Bouw Douanevaartuig Albatros.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door danny56, 16 mrt 2012.

  1. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Beste forumgenoten.

    Een week geleden ben ik begonnen aan het bouwen van douanevaartuig Albatros.
    Dit scheepje heeft haar dienst gedaan sinds 1954 in Vlissingen en ondergaat momenteel een gehele refit in Roemenie. ( www.albatros.com.ro )
    het is mijn eerste modelbouwproject dus ik zal nog steeds veel moeten lezen en leren op het forum. Maar met behulp van dit topic is advies ook altijd welkom.

    Allereerst heb ik een set tekeningen gekregen van het NVM. Zij hadden de tekening op de website staan.
    Ik heb van alle tekeningen een scan gemaakt en heb de schaal 1-50 veranderd naar 1-20.
    Zo wordt deze boot niet een kleine 50cm maar 120cm.

    Ik heb alle spanten van BB naar SB gekopieerd en heb elk spant uitgeprint.
    Alle printen met bison spuitlijm op het multiplex geplakt en ben ze uit gaan zagen.

    Ik wilde een vloer in het schip hebben met daaronder een stukje kiel tussen elk spant. Al deze delen heb ik haarzuiver op lengte afgezaagd zodat elke afstand tussen het spant gewaarborgd blijf. Op deze manier zou je haast het model rechtop kunnen bouwen.

    De bedoeling is om het schip buitenom en binnenin van een laag polyester te voorzien.
    Alle houten delen worden verlijmd met epoxylijm.

    Ik heb afgelopen week gesproken met een 82 jarige modelbouwer die een dertig jaar geleden dit model ook gemaakt heeft. Deze heer heeft de boot in 1-50 gebouwd , zie ook bijgaand een foto hiervan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het achterste gedeelte vanaf het grootspant zit nu in elkaar. Ik heb per twee spanten secties gemaakt en zo de eerste vier secties aan elkaar gelijmd.

    Voor de verschansing heb ik van karton een mal gemaakt en deze wil ik maandag uitsnijden uit 0,6mm rvs plaat. Dat is mooi buigzaam voor over de boeg en het strookt mooi mee over het schip.

    Deze verschansing is bij voorbaat tijdelijk. Zodra het polyester erop zit kunnen de spantjes aldaar weg (die ik al deels doorgezaagd heb), en dan kan eventueel het rvs gedeelte ook weg. Ik ben er nog niet over uit hoe en of ik dat doe.
    Morgen zal het rompconstructie wel in elkaar zitten dus als dit meezit ga ik dan de vloeren, de spanten en de kiel afschuren tot het juiste model.

    Van origine heeft had dit schip een enkele Stork Ricardo erin staan, geen boeg of hekschroef. Ik zit te twijfelen om er daarom twee motoren in te zetten.
     
  3. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    ziet er netjes uit;)

    Jan
     
  5. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    Dus daar is de Albatros gebleven... Ze hebben de verbouwing van de 1:1 in ieder geval heel erg netjes aangepakt. Benieuwd wat ze met de motor gedaan hebben.

    Ik denk dat het tijd is om te kiezen of je hem bouwt als douane-schip 'toen' of als 'yacht' nu. Gezien de ruimte in het model is 1 motor eenvoudiger?

    Ik heb fotos van binnen en buiten waaronder 2 van het onderwaterschip. Stuur maar een berichtje als je interesse hebt.
     
  6. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mag ik vragen hoe oud je foto's zijn? Wij zijn eigenaar geweest van de boot sinds 1998 dus de details kan ik na 12 jaar schilderwerk wel dromen. Maar oude foto's zijn altijd leuk.

    Ik wil de boot maken zoals ze was toen we haar verkochten. Niet zoals douaneschip uit de vroege jaren. Het moet een herinnering worden aan de tijd die wij met haar doorgebracht hebben.
    Dat wil zeggen; marineblauwe romp, helder witte opbouw en grijze dekken. Geen opbouw boven de machinekamer. daar heb ik jaren over nagedacht en nu ik de opbouw zie na de refit, ben ik erg blij dat ik dat nooit gedaan heb.

    Enkele details zal ik wel weglaten zoals het dichtgelaste railingwerk aan het achterschip en de door mij destijds geinstaleerde hydrolische kraan.

    Binnen heb ik 220 mm breedte voor de installatie. Dat moet toch voldoende zijn. Ik ben al de hele avond aan het spitten wat voor motorisering erin zal moeten komen. Man man wat een keuze. Misschien eerst maar eens drijven om te kijken wat voor gewicht er in kan.

    De motor is eruit gehaald vanwege het feit dat de nieuwe eigenaar de middelandse zee wil bevaren. Dan is Stork niet een handig merk als je wat nodig hebt.
    Ik meen dat er nu een 400 pk cat in staat.
    Wel zonde. de oude stork heeft ons nooit en te nimmer een foute slag gegeven en kracht te over.
    Ik hoorde van de nieuwe eigenaar dat de boot 10 cm omhoog kwam toen de motor en koppeling eruit gehesen werden.
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2012
  7. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    De foto's zijn uit begin 2006 toen hij te koop lag, dus dan toont het je niet meer dan je al weet. Ik blijf dit draadje volgen, benieuwd hoe hij vaart.
     
  8. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Dag Danny. Het ziet er allemaal goed uit. Het is leuk weer een model van een Rijkswaterstaat boot er bij. IK heb de EEMS boeien legger.1:20 De WADDENZEE inspectievaartuig visserrij.1:20 De Waddenzee gaat komende zondag voor het eerst varen. Sucses Grt Rob.
     
  9. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb de Waddenzee net even bewonderd. Mooi werk Rob. Heeft Walter niet een avatar van de Waddenzee?
     
  10. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Hoi Danny. WalterK heeft de Waddenzee 1:1 en woont er ook op. Walter heeft alle tekeningen en foto"s op dvd gezet. Die dvd heb ik gekocht. Ik ben er van de winter lekker me bezich geweest,een leuke boot om tebouwen.Komende zondag varen.
     
  11. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ok Rob , vandaar dus. Leuk dat je haar ook 1-20 schaal maakt. Ik vind dat een mooie maat.

    Even een kleine update. Het spantencasco staat haast volledig in elkaar. De lijm wil nu eenmaal niet sneller drogen dan ik zou willen. Maargoed dan is het ook wel een van de sterkste lijmen die ik ken. Eenmaal een dag gedroogd krijg je niets los zonder dat het hout het begeeft.
    Alleen het achtersteven moet er nog aangebouwd worden.
    Dan zal ik het hout afschuren, de bodem volpurren&afschuren en wederom een foto maken.
    Dit is de eerste foto waar het casco daadwerkelijk ligt. Tot aan het samenstellen van het voorste en achterste gedeelte, vanaf het grootspant gezien, is alles staande gebouwd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik kon het niet laten een rolletje tape te pakken. De boel stond toch te drogen.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vanmiddag uit werk direct de schuurmachines tevoorschijn getoverd.
    Ze heb ik de kiel eerst afgetekend, afgeschuurd en daarna ben ik de vloeren af gaan schuren.
    En toen werd het buiten donker. Morgen de spanten schuinen, voorsteven en achtersteven afschuren en dan gaan we de de kiel volschuimen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Rob Haan

    Rob Haan

    Lid geworden:
    11 jul 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    spaarndam
    Dag Danny. Waarom vol purren?
     
  15. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb geleerd op dit forum van Adam dat horregaas een prima drager is voor glasvezelcomposiet. Alleen is het in model trekken van het horregaas op sommige plaatsen lastig.
    Tevens wil ik in de boot een drijfmiddel creeeren.

    Zodra je de horizontale vloer in de boot maakt, kun je vanaf die lijn het gaas naar de verschansing opspannen in een rechte lijn zonder al te veel krommingen. Dat maakt het opspannen een stuk gemakkelijker.
    Zo krijg ik geheel achterin en voorin het schip ook een geschuimd gedeelte.

    Ik ga midden deze week even naar Workum om epoxymaterialen te halen.
    Komend weekend wil ik er twee lagen 120 grams keperweefsel overheen plakken.

    Dus heb ik nog 4 dagen voor het schuimen, de verschansing erop plakken en het gaas opspannen.
     
  16. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag al het schuurwerk op de spanten afgerond en de romp onder de vloer geheel volgeschuimd met purschuim.
    Morgen ga ik het schuim afsnijden, het hout bewerken met injectiehars en dan kan de tijdelijke verschansing er op.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    je begon ze goed en nu nou ja heb er eigenlijk geen woorden voor.
    een beetje heel super jammer.
    waarom spijker je er niet eerst wat latten op en dan van dat speciaal gaas er op. hoef je hele ding niet vol te puren en extra drijf vermogen op deze manier is ook onzin om dat je al een dicht luchtkamer daar onder krijgt straks als de huid er op zit. hoop dat het je gaat lukken nog op deze manier ik zou er eerst nog laten op spijkeren:D
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Eigenlijk denk ik in dezelfde lijn. Extra drijfvermogen creëer je in ieder geval niet. Alles wat je erin stopt dat zwaarder is dan lucht vermindert het drijfvermogen.
    Voor de rest vond in het "skelet" er ideaal uitzien om te beplanken. Met lange latten/planken krijg je dan van nature vloeiende lijnen, terwijl je na het schuren van wat je nu hebt het gevaar houdt dat je een "ribbenkast" blijft zien.
    Je hebt het over de verschansingen, hoe ga je die aanbrengen? Als je die wel gaat beplanken krijg je toch een "stap" naar de bodem?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  19. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik zou het schuim er terug uit halen en zoals iedereen zegt met latjes bespijkeren als je dat dan op schuurt dan krijg je een veel beter rezultaad lijkt mij

    grtn Brecht
     
  20. danny56

    danny56 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 sep 2009
    Berichten:
    299
    Locatie:
    Leeuwarden
    Schuim of geen schuim. Planken of geen planken.

    Waarom ik dit zo doe zal ik uitleggen.

    Ik heb geschreven dat ik een drijfmiddel wilde in de boot. Geen drijfvermogen vergroten. Je kunt immers het drijfvermogen niet veranderen van een boot tenzij je de rompvorm gaat veranderen.

    Daarintegen beinvloed ik het draagvermogen van het model wel ja. Met 150 á 180 gram schuim. Ik kan het gewicht van het schuim rekenkundig aftrekken van het totaal te beladen gewicht tot de waterlijn.
    Dat geeft helemaal niks aangezien ik zeker ballast nodig heb.

    Waarom schuim, wat bedoel ik met drijfmiddel?
    Of ik de kiel nu met schuim vul, of luchtledig maak heeft geen invloed op het feit dat ik wil dat de boot blijft drijven als hij in geval van rampspoed vol zou lopen met water.
    Hoe zuur zou het immers zijn als je maanden werk zou zien verdwijnen onder het wateroppervlak? Dat willen we niet.

    Maar dan nog, waarom schuim?
    Stel, je vaart een gaatje in je romp. En je hebt plankjes gebruikt. Dan krijg je direct vocht in je boot op een plek waar je niet meer bij komt.
    hoe droog je dat? Hoe repareer je het?
    Maar met een celdichte purschuim, dan blijft de schade beperkt tot het gaatje wat je hebt in de romp. het water zal niet snel verder dringen in de romp.
    Tevens kun je het gaatje veel makkelijker vullen omdat je reparatiemiddel niet in het gaat door de romp valt.
    -Daarnaast is het schuim veel sterker en stijver dan latjes.
    -Het schuim voegt geen overtollige dikte toe aan het model(hout, lijm en polyester. Elke millimeter op het model zou 20mm in het echt zijn. De huidbeplating van het orginele schip is ook niet 60 of 80mm dik.

    Wat ik niet begrijp is waarom je een pu schuim niet zou kunnen vormen?
    Er is haast niets anders wat zo gemakkelijk te bewerken is als dit spul.
    We hadden de hele romp op de boeg na vanmiddag in een uurtje in model.
    Mijn zoon sneed het overtollige schuim met een mes weg en met het juiste gereedschap is het kinderwerk.
    Hoe lang duurt dit als je plankjes moet zagen en moet plakken?

    En wat betreft het stroken van de romp, dat ging helemaal perfect.
    We hebben een strookje schuurpapier op een dun plankje voor het bolle werk en een spuitbusje met schuurpapier voor het holle werk. het plankje kun je mooi bol over de romp leggen tijdens het schuren dus nergens geen vlakke plekken tussen de spanten.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina