FG bougie snel kapot?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door fastrockets, 9 mrt 2012.

  1. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    dat is olie om snijplanken in te oliën.. lijkt me niet echt tof voor je blokje.
    Maar verstandig besluit om voor de goeie olie te kiezen.
     
  2. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Daar komt het fabeltje weer dat de bougie "koffiekleurig" zou moeten zijn om aan te tonen dat de carburateur juist is afgesteld... Inderdaad een FABELTJE.

    Er zijn rijders die net zo lang blijven rommelen met de afstelling tot ze een "koffiekleurige" bougie hebben om er vervolgens achter te komen dat de zuiger en de cilinder toch wel erg snel versleten zijn.

    De kleur van de bougie wordt mede bepaald door het merk olie welke je gebruikt voor je mengsmering... en niet allen geven een "koffiebruine" kleur op je bougietje.

    Het komt wel eens voor dat een bougie "vet slaat"... motor stopt er dan mee. Bougie ff schoonmaken met een borsteltje en remmenreiniger en rijden maar weer.

    Stel de carburateur zo af dat je motor onderin netjes loopt en mooi oppakt zodra je meer toeren gaat draaien... de kleur van de bougie vergeet je maar even...
     
  3. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Zo nu olie gekocht voor mijn luchtfilter opnieuw in gevet het is veel dikker. met een nieuwe bougie hij start in een half trekkie ;)! mooi toch
     
  4. RonW

    RonW

    Lid geworden:
    27 apr 2007
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Ommen
    Hoe doe je dat toch,,,,,,,
    Inveten met olie, of inolieen met vet.
     
  5. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    1. plastic zakje
    2. Filter in het zakje
    3. Olie in het zakje
    4. Knijp knijp knijp
    5. Vet luchtfilter
    6. grrr.
     
  6. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    @ Mari :Ik heb toch niet gezegd dat de bougie koffie bruin moet zijn dat maak jij ervan. ( is over het algemeen wel de bekendste)

    voor zover ik weet kan de kleur wel varieren maar een zwarte bougie duidt meestal op een slechte verbranding (kool is altijd zwart) dus je kut wel degelijk iets aflezen aan de kleur van een bougie
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Prima! Als je een luchtfilter inoliet, moet dat minimaal een dag drogen voor je het gebruikt. Liever twee. Doe je dat niet, dan trek je de helft van die (nog veel te dunne) olie de motor in, alsmede de oplosmiddelen die er in de andere helft zitten, en die oplosmiddelen tasten je smeerfilm weer aan. M.a.w. je bent nog steeds niet slim bezig....

    Da's de reden dat ik minimaal twee filterschuimpjes per filter heb: als ik een luchtfilter schoon moet maken, wissel ik het met het klaarliggende schone, ingeoliede en gedroogde filter. Kan ik direkt weer rijden en ik heb alle tijd om het vuile filter schoon te maken (gaat gauw drie dagen overheen namelijk als je het goed wilt doen: wassen, een dag drogen, inolieën en dan weer een dag drogen)

    Nee, die kleur kun je NIETS aan zien. Als je normaal je motor "koud laat draaien" (na het rijden/vliegen een minuutje stationair laten lopen om de ergste hitte kwijt te raken) is de bougie ALTIJD vettig en tamelijk donker tot zwart.
    Je kunt alleen wat aan de bougie zien als je gelode benzine en minerale olie gebruikt en de motor uitzet terwijl hij belast word en dus nog bloedheet is (maar dat is weer slecht voor je motor): Toen er nog met tweetakt in de motor Grand Prix gereden werd, zetten de coureurs, als de afstelling gecontroleerd moest worden, hun motor al accelererend met de killswitch uit vlak voor ze de pitts in gingen, en dan rolden ze in de vrijstand het laatste stuk tot aan de pitbox. want de lengte van de pitlane rijden op de motor (dus nagenoeg stationair ongeveer 10~20 seconden rijden dus) is al voldoende om het "bougie-beeld" volledig te verknallen. Een monteur kan er dan niets meer aan aflezen.
    Al voor de viertakt, met de komst van de ongelode benzine en de synthetische olieën word het "lezen van de bougies" echter al niet meer toegepast, domweg omdat er niets meer te zien valt. Je kunt dit iedere motorfietsmonteur navragen....

    Groet, Bert
     
  8. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ja maar ik heb er ook nog niet mee gereden >.<
     

Deel Deze Pagina