irvine 40 abc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door peerku, 11 mrt 2012.

  1. peerku

    peerku

    Lid geworden:
    11 mrt 2012
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oosterhout
    heeft iemand ervaring met de irvine 40 abc.
    en ook de vraag of deze met een speciale demper stiller te krijgen is:help:
    ik mag namelijk niet hoger dan 75 db komen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Auw:( Ga je met dempen alleen niet redden vrees ik. Die Irvines zijn goeie motoren maar draaien heel wat toeren (waardoor ze janken). Met een grotere prop monteren red je het niet (aangezien het maximum koppel in de hogere toeren wordt geproduceerd).

    Stevo
     
  4. razor

    razor Guest

    als je hem stiller wilt hebben, moet je een zimmerman demper monteren of een reso pijp, scheelt een slok op een borrel, en dan kan je ook rustig een grotere prop draaien.

    zelf gebruik ik de 11X7 met de standaard stille demper en met een reso een 12X7 of 11X8

    eventueel kun je ook een merker potje gebruiken.
     
  5. guardian

    guardian

    Lid geworden:
    16 jan 2010
    Berichten:
    152
    Ik heb zo'n Irvine zelfs in een van mijn heli's zitten. Niks mis mee ;)
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, maar 75 dB ga je niet redden bang.... Ik zou niet verbaasd staan dat je dat met sommige electro modellen al niet eens haalt....

    Groet, Bert
     
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Volslagen onzin.

    De moderne Irvines (al sinds eind jaren 90) zijn juist ontworpen om een hoog koppel te leveren op een relatief laag toerental en zijn dus juist relatief erg stil.

    Zoek een prop waarmee je beneden de 9000 toeren blijft en gebruik de irvine demper.

    Voor het beste resultaat:
    - motor ophangen in swingrubbers
    - APC propellor (nee geen ander merk, alleen APC)
    - kies voor een prop met een hogere spoed en een lagere diameter.
    - zorg voor een toerental van max. 9000 rpm
     
  8. razor

    razor Guest

    met de standaard stille demper maakt hij gemiddeld 81 Db... met een zimmerman 77Db
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    De volledige draadjes die ron aangaf gelezen? of gewoon onmiddellijk besloten dat het onzin is....

    Heb zelf een Mk III gehad (met zwarte carb) Vond een 10 x6 enig maar had een hekel aan te grote props (heet lopen). Kwam van Hobby in te Waalwijk die ze nog verdeeld heeft.

    Die op de foto van TS is een Mk IV die van het net komt, de vraag is dan ook welke TS in het bezit heeft.

    Stevo
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik niet.
     
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Don t worry. Ik heb drie irvines gehad en weet wat ik zeg. Wat jij schrift is onzin.
     
  12. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    75 db is nog maar ongeveer 1/3 deel van het volume van 80dB, dat is een hele uitdaging.
    Sommige kleine motoren kunnen dit wel halen, maar voor een 40 zul je goed je best moeten doen. Dan beginnen allerlei andere trillingen in de kist ook een rol te spelen.
    Hangt niet alleen van de motor en prop af.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ooit eens met een heli 78 dB gehaald. Dat was met een romp "vol" schuimrubber, GEEN hoogtoerige propeller, de inlaat IN de romp (dus veel minder aanzuiggeluid) en hooverend (dus niet op vol vermogen) en een RD uitlaat, vergelijkbaar met Zimmermann.

    Ik denk dat 77 dB een hele kluif is, 75 dB acht ik (nagenoeg) onmogelijk, zelfs met de motor op rubbers en een geluidsgedempte motorkap.

    Kon wel eens een hele kluif worden.
    Zelfs als een Irvine daadwerkelijk "laagtoerig" en daardoor "relatief stil" is, scheelt je dat hooguit 0.5 tot 1 dB t.o.v. "gewone" motoren, en dat is al behoorlijk veel.

    Groet, Bert
     
  14. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Waarom 75 Db?

    Staat het eerste woonhuis op 50 meter van het vliegveld of zo? je mag 45 Db aan de gevel meten van van het eerste woonhuis in de nabijheid van jullie vliegveld in een bewoond gebied en 40 Db meten aan het eerste object in een stilte gebied.
    Is jullie club roomser dan de paus of heeft jullie bestuur in de milieu vergunning zichzelf zo beperkt?
    75 Db gaat wel lukken wanneer de motor een E prop heeft en niet sneller ronddraaidt dan 7000 toeren, aanzuig uit de romp en de motor op trillings rubbers gemonteerd, en een 3 kamer demper met minimaal 20X het volume van de cc inhoud in dit geval dus 80 kubieke centimeter, maar beter is een groter vollume.

    Groet Ger.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je heel weinig geluid mag maken is de Q40 beter. Kan wat minder toeren draaien en wordt met een stille demper geleverd.
    Ik weet alleen niet of hij nog geleverd wordt.

    Motor op rubbers, een goede stille prop (APC), props balanceren etc, dan moet het kunnen. Hangt ook van het model af, sommige modellen hebben mee resonaties etc dan andere.

    Gerben
     
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Bij ons op de voormalige vliegbasis Valkenburg hebben we ons te houden aan de volgende normen. 79db voor viertakt, 74 db voor tweetakt. Die 74 db wordt aangehouden omdat een tweetakt een snerpender geluid produceert. Eigenlijk als je het goed bekijkt lopen we qua normering ernstig achter nl. een electro ZAGI met duwprop komt al gauw boven de 80db en daar voor geld geen beperking; vreemd eigenlijk. Back to topic. Voor wat betreft die 79db voor viertakt dat is geen probleem, alleen je hebt wel een andere demper dan die standaard geleverd wordt. Voor tweetakt is het lastiger maar kan wel zie; gezocht-uitlaat-super-tiger-90-2-takt-motor-cry permalink 13. Verder heeft just engines een ruime sortering dempers die redelijk geprijsd zijn. Ook nuttig deze link; Flying Sites - R/C Aero Portal - HOW TO - NOISE REDUCTION

    Verder zou ik het als volgt doen;

    Motor op rubbers.

    Schuimplastic tussen de vleugels en de romp.

    Motor minder toeren laten draaien. Kiezen voor grote prop. hoe meer toeren hoe lastiger stil te krijgen

    Een nademper plaatsen, de Irvine dempers zijn al redelijk stil te noemen dus maak daar ook gebruik van.

    APC prop gebruiken, blijft de stilste prop.

    Inlaat dempen door aan te laten zuigen via siliconenen slang in de romp.

    Ik zou in ieder geval niet gaan voor die E-prop. Ik heb het in de praktijk gezien dat een E-prop uit elkaar knalt door de arbeidstik van de verbrandingsmotor.


    Succes met het stil maken van de motor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ger, bij dergelijke lage toerentallen is een e-prop (zwakker dan een verbrandingsmotor prop) geen probleem, nog veilig blijkbaar?
     
  18. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Ron. die 7000 is alleen voor het geluid genoemd, een goede E prop doet makkelijk 12000 in de middenrange maten omdat 'bijna' alle props uit glas/kool fiber zijn gemaakt, slechts enkele, vaak kleine, zijn van plastic.

    Groet Ger.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het enige waar de "E" props moeilijkheden mee kunnen krijgen is het niet constant draaien van een verbrandingsmotor. Bij iedere verbranding krijgt de krukas en dus de prop een tik. Dat is het gene wat die props op den duur sloopt en niet het toerental.
    Het maximale toerental van alle props ligt daar waar de luchtstroming rond de tips nog net onder de geluidssnelheid blijft. Veel fabrikanten hebben er een soort vuistregel voor maar die blijft meestal ruim binnen veilige grenzen. Dat is natuurlijk om te voorkomen dat de fabrikanten verantwoordelijk kunnen worden gesteld als er iets mis gaat.
    De fabrikanten zullen dus ook alle verantwoording afwijzen wanneer je een "E" prop op een verbrandingsmotor zet!
     

Deel Deze Pagina