, alleen de aanschaf is meestal vrij prijzig. Mocht je electro gaan rijden moet je sowieso een goede lader hebben, die zijn er al voor zo'n 50 euro op marktplaats (Imax b6 moet je maar eens naar kijken). En verder is een stel goede lipo's ook wel nodig denk ik, die kosten vaak tussen de 50 en 100 euro, afhankelijk van je eisen.
    Offroad is een prima keuze denk ik. Lang niet alle offroads zijn 4wd, er zijn zat auto's met 2wd. Denk daarbij aan vele traxxas modellen zoals de rustler, slash, stampede etc.
    De traxxas modellen zijn vrij goedkoop in aanschaf, en onderdelen zijn goed verkrijgbaar. Ik rij een HPI E-Firestorm, die kost ongeveer evenveel als een traxxas rustler (zelfde type auto), maar voor hpi auto's zijn onderdelen vaak wel weer wat duurder. De E-Firestorm is naar mijn mening een zeer sterke auto, ik heb er nog nooit een draagarm of iets van gebroken en heb toch aardig wat crashes gemaakt! De E-Firestorm heb je ook in de nitro versie...
    Misschien is dat wel wat voor je, mocht je toch nitro willen.
    Maarja, ik ben van mening dat HPI en Traxxas wel ongeveer de 2 ''beste'' merken zijn om mee te beginnen. Koop geen tamiya, dat gaat allemaal zo kapot!
    Om nog even terug te komen op de kosten, voor nitro zou ik het niet weten maar met mijn e-firestorm ben ik per maand bijna niks kwijt. Deze maand heeft mij zo'n 4 antennerietjes aan onderhoud gekost... Dat is dus ongeveer €1,-
    Natuurlijk is het soms wel eens tijd om bijvoorbeeld een lagertje te vervangen, maar de hoogste kosten zijn denk ik de brandstof en de onderdelen die je kapot rijd. Als je gewoon netjes rijd, kost het je bijna niets;)
     
  3. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    accu's kosten ook al bijna niks meer tegenwoordig, kijk maar op hobbyking. Staan top batterijen te koop voor maar 2 tientjes.
     
  4. SamP

    SamP

    Lid geworden:
    5 jan 2010
    Berichten:
    319
    Locatie:
    De Kempen
    Mooi en duidelijk verhaal van banana. hierin kan ik me helemaal in vinden. accu's zijn inderdaad tegenwoordig ook goedkoper te vinden zoals mikeking111 meld. hieraan wil ik nog toevoegen dat het laden van accu's met een snellader bij 1c ongerveer 65 minuten in beslag neemt. Het nadeel van electro is wel weer dat als je lang achter elkaar wilt rijden je veel accu's nodig hebt. maar 100 mensen 100 meningen.
     
  5. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    waar haal je dit vandaan?
    ik heb meerdere tamiya's gehad en heb er nu ook nog steeds een.
    allen flink mishandeld en nooit echte schade gehad, enkel slijtage
     
  6. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    De kosten zullen ook gedeeltelijk bepaald worden door de schaal die je gaat rijden. In mijn beleving is 1:10 vele malen goedkoper qua onderdelen dan 1:5.

    Verder denk ik dat het niet heel veel uitmaakt welk merk je koopt (zolang het maar een bekend merk is) als je maar eerst eens even op onderdelen Googled.

    Schroom niet om onderdelen uit het buitenland te halen dat scheelt echt enorm. Let wel even op invoer. Tot € 50,- incl. verzenden geen probleem. Daarboven kan er BTW (19%) en invoer (4,7 %) bij komen.

    De hobby bestaat dan ook niet alleen uit rijden maar vooral ook uit sleutelen, verbeteren en repareren. Zeker in het begin zul je wel eens iets raken als je net te hard gaat.

    Zoek dus gewoon een model dat je leuk vindt en ga je er dan in verdiepen. Bouwpakket of rtr?
    Als je een echte sleutelaar bent, met een technisch beroep of kennis kun je best een 2e hands kopen. Dan begint de lol al bij het restaureren en lopend maken. Op die manier heb je vaak al een aantal verbeteringen die de vorige eigenaar heeft gedaan. Wil je liever nieuw dan weet je in ieder geval dat de kwaliteit van bouwen aan jezelf ligt.

