Turnigy servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jetman, 28 mrt 2012.

  1. Jetman

    Jetman

    Lid geworden:
    3 mrt 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Kerk-Avezaath
    Heren,

    Wederom advies, raad en jullie mening gevraagd.
    Sinds kort zijn we in het bezit van een eerste echte grote kist 2,80 meter Yak.
    De motor hebben we al maar de servo's nog niet.
    Uiteraard moet er wat servo's in met wat extra kilotjes.
    Na enig rondneuzen kwam ik bij onze Hobbycity vrienden Turnigy servo's tegen met de juiste specs en een leuke prijs.
    Maar nu de vraag, hebben jullie ervaring met Turnigy servo's, is dit iets of.......roepen jullie niet doen !

    Alvast dank voor de reacties,

    mvg Jetman
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik heb zelf goeie ervaringen met Turnigy servos, digitaal, analoog, micro mini en zo voort maar ik zou ze nooit in een Yak van 2,80 meter stoppen. Daar is de kwaliteitscontrole te beperkt voor (als die er al is). Dan beter de bewezen Hitecs/Futaba/Savox.

    Je troost je de moeite om dergelijke kist + motor aan te schaffen. Go the extra mile en koop kwaliteitsservos.

    Ze krijgen bij dergelijke grote modellen gewoon te veel tegen de tanden (letterlijk dan)

    Stevo
     
  3. DRERC

    DRERC

    Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Berichten:
    419
    Locatie:
    Antwerpen, België
    Ik zou ook zeker voor zo'n groot vliegtuig goede servo's neemnhoor die echt met goede kwaliteit zijn. Ik zeg niet dat die Turnigy's slecht zijn he maar voor zo'n vliegtuig toch wel !!!!


    Andreas
     
  4. easmit

    easmit

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    13
    Locatie:
    heerhugowaard
    Het "gevoel" speelt natuurlijk ook een rol . Als een servo duur is dan zal de kwaliteit ook goed zijn is meestal de denkwijze .Zijn ze spotgoedkoop en gaat er 1 stuk dan kan het niet anders bij die prijs . Ik heb nog nooit begrepen waarom bijv een savox of futaba servo stervensduur moet zijn. Er is nog nooit iemand geweest die mij heeft aangetoond waar die tandwiel met gouden tandjes zit in die servo .Je probeert met geld zekerheid te kopen . Natuurlijk heeft turnigy mindere servo's maar als je een beetje oplet met wat je koopt dan kan het best . Ik gebruik ook Turnigy servo's in mijn F3j zwever van 3.3m en ze bevallen prima .

    mvg

    albert
     
  5. Jetman

    Jetman

    Lid geworden:
    3 mrt 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Kerk-Avezaath
    Heren,

    Dank voor de reacties. Ik hoop dat er nog enkele mensen zijn met echter gebruikservaringen !
    Verder deel ik jouw mening Albert, volgens mij verlaat een Futaba, Hitec of Savax servo de fabriek voor dezelfde prijs als een Turnigy alleen zitten er daarna vijf tussenhandelaren (exporteur, importeur, distribiteur en handelaar in Nederland) tuissen die de prijs opdrijven. Helaas weet in ook na meer dan 25 jaar vliegervaring dat duur niet perse goed hoeft te zijn en goedkoop niet bij voorbaat slecht.
    Hopelijk reageerd er nog iemand die gebruikservaring heeft met dit formaat Turnigy servo's!

    mvg Fred de Man
     
  6. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Met vliegtuigen vanaf 50cc is naar mijn mening de beste keus om servo's van een bekend merk in het vliegtuig te stoppen.. Oa. Hitec of Futaba. Je kunt wel gaan besparen op servo's maar je gaat jezelf toch echt tegenkomen als de servo's bijvoorbeeld 1 seizoen oud zijn. Vooral slijtage aan de tandwielen/potmeters etc etc door de trillingen van de benzine motor.
    Dit gezegd, ik heb het idee dat hier weer een eindeloze servo discussie van gaat komen :) ..
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mijns inziens is het een totaal verkeerde manier van bezuinigen. Ik heb in het verleden bij clubgenoten genoeg problemen gezien met HK-servo's: wisselende nulstanden, spontane stuurbewegingen, speling, etc. Qua servo's zou ik in een dergelijke kist nooit iets anders durven gebruiken dan A-merken. Als je wilt besparen: neem een DLE motor, dan heb je een betrouwbare en kwalitatief goede motor. Op een shockflyer is het niet zo'n probleem als een servo er mee kapt (vaak genoeg meegemaakt met HK-servo's) maar ik neem aan dat je dat op een dergelijke kist niet wilt. Op de electronica zou ik niet proberen te besparen, omdat je dan "het geluk" moet hebben dat álle servo's in orde zijn.
     
  8. Dominique.Schaaf

    Dominique.Schaaf

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    884
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen turnigy, maar wel goedkoop

    Ik had afgelopen vliegseizoen zelf towerpro (mg995 volgens mij) servo's in een calmato sport zitten.
    Had me laten vertellen dat het wel goede servo's waren voor weinig geld...

    Tijdens een middagje vliegen had ik ineens een defect aan mijn hoogteroer, en was ik blij dat Alexzzz bij mij in de buurt stond, omdat landen zonder werkend hoogteroer toch een stuk lastiger is dan het lijkt:rolleyes:.

    Na een kort onderzoek van de servo later bleek dat er meerdere tandjes van de tandwielen waren afgebroken...
    (en had trouwens ook regelmatig dat het nulpunt verschoof)

    Werd goedkoop dus bijna duurkoop... inmiddels ook voor mij alleen maar kwalitatief betere servo's tegenwoordig.
     
  9. Jetman

    Jetman

    Lid geworden:
    3 mrt 2003
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Kerk-Avezaath
    Servo's

    Heren,

    Dank voor alle reacties en alle wijsheid. Toch maar besloten om wat meer geld uit te geven en voor merkservo's te gaan.
    Nogmaals dank !

    mvg Fred de Man
     

Deel Deze Pagina