cmpro extra300

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door defik, 27 mrt 2012.

  1. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    Ik heb afgelopen week maar eens wat vluchten gemaakt met mijn extra waarop een mvvs 35cc staat.

    ik ben weer tegen 2 misselijk makende dingen aangelopen:

    1. Motor blijft afslaan na zo`n 8 seconden rug vlucht. (waarschijnlijk iets met de tankontluchting o.i.d.) Verder loopt de motor perfect.

    2. Wanneer ik veel up geef in low en high rates trekt hij ineens keihard weg over rechts.

    vooral dat laatste kan ik me echt geen oplossing bij bedenken, misschien toch eens een idee om de totale balans van deze kist te controleren?

    Verder is het een toch wat zware kist die zeker niet geschikt is voor 3d,sommige figuren gaan wel maar zolang ik de motor niet betrouwbaarder krijg laat ik al het andere wel uit mn hoofd.

    de motor draaid trouwens op shell v-power met putoline rs959
    prop is een mejzlik 20x10
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Daar weet ik wel een oplosing voor
    Ik had met mijn cmp pro exstra precies hetzelfde probleem

    Na veel te hebben verbeterd aan het model
    Oa montage neuskap raamkap
    cervo,s dieper inbouwen voor de stoomlijn
    Kwam ik tot de conclusie dat ik een perfecte plek had gevonden voor de CMP pro exstra
    De vuurkorf
    Branden was het enige wat i goed kan
    Maar wel kort
    Ik heb nu de exstra 330 SHP van graupner
    Die vliegt 10 X beter
     
  3. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    hoogte roer zo afstellen dat als je volgas ineens up geeft dat de kist net niet wegtrekt over 1 kant. En gebruik je wel een vilt clunk?
     
  4. Turbo-Dreams

    Turbo-Dreams

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    587
    Locatie:
    Heusden-Zolder.
    Hoogteroer goed afgesteld dat ze beide evenveel uitslag hebben ?
     
  5. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    De cmpro is gewoon een zware kit die stallt gewoon direct bij te veel up.
     
  6. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ja inderdaad, dat is ook wat ik over de kist hoorde, te zwaar waardoor hij nogal onstabiel gedrag vertoont bij hogere roeruitslagen..
     
  7. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    haha precies alles wat ik dus al dacht, gewoon een x voor een nieuwe kist gaan dus :)
     
  8. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Nee gewoon uitslagen zover verkleinen dat je vol up kunt geven. En dan raggen met ding tot het uiterste. Sneuvelt die geen man overboord maar wel lekker vliegen.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Goeiedag,

    ik heb net hetzelfde toestel dan u denk ik, staat een DLA 32cc op dus dat is bijna hetzelfde van cc.. mijne is occasie gekocht.

    feiten:

    1) dit toestel heeft standaard al overgewicht, zeker ook met u set up.

    hoe ligt jou zwaartepunt eigenlijk? het mijne veeel te ver naar voor, nose heavy tot en met, denk dat ik men accu's helemaal in de staart steek dat het dan missch goed is ;) en steek niet graag lood in zen staart want hij heeft nu al obesitas in de hoogste graad :)

    2) 3d kan je best volledig uit je hoofd zetten.

    3) heb nog geen last gehad van dat wegkappen, maar heb hem nu ook nog ni hard UP getrokken. kijk inderd. is na of u 2 servo's mooi syncroon gaan van u hoogte..

    4) de mijne vliegt vind ik echt snel, waarsch door het gewicht en het zwaartepunt, is inderdaad meer een ragbak dan een acro kist ( maar hij steelt toch wel de show als je een low pass doet zene, zeker de mijne met zen dondergeluid ;)

    5) en deze is een heel opmerkelijke.. ik heb met dit toestel een noodlanding gedaan (men eigen fout,tank leeg gevlogen tot de laatste druppel) hij viel als een steen uit de lucht want zweven doen hij geen bal en ik lande met de (vrij weinig maar toch) wind mee.. wat zeer opmerkelijk was was het feit dat hij gewoon zen neus wat liet vallen als ik teveel up gaf, zo precies om te waarschuwen van nu ben je te ver aan het gaan, maar geen enkel moment neiging om over een tip weg te draaien... was natuurl een lege tank dus hij woog wel iets minder, maar toch. maar jij hebt er ook al noodlandingen mee gedaan dus je weet het zelf eigenl al veronderstel ik.

    anders moet je er dual rate op zwieren, dan kan je vliegen met weinig uitslag maar wel meer hoogte geven als je hem afflairt tijdens het landen.. anders gaat hij wel heel ver gaan denk ik..

    Conclusie: bijhouden en raggen met die kist, ze zijn inderd niet zo goed maar je kan er je toch goed mee amuseren he.


    veel succes en hopel komt dat met die motor ok, heb zelf nog geen last gehad maar heb hem nog maar kort rugvlucht gevlogen ook dus weet het niet zeker.
     
  10. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Moest je hem nu toch in brand steken dan doe ik mee he, kunnen we een wedstrijdje houden welke het langste brand. ;)
     
  11. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    mijne was ook als 2de hands gekocht om te wennen aan een benzine kist.

    Ik vind het vlieggedrag alleen niet zo passen van hetgeen ik gewend ben hahaha.

    ga toch maar eens zoeken voor iets anders, raggen doe ik wel met m`n rasant of wonder
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Tja het is tog een brand stof vliegtuig he
    Ik moet er nog wat aan toevoegen
    Onderdelen los duur en vaak niet pasend
    en of lange wachtijden
    Ook word er nogal is gewisold van buismaat voor de vleugols
    ben nu al 3 maten tegen gekomen

    een maat van me heefd er ook 1
    Die kraste op een wel zeer goede plek
    Die kwam met afgeslagen motor neer in de kliko achter mijn huis
     
  13. razor

    razor Guest

    als hij tijdens het flink up trekken over een kant weg valt, ebn hij doet dat steeds over de zelfde kant,
    dan is hoogstwaarschijnlijk (99%) je vleugel krom. kijk eens of je tippen wel gelijk staan, en dan wel licht voorover gebogen ten opzichte van de wortel rip, als er 1 achterover staat, krijg je dit vliegbeeld.
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja bij mij hetzelfde verhaal,
    heb hem ook gekocht met dezelfde redenen dan jij, groter is beter zeggen ze dan, in elk geval niet met deze kist, men Diamant vliegt 10 keer beter dan deze en men CURARE 100 keer :D
     
  15. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Je kunt et ook zo bekijken als je deze gemene kist gewend ben leer je er wel van sturen.
    En word een grotere goedmoedige kist alleen maar makkelijker vliegen.
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    ja dat is waar, had er in het begin wat schrik van maar nu niet meer, vliegen met dat ding, tot het bittere einde..

    en..

    als er een figuur niet lukt heb je altijd een excuus, je roept gewoon kei hard: stomme zware rot-chinees! :)
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Die van mij sloeg wilekeurig een kant om
    Net waar i zin in had
    links of rechtsom
    En totaal zonder waarschuwing
    Je kon 3 keer hetzelfde programma vliegen
    en dan plot hopla om

    Maar rechtuit vliegt i wel strak

    Ik heb nu de graupner extra 330 shp
    Die heefd geen van deeze problemen


     
  18. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Voor wat betreft het afslaan van de motor bij rugvlucht.. Ik denk niet dat het met de tankontluchting te maken heeft.

    Ik denk dat je het moet zoeken in de referentiedruk in combinatie met de afstelling van de motor.

    Probeer de motor eens een heel klein beetje rijker of armer te zetten. Kijken of hij het dan nog doet.

    Als dat niet werkt zou je het volgende kunnen proberen:
    In het bovenste deksel van de carburateur zit een klein gaatje of een slangnippeltje. Als dat slangnippeltje er niet zit kun je een stukje messing buis op dat kleine gaatje hardsolderen. Verbind dan een stuk benzineslang met dat nippeltje en leid dat eens de romp in (als de romp afgesloten is van de motorruimte teminste).
     
  19. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    ik ga vd week de motor + kist eens even beter bekijken, heb tevens een stukje beeldmateriaal waarop tezien is dat de kist afslaat in rugvlucht. deze zal ik ook even online zetten
     
  20. defik

    defik

    Lid geworden:
    8 dec 2007
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Almkerk (noord brabant)
    Hier het filmpje waarop tezien is dat de motor stopt, gevolg: noodlanding. Let op hoe hard hij daalt hahaha. net een gecontroleerde baksteen

    [URL=" - YouTube[/URL]

    Datum en beeldkwaliteit zijn niet goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina