Zelf ontworpen (trainer?) kistje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door jesse1rc, 6 mrt 2012.

  1. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    hallo,
    ik ben begonnen aan het ontwerpen van een nieuw kistje .
    ik heb nu eerst hem van karton gebouwd en alles netjes uitgetekend .
    hier een paar foto's :
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    de afmetingen :
    de vleugel is 80cm bij 18cm
    lengte is : 68 cm
    ik wil hem later van 6 mm depron maken.
    als iemand tips of opmerkingen heeft hoor ik het graag .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. j^ns

    j^ns

    Lid geworden:
    25 nov 2010
    Berichten:
    185
    ziet er een leuk projectje uit.
    je gaat denk ik die vleugel goed moeten beveiligen want als je alleen depron gaat gebruiken gaat het je vleugel te flexibel worden dus ik zou daar wat versteviging aanbrengen
    mvg jens
     
  3. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    en v-stelling gebruiken in je vleugel en dan meteen een vleugelprofiel maken
     
  4. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ff een tip:

    carbon ligger door de vleugel en de rolroeren door laten lopen en aansturen met een servo

    verder een 100w motortje er op en vliegen :-D
    RCtechnics

    ik heb hele goede ervaringen met deze motor (gevlogen in mist regen -10 weer en wind en met vele malen te grote prop 9x6 en alles werkt nog gewoon :)

    lagertjes zij er ook gewoon voor te koop dus ik zal dat torretje er op zetten op een 7x4 of 6x4 en 2 9 gr servo's en gaan vliegen ;-)
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Een stevige vleugel in depron alleen kan wel door een KFm-2 profiel toe te passen (1 laag 3 mm depron + 1 laag 3 mm depron er boven op). Kline-Fogleman profielen zijn eerder al uitvoerig op dit forum besproken.

    V-stelling hoeft niet aangezien het een rolroer trainer wordt.

    Ik zou wat het gewicht betreft niet boven 140 gr gaan, dat levert je een vleugelbelasting van 10 gr/dm² op. Vleugel een invalshoek van +5° geven, om de vliegsnelheid niet te hoog te laten oplopen en toch een mooi vliegbeeld te krijgen.
     
  6. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    er komt 3 mm carbon als verstevig in de vleugel .
    ik heb na gedacht over vleugel profielen en had besloten om te beginne met geen en dan dit toestel gebruiken om een beetje te experimenteren.
    over de setup dit ik heb :
    motor: turnigy 2204-14t
    esc: turnigy plush-10A
    lipo: 800mah 2 cel
    servo's:4x 4.3 gram
    rx: 10 gram
    prop: 8X4 slow fly
    en de depron die ik nog heb en wil gebruiken voor dit vliegtuig is 6mm
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  7. wingman

    wingman

    Lid geworden:
    21 jul 2005
    Berichten:
    1.074
    Locatie:
    Schaijk, N-Brabant
    v-stelling heeft niet alleen te maken met het sturen van een 3 kanaals vliegtuig, maar ook met de eigenstabiliteit. v-stelling is dus weldegelijk aan te raden, ook bij een rolroer-kistje.

    @Jesse1rc,
    je instelling om gewoon te gaan expirimenteren is natuurlijk goed. vergeet dan dus ook niet in minimaal één van je ontwerpen v-stelling in te bouwen ;)
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Daarom staat er ook "hoeft" niet. Aangezien het een hoogdekker is - het zwaartepunt ligt onder de vleugel - is ie ook zonder V-stelling eigenstabiel.

    Maar het kan dus wel.

    Waarom een 800 mAh accu op een trainertje van 80 cm spanwijdte? Wil je een half uur lang de lucht in? Zo'n ding weegt algauw 50 gr. 500mAh lijkt mij meer dan genoeg, spaar je alweer een 15 tal gr.
    Heeft het met de balans te maken (genoeg gewicht in de neus), dan moet je je ontwerp wijzigen: vleugel verder naar achter schuiven of staart lichter maken.
     