    Succes
     
  7. dustyrick

    dustyrick Guest

    Bedankt voor jullie antwoorden.

    Hoeveel brandstof verbruik je ongeveer als je een uurtje ga rijden op een vrije dag of verschilt dat heel erg per auto/afstelling?

    Ik heb een beetje zitten zoeken maar ik kan de HPI E-firestorm nergens vinden in de Nitro versie?
    weten jullie misschien nog meer goede auto's?

    Zelf zou ik het liefst een Buggy willen, want dan gaat niet gelijk alles kapot bij een grote sprong of valt dat ook wel mee met andere soorten.

    Kwa grote is een 1/8 of 1/10 groot zat. Hoeft niet perse gelijk zo monster te zijn..

    Een bouwpakket heeft wel mijn voorkeur, want dat lijkt me erg leuk en dan weet je er ook gelijk meer vanaf hoe alles in elkaar zit en als er dan wat kapot gaat, weet je ongeveer hoe en wat.


    En waar zou ik (als) het beste de auto kunnen kopen/bestellen?
    Online of gewoon in een modelbouw winkel?
     
  8. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem

    Is een beetje een gewetens vraag!

    Online buitenland is meestal veeeeel goedkoper. Moet je alleen daarna niet voor advies naar een hobbyzaak gaan.

    Ps. niet alle buggy`s jumpen even goed

    Ben zelf van dit topic. Elektrisch 2wd. Maar daar ga ik dus niet mee jumpen daar kan ie slecht tegen.
     
  9. ekstazie

    ekstazie

    Lid geworden:
    25 jan 2012
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Heerenveen
    als je zoekt op de nitro versie van de firestorm moet je niet E-firestorm zoeken de e staat voor electric

    als je zoekt op firestorm dan vind je hem wel, kwa shops mag ik hier niets melden geloof ik.
    wel denk ik dat als je in de shop hem koopt, kan je van te voren zien/voelen wat je koopt en ook extra informatie inwinnen over het model (altijd handig) een 1/1 auto koop je ook niet blind.
     
  10. dustyrick

    dustyrick Guest

    nogmaals bedankt,

    Ik ga hem dan toch maar bij een modelbouw winkel halen, die kan mij misschien nog helpen met keuzes maken en tips geven.

    Heb nog een keer naar de Firestorm zitten zoeken, maar de nitro versie kon ik weer niet vinden en ook de prijs niet?

    Ook heb ik zitten zoeken naar bouwpakketen, maar dan kon ik vaak maar kiezen uit 2 auto's, waar heb ik meer keuze of moet ik dan gewoon naar een modelbouw winkel?

    En kan iemand mij misschien een kleine indicatie geven wat ik ongeveer kwijt ben voor alles aan aanschaf?
    Dus niet alleen de auto en zender, maar ook accu's of brandstof, batterijen, gloeiplug en alle andere spullen.
    Voor de auto wil ik zo max €200 - €250 betalen, of is dit echt te laag?

    twijfel alleen nog steeds tussen elektro of nitro.. :(
     
  11. memphis_maffia

    memphis_maffia

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    204
    Locatie:
    Rijssen
    Als je in een wijk of bij veel huizen in de buurt gaat rijden hou er dan rekening mee, dat je andere mensen knap irritant aan het storen bent met een brandstof of nitro auto. Geluidsoverlast noemt men dat. ;-)

    Electro rijd super kan ik je vertellen. Ben niet anders gewend en wil ook niet anders. Maar dat is een kwestie van smaak.

    Als je alles nieuw gaat halen kom je knap laag uit met 250 euro. Vooral als je gelijk top spul wilt hebben. Ik zou electronica (goede lader, lipo's,zender, brushless combosetje) uit hongkong over laten komen in 2 bestellingen, heb ik ook gedaan, scheelt heel veel geld met de LHS (locale hobbyshop) duurt wel een week of 2-3 voor je het thuis hebt.

    De wagen zou ik gewoon bij de LHS halen, ze weten dan ook wat je hebt en ze kunnen je altijd helpen als er problemen zijn.

    Electro is 1 keer alles goed aansluiten en gaan met de banaan inderdaad. Ook heb je ontzettend veel koppel, misschien wel meer als met brandstof, maar daar zijn ook de meningen weer over verdeeld.


    Electro heeft wel meer in kit vorm (bouwdoos) en vooral Tamiya is daar een goede in.

    Om terug te komen op de opmerking dat tamiya snel kapot gaat, dit is grote b*llsh*t.
    Ik rijd al ruim 20 jaar!!! met Tamiya en heb gewoon het normale slijtage en nog niks naar de knoppen gereden waar ik mezelf (ja , mezelf) geen schuld van kon geven. (9 van de 10 keer gaat iets kapot als JEZELF een stuurfout of inschattingsfout maakt)
    Tamiya is niet voor niets 1 van de groteren in RC gebeuren.

    Brandstof zit je vaker mee te sleutelen, afstellen van stationair, vol gas. filters schoon houden, afterrun brandstof. Veel meer werk, (maar misschien wel leuker).

    Je ziet het, het is hoofdzakelijk smaak waar iemand voor kiest.

    zoveel mensen zoveel keuzes.

    Maar nogmaals , ik denk dat 250 euro een beetje aan de lage kant is als je alles in 1 keer goed wilt hebben.
     
  12. ekstazie

    ekstazie

    Lid geworden:
    25 jan 2012
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Heerenveen
    HPI Firestorm 10T2.4 GHz
    Prijs
    € 329,00
    Productcode
    HPI105866

    dit is een RTR dus compleet, alleen nog een nitro starter kit.
    Startset nitro compleet
    Prijs
    € 29,95
    Productcode
    RB1016

    en dan nog nitro
     
  13. ekstazie

    ekstazie

    Lid geworden:
    25 jan 2012
    Berichten:
    185
    Locatie:
    Heerenveen
    ik zelf zou trouwens kiezen voor nitro, vanwege sleutelen, mogelijkheden en de look and feel
     
  14. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Ik heb 2 electro en 1 nitro sinds kort. Als je houd van sleutelen en afstellen, meer moeilijkheid zou ik gaan voor nitro, het is veel meer werk wat ik zelf leuk vind.
    Weet nog niet heel veel van nitro, er komen vast nog 'pro's' die reageren ;)

    En wat iemand al zei, nitro rijd je niet mee in een woonwijk, je moet inderdaad plekken hebben waar je kan rijden zonder de mensen/dieren te storen. Wat ik het mooie van nitro vind is het geluid, gewoon omdat het realistischer lijkt door het geluid, het optrekken etc etc.
    Electro trekt vaak wel sneller op, in ieder geval mijne dan, volgens mij omdat ze in 1x meer 'power' kunnen geven dan nitro. Veel goede electro auto's trekken dan ook in het begin een wheelie, maar dit kan je bijna altijd ook uitzetten op de regelaar.

    Als je meteen hard wilt rijden, moet je dus sowieso voor een electro brushless auto kiezen of een nitro. Let wel op dat je geen benzine in een nitro motor doet eh!
    Ik heb zelf de Kyosho DBX nitro, kostte mij 330euro zonder starttoebehoren, 400euro met ongeveer en heb de Hpi Bullet mt flux, kosstte mij 500euro RTR, met lipo en lader.
    De Ruckus die ik heb heb ik omgebouwd naar brushless, kosstte me 150euro ongeveer, dus in totaal 300euro daar voor betaald..

    Benzine auto's zijn allemaal duurder, rond de 1000euro van de goede merken, dat is zoals ik zag ver boven je budget.

    Als ik jouw was zal ik goed kijken, misschieen een keer mee kijken bij een nitro en of electro, om zo te zien wat je leuker vind ;) Daarom is het misschien ook handig om je woonplaats in je profiel te plaatsen!

    Bij nitro rijd je ongeveer 1liter op in 1uur rijden, 1Liter kost ongeveer 10euro. Dit hangt ook wel een beetje af van de afstelling, maar dit is het gemiddelde!
    Vergeet ook niet dat je de nitro motor eerst moet inlopen/inrijden, wat mij ongeveer 2 a 3 liter kostte! De eerste liter(s) kan je dus niet meteen topspeed rijden.


    Ik blijf dit ff volgen, succes! :cool:
     
  15. Je kan natuurlijk ook 1:5 baja gaan rijden.
    Deze rijden op gewone eur 95 van de pomp met tweetakt olie erdoor.
    Deze modellen zijn wel wat duurder in aanschaf maar erg degelijk t.o.v. de kleinere modellen. Ik rijd zelf een baja 5T 26cc van Hpi. Nog nooit iets kapot gegaan buiten het gebruikelijke slijtagewerk (koppeling, lagertjes). Motor is ook bijna onderhoudsvrij mits je het luchtfilter goed verzorgd.
    Voor deze modellen hoef je ook geen complete gereedschapskist mee te zeulen voor een middagje rijden. Afstellen hoef je eigenlijk maar 1 keer goed te doen. Er zit een trekstart op dus geen startbox nodig etc. Op 1 volgeladen ontvanger accu kun je 2 tankjes verrijden (ongeveer 1.5 uur). Met een snellader is de accu in 45 min weer vol en kun je weer verder.
    Oftwel: meer rijtijd, minder sleuteltijd (en bijbehorend vulgair taalgebruik)

    Enige nadeel van deze modellen: ze zijn groot dus veel ruimte nodig en de motor maakt best wat herrie (niet echt een nadeel :p)

    zeker het overwegen waard:p
     
  16. Rolf92

    Rolf92

    Lid geworden:
    5 okt 2010
    Berichten:
    2.180
    Locatie:
    Meppel
    Vind je Bigscale te groot maar wil je toch Benzine?
    HPI komt in de toekomst met een aantal 1/8 benzine modellen.
    Dan heb je de voordelen van benzine, vooral dat 1liter benzine veel goedkoper is dan 1liter nitro, en het voordeel van een 1/8, die kun je nog in je rugzak stoppen bijv. Er is alleen één nadeel, Ze zijn nog niet te koop en ik zou ze ook niet binnen een half jaar op de markt verwachten.
     
  17. dustyrick

    dustyrick Guest

    oké,

    Aan alle reactie's te zien, is het voor mij beter om te beginnen met elektro. Niet omdat ik geen zin heb in het sleutelen,maar omdat het allemaal net iets duurder is.


    Ik vroeg me alleen af of 4WD niet beter zou zijn, of hebben deze auto's met 2wd genoeg grip?
     
  18. GeertG

    GeertG

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Dicht bij Dordrecht
    Waarom niet een degelijke electro rtr van traxxas of hpi? ze hebben allebij topmodellen(vind ik) zoals de slash, rustler, firestorm etc. maar welk model wil je? wil je een monstertruck, stadium truck, shortcourse?

    2wd is naar mijn mening voor een beginner genoeg, ik heb de slash 2wd, leuk karretje om mee te beginnen;)

    mvg Geert
     
  19. Wees echter wel gewaarschuwd. De RC hobby is niet de goedkoopste! Er gaat wel eens wat stuk en het het is niet altijd even goedkoop om dit weer te maken. Met een RTR model alleen ben je er niet. Er komen ook nog accu's/nitro, gereedschap, onderdelen(lagers, etc) en dergelijke bij.

    Denk goed na voordat je er mee begint en wees bereid om te investeren in hopups en reserve onderdelen.

    Heb je dit allang overwogen en beslist dan kan ik je alleen maar welkom heten in de RC Hobby en je heel veel rijplezier toewensen:thumbsup:
     
  20. wesselbraaksma

    wesselbraaksma

    Lid geworden:
    9 mrt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Nederland
    Ik ben zelf begonnen met de robitronic stinger mooi bakkie 50~60km/h, 2.4ghz en zelfde chassis dan de hpi firestorm en veel goedkoper.
    Mooie lipo en lader van hobbyking kopen en gaan met die banaan
     

Deel Deze Pagina