Bouwverslag JePe MIG29

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door koelma, 14 mrt 2012.

  1. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Bouwverslag JePe MIG29

    Beste allemaal,
    Vandaag woensdag 14 maart ben ik begonnen met het bouwen van een MIG29 van JePe. Dit is iets heel nieuws voor mij. Ik heb namelijk nog nooit een model gehad met een fan unit, dit model heeft er zelfs wel twee! Ik heb gekozen voor twee fan’s van 70mm die op 6S 2Kg stuwkracht kunnen leveren en met een uitvoersnelheid hebben van wel 300km/uur. Dat moet gaan als de brandweer :zon:. Ik heb deze fan’s gekocht bij JePe en lopen heel erg mooi. Afgelopen zaterdag ben ik bij JePe geweest en wat een prachtige modellen heeft hij, veel moois voor de toekomst !! :p
    Het model is in het begin vooral veel ‘piepschuim’ wat geheel met glasvezeldoek zal worden bekleed en op deze manier heel stevig moet worden. Ik heb ernstig getwijfeld maar gekozen om mijn eerste model zonder landingsgestel uit te rusten om wel drie redenen, het veld van mijn club is niet geheel vlak en dan komen er wel heel grote krachten op de wielen, het spaart weer gewicht en als laatste ik bespaar ik ook in de kosten. Mogelijk als ik later meer ervaring krijg zal ik in een later model wel een landingsgestel inbouwen. Ik vind het eigenlijk ook wel jammer want het staat wel heel mooi zo’n uittrekbaar landingsgestel.

    [​IMG]

    Het bouwen begint met het bekleden van de binnenkant van de cockpit met een stuk glasdoek, dat gaat heel veel gemakkelijker dan gedacht, daarna de twee neusdelen op elkaar gelijmd met PU (constructielijm).

    [​IMG] [​IMG]

    Dit moet even drogen, morgen weer verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Dag 2:

    Vanochtend vroeg even snel het achterste gedeelte (bovenkant) gelijmd en gefixeerd met wat tape.

    [​IMG]

    en

    [​IMG]

    Vanavond bleek dit al mooi gedroogd en ben ik begonnen met het aanpassen van het inlaatkanaal, dit gaat dmv 1,5mm balsa op maat snijden, bijschuren en verlijmen. Om de zorgen dat alles goed op zijn plaats blijft gebruik ik spelden om de balsaplankjes op hun plaats te houden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wederom laten drogen en morgen weer verder…
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Leuk uitgebreid verslag tot nu toe, abbotje, ben benieuwd naar de vorderingen :).
     
  4. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    MIG29 Vervolg

    Begonnen met het met glasdoek bekleden van de beide tunnels. De volgende kan je eenvoudig delen die uitsteken afsnijden. Dit is de onderkant van het toestel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    OEPS vergeten om de servo kabels door te voeren, even opensnijden en dan opnieuw glasdoek plakken. Ik wil zowel flaps als ailerons, dus twee servo kabels per vleugelhelft.

    [​IMG]

    Dit zijn de fan's

    [​IMG]

    Daarna de Fan's de aansluitdraden verlengen en op de toekomstige plek leggen of alles gaat passen. Ik weet dat de aansluitdraden niet heel lang mogen zijn maar ik wil laten nog graag bij de regelaars kunnen komen. Ik zal eerst wel een keer proefdraaien voordat ik de onderkant bevestig.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Zet hem op!
     
  6. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hoi Dennis en R!,

    Bedankt! Ik ben heel erg benieuwd hoe deze MIG29 gaat vliegen. Ik heb al wel verschillende filmpjes bekeken op internet en dat beloofd veel :banana:

    groet,
    Frank
     
  7. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Jepe is zoiezo mooi spul. En doet het erg goed :). Heb zelf geen EDF, maar dat komt omdat ik meer van jankende brandstofspeedmotoren houd ;).

    Vind het wel mooi spul en leuk om eens zo een uitgebreid verslag te zien. Meestal is het bij een paar foto's sloes, altijd erg jammer.

    Dus bouw ze nog en keep 'm coming :)
     
  8. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    schoon schuimpje....ik volg dit wel even.....:p
     
  9. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Het valt me op dat het best nog wel veel bouwen is dat schuim spul. Ik ben persoonlijk niet zo van het schuim. Maar dit ziet er degelijk uit.

    Ga zo door.

    Gert-Jan
     
  10. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    om eens curieus te zijn, wat kost dit schuim(pje).....?
     
  11. damjaco

    damjaco

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Deurne
    Er zijn verschillende prijzen te vinden op de webshop van Jepe.
    MIG-29 FastFoam - JePe

    Succes met de bouw.

    Groeten Hans
     
  12. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Vervolg

    Ik ben begonnen met het verwijderen van een paar stukjes van de vleugel volgens de beschrijving, ik neem aan dat het vleugel daardoor nog vlakker wordt dan hij al is. Verder heb ik de achter lijst van zowel de hoofdvleugel als van het stabilo spits geschuurd zoals JePe heeft aangegeven.

    [​IMG]

    Daarna de bedrading naar het stabilo getrokken en de motorsteunen gemaakt. Het middenstuk heb ik uit een stuk gemaakt omdat dat mij steviger lijkt. Aan de onderkant van de motorsteunen heb ik 3mm zelf borgende moertjes gelijmd omdat ik dan de fan’s eenvoudiger op een later moment kan monteren en demonteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo lijkt het al heel wat, nu de onderkant gaan verlijmen. Ik heb al wel een foutje ontdekt want het linker stabilo heb ik per ongeluk 0,5 cm meer naar voren gelijmd dan de rechter. Geen idee wat hier de consequentie van zal zijn. Mogelijk valt het mee :confused:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    vervolg (onderkant in de epoxy zetten)

    gisteren wat gaten met Easy Filler "geplamuurd" en vandaag geschuurd. De romp is nu klaar om de onderkant in de epoxy te zetten (met glasdoek). Ik wil namelijk kunnen landen op zijn buik dus daarom zal ik de onderkant met een dubbele laag glasdoek en epoxy verstevigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aanbrengen van epoxy doe ik maar even in de schuur. Wat me opvalt is dat deze epoxy helemaal niet ruikt ?!? Ik heb een klein kacheltje bij de Gamma gekocht voor maar 12 Euro om de schuur tijdelijk te verwarmen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo nu weer 24 uur laten drogen en morgen weer verder.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Vorderingen zien er goed uit! Blijf het volgen.
     
  15. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Vervolg week 14

    Hierbij het vervolg op het bouwen van de Mig29.

    Ik heb eerst nogmaals een laag aangebracht op de onderkant van glasdoek met epoxy. Dit bijzonder stevig geworden en goed genoeg om op te kunnen landen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik op de rest van het model ook glasdoek aangebracht met de PU finish op waterbasis. Dat werkt echt fantastisch en is ook beter voor het milieu (neem ik aan 8-O).

    [​IMG]

    Daarna de flap en dergelijke uitgesneden en gevijld zodat deze nu kunnen bewegen, ze gaan nog een beetje stroef maar mogelijk is dat niet echt een probleem. Verder de gaten gemaakt voor de servo’s. Aan het uiteinde van de vleugel steken ze een paar mm uit, maar ik wil niet door en door gaan. Uiteindelijk plaats ik er toch een kapje over en dan valt het niet hoogstwaarschijnlijk ook niet meer op.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Staartvlakken gelijmd en cockpit bevestigd. De cockpit kan eenvoudig worden losgemaakt met een mooie constructie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo lijkt het al heel wat. Morgen op de staartvlakken glasdoek aanbrengen en dan kan ik een eerste laag verf aanbrengen. Ik ben van plan om grijs als ondergrond te gaan gebruiken met daarop twee kleuren blauw als camouflage vlekken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Het begint er al op te lijken!!
     
  17. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik moet ook wel gaan opschieten omdat ik deze graag mee wil nemen naar de rookie meeting in Karbach op 20 april.
     
  18. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    vervolg 14 april

    Servo’s in de vleugel gemonteerd, ik maak gebruik van scharnierende armen omdat de hoek waarin de servo’s bewegen anders is dan de stuurvlakken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Servo draden gesoldeerd en in de vleugel laten verzinken en deze dan weer geplamuurd.

    [​IMG]

    Mig29 heeft nu een kleurtje gekregen. Ik zou eigenlijk dit weer moeten schuren, plamuren en opnieuw moet en gaan spuiten maar dan heb ik hem niet op tijd klaar. Het is maar de eerste keer dat ik zo’n soort model maak dus de volgende keer beter :yes:. Ik ga nog wel een paar extra kleuren aanbrengen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Ga je het redden voor het weekend????
     
  20. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ready for takeoff

    Nog even doorgewerkt en hij is nu wel klaar voor het weekend. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij vliegt :p.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier krijg je een indruk hoe groot hij is.

    [​IMG]

    Ik heb naast het grijs een paar onderdelen zwart gespoten, dan ziet het net wat leuker uit.

    [​IMG]

    Zonder accu's weegt de M ig29 2,3kg. Mijn 6 cellen pakketten wegen 673g per stuk dus het geheel komt op 3,6 kg en dat voelt best zwaar 8O, zoals ik al heb aangegeven ik ben heel benieuwd !!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina