Seagull Swift 40 als beginnerskist? (Met een paar vragen)

Discussie in 'Beginners' gestart door minibike12, 24 mrt 2012.

  1. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Allemaal

    Om te beginnen, mijn naam is Martijn, 17 jaar, en lid van RMVC Cumulus.

    Naast het helikoptervliegen (en soms met auto's rijden), wil ik nu ook een begin maken met vliegtuigen. Ik heb al het een en ander gelezen, en ik heb ook al rondgezocht naar informatie. Maar er zijn toch nog wat dingen die ik graag even duidelijk wil hebben voor mezelf.

    Ik wil graag met een brandstof vliegtuig beginnen.
    Dit vooral omdat ik het leuk vind om hier mee bezig te zijn.
    Ik heb er ook al ervaring mee, ik heb al verschillende auto's gehad op methanol, en mijn vader heeft een lijnvliegtuig, waar wel eens mee gevlogen is.

    Als trainer had ik een Seagull Swift 40 in gedachten. Deze trainer heb ik zien liggen voor €89,- (Natuurlijk nieuw in doos in een winkel)

    Dit in combinatie met de volgende onderdelen :
    - HB .50 motor (hadden we nog op zolder liggen, ga ik zo testen)
    - 4x corona DS339HV Digital MG Servo (5.1KG/32g/0.13sec)
    - Orange RX 610 6CH 2.4GHz Spektrum receiver
    - 4xAA batterijen in een houder

    Zelf beschik ik al over een Spektrum DX6i zender.

    Nu wil ik vragen of dit een goede trainer is, en of het lijstje compleet is.
    Ook wil ik vragen of er mensen zijn die misschien wat tips kunnen geven over het beginnen hiermee.

    Alvast bedankt!
    Martijn
     
  2. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.643
    Locatie:
    Krommenie
  3. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Waarom voor zender ook niet als ik vragen mag?
    Bij mijn DX6i zit er namelijk alleen een aansluiting in voor losse batterijen.

    En wat ontvanger betreft.
    Wat word het meest gebruikt?
    Is het dan het slimst om er een LiPo in te zetten met 2 cellen en een VR.
    Of is het praktischer om een 4.8V Ni-MH pack te gebruiken?
     
  4. SAVAGE35

    SAVAGE35

    Lid geworden:
    6 nov 2006
    Berichten:
    2.643
    Locatie:
    Krommenie
    Lipo is ook prima oplossing.
    en 5 cellen Ni-Mh is betrouwbaarder dan 4 cellen.

    Alle losse batterijen geven kans op contact onderbreking en dus niet sturen...
    Als je zender alleen losse batterijen aan kan, dan is het een feit.
    Geen ervaring met DX6i.

    Twijfel wel over reikwijdte van je ontvanger. Is meer voor parkflyers dacht ik.
     
  5. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Tsja, de reikwijdte van de ontvanger kan ik niet vinden.
    Ik kan wel een keer een rangecheck doen.
    Ik heb namelijk al een orange RX 610 liggen.
    Weet alleen niet hoe betrouwbaar dat is aan de grond?

    En word het bereik beter als je er ook nog een satelliet in plugt?
    Want ik kan er opzich ook nog een satelliet bij kopen.
     
  6. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
  7. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor het kijken david.
    Zo te zien is de ontvanger wel goed genoeg ja.
    Ik bestel de combo gewoon bij hobbyking aangezien ik daar meer ga bestellen.

    De HB .50 is net ook schoongemaakt en getest.
    Deze loopt weer helemaal als een zonnetje, en heeft ook geweldig veel compressie, dus is goed bruikbaar.

    Zijn er verder nog op- of aanmerkingen/tips? :)
     
  8. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    Onder begeleiding zal dit een prima leskist zijn. in het begin zal het wel verstandig zijn om met een kabel te lessen. het plaatsen van de scharnieren in de manual gaat wel anders dan aangegeven. prik een spelt in het midden van het ca scharnier en plaats alle scharnieren in de roeren en vleugels e.d. de spelt zorgt er voor dat je scharniertje gecentreerd blijft. lijn nu alles uit zoals je deit hebben wil en verwijder de spelden. Druk de roeren nog een maal aan en lijm nu de scharnieren vast met dunne ca. eventueel kun je de roeren iets knikken voor wat meer ruimte. het weefsel zuigt de dunne ca op en lijmt dan aan 2 kanten vast. als je de manual volgt is het scharnier verzadigd voordat je de 2e kant kunt lijmen.
     
  9. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    ik denk omdat jij ook heli vliegt je wel met de knuppels om kan gaan.
    niet dat dit het zelfde is. maar toch.

    mvg david
     
  10. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    @droopy0025
    Bedankt voor je tips, deze ga ik zeker gebruiken.

    @david stelma
    Daar zit inderdaad wel een kern van waarheid in.
    Scheelt wel dat ik ook al best goed in phoenix sim vliegen met verschillende vliegtuigen. Gewoon opstijgen landen etc.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Batterijhouders in de kliko donderen, die ondingenzijn voor speelgoed, niet voor vliegtuigne. Contacten worden slecht, corroderen: weg vliegtuig.

    Neem toestel en spullen waar ze bij Cumulus veel en goede ervaring mee hebben. Ben je al eens op zondagochtend op het veld geweest, dan kun je zien en vragen waar zoal door beginners mee gevlogen wordt. Zoek 's met seagull OR swift naar meer forum-ervaringen. Zijn die niet te vinden? Geen populair toestel dan blijkbaar, ander toestel nemen.


    Hogere spanning is niet nodig. Wat betrouwbaarheid betreft, een 5 cellen pack geeft 25% meer kans op accuproblemen dan een 4 cellen.

    Hou het simpel, geen toeters en bellen gewoon NiMH voor zender en ontvanger en laden met 0,1C, NIET snel-laden. NiMH zijn robuster dan LiPo cellen.

    Ja.

    Hogere spanning is niet nodig. Wat betrouwbaarheid betreft: een 5 cellen pack geeft 25% meer kans op accuproblemen.

    Opstijgen en landen lijkt makkelijk in sim.niet realistisch. Verkijk je er niet op, ondanks sim ervaring ZAL dit life mis gaan.
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2012
  12. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    dat van de batterijen in het vliegtuig moet je idd niet doen, ze kunnen los trillen enzo, dus niet doen.

    @Ron. in de dx6i kan alleen maar batterijen. als je kijkt op google afbeeldingen dan zie dat er alleen maar 4 batterijen in kunnen. bij de dx7 en hoger is dat niet meer.
    of je moet de zender een beetje ombouwen. maar ik kan we voorstellen dat je dat niet wilt doen (doe ik zelf ook niet).

    mvg david
     
  13. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    Wat misschien nog een puntje van aandacht kan zijn is de geldende geluidsnorm van de club. Plaats bijvoorbeeld de motor op rubbers tochtstrip tussen de vleugel en romp.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat maakt het in mijn ogen een zender voor speelgoed, ongeschikt voor vliegen met serieuze toestellen als die TS op het oog heeft.

    Bij Cumulus mag je niet met losse cellen vliegen. Met krimpkous en dubbelzijdige tape is daar een veilige mouw aan te passen. Wil ik wel voor TS doen als hij naar Druten komt.
     
  15. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor de tips zover.
    En Ron, bedankt voor je aanbod van je hulp met de zender.

    Ik ben vandaag weer een dagje naar cumulus geweest om mijn heli weer eens uit te laten, en toen heb ik ook nog wat vragen gesteld aan wat mensen.

    En zoals ron zegt, er zijn inderdaad geen losse cellen toegestaan.
    Het idee was om aan de + en de - van de batterijhouder 2 goede (siliconen)kabels te solderen, en dan op de achterkant van de zender een accupack te plakken. Hierdoor doe je verder niks geks met de zender, heb je geen last van de accupack, maar gebruik je geen losse batterijen meer.
    Ook kan ik er dan een stekkertje tussen maken, dat ik de accupack ook los kan maken en op kan laden.

    Hier even een voorbeeldje (even gemaakt met paint, dus ziet er niet heel netjes uit):
    [​IMG]

    Is dit een idee om te doen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zoiets had ik in gedachten. Het stekkertje zou ik achterwege laten, wordt o.d.d. een storingsbron. Accu's gewoon in zender laten zitten en 's nachts laden met 0,1C. Eneloop cellen van Sanyo gebruiken, lage zelfontlading.
     
  17. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor de tip van de accu, zal eens rond gaan zoeken.
    Wat laden betreft, als ik de accu direct aan de zender soldeer, hoe zou ik hem dan op kunnen laden? Want de DX6i heeft geen laad poort.
    Dus ik denk toch dat ik er iets van een stekker of iets dergelijks tussen moet maken zodat ik de accu los kan koppelen om deze op te laden.
     
  18. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    Gewoon een servo stekker gebruiken die kun je misschien wel gelijk op de draden knijpen die achterop de batterij lipjes zitten.

    wat betreft het contact verlies e.d. dat zal wel meevallen. in bijna alle zenders zit de accu op een stekker.

    ik vind het eigenlijk een beetje kul dat er geen losse cellen in de zender mogen omdat dit origineel zo ontworpen is. veel meer problemen met signaal verlies vind je in het gebruik van versleten accu's in de modellen. losse cellen hier kunnen echt niet een stuiter en je hebt geen signaal meer.
     
  19. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kwam er vandaag toevallig achter dat er wel een charger port in mijn DX6i zit. Beetje dom, maar eigenlijk nooit echt opgevallen. Zit aan de zijkant. Dus opzich hoef ik er geen stekker tussen te zetten. Maar eigenlijk prefereer ik het wel om een externe lader te gebruiken, ipv het laadcircuit van de DX6i.

    Zijn er nog tips hoe ik de accupack intern kan aansluiten?
    Gewoon aan de interne connectors solderen zoals op dit plaatje?
    [​IMG]

    En kwa batterijen deze gebruiken (beter 4 of 5 cellen gebruiken)?
    http://shop.conrad.nl/251954.html
    Zit hier eigenlijk ook nog iets van een bescherming omheen, of zijn alle contactpunten gewoon blootgesteld?
    Ik weet niet of deze ook te krijgen zijn in een RC verpakking(met RC laad stekker).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    Ik zou de draden los solderen en naar een kant halen een servo stekker of zo'n rode bec stekker erop knijpen. verder zou ik alle metalen lipjes dan verwijderen uit het compartiment. Je kunt alsnog een krimpkousje om de cellen krimpen. het laadstekkertje kun je zo op de cellen solderen.
    aangezien de 6i op 4 cellen werkt moet je er geen 5 in doen.
     

Deel Deze Pagina