Hulp bij afstellen Esky Big Lama (omg Noord-Holland tegen betaling)

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door Dennis_Big Lama, 16 feb 2012.

  1. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    Goedemorgen beste forumleden,

    Mijn naam is Dennis, wonende in Hoorn.
    Sinds kort ben ik in het bezit van een Esky Big Lama.
    Nadat ik wat gevlogen had met mijn helicopter, waren de eerste bladestrikes een feit.
    Na aanschaf van een verlengde as, en ook xtreme upgrade kit dacht ik dat dit wel ten goede zou komen.

    Ik heb alles gemonteerd, maar de verlengde as zorgt voor speling (Ik draai alles toch echt strak vast). Iemand ervaring mee?
    De vliegeigenschappen zijn helemaal vervelend. Ik heb de swashplate 90 graden afgesteld in de beginstand van de servo's.
    Mijn helicopter is nu onbestuurbaar en gaat alle kanten op, ook al doe ik zelf niks met de sticks.

    Iemand handige tips om mijn helicopter weer vliegklaar te krijgen.
    Alle tips zijn uiteraard welkom.

    Groeten,

    Dennis
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2012
  2. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    waar zit de speling precies je zou het op kunnen lossen doormiddel van ringetjes te plaatsen dan is de speling er in iedergeval uit.
    wat heb je nog meer geupgrade?
    als je nu alu bladeholders hebt en alu swashplate enzv dit zal eerst in moeten lopen de ballinkjes zullen nu wel iets te strak zitten.
    beweegt je flybar (stabilisater stang ) nog wel soepel denk dat hier het probleem zit(had ik ook) dit is de stang met de gewichtjes eraan deze moet echt heel soepel kunnen bewegen en dan bedoel ik echt soepel:D
     
  3. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    Bedankt voor de snelle reactie.
    De speling zit in de as (de verlengde) die in verbinding staat met het onderste tandwiel. Heb de onderste 2 schroefjes aan het tandwiel strak vastgedraaid, en die op bovenin ook. Het is echt minimaal, maar met hoge toerentallen?

    De "Push Rod" op de alu bladholders staan niet op 90 graden (Breed naar smal).
    De flybar loopt erg soepel.
     
  4. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    het kan zijn dat je de push rod die de flybar vast houd iets moet in of uit draaien (wat langer of korter maken) als de bladen horizontaal staan moet de flybar ook mooi horizontaal staan anders krijg je een swingend effect
    staat de swash plate ook mooi recht zowel van de voorzijde als van de zijkant gezien? de push rods moeten opzich ook soepel over de kogel kunnen bewegen kan dat die nu wat strakker zitten (kogels mischien wat dikker van de alu upgrade) dit moet in slijten;)
     
  5. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    De flybar staat mooi horizontaal, dit geldt ook voor de bladen.
    De swashplate staat ook mooi horizontaal.

    De speling uit de as is weg, enkel zijn de tandwielen uit balans, deze bewegen enorm wat volgens mij weer zorgt voor een irritante trilling.

    Nu is mij iets opgevallen met de servo's.
    Als ik de rechter stick naar achteren duw, gaat alleen 1 servo armpje naar beneden.
    Duw ik mijn rechter stick naar achteren, en zoveel mogelijk naar rechts, dan gaan beide servo armpjes naar beneden.

    Hoe is dit af te stellen? Want ik denk dat hierdoor het probleem komt dat bij het opstijgen mijn heli direct naar rechts trekt en dus omvalt.

    Ik had tevens al gebeld naar een modelbouwwinkel, deze reageerde nogal kort van stof, wat mij de indruk gaf dat deze mij niet wilde helpen.
    Als er mensen in de buurt wonen, en wel willen helpen, graag......

    Bedankt voor de reacties.
     
  6. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    hoe de servo's bewegen is normaal
    kijk welke servo beweegt als je met je rechter stick na links stuurd en welke richting hij uit gaat(na boven of na beneden) bij deze servo aan de pushrod draaien langer of korter maken op het stangtje waar de pushrod op zit zit namelijk schroefdraad en ik denk dat je deze langer moet maken
    maak steeds hele slagen(1x rond) ik zou beginnen met 2 slagen weer vast zetten en proberen op te stijgen en dan steeds met een slag verder gaan tot het gewenste resultaat;)
     
  7. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Wat je zegt klinkt eigenlijk logisch....
    Ik ben op dit gebied erg onervaren (misschien had ik nooit moeten upgraden), maar dacht dat dit bladesstrikes kon verkomen.

    Ik heb nog een vraag mbt de outer shaft.
    Het punt waar je de low roterhead bevestigd, moet deze op de 2 kleine gaatjes worden bevestigd op de outer shaft?
     
  8. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    Heli ging de lucht in, maar hij gaat echt alle kanten op.........
    Echt letterlijk alle kanten op............
    Hier kan ik toch niet op ''corrigeren''?
    Ook als hij in de lucht hangt, lijkt het alsof er een trilling in zit.........
    Hoe dit komt, geen idee aangezien er absoluut geen speling meer in de assen zit.........
     
  9. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Bladestrikes helemaal voorkomen kun je helaas niet, met een verlengde binnenas maak je de kans erop wel kleiner

    Ja, op die manier 'neemt de as de rotorkop mee' (alleen klemmen is niet voldoende).

    Een co-axiale helikopter moet met alleen gasgeven verticaal opstijgen, en eenmaal in de lucht zonder sturen op zijn plaats blijven...niet, dan is er iets mis !

    Vrijwel alle mogelijkheden zijn hierboven al aangegeven.
    Het trillen of schudden komt doordat er ergens iets krom, verbogen of uit balans is.
    Er is helaas een slechte serie verlengde binnenassen geweest (af fabriek krom); dus as eruit halen en controleren (rollen over glasplaat). Krom=vervangen, krijg je niet meer recht.

    Groet,
    Robbie
     
  10. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ik ben ook bang dat een van de assen krom is.
    veel meer kan er eigelijk niet mis zijn
    mischien kun je een filmpje plaatsen geeft wellicht meer duidelijkheid.
    ook is het verstandig je plaatsnaam in je profiel te vermelden wellicht woont er iemand bij jou in de buurt die je kan helpen
     
  11. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    Allereerst bedankt voor jullie moeite en tijd! Ik stel het zeer op prijs.
    Ik heb de Xtreme bende eraf gehaald en weer overgegaan naar het orginele esky plastic onderdelen.

    Hij vliegt tenminste weer, is onder controle te houden. Er is uiteraard weer een nieuw probleem.
    Ik ben er zo ontzettend klaar mee, juist omdat je upgrades koopt en er niks aan hebt. Een hoop weggegooid geld voor niks.

    Het probleem zit hem in het tandwiel wat aan de innershaft zit. Deze zie je, kijkend van opzij, heen en weer bewegen, dit is zo hevig dat bij gas geven het onderstel trilt en heen en weer beweegt. De heli trilt dus in zijn geheel ernstig.

    Het tandwiel is van Xtreme (wit), de zwarte van esky had ook een afwijking. Het tandwiel van de outershaft werkt perfect, deze beweegt niet tijdens het draaien op volle toeren.

    Als ik rondjes draai is de trilling weg, stop je daarmee dan trilt het weer.

    Ik kan wel weer een set nieuwe tandwielen bestellen, maar dat heb ik al 2x gedaan.
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2012
  12. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    jammer dat je zoveel pech met je heli , maar geef de moed niet op zou zonde zijn , ik denk dat het probleem niet in je tandwiel zit maar op de manier hoe het tandwiel is bevestigd op de shaft kijk hier een naar mischien zit deze scheef op de as.
    en zijn alle lagers nog wel goed zit hier geen speling op?
    tandwiel van moter niet te strak tegen het tandwiel aan?
    rol de innershaft eens over een spiegel of vlakke plaat shaft niet krom?
    ik weet veel sleutelen:p maar hier leer je juist van al is het soms frustrerend;)
     
  13. ettepet

    ettepet

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Den Helder
    Ik wel wil een poging wagen, heb geen ervaring met een lama maar wel veel kennis van de techniek. Ik vlieg zelf met trex 700 n, trex 500, heb nog een fp van esky en een cp van esky in stukjes staan verder een solopro 180 en sinds kort een Blade MQX kort om een helidebiel dus mocht je belangstelling hebben neem even contact op ik woon in Den Helder.
     
  14. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    kijk eens mooi aanbod van ettepet;)
     
  15. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    Ik heb ettepet een email gestuurd.
    Ik weet wel zeker dat mijn heli dan weer vliegklaar is.
    Zodra ik meer weet post ik het.
    Bedankt voor jullie tijd.

    En inderdaad, niet opgeven, de volhouder wint.
     
  16. Dennis_Big Lama

    Dennis_Big Lama

    Lid geworden:
    29 jan 2012
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Hoorn
    UPDATE:
    ======

    Ed heeft mijn heli weer vliegklaar gekregen.

    -Het oude tandwiel van de innershaft is gemonteerd op het xtreme tandwiel van de outershaft.
    -de flybar iets wat bijgesteld.
    -de gain op de 3in1 controler verdraaid naar het midden.

    De heli vliegt perfect, zelfs het minimale draaien is eruit. De heli vliegt nog beter nu dan uit de fabriek!
    Ook heeft Ed zijn collectie laten zien en veel uitgelegd! Ook liet Ed zijn heli's nog even vliegen! Wat een power die T-rex 500 en 700 (brandstof).

    Dus ik heb een top zondag middag gehad, dankzij Ed!

    Bedankt voor alle tips hier! Ik ga lekker vliegen met mn Esky Big Lama, wellicht ooit in de toekomst een T-rex 500 aanschaffen (veel oefenen op de sim!)
     
  17. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Filmpje is dan altijd even leuk:D
    Maar hartstikke fijn dat de heli nu goed vliegt zodat verder frustraties achterwege blijven.......... met deze heli dan:rolleyes:

    Komt vast wel weer een volgende met bijbehorende frustraties:rolleyes::D
     
  18. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    leuk te horen dat je big lama weer vliegt ik wens je veel vlieg plezier:D

    ps een T-rex 500 is wel een complete andere heli met een heel ander vlieg gedrag hiermee begint het leren vliegen pas echt ,maar das natuurlijk weer een leuke nieuwe uidaging :D veel suces gr Nick

    @ettepet goed geregeld man;)
     
  19. ettepet

    ettepet

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Den Helder
    Altijd leuk

    Was ff druk met andere zaken iets met werk en daar gaat zoveel vrijetijd in zitten8-O. Blij dat het gelukt is en Dennis weer kan vliegen.
    We hebben een leuke Heli-middag gehad. :D
     
  20. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo forumleden,

    Ik heb exact hetzelfde probleem als Dennis, ook een Big Lama. Bladetwist en een crash van 50 meter hoogte. Van de week nieuwe buitenas, verlengde binnenas en twee nieuwe tandwielen gemonteerd, maar trillen als een gek bij het maken van toeren en niet mogelijk om te hoveren. Heeft de heli uberhaupt nooit goed gekunt. Heb al van alles geprobeerd, maar geen succes. Ettepet kan je nog een keer een bezoek gebruiken van iemand met een Big Lama ;)

    groeten jaap
     

Deel Deze Pagina