MBF-project: Doppelraab

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jitze, 26 apr 2010.

  1. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Deze nog maar eens van onder het stof halen. Was al verdwenen naar pagina 9:rolleyes:

    De weinige vrije momenten dat ik de afgelopen weken had heb ik gebruikt om toch nog wat verder te werken aan de Doppelraab, metname aan het stabilo/hoogteroer.

    Die zijn ondertussen bijna af, ik heb geen foto's van tijdens de bouw (vergeten:confused:) maar wel van het resultaat tot nu toe.

    [​IMG]
     
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    De laatste dagen weer wat kunnen verder werken aan de Doppelraab met volgende foto's als resultaat.

    Met het mooie weer mocht hij ook voor het eerst naar buiten:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Doorgaan

    Ziet er goed uit.
    Blijven doorgaan.

    Mgv,
    Aurectar
     
  4. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Wauw!
    Dat gaat de goede kant op. Moet voldoening hebben geven hem zo even in elkaar te kunnen zetten;)

    Succes verder!
     
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    zo, dat gaat al lekker hier! De mijne is nog niet zo ver...

    Even een vraagje. Ik zie dat je de onderste stringer nog niet in de vleugeltip hebt zitten. Zelf heb ik die ook nog niet verlijmd omdat ik niet wist wat het meest scale is. Er zijn 3 opties:
    - bovenste stringer rechtdoor laten lopen en onderste oplopend naar boven
    - onderste stringer rechtdoor laten lopen en bovenste aflopend naar beneden
    - iets ertussenin

    zelf was ik geneigd tot het laatste.
     
  6. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ik zat met dezelfde bedenking. En als ik foto's en 3d-views bekijk lijkt mij optie 1 de meest schaal juiste oplossing. Vandaar dat er bij mij bovenaan 1 rechte ligger is en onderaan dus in 2 delen.
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Da's goed om te weten, bedankt! Ik zal hem dan ook zo bouwen.
     
  8. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Nog even een vraagje.

    Ik neem aan dat er best tipverdraaing komt in de vleugel?
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik heb daar ook al eens naar gezocht en er weinig over gevonden. Ergens stond iets over 2 graden, maar ik weet nie meer waar.
    Ik denk wel dat het handig is om te doen. Je zou hem nu gewoon recht kunnen bouwen en dan met het folien de tipverdraaiing erin kunnen krimpen.
     
  10. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Daar heb ik ook al zitten aan denken. Maar ik denk dat de vleugen behoorlijk stijf zal zijn eenmaal hij ruwbouw klaar is.

    En als hij dan even in de zon ligt, bestaat de kans dan niet dat de verdraaiing er uit gaat?
     
  11. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik kan nergens meer vinden hoe dik de shear webs moeten zijn. Weet jij dat toevallig Olivier?
     
  12. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    1.5mm zijn ze bij mij.

    Ik moet dringend weer eens verder met de doppelraab!
    Ik kom er alleen niet om er terug aan te beginnen, veel te druk op het werk :(
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ja, bij mij is het vooral tussendoor af en toe even een uurtje. De eerste helft van de vleugels hebben nu shear webs (3mm). De tweede helft krijgt dunnere shear webs. Foto's volgen wel weer een keer als het er interessanter uitziet.


    Edit: gisteravond ben ik bezig geweest met de achterlijst van de vleugel thv de aileron. Vincent (de ontwerper) gebruikt een 10mm dikke achterlijst waar je vervolgens een holling inschuurt. Zelf vind ik dat niet praktisch, en ook sluit het niet aan bij de rest van het ontwerp. Daarom maak ik een 5mm dikke achterlijst. Boven en onder komt dan een klein stukje indekking van 10mm breed. Die valt 2mm achter de achterlijst en 3mm over de vleugel. Op die manier zijn je scharnieren uit het zicht en ik de achterkant van je vleugel ook een klein beetje ingedekt.
    Het enige probleem is de vorm van de achterlijst :hammer: Die loopt van heel smal bij de tip naar normaal bij de volgende rib. Dan langzaam naar dik en daarna weer naar normaal. Kortom, een lastige vorm. Vanavond probeer ik hem netjes te maken, gisteren lukte dat nog niet naar tevredenheid.

    zie (gelinkt van Retroplane):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2012
  14. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Zo af en toe als ik s avonds wat tijd over heb werk ik nog wat verder aan de doppelraab. Natuurlijk ben ik dan steeds zo slim om geen foto's te nemen.

    Vandaag wou ik dit toch een beetje recht zetten en de Doppelraab eens meegenomen naar buiten en wat foto's gemaakt van hoe hij er nu bij staat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb me dus vooral bezig gehouden met de vleugels. Die zijn nu zo ver dat ik moet beginnen aan de rolroeren en de remkleppen.
    Ook zit het wiel er al onder en is de slee gemaakt. Die laatste moet nog wel verder afgewerkt worden.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dat ziet er goed uit Olivier. Ik moet ook aan de rolroeren gaan beginnen. De capstrips gaan ook veel tijd kosten.
    Met een aantal mensen van de club zijn we een Guppy zwevertje aan het bouwen. Als die af is ga ik verder met de Doppraab.
     
  16. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Het is weer een hele poos geleden dat ik hier nog geweest ben. De enige reden daarvoor is mijn chronisch gebrek aan tijd, zowel om te bouwen als om het forum te lezen.

    Vandaar mijn volgende vraag: Zijn er mensen die geïnteresseerd zijn om het deze doppelraab af te werken en hem eindelijk eens te laten vliegen? Want ik vrees dat hij er bij mij wel nog heel lang zal moeten op wachten. Of in het slechtste geval komt het er nooit van.

    Mocht er iemand interesse hebben hoor ik het graag!

    Groeten Olivier
     
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Jammer dat het niet lukt om de Raab snel af te bouwen.

    Als je besluit echt definitief is zou ik in dit draadje je oproep herhalen. De Vintage liefhebbers smullen van dit soort kisten.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Als Franck hem overneemt weet je in ieder geval zeker dat hij binnen een maand de lucht in is :) en wij dus weer smullen van een bouwdraadje :)
     
  20. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Prijs wat aangepast en hij staat hier nu te koop.
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina