probleempje met onderdeel trex 250

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door geeteeke, 8 mrt 2012.

  1. geeteeke

    geeteeke

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    90
    [​IMG]

    iemand raad hoe ik het metalen tandwieletje gemakkelijk van het naafje krijg zonder te beschadigen...

    bovenaan zit een vijsje dit heb ik losgemaakt maar het tandwieletje moet er af zodat ik het blokje ertussen krijg waar dit onderdeel tussen krijg.

    onderaan is er geen probleem want de kogellager gaat rechtstreeks in het blokje enkel bovenaan moet het metalen tandwiel los zodat het blokje ertussen kan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ettepet

    ettepet

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Den Helder
    Tandwiel

    Ik zou het tandwiel op een tangetje laten steunen en met een rond asje of iets wat net zo dik of even kleiner is het asje eruit tikken.
    Dus goed ondersteunen en niet te veel geweld gebruiken zodat je niks beschadigd. Of een mini pullytrekker aanschaffen die komt ook van pas als je een tandwiel van een motor af moet halen.

    Succes
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Of je neemt een klein hobbybrandertje met een heel spits vlammetje en je verwarmt voorzichtig alleen het tandwieltje (tandwieltje is van Alu, asje van staal, tandwielje zet sneller en meer uit). Als het goed is pak je hem er dan (voorzichtig) met een tangetje zo af....

    Niet bloedheet stoken, da's nergens voor nodig, gewoon een graad of 100 tot 150....

    Groet, Bert
     
  4. geeteeke

    geeteeke

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    90
    ok bedankt voor de reacties,

    ga het eerst even proberen met het asje eruit te tikken...
    zo heb ik het ook gedaan met het vorige onderdeel om het van tussen de blokjes krijgen, maar ik vond dit nogal wat riskant met het nieuwe onderdeel.

    vooral ook omdat het gedeelte waar ik een asje opzet om het eruit te tikken, draad getapt is voor het vijsje en dit wil ik uiteraard niet beschadigen.

    ivm met het verwarmen... is het niet riskant om het achteraf dan terug goed te krijgen dat het voldoende spant rond het staafje?

    ik vind het wel één van de meest lastige onderdeeltjes...
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aluminium kan makkelijk 200 graden hebben zonder permanent te vervormen. Het word wel heel iets zachter dan, vandaar dat ik zei: "pak hem er (voorzichtig) uit met een tangetje." Maar het word ook weer niet "boterzacht" hoor....

    Gewoon 5 sec dat vlammetje er op, en voorzichtig proberen. Wil ie niet, nog een keer 5 sec dat vlammetje er op, etc etc., net zo lang tot hij loskomt.

    Dat spannen rond het staafje is niet belangrijk: het poelie-tje word door het schroefje op zijn plek gehouden en de aandrijfkracht word over gebracht door de twee platte vlakjes. Zolang hij niet duidelijk "rammelt" zit dat wel goed. En komt ie iets losser te zitten, dan heb je alleen maar de volgende keer meer gemak met demonteren.

    Ik ben eerder bang voor de oplossing van tussen een tangetje leggen en met een stift het asje er uit tikken: als je de zijflensjes beschadigt, kunnen die de zijkanten van de riem op gaan vreten, en dan heb je ook een probleem, maar dan in de lucht.... En inderdaad wil je ook niet die schroefdraad beschadigen.

    Groet, Bert
     
  6. Breeem

    Breeem

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Tussen Arnhem en Nijmegen
    Ik denk dat het met groene locktite vast zit, dus een brandertje is geen slecht idee
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.861
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik begrijp niet helemaal waarom je dat metalen tandwieltje van de as wilt halen?
    Als ik de manual bekijk, dan zie ik dat dit asje geklemd wordt tussen 2 stuks "tail drive gear mounts", een linker en rechter deel dus.
    Zover ik kan zien op de tekening hoef je geen tandwielje te verwijderen, het zou er gewoon tussen moeten passen :confused:
     
  8. geeteeke

    geeteeke

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    90
    dat heb ik gisteren eveneens ontdekt door in de manual van align trex te kijken,
    probleem is dat ik een cpx bezit (align kloon)...

    en daar is de tail drive gear mount zoals de 2 blokjes van mainshaft, alleen kleiner. en ik weet niet met zekerheid of de align tail drive gear mount past op de cpx.

    overigens is het stukje waar ik mee bezig ben wel identiek aan het cpx kloon stukje. alleen de mounts verschillen
     
  9. geeteeke

    geeteeke

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    90
    update, ik krijg het echt niet los... probleem is dat het echt klein is om vast te klemmen en ben bang dat ik het ga beschadigen.

    volgend plan is om een tail drive gear mount van align te kopen en deze te gebruiken om het te installeren.

    dan hoop ik enkel dat ik de tail gear mount kan plaatsen op een cpx frame?
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Don't force it, just take a larger hammer.
     

Deel Deze Pagina