iemand raad hoe ik het metalen tandwieletje gemakkelijk van het naafje krijg zonder te beschadigen... bovenaan zit een vijsje dit heb ik losgemaakt maar het tandwieletje moet er af zodat ik het blokje ertussen krijg waar dit onderdeel tussen krijg. onderaan is er geen probleem want de kogellager gaat rechtstreeks in het blokje enkel bovenaan moet het metalen tandwiel los zodat het blokje ertussen kan.
Tandwiel Ik zou het tandwiel op een tangetje laten steunen en met een rond asje of iets wat net zo dik of even kleiner is het asje eruit tikken. Dus goed ondersteunen en niet te veel geweld gebruiken zodat je niks beschadigd. Of een mini pullytrekker aanschaffen die komt ook van pas als je een tandwiel van een motor af moet halen. Succes
Of je neemt een klein hobbybrandertje met een heel spits vlammetje en je verwarmt voorzichtig alleen het tandwieltje (tandwieltje is van Alu, asje van staal, tandwielje zet sneller en meer uit). Als het goed is pak je hem er dan (voorzichtig) met een tangetje zo af.... Niet bloedheet stoken, da's nergens voor nodig, gewoon een graad of 100 tot 150.... Groet, Bert
ok bedankt voor de reacties, ga het eerst even proberen met het asje eruit te tikken... zo heb ik het ook gedaan met het vorige onderdeel om het van tussen de blokjes krijgen, maar ik vond dit nogal wat riskant met het nieuwe onderdeel. vooral ook omdat het gedeelte waar ik een asje opzet om het eruit te tikken, draad getapt is voor het vijsje en dit wil ik uiteraard niet beschadigen. ivm met het verwarmen... is het niet riskant om het achteraf dan terug goed te krijgen dat het voldoende spant rond het staafje? ik vind het wel één van de meest lastige onderdeeltjes...
Aluminium kan makkelijk 200 graden hebben zonder permanent te vervormen. Het word wel heel iets zachter dan, vandaar dat ik zei: "pak hem er (voorzichtig) uit met een tangetje." Maar het word ook weer niet "boterzacht" hoor.... Gewoon 5 sec dat vlammetje er op, en voorzichtig proberen. Wil ie niet, nog een keer 5 sec dat vlammetje er op, etc etc., net zo lang tot hij loskomt. Dat spannen rond het staafje is niet belangrijk: het poelie-tje word door het schroefje op zijn plek gehouden en de aandrijfkracht word over gebracht door de twee platte vlakjes. Zolang hij niet duidelijk "rammelt" zit dat wel goed. En komt ie iets losser te zitten, dan heb je alleen maar de volgende keer meer gemak met demonteren. Ik ben eerder bang voor de oplossing van tussen een tangetje leggen en met een stift het asje er uit tikken: als je de zijflensjes beschadigt, kunnen die de zijkanten van de riem op gaan vreten, en dan heb je ook een probleem, maar dan in de lucht.... En inderdaad wil je ook niet die schroefdraad beschadigen. Groet, Bert
Ik begrijp niet helemaal waarom je dat metalen tandwieltje van de as wilt halen? Als ik de manual bekijk, dan zie ik dat dit asje geklemd wordt tussen 2 stuks "tail drive gear mounts", een linker en rechter deel dus. Zover ik kan zien op de tekening hoef je geen tandwielje te verwijderen, het zou er gewoon tussen moeten passen
dat heb ik gisteren eveneens ontdekt door in de manual van align trex te kijken, probleem is dat ik een cpx bezit (align kloon)... en daar is de tail drive gear mount zoals de 2 blokjes van mainshaft, alleen kleiner. en ik weet niet met zekerheid of de align tail drive gear mount past op de cpx. overigens is het stukje waar ik mee bezig ben wel identiek aan het cpx kloon stukje. alleen de mounts verschillen
update, ik krijg het echt niet los... probleem is dat het echt klein is om vast te klemmen en ben bang dat ik het ga beschadigen. volgend plan is om een tail drive gear mount van align te kopen en deze te gebruiken om het te installeren. dan hoop ik enkel dat ik de tail gear mount kan plaatsen op een cpx frame?