Onbalans door accu

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door La Piovra, 13 apr 2012.

  1. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo allen,

    Ik heb voor mijn trex 500 andere accu's gekocht en het volgende doet zich nu voor.

    De accu die ik al had is een 5s 3300 mah.
    Nu heb ik daar accu's van 6s 3000 mah bijgekocht.

    De heli vliegt met de 5s goed en is stabiel, maar wanneer de 6s is geplaatst, is de heli onrustig op de staart wat resulteert in een verticale op en neer gaande beweging.

    Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat zou de oplossing kunnen zijn?
    (het cg is goed).

    Alvast bedankt,
     
  2. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    gebruik je een andere gascurve (lager) met de 6s lipo?
    Je zal namelijk meer toeren draaien met je 6s (afhankelijk van je gebruikte soort esc..)
    dus dan zou je op 6s je gain wat moeten verlagen en dan zal tail rustiger zijn..
     
  3. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    onbalans

    Hallo.

    Dank je voor snelle reactie.
    Ik zal de gain verlagen en kijken of er dan een rustiger vlieggedrag ontstaat.

    gr.
     
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Een op en neer gaande staart lijkt eerder op een te kort aan head speed. Heb je tevens een andere tandwiel geplaatst? Andere curves?
     
  5. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo,

    Nee, ik heb helmaal niks verandert. Dus, alleen van 5s naar 6s.
    Een tekort aan headspeed? ik heb 't idee dat de heli meer toeren maakt met de 6s.
    Wanneer je andere accu's gaat gebruiken, in dit geval van 5s naar 6s, is het dan nodig dat je curves en tandwielen moet gaan aanpassen?
     
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Je head speed is dan flink omhoog gegaan als je verder niets veranderd hebt. Inderdaad moet je ook je pinion aanpassen naar een maatje kleiner. Blijkbaar gaat de heli ook met de staart op en neer bij een flink hogere head speed.

    Mijn 500 gaat met de staart op en neer als ik wat weinig toeren maak. Komt ook omdat ik er harde dempers in heb zitten. Als jij zachte dempers hebt kan het zo zijn dat je hardere nodig hebt voor de hogere head speed.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    toerental = Kv x spanning. Je toerental is met factor 6/5 = 1,2 gestegen, 20% hoger geworden (uitgaande van ideale accu, regelaar en motor). Wil je weer de oude situatie hebben zal je hoofdtandwiel 20% meer tanden, of je pinion 20% minder tanden moeten hebben.
     
  8. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    hallo,

    Dank voor de snelle reacties.

    Tot nu toe zijn er 3 opties. Ketnet: Gain verlagen.
    Burp: dempers vervangen voor hardere.
    Ron: Hoofdtandwiel groter, of pinion kleiner.

    @Ron, De oude situatie is niet noodzakelijk, wil alleen van die beweging af .
    Waar zal ik beginnen?
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar, met een verticale beweging bedoel je echt op en neer?
    Doet alleen de staart dit, of gaat de heli in zijn geheel op en neer?
    Geen absurde trillingen zichtbaar in het frame of in de staartvin?
    Met de 5s batterij is het weg?

    Als het echt op en neer is, duid dit op een te laag toerental, of te zachte rubbers in de kop.
    Oftewel, rubbers aanpassen.

    Gain heeft alleen nut als de staart links/rechts heen en weer gaat.
    Als je echt puur op en neer op de staart ziet, heeft gain dus 0 invloed
     
  10. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo,

    @ student, wat jij hierboven beschreven hebt, heb ik vanmiddag meer gehoord. Het op en neer gaan van de staart zou idd het gevolg zijn van een te laag toerental al dan niet in combinatie met de rubbers.

    Ik ben eerst van plan om de "gascurve" aan te passen, misschien is 't dan verholpen.

    En gain is hier idd niet van toepassing.

    gr
     
  11. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik heb throttle curve aangepast en met grijze dempers was de onbalans al wat minder,
    Ik dacht wanneer ik de grijze dempers nou vervang door de zwarte is het helemaal opgelost, niet dus, het leek weer erger te zijn geworden.
    De curve die toen was ingesteld is 0%, 45%, 68,5%, 73%, 85%

    Wat ik nu ga doen is de throttle curve instellen volgens de handleiding dus:
    0%, 40%, 70-75%, 85%, en 100%.
    Ik laat er de zwarte dempers eerst nog op zitten. Bij geen verbetering vervang ik ze weer voor de grijze.
     
  12. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    is er een specifieke reden dat je niet met een flat line curve vliegt?
    succes!
     
  13. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    is er een specifieke reden dat je niet met een flat line curve vliegt?
    succes!

    Beginner!!! haha.
    Dank je
     
  14. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    ja duh ;-)

    kwil maar zeggen, hiermee zit je ook met een headspeed verandering hé,
    op flatline zal je alvast kunnen uitsluiten dat je HS te laag ligt bvb...
     
  15. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Help me eens aub, hoe moet ik dat aan gaan pakken dan?, echte beginner eej :)

    gr René
     
  16. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    zet punt 1 van je Th curve op 0% en punt 2,3,4,5 op bv 75%.
    Word:
    0,75,75,75,75
     
  17. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Dank je Psygho, ja idd zo kan 't ook, weer wat geleerd.
    Ga 't morgen in de praktijk brengen.

    gr René
     
  18. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Zo, ik heb het advies opgevolgd en heb 't idee dat het is opgelost.

    Maar, nu is het geval dat de staart heen en weer gaat, dus de gain zal in dit geval aangepast moeten worden.

    Is dit een logisch gevolg , doordat de headspeed een stuk hoger is geworden?

    gr
     
  19. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Ja, hoe hoger de headspeed hoe lager de gain.
     
  20. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    bedankt voor de tip.
    Ik ga er mee aan de slag.

    gr
     

Deel Deze Pagina