  9. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    de accu weegt inderdaad 50 gr en ik was vanplan deze te gebruiken omdat ik deze nog heb liggen .
    maar ik begin te twijfelen bij hk kost een van 500 mah 4 euro en moest nog wat hebben en weegt 20 gram minder
     
  10. fireforx309

    fireforx309 Guest

    gewoon klaarmaken en vliegen.

    tis maar een toestel van enkele eurotjes.... servos in de romp, carbon op de voorlijst, en gooien die handel :)

    en uit die fouten ga je weer leren...
    volgend toestel Vstelling, KF1 profiel (depron profielen)
    en een landings stel onder ;)
     
  11. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    update

    de bouw is nu klaar
    foto:
    [​IMG] [​IMG]
    heb er toch maar een kf2 profiel op gemaakt
    nu wachten tot de servo's bij hk voorradig zijn
    weegt nu 113 gram (beetje te veel) kom ik op als denk ik 201 gram en dat is 13,5 gr/dm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    met die belasting kan je gaan zweven ;) het ding mag zelfs 400-450gram wegen, dan nog zal t vliegen denk ik...

    wat je altijd kan doen om wat trager te landen, is je ailerons een graad of 10-15° naar beneden laten gaan (als je zender die programmatie toelaat)
    dan krijg je meer lift en gaat je toestel trager vliegen ook weer (weerstand)
     
  13. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Bij 400-450 gr zal ie inderdaad nog vliegen, alleen veel te snel.

    Dit draadje staat onder het topic Indoor/Parkflyers. Dat is dus per definitie vliegen in een beperkte ruimte. Hoe meer snelheid je vliegtuigje nodig heeft om in de lucht te blijven, hoe minder tijd je dus hebt tussen de muur links en de muur rechts (of de bomenrij links en rechts).

    Om nog maar te zwijgen over de constructieve gevolgen van een verdubbeling van het gewicht: die depron vleugeltjes plooien zo toe als je wat hard aan je stuurknuppel trekt bij volgas.

    Het werken met flaperons zoals dat dan noemt is in mijn ogen niet nodig. Hiervoor heb je 2 afzonderlijke servo's nodig, je hebt een computerzender nodig om te kunnen mixen (alhoewel de meeste zenders dit al voorzien) en het gebruik van flaperons veroorzaakt een duidelijke wijziging in het vlieggedrag, wat niet altijd wenselijk is.

    In de (model)luchtvaart geldt steeds: hoe lichter je bouwt, hoe beter het vliegt (uiteraard moet het wel sterk genoeg blijven)

    Welke invalshoek heb je gegeven aan je vleugel?
     
  14. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    er komen wel twee servos in de vleugel.
    ik heb een 5 grade hoek aan de vleugel gegeven zo als geadviseerd
     
  15. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Aangezien je geen striprolroeren (rolroeren over de volledige breedte van de vleugel) hebt, heb je er idd 2 nodig.

    5 grams servo's zijn ruimschoots voldoende. (Als ie echt als trainer bedoeld is - dus geen acro vliegen - dan zou ik zelfs nog lichter durven proberen).
     
  16. fireforx309

    fireforx309 Guest

    @ hans, met die 400gram trek ik het mss wat in het belachelijke, maar ik wilde gewoon zeggen dat die 113gram waar hij over sprak meeeeer dan licht genoeg is voor zulke toestellen :)

    en zoals ik zei, is het geen must, maar een mogelijkheid dat de ailerons als flaperons kunnen dienen... dat er 2 servos in kwamen was me duidelijk aan de hand van de foto ;) anders zou ik dit niet vermeld hebben.

    een 5grams HXT bv, is een goedkope servo die voor zulke trainertjes hun werk doen. ze centreren jammer genoeg slecht.

    ik ben benieuwd naar hoe het vliegt!

    als ie wat nerveus vliegt, kan je altijd de tippen van je vliegtuig schuin aanschuren (30° ofzo) en je kan er wingletjes op zetten, zo krijgt je toestel weer stabiliteit, en is je vleugel iets effectiever.
    en het ziet er nog stoer uit ook! ;)
     
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    nog nieuws hier??? :)
     
  18. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    spullen net besteld nu wachten

    Jesse
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2012
  19. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    spullen zijn binnen

    spullen zijn eindelijk binnen moest alleen wel 20 euro extra betaalen bij een besteling van 50 euro dus dat was wel :2gunfire:
    nu ik alles heb wil ik snel weer gaan werken aan het vliegtuig kijken hoe i het doet:D
     
  20. jesse1rc

    jesse1rc

    Lid geworden:
    14 apr 2011
    Berichten:
    80
    Locatie:
    rijsenhout
    vleugel is ook weer af

    [​IMG]
    das de vleugel nu de romp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